Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag tänkte logga in på filmcafé häromdan och märkte att man numera måste ange sitt personnummer inkl de fyra sista siffrorna för att komma till sin medlemssida.

personligen har det fått mig att tveka om jag ska fortsätta vara medlem där, jag ställer mig alltid tveksam till att lämna ut den typen av information till en internetsajt, även om de säger att det är av säkerhetsskäl. För mig känns det som att den största riktiga säkerheten på internet, och en av de få som överhuvudtaget finns, är ens egen anonymitet. Lämnar man ut sitt namn och personnummer så försvinner den.

Det är inte bara filmcafé heller, dvdforum har haft samma policy ganska länge och det var en av de största anledningarna till att jag inte trivdes där (och att några av moderatorerna är egotrippade miffon med maktbehov och ständigt ute efter att hävda sig men det är en annan historia...)

hur känner ni andra om att lämna ut såna uppgifter om er som krav på att få bli medlem på en hemsida?

Postad

Jag märkte detta också häromdagen. Jag satt och tvekade men sedan skrev jag in mina sista. Jag personligen tycker det är onödigt.Varför måste man ha personummer för att vara med en på sida? en sak till, Hur säkert är det att personnummret inte kommer ut?

Postad

inte säkert alls, allt som krävs är en hacker med fetish för information och sådana finns det gott om.

jag har inte skrivit in än, men jag skrev ett litet klagobrev till filmcafé och hoppas att fler gör detsamma.

Postad

Passa på och fråga dem om de frågat datainspektionen om lov. Jag tror inte man får ha identifierbara personuppgifter på data hur som helst, inte ens om om man samtyckt eller att man själv fyllt i uppgifterna.

Postad

såhär ser svaret jag fick ut:

Hej!

Anledningen är att vi vill höja säkerheten på Filmcafé.

Eftersom Filmcafé ska vara en plats för att marknadsföra sig själv och

knyta kontakter med andra filmskapare finns det ingen anledning att

inte styrka sin identitet.

Som det varit hittills har man kunna ha fler identitet på Filmcafé och

på så sätt missbrukat tjänsten. Något vi naturligtvis inte vill vara

med om.

Vi vill att Filmcafé ska vara en trygg och säker plats att bygga sitt

kontaktnät från. Det är anledningen till att vi efterfrågar

personnummer.

Hoppas på förståelse.

Med vänlig hälsning/Robert

Postad

...och det här är hämtat från datainspektionens hemsida (tack för tipset, Gorse)

Om det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet med behandlingen, vikten av en säker identifiering, eller något annat beaktansvärt skäl kan personnummer användas som användarnamn vid inloggning. Dessa krav medför enligt Datainspektionens mening att det utan samtycke från den anställde finns begränsade möjligheter att använda personnummer som identifikation vid inloggning. Datainspektionen har godtagit användningen av personnummer t.ex. när det gäller inloggning till system inom polisen.

För att ett samtycke från den anställde att använda personnummer i samband med inloggning skall vara frivilligt enligt PuL måste den anställde ha möjlighet att helt fritt kunna välja att i stället ha en inloggning som inte bygger på personnummer.

Postad

Det där citatet är nog inte relevant i sammanhanget, för här handlar det inte om att ange personnumret vid inloggning. Efter att nu ha suttit och läst personuppgiftslagen så tycks det mig som att de är i sin fulla rätt att avkräva personnummer, oavsett om deras register likställs med ett medlemsregister eller ett kundregister. Det enda de kan falla på är möjligen om man kan visa att deras påstående att det behövs för säkerheten är felaktigt.

Jag är inte särskilt förtjust i att ange mitt personnummer, men å andra sidan skulle det gå att klura ut det i alla fall utifrån den information jag sedan tidigare angivit på filmcafé, eller för den delen voodoofilm. Personnummer är liksom inte så jäkla hemliga som vissa tror. Men så har jag å andra sidan inget problem med att ange mitt fulla namn och mitt födelsedatum på nätet. Det är bara att läsa min presentation här på forumet.

Anmäl för all del Filmcafé till datainspektionen. Det är alltid bra att få sådant här prövat, så man vet vad som gäller.

/Jakob

Postad

Jag tyckte också det kändes lite märkligt att behöva ange personnummer, men vad är problemet egentligen? Det är ju inte så att personnummer är hemliga i Sverige.

Postad

det har aldrig varit snack om att anmäla filmcafé till datainspektionen, jbergman. fattar inte vart du fått det ifrån.

problemet jag har med att ange mitt fullständiga namn och personnummer till en internetsajt är att jag gillar inte tanken på att hamna i register där jag inte tillåts vara annonym. fullständiga uppgifter i fel händer kan göra att man hamnar i en massa onödiga jobbigheter som kan vara allt ifrån spam i mailen eller brevlådan (eller telefonen) till att folk jävlas med ens andra konton och abonemang. som det är nu kan jag ringa till kundtjänst till allt ifrån mitt tele eller el eller bredbandsabonemang och göra ändringar i min beställning och bara uppge personnummer.

det är bara ett exempel, men kort sagt finns det många anledningar till att hålla inne med vissa uppgifter på nätet.

Postad

[citat=Java ex Machina]det har aldrig varit snack om att anmäla filmcafé till datainspektionen, jbergman. fattar inte vart du fått det ifrån.[/citat]

Det var inte snack om det innan jag föreslog det, menar du? Jag "fick" det ingenstans ifrån eftersom det var mitt eget förslag. Får man inte komma med nya idéer här?

Datainspektionen finns till för att man skall anmäla saker till dem, och det behöver inte vara för att man vill sätta dit någon utan för att man vill få saken rättsligt prövad. Vad skall egentligen besökarna på en internet-community liknas vid, kunder eller medlemmar i en ideell förening?, etc...

Frågan handlar, som jag ser det, inte främst om just Filmcafé, utan även om alla andra sajter som begär personnummer av sina användare. Jag tycker att det är en intressant fråga, medan du kanske tycker att det är nonsens, men smaken är som baken.

/Jakob

Postad

[citat=jbergman][citat=Java ex Machina]det har aldrig varit snack om att anmäla filmcafé till datainspektionen, jbergman. fattar inte vart du fått det ifrån.[/citat]Får man inte komma med nya idéer här?

Jag tycker att det är en intressant fråga, medan du kanske tycker att det är nonsens, men smaken är som baken.

/Jakob[/citat]

skärp dig nu.

Postad

Jag tycker också det är väldigt intressant. Jag tror inte frågan gäller att sätta dit någon utan få reda på om tex filmcafe och andra forum kan kräva personnummer. Det är bla datainspektionens uppgift.

Postad

[citat=Java ex Machina]skärp dig nu.[/citat]

Visst, whatever. Inte för att jag fattar varför du retar dig på mig, men det är lugnt. Jag lovar att inte skriva mer i tråden.

/Jakob

• 4 veckor senare...
Postad

Jag tycker det är bra att Filmcafé bad om personnummer. Som de sa i svaret av Java ex Machina's mail så finns det ingen andledning till att inte styrka sin identitet just på grund av det ändamål siten finns.

Och jag blir inte ett dugg mer bekymmrad av att någon kan få tag på mitt personnummer. (Som om de inte skulle kunna det på massa andra vis).

Nej, det är bara bra. Då håller det förhoppningsvis borta massa oseriös ohyra som det finns tusentals av på andra siter häromkring.

Blev det anmälan till Datainspektionen eller? ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...