Gå till innehåll

Alien/Predator (Diskutera om allt som rör dessa giganter här)


_nemo_

Recommended Posts

Hm, min första post i den här tråden, tror jag. Videoklippet ser ju lovande ut, fast jag tyckte diskussionerna och förhandsskvallret lät botten. Vad jag tycker är kul att Alien och Predator uppenbarligen överlevt sig själv på nått sätt. Överasknings- och okändhetsmomentet vad det gäller Alien är ju dött sen länge, och jag har nog tyckt konseptet som sådant är överspelat. Men nu känns det som filmen är en sorts seccond generation med våld, gore och en himla massa action. Ändå känns klippet som att man inte glömt ursprunget. Alienskriken är ju nästan som de tagit soundtracket från första alienfilmen, eller kanske rättare sagt, ur nått datorspel. Predatorns värmesyn likaså. AVP är ju inte någon uppföljning av varken Alien eller Predator utan lever ett eget liv. Det här ser jag fram emot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, min första post i den här tråden, tror jag.

 

Nä, du har postat 9 inlägg tidigare i den här tråden, haha. Fråga mig inte varför jag kände mig tvungen att räkna det.

 

Videoklippet ser ju lovande ut, fast jag tyckte diskussionerna och förhandsskvallret lät botten. Vad jag tycker är kul att Alien och Predator uppenbarligen överlevt sig själv på nått sätt. Överasknings- och okändhetsmomentet vad det gäller Alien är ju dött sen länge, och jag har nog tyckt konseptet som sådant är överspelat. Men nu känns det som filmen är en sorts seccond generation med våld, gore och en himla massa action. Ändå känns klippet som att man inte glömt ursprunget. Alienskriken är ju nästan som de tagit soundtracket från första alienfilmen, eller kanske rättare sagt, ur nått datorspel. Predatorns värmesyn likaså. AVP är ju inte någon uppföljning av varken Alien eller Predator utan lever ett eget liv. Det här ser jag fram emot.

 

Håller med dig på många plan. Jag tror att det är det som de flesta "nej-sägarna" måste kunna göra, koppla bort denna från de andra filmerna, speciellt alienfilmerna.

 

AvP känns isåfall mer som uppföljare till predatorfilmerna, för let's face it, ingen av predatorfilmerna är djupa filmer, inga mästerverk på samma plan som Alien, de är dock riktigt bra gjorda popcornfilmer, den första är en mästerlig popcornfilm. Det är även predatorn som får mest plats i AvP, det är deras kultur som utvecklas mest.

 

Det är även det jag velat få i och med en AvP-film, en ultimat popcornrulle. Ettan var det verkligen inte, nu får jag hoppas på att tvåan tar vara på konceptet bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm... jo popcorn-rulle-konceptet vore det ju bra om dom fullföljde... Och jag tyckte faktiskt att hela AvP var en riktigt schysst idé, (speciellt eftersom jag ändå gillar dylika Monster-versus-Kaiou-rullar) men det som dödade hela min tilltro var när jag såg första filmen... och den har nu gjort att jag inte kommer se andra på bio heller. Jag får väl se om den fungerar på DVD och egentligen... det är ju på video som VS-filmer alltid har fungerat;)

 

Jaja... only time will tell:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, du har postat 9 inlägg tidigare i den här tråden, haha.
Åfan. Ja det är möjligt. Jag har inte skrivit på länge i så fall? Jo kanske. Jag kommer inte ihåg.

 

Jag gillade AVP faktiskt. Jag såg aldrig den på bio. Jag köpte filmen som piratkopia för några kronor på en marknad i Mexico tillsammans med en trave andra filmer jag trodde jag kanske skulle titta på. Det slutade med att jag slängde alla filmer utom AVP som jag såg tillsammans med min svåger. Vi hade absolut inga förväntningar alls. Och blev glatt överaskade. Det funkade faktiskt och det var spännande. Man "visste" monstrens egenskaper och karaktärernas ovetskap om detsamma.

 

Om man skulle spekulara i tex ytterligare en Terminator-film på samma konsept så skulle jag nog vilja se en fristående berättelse utan Arnold, utan Sara Connor, utan John Connor. Ett alternativ skulle kunna vara nån sorts HALO(*)-film med enbart stålsketten versus människor i samma anda som drömsekvenserna. Men det är frågan om det skulle sälja? Redan Terminator4 lägger an tonen för en helt fristående film. Var är egentligen Sara Connor i Terminator 4? Nä, Man får lägga i en ny växel.

 

Transformers är i mina ögon lite misslyckad eftersom även den ställer människan mellan de stridande parterna, men spelar inte an på någon gammal film. Jag är skitless på filmatiserade seriefigurer. Fast den är rolig ändå.

 

Men det är väl inte så nyskapande på sitt sätt, AVP eller AVP2. Redan på 40-talet gjorde man "Frankenstein meets Wolfman", eller ännu värre; "Abbot och Costello möter Frankensteins monster". Eller hur var det med Freddy Kruger vs den där hockeymasken? De har jag inte ens bemödat mig med. Men AVP2 skall nog till och med se på bio om jag är ledig nån veckodag.

 

(*) Jag vet inte riktigt vad HALO är mer än lite klipp på teve och youtube. Ursäkta om det inte passade.

 

EDIT: Jag har faktiskt en gammal byggmodell av en Predator på köksbordet just nu, under byggnation. Vilken tillfällighet. Jag var inte riktigt medveten om AVP2 men det passade ju bra.

 

Edit igen: Jag såg DOOM också rätt nyligen. DOOM är nästan det enda datorspel som fördärvat mycket arbetstid för mig. Och filmen gav mig en hel del Deja vú. Det var lite läskigt, det var kluriga monster, och en del aktion. Men jag minns inte alls namnet på en enda person ur filmen, jag tror inte ens jag minns personerna. Men jag hade nog inte grämt mig om jag betalat biopengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Är det bara jag som tänker på "Alien VS Predator"-filmerna som det de är? Dvs filmatiseringar av en väldigt framgångsrik serietidning av Dark Horse Comics (på det goa 80-talet) och som också fick ett andra liv som dataspel innan det nådde vita duken? Den första "Alien VS Predator"-filmen har kanske om något sina rötter mest i dataspelsverionen. Man får tänka på att den här filmserien har filtrerats genom serien och dataspelen i första hand. Det är rätt långt till originalfilmerna och att dra in dom i jämförelsen är lite konstigt.

 

Och att Alienserien rymmer fler bra filmer är enbart en smaksak. För egen del tycker jag att Alien är en oerhört bra film. Men Predator är oerhört bra på sitt eget sätt också. Och Predator har iallafall EN bra uppföljare (min egen smak) vilket jag inte tycker att Alien har. Aliens har verkligen bleknat med tiden och 3:an är rätt svag medan 4:an måste vara en av filmhistoriens sämsta uppföljare. Så om jag ska välja ut de bra filmerna ur de båda serierna så blir det Alien, Predator och Predator 2. Resten orkar inte jag spendera tid på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, du är på rätt spår. Jag ser AVP-filmerna som självständiga filmer. Att jag inte nämt seriererna beror helt enkelt för att jag inte har läst serietidningarna. Men mina barn tycker tex att både Alien och Predator är ungefär lika intressanta som Cassablanca, eller borta med vinden. Men de gillade AVP och har inte bakgrundskännedom om filmen. Fundera på det.

 

Men å andra sidan ser jag oftast film som självständiga verk. Jag tycker inte att man skall behöva doktorera på filmerna för att "förstå dem" varken det är aktionfilmer, "skräpfilmer" (missförstå mig rätt), eller "kvalitetsfilmer" (missförstå mig rätt, igen). Det man inte ser eller förstår medan man ser filmen, hör inte hit. Att behöva se filmen med regisörens kommentarer påslagna för att fatta tycker jag är ett misslyckande.

 

På tal om gammal film; När jag frågade om mina barn ville se min nya Bladerunnerfilm med mig, sa de kategoriskt Nej tack utan att ens bemöda sig med vad det kan vara för film. Min fru blev lite stött över deras oartighet. Till saken hör att mina barn är mycket medvetna om mitt intresse för svartvit film. Min fru sa att det är ju med Harrison Ford så det kan inte vara så gammalt.

-Mamma, alla filmer med Harrison Ford är omoderna. Mao går inte att titta på.(Kunde lika gärna varit Humphrey Bogart)

Därmed drar jag slutsatsen att man börjar bli gammal. Mina förädrar tjatade om sin generations filmer och jag tyckte då att de var hopplösa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den första "Alien VS Predator"-filmen har kanske om något sina rötter mest i dataspelsverionen.

 

Verkligen inte. AvP filmerna, eller åtminstonde den första (har ej sett 2:an) verkar mer vara fristående uppföljare till Predator filmerna där dom slängt in Aliens också.

 

Datorspelen AvP 1/2 utspelar sig runt samma tid som Alien filmerna gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det stämmer nog. Jag har bara spelat demon av det första spelet någon gång för länge sedan och minns någon tunnelbanesekvens som kändes nutid, men jag har säkert fel. Vapnen (om man spelade som Marine) var ju helt klart hämtade från Aliens.

 

Hursomhaver ÄR "Alien VS Predator" en franchise och ett Trademark som delvis ägs av Dark Horse (om inte dom har sålt rätten helt och hållet). Och det är den franchisen som filmerna bygger på. Sedan vad dom gjort av det och hur dom följt franchisen är en annan femma. Men AvP-filmerna är en filmatisering av AvP-serierna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, du är på rätt spår. Jag ser AVP-filmerna som självständiga filmer. Att jag inte nämt seriererna beror helt enkelt för att jag inte har läst serietidningarna. Men mina barn tycker tex att både Alien och Predator är ungefär lika intressanta som Cassablanca, eller borta med vinden. Men de gillade AVP och har inte bakgrundskännedom om filmen. Fundera på det.

 

Men å andra sidan ser jag oftast film som självständiga verk. Jag tycker inte att man skall behöva doktorera på filmerna för att "förstå dem" varken det är aktionfilmer, "skräpfilmer" (missförstå mig rätt), eller "kvalitetsfilmer" (missförstå mig rätt, igen). Det man inte ser eller förstår medan man ser filmen, hör inte hit. Att behöva se filmen med regisörens kommentarer påslagna för att fatta tycker jag är ett misslyckande.

 

På tal om gammal film; När jag frågade om mina barn ville se min nya Bladerunnerfilm med mig, sa de kategoriskt Nej tack utan att ens bemöda sig med vad det kan vara för film. Min fru blev lite stött över deras oartighet. Till saken hör att mina barn är mycket medvetna om mitt intresse för svartvit film. Min fru sa att det är ju med Harrison Ford så det kan inte vara så gammalt.

-Mamma, alla filmer med Harrison Ford är omoderna. Mao går inte att titta på.(Kunde lika gärna varit Humphrey Bogart)

Därmed drar jag slutsatsen att man börjar bli gammal. Mina förädrar tjatade om sin generations filmer och jag tyckte då att de var hopplösa.

 

Självklart måste filmer stå på egna ben. Det är därför amerikaner är så besatta av "story structure" när dom gör underhållningsfilm.

 

Det kan säkert vara trist att hänga på sånt som ens föräldrar är besatta av. Annars tror jag iofs inte att "modernitet" har någonting med saken att göra. Jag var galen i Metropolis och framför allt pansarkryssaren Potemkin när jag var en liten pilt på 70-talet. Liksom Bambi och Pinnochio. Alla fyra filmer var rejält gamla redan på 70-talet. Mina favoritfilmstjärnor var Helan & Halvan och Gene Kelly. Gamla stjärnor det med. Det gick utmärkt att varva sån skåpmat med det hetaste, hetaste på 70-talet; Månbas Alpha, Baretta, Kojak, Charles Bronson och Clint Eastwood.

 

Jag tror bara att du behöver använda en annan säljteknik på dina ungar om du vill få dom att se Bladerunner. ;)

 

Köp ett värstinghemmabiosystem med en subwoofer från Mars och kör den nya utgåvan i HD med det mullrande soundtracket så kommer dom nog att fatta. Ha ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag och mina barn är på kollisionskurs vad det gäller film (och det mesta andra som är modernt eller inte). Jag är fortfarande besviken över att de ratade Jakten-på-försvunna-skatten-attraktionen i Orlando förra julen, men rusade rakt emot Pirate-attraktionen.

 

Jag tror det har att göra med Namnen på affisherna som måste stämma överens om namnen de talar om den här veckan i skolan eller i tidningarna de läser. Samt att den här veckans varumärke på kläderna måste stämma överens med veckans trend. Harrison Ford är inte med i veckans top-10-lista över heta skådespelare.

 

Jag har en hygglig teve, en rätt gammal 4:3 sony 42" backprojektion som går att ställa om i widescreen-mode, och en yamaha suroundljud som jag tycker låter bra. Jag skall prova att köra min nya film så får vi se vad de säger. Fast de är egentligen inte så film-intresserade.

 

Nästa gång skall jag inte säga ett pip, utan bara fråga om de vill se en "ny" film jag hyrde i automaten på ica-affären....

 

Edit: Kul du nämde Metropolis. Jag har sen länge Kinos renoverade utgåva. Den är attans bra än i dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg AvP2 idag och vad ska man säga? Jag hoppades, fyfan vad jag hoppades på att den inte skulle suga...Jag hade också verkligen skruvat ner förväntningarna, för jag VISSTE att de kört på Salernos dåliga manus, men jag visste också att de gjort vissa ändringar (K-mart-slagsmålet var ju struket t.ex). Allt jag ville ha var lite underhållning.

 

Jaja, jag babblar.

 

Hursomhelst, den var t.o.m värre än ettan (som dock har växt en aning på senare tid för mig, den är fortfarande ingen bra film, men något underhållande iallafall).

 

För det första, varför kommer ens predatorn till jorden? För att dölja alla spår av att de varit på planeten? Det verkar ju som det eftersom han går och städar första minuterna, sen träffar han en människa och jag kan väl förstå varför han dödar honom, inga vittnen, men varför flår han honom och hänger honom högt upp i ett träd???? Och varför åkte han ensam? Hade de andra semester?

 

Äh jag orkar fan inte lägga ner energi på att skriva ner allt som var dåligt, så jag avslutar med att berätta vad som var bra.

 

Predatorn såg bra ut, mer som originalet och inte som dunderklumparna i AvP1.

 

Hur står DET sig som ett argument för att se filmen? Predatorn såg bra ut

 

Var filmen bra? Nää, men predatorn såg bra ut.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi bortser från storyn - hade den inga andra kvalitéer, bortsett nämnda snyggpredator? Schyssta fajter? Effekter? Grymma aliens? Snyggt foto? NÅNting?

 

Nä knappt. Det du sett i trailern är väl det som var snyggt. Slutfighten är riktigt tråkig och så är det genom hela filmen i stort sett oftast ser du inte ens vad som händer för att det är så jävla mörkt och skakigt. Vilket leder in på fotot som alltså inte är bra för fem öre. Det var rätt snyggt foto i skogen dock. Effekterna är väl helt ok, inget som stod ut och imponerade.

 

Vad synd. Då väntar jag till ICA har filmen i sin automat.

 

Vänta tills du hittar den på gatan nån dag istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä knappt. Det du sett i trailern är väl det som var snyggt. Slutfighten är riktigt tråkig och så är det genom hela filmen i stort sett oftast ser du inte ens vad som händer för att det är så jävla mörkt och skakigt. Vilket leder in på fotot som alltså inte är bra för fem öre. Det var rätt snyggt foto i skogen dock. Effekterna är väl helt ok, inget som stod ut och imponerade.

 

Sablar också! Jag som hyste hopp...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade ett alien-marathon igår och tänkte att jag skulle uppdatera mina omdömen om filmerna, är alltid kul att diskutera dessa filmer.

 

Alien

10/10

Fortfarande den bästa i serien och fastän den är så gammal, fastän man sett den ett flertal ggr, fastän man sett alla uppföljare och spinoffs, så känns den fortfarande fräsch och ny, fortfarande spännande. Det långsamma tempot i början är underbart, spänningen byggs upp på ett underbart sätt. Tempoökningen mot slutet är inspirerande, så DÄR ska det gå till när man vill bygga stämning och skapa spänning. ÄNNU en gång säger jag detta, Ridley Scott är en MÄSTARE på att leka med ljus och ljud. Sen lite nya funderingar:

Man har ju både läst och tyckt själv att det skulle vara spännande att se en film om aliens hemplanet, men kan det inte vara så att LV-426 (Acheron) ÄR deras hemplanet? Sen undrar jag vad xenomorphen gör med Lambert, våldtar han henne? Eftersom man ser en scen där han för sin svans upp mellan hennes ben, hon har byxor på sig. Sen hör man massa skrik en stund, när Ripley sen hittar henne så är byxorna borta...

 

Aliens

10/10

I stort sett lika bra som ettan, fast på ett annat sätt. Världens bästa uppföljare.

 

Alien 3

10/10

Det här är ett underskattat mästerverk. Nu snackar jag om den förlängda versionen, för originalfilmen är faktiskt väldigt medioker, dålig till och med. Detta var kanske tredje gången jag såg den förlängda versionen och den blir bättre och bättre. När jag igår kollade på alla filmerna så var denna den som lämnade mig mest nöjd, den har även det överlägset bästa slutet, det är PERFEKT. Ett perfekt slut på alien-sagan...Tyvärr blev det ju inte så, för along came...

 

Alien ressurection

3,5/10

Den här blir bara sämre och sämre. Bara grejen att de 200 år efter att Ripley tagit självmord på fury 161 (som här heter fiori av någon konstig anledning) hämtar Ripley's DNA och gör en klon för att få tag på drottningen är så JÄVLA DUM! Varför var drottningen kvar i klonen? Varför blev Ripley en blandning av alien/människa med syra som blod osv? Varför hade hon Ripley's minnen? Osv, osv. Det förklaras med någon oväntad fördel i den genetiska koden.....?. En sjukt dålig idé som bara kom till för att ha en ursäkt till att göra en till film med xenomorpher som slaktar människor i rymden, kunde de inte kommit på en bättre ursäkt? Varför kunde de inte låtit Ripley vila i frid?? Sen fortsätter filmen med töntig dialog, ologiska händelser, extrema plotholes, en riktigt irriterande Ripley, dåliga effekter och ett värdelöst slut. Det enda som är bra är fotot och Ron Perlman. En extremt onödig film.

 

Aliens har verkligen bleknat med tiden och 3:an är rätt svag medan 4:an måste vara en av filmhistoriens sämsta uppföljare.

 

Som sagt, din egen smak. Men jag undrar ändå om det är den förlängda versionen av trean du sett? Nyfiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nix, jag har inte sett den förlängda versionen.

 

Film International hade en jäkligt bra intervju med Walter Hill för några år sedan. Hill skrev ju ettan utan credit, tvåan och trean. Ettan fick han aldrig credit för därför att WGA protesterade men Dan O'bannon och Ronald Shussets Alien-manus handlade om ett gång rymdhårdingar som fightas mot en jättebläckfisk och är en hyllning till 50-talets B-filmer medan Hills bearbetning av Alien introducerade Ellen Ripley (Walter Hills mamma heter Ellen och hans favorit-TV-program är Ripley's Believe it or not). Hill köpte optinen på originalmanuset för att det fanns en scen i det mediokra manuset han gillade och det var tydligen chest buster-scenen. Resten är Hills konstruktion. Realismen är helt hans skapelse medan David Giler som han skrev med är en fantastisk dialogsnickrare som ligger bakom repliker som "I admire it's purety". Hill skrev även outline för Aliens och Cameron skrev shooting script. Alien 3 skrev han för att komma ur ett juridiskt trångmål och han var så fruktansvärt missnöjd med manuset att han försökte få bort sitt namn - men återigen ställde WGA till problem - fast åt andra hållet. Hill är tydligen väldigt nöjd och glad med Alien och Aliens men avskyr Alien 3 och 4:an ville han inte ens prata om. han har tokkraschat med Fox och drog dom inför domstol tre ggr och vann alla gångerna för ha anser att han inte fått tillräckligt med ersättning och respekt som skapare av hela Alienidén. När han skrev Alien kallade han monstret för Nietzsche för att han gillade idén med ett rovdjur som är beyond good and evil. Allt det där är idéer som ligger till grund för hela alienmyten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nix, jag har inte sett den förlängda versionen.

 

Gör det! Den är sjukt mycket bättre.

 

Dan O'bannon och Ronald Shussets Alien-manus handlade om ett gång rymdhårdingar som fightas mot en jättebläckfisk och är en hyllning till 50-talets B-filmer

 

Jepp, och den hette "Star Beast", bara det liksom. :)

 

Allt om Walter Hill och alla de andra är väldigt intressant. För de som är nyfikna rekommenderar jag att sluka allt extramaterial på quadrilogy-boxen, bästa extramaterialt någonsin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hill skrev även outline för Aliens och Cameron skrev shooting script.

 

Åhå. Jag trodde det var Cameron som skrev Aliens; att han adapterade en annan story han grunnat på ("Mother"), och att han skrev ett typ 30-sidigt treatment, och sedan manus, medan han väntade på att få loss Arnold till inspelningen av Terminator. Visst, Cameron kallade det ett "writing assigment", men som jag fattade det var Cameron ändå upphovsman till storyn till tvåan.

 

Jo, jag har också svalt Quadrilogy-boxen. Varför säger dom ingenting där om att Hill skrev outline till Aliens? Eller så var kanske inte det Hill skrev så toppen...

 

Och jag tycker Dan O'Bannon och Ronald Shusett förtjänar respekt. Jag menar - Ridley Scott såg ju gärna att O'Bannon fanns till hands under produktionen, ganska hands-on dessutom (han designade väl face huggern?). Visst, deras manus sög antagligen, men det var ändå något som fick mycket i rullning.

"Star Beast" var en habil arbetstitel; titeln "Alien" kom O'Bannon på senare.

 

Självklart menar Hill att O'Bannon/Shusetts manus var kasst. Det gör ju Hills prestation större.

Men Hill/Giler förde in Ash och företagsnojjan. Ett genidrag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade ett alien-marathon igår

 

Det har jag aldrig haft. Borde nog nångång... :D

 

Man har ju både läst och tyckt själv att det skulle vara spännande att se en film om aliens hemplanet, men kan det inte vara så att LV-426 (Acheron) ÄR deras hemplanet?

 

Jovisst funkar det. Men vad är då meningen med det kraschade skeppet, the derelict? ... Har andra varelser kommit till LV-426 för att hämta hem krigsmateriel (alienägg att skicka till fienden som fina brevbomber - pow!), och råkat få problem när piloten råkade bli smittad, och fan... skit också.

Men samtidigt så var ju piloten liksom fossilerad, som det lät. Förmodligen legat där länge, länge. Varför har inte aliens kommit och... röjt upp?

Är aliens så pass intelligenta, egentligen? Har de ett "samhälle" tro? Eller är deras hela civilisation utspridd över galaxen? Såsom sporer i universum, med små kolonisvampar här och var? Finns en hemplanet fortfarande, eller är det miljontals år sedan en alien senast satte sin fot där?

 

Jag hoppas att jag får se en hemplanet som är schysst skum. Jag vill inte ha gamla vanliga "landa -->iiihhh! -->fly"-konceptet (med eventuellt lite pang-pang).

 

Äh, alienmonstrena är väl cenobites från Hellraiser! Det vore väl kul att bunta ihop de två filmserierna också!? (ironi)

 

Sen undrar jag vad xenomorphen gör med Lambert, våldtar han henne? Eftersom man ser en scen där han för sin svans upp mellan hennes ben, hon har byxor på sig. Sen hör man massa skrik en stund, när Ripley sen hittar henne så är byxorna borta...

 

Ja, det har väl sagts att det var nåt sexuellt där. Scott var väl fascinerad av att det skulle va nån sorts sexuell dragning mellan Alien och Ripley där i slutet. Så varför inte? Facehuggerns metod innebär ju dessutom en extremt brutal våldtäkt.

Jag har alltid halvt om halvt tänkt att alien för upp svansen för att typ klyva henne, eller kasta henne upp i taket eller nåt. Fast visst vore det smaskigare med nån sorts weird våldtäkt.

 

Varför var drottningen kvar i klonen? Varför blev Ripley en blandning av alien/människa med syra som blod osv? Varför hade hon Ripley's minnen? Osv, osv. Det förklaras med någon oväntad fördel i den genetiska koden.....?

 

Well, jag vill väl inte försvara en ganska kass story, den är ruskigt tunn. Men det är väl nåt med att aliens, när de utvecklas i sin värds mage, på nåt sätt implementerar värdens karaktäristika till sig själv. I ettan är monstret upprätt - människovärd; i trean snarare på alla fyra - hundvärd. Det har alltså skett en genetisk överföring mellan värden och varelsen *. Denna överföring kanske går åt båda håll. Inte på det sätt att Ripley i trean får aliensymptom, men att det finns alien-dna nånstans i hennes celler, blod... Och hon var ju nummer 8. Det var sju misslyckade kloningsförsök dessförinnan... Nä, fan vad lövtunt. Kloning av Ripley kan inte innebära att man får fram två varelser - Ripley och en alien... Och att minnen fanns kvar... Äsch, jag ger upp.

 

* Så hur kan överföringen av dna ha gått till? Alienbebisen ligger ju i magsäcken. Magsäckens insida räknas som kroppens utsida (liksom hela mag/tarmkanalen). Där finns inget dna, bara schysst syra och halvsmält rymdkrubb... Hmm. Man kan kanske anta att facehuggern har fler uppgifter än att bara köra den långt ner i halsen. Vi vet att den ger värden syre medan den sitter där. Man kan spekulera i att "snoppen" har små hullingar, som litegrann river i matstrupens insida, och gör att lite blod sipprar ner i magsäcken. Detta blod är livsviktigt för alienembryot, eftersom utan det kanske det inte kan utvecklas till något. Embryot behöver en blueprint att följa för att kunna anta en funktionell form...

 

I trean hade dom ju på tapeten att första alien skulle komma ut ur en jätteoxe. Det vore mycket intressant att få se DEN alien! Förresten - var inte den alien som just kommit ut ur hunden alldeles för välutvecklad? Såg ju ut som den fullstora i skala 1/4. Jag saknade larven.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åhå. Jag trodde det var Cameron som skrev Aliens; att han adapterade en annan story han grunnat på ("Mother"), och att han skrev ett typ 30-sidigt treatment, och sedan manus

 

Det är vad jag också hört.

 

Och jag tycker Dan O'Bannon och Ronald Shusett förtjänar respekt.

 

Helt klart. Men det var ju många hjärnor som bidrog med ideér för att den till slut blev som den blev och det var inte bara massor av O'bannons ideér som övergavs. Ridley Scott vilje ju t.ex att den skulle sluta med att xenomorphen bet av Ripley's huvud, satt sig i hennes stol, och pratade in ett meddelande till jorden med hennes röst och att Ash skulle vara från Mars.

 

Men Hill/Giler förde in Ash och företagsnojjan.

 

Och många andra saker.

 

Jovisst funkar det. Men vad är då meningen med det kraschade skeppet, the derelict? ... Har andra varelser kommit till LV-426 för att hämta hem krigsmateriel (alienägg att skicka till fienden som fina brevbomber - pow!), och råkat få problem när piloten råkade bli smittad, och fan... skit också.

 

Ja precis, varför inte? De kom till planeten för att hämta ägg som vapen, precis som wayland-Yutani vill ha äggen och xenomorpherna. Någonting gick snett och de skickade ut en varning till andra skepp och denna varning tar Nostromo emot.

 

Men samtidigt så var ju piloten liksom fossilerad, som det lät. Förmodligen legat där länge, länge. Varför har inte aliens kommit och... röjt upp?

 

Kanske inte kände att de orka :D

 

Är aliens så pass intelligenta, egentligen? Har de ett "samhälle" tro? Eller är deras hela civilisation utspridd över galaxen? Såsom sporer i universum, med små kolonisvampar här och var? Finns en hemplanet fortfarande, eller är det miljontals år sedan en alien senast satte sin fot där?

 

Jag tror absolut att de kan ha ett fungerande samhälle. Då menar jag kanske inte ett samhälle lika avancerat som t.ex människorna, med demokrati och allt. Men ett avancerat bisamhälle, med drottningen som enhällig diktator.

 

Jag tror att xenomorpherna är ett väldigt smart djur och att de kommer från LV-426.

 

Eller kanske att rymdvarelserna som krashat(?) på LV-426 är skaparna av xenomorpherna? Att de genom genetiska experiment försöker ta fram ultimata vapen? Och deras första lass med ägg på väg någonstans kraschar och "The rest is history"? Hmm, nja. Intressant är det iaf.

 

Ja, det har väl sagts att det var nåt sexuellt där. Scott var väl fascinerad av att det skulle va nån sorts sexuell dragning mellan Alien och Ripley där i slutet. Så varför inte? Facehuggerns metod innebär ju dessutom en extremt brutal våldtäkt.

Jag har alltid halvt om halvt tänkt att alien för upp svansen för att typ klyva henne, eller kasta henne upp i taket eller nåt. Fast visst vore det smaskigare med nån sorts weird våldtäkt.

 

Hmm, undrar om xenomorpherna kan fortplanta sig på andra sätt än genom hela facehugger-chestbuster-grejen. Har xenomorphen en ***? Det ser rätt så tomt ut på den fronten, så vad skulle han ha penetrerat Lambert med? Svansen?

 

H.R Gigers målningar är ju jävligt sexuella, jag har sett en bild på en alien-liknande varelse som har sex med en kvinna i högklackat. Hmm, spännande, jag röstar för att han våldtog henne, att han har en *** någonstans :D.

 

Well, jag vill väl inte försvara en ganska kass story, den är ruskigt tunn. Men det är väl nåt med att aliens, när de utvecklas i sin värds mage, på nåt sätt implementerar värdens karaktäristika till sig själv. I ettan är monstret upprätt - människovärd; i trean snarare på alla fyra - hundvärd. Det har alltså skett en genetisk överföring mellan värden och varelsen *. Denna överföring kanske går åt båda håll. Inte på det sätt att Ripley i trean får aliensymptom, men att det finns alien-dna nånstans i hennes celler, blod... Och hon var ju nummer 8. Det var sju misslyckade kloningsförsök dessförinnan... Nä, fan vad lövtunt. Kloning av Ripley kan inte innebära att man får fram två varelser - Ripley och en alien... Och att minnen fanns kvar... Äsch, jag ger upp.

 

Ja vi tänker ju i samma banor angående det där, men vi kom fram till samma sak också till slut, haha. Känns som att de kunde strunta i fyran helt, eller åtminstonde kommit upp med en något mer trovärdig story.

 

I trean hade dom ju på tapeten att första alien skulle komma ut ur en jätteoxe. Det vore mycket intressant att få se DEN alien! Förresten - var inte den alien som just kommit ut ur hunden alldeles för välutvecklad? Såg ju ut som den fullstora i skala 1/4. Jag saknade larven.

 

I den förlängda versionen så är det en oxe han kommer ut ifrån. Dock är det fortfarande samma design som den som kommer ut från hunden i originalfilmen.

 

Om den nu skulle liknat en oxe mer så kanske den skulle ha sett ut typ såhär?

 

http://www.alien.it/gfx/bullalien.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...