Gå till innehåll

Alien/Predator (Diskutera om allt som rör dessa giganter här)


_nemo_

Recommended Posts

Grabbar, grabbar!!

 

Är det något jag älskar att se på film så är det tjejer med stora vapen :)

 

Ni visste säkert att huvudkaraktären i Alien var tänkt att vara manlig från början. Vilket genidrag det var att låta en kvinna spela den rollen.

 

Hade Alien-sagan blivit bättre med en manlig alien-protagonist?

 

Det har ju blivit tradition i Alien-universum att låta en kvinna vara den sista överlevande.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

Det har ju blivit tradition i Alien-universum att låta en kvinna vara den sista överlevande.[/citat]

 

Tradition eller kliché?

 

Det finns ingen coolare rollfigur än Ellen Ripley (förutom Ash) och det var VERKLIGEN ett genidrag att ha en kvinnlig huvudrollsinnehavare i Alien-filmerna.

 

Men du har ju själv sagt att AvP känns mer som en Predator-film än en Alien-film och vad jag minns så spelades huvudrollen i Predator av karlarnas karl och tvåan av....well, en man iaf.

 

Och let's face it. En kvinnlig huvudrollsinnehavare i en film med Aliens kommer alltid att jämföras med Ripley, svårt att fylla hennes skor.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Grabbar, grabbar!!

 

Är det något jag älskar att se på film så är det tjejer med stora vapen :)

 

Ni visste säkert att huvudkaraktären i Alien var tänkt att vara manlig från början. Vilket genidrag det var att låta en kvinna spela den rollen.

 

Hade Alien-sagan blivit bättre med en manlig alien-protagonist?

 

Det har ju blivit tradition i Alien-universum att låta en kvinna vara den sista överlevande.[/citat]

 

 

 

 

Alright, jag kan hålla med om att Lex i AVP inte var någon dålig hjältinna - hon kvaddade absolut inte showen. Det jag blir sur över är att det inte finns en kvinnlig hjältinna som kan hålla sig för gråt filmen igenom, som kommer med cyniska och syrliga komentarer och som verkligen ger den där känslan av vråltuff actionhjälte.

 

För att omtala själva filmerna, givetvis bara för at lägga mig i och verka märkvärdig, så kan jag själv nämna att jag såg predatorfilmerna före aliens och att det blev dyrkan vid första ögonkastet. Jag tror inte att ett coolare och mera komplicerat rymdmonster någonsin har skapats. Därför var jag rätt chilly inställd på alienfilmerna redan från början och tyckte inte bättre om dem när jag såg dem.

 

Rätt kul faktiskt... Predatorserien blev min favorit och jag har läst allsköns expertrecensioner om dom i stil med "uselt", "motbjudande", "ett stort skämt", "uruselt" och så vidare. Det mest positiva omdömet har varit: "Håller inte måttet"...

 

Trots detta håller jag fast vid att det inte kan finnas en mera välpassande och häftig kommentar än Arnies "You are an ugly motherfucker"...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nemo!

 

Jo jag tänkte på det när jag skrev inlägget, men eftersom filmen trots allt är en syntes av alien- och predatorserien så tycker jag i alla fall att det inte är ett helgerån att låta en kvinna vara hjälte i AVP. Men du har en poäng där att man redan arbetar från undrläge som kvinnlig hjältinna i förhållande till Ripley. De manliga karaktärerna/skådespelarna i Predator-filmerna är inte alls lika genomtänkta och karismatiska som Ripley/Sigorney. Därför är det ganska lätt för en ny manlig skådis att axla manteln.

 

Mixmax!

 

Jag älskar båda serierna. Men jag tycker att Alien-serien är mer genomtänkt och mer "konstnärlig" i jämförelse med Predator-serien som lägger sitt krut på coolhet och underhållning. En Predator-film är den ultimata popcorn-rullen.

 

Sedan, jämför man monstren i respektive serie så är de ju båda två filmhistoriens bästa genom tiderna, men Predator-monstret blir ändå vinnare tack vare dess design och det faktum att den är en kulturell varelse; en krigare till skillnad från urskillningslös mördarmaskin. En predator är en karaktär i sin egen rätt, vilket gör att filmerna blir bra ändå trots svaga mänskliga motspelare. Alienmonstret är förvisso mer mystiskt och subtilt monster och gestaltar människans rädsla för ondskan; den är en modern adaption av medeltidens demon. Detta gör den till en mer laddad symbol och därför mer skrämmande "karaktär". Men trots detta har jag tagit till mig Predatorn mera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]De manliga karaktärerna/skådespelarna i Predator-filmerna är inte alls lika genomtänkta och karismatiska som Ripley/Sigorney. Därför är det ganska lätt för en ny manlig skådis att axla manteln.

[/citat]

 

My point exactly!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomstac]Mixmax!

 

Jag älskar båda serierna. Men jag tycker att Alien-serien är mer genomtänkt och mer "konstnärlig" i jämförelse med Predator-serien som lägger sitt krut på coolhet och underhållning. En Predator-film är den ultimata popcorn-rullen.[/citat]

 

 

 

 

Wow... det är nästan så man måste ge sig inför sådana argument. Well, jag håller med och ger vika på många punkter. Att jag är såld på predatorerna är på grund av det faktum att de trots allt är tänkande, ärofyllda krigare och inte bara slaktarmaskiner. Och det är sant att alienserien är mera genomtänkt och bättre gjord. Men i tre av fyra filmer lägger den alltför mycket krut på spänning och nagelbitning. Och är man som jag, hjärndöd 01.30-tittare som bara är förtjust i blodig action och billig humor, så gillar man inte nervkrypningar och underliggande meningar - det ska bara vara pang-rakt-på.

Det betyder knappast att alienfilmerna är bättre än predatorfilmerna - jag tycker att alienserien var mycket bra, trots allt jag sagt. Missförstå mig inte på den punkten. Den var långt mycket bättre än de allra flesta filmer jag sett i mitt liv. Jag tycker helt enkelt bara bättre om de coola, osynliga och mystiska predatorerna än om de ostoppbara "facehuggers" och de dräglande och smygande xenomorpherna. Hänger du med i resonomanget?

En sak till - en av de scener jag gillar bäst i alienserien är födseln av den förbättrade alienvarelsen i fyran. Fast jag fattar inte varför den skulle vara bättre än xenomorpherna. Den var större och starkare, visst, men den saknade ju alienvapnet framför alla - den bitande tungan...? Nån som vet vad som gjorde den så fantastisk...?

Länk till kommentar
Share on other sites

själv tycker jag det var det svagaste med hela filmen, och egentligen skulle man kunna plocka bort hela den sekvensen utan att det skulle göra någon som helst skada på filmen.

snarare tvärtom.[/citat]

 

 

 

Jassååå... man tycks ha begåvats med ovanligt dålig smak...

 

Nån som vill lämna åsikter om en scen i "Predator 2" också? Scenen där Harrigan kör in sin fräna frisbee i yautjans mage? En av mina personliga favoriter, men kändes det inte lite uppenbart att det var det som skulle hända?

 

Yautjas måste ha extremt lätt att få blodproppar. Såg du hur blodet hängde som stelt gele från frisbeen när Harrigan hade skurit av yautjans arm med den...? Nån som vet hur filmmakarna gjorde blodet? Bör ha varit svårt, det är ju självlysande och illgrönt och inga datorer hade man...

 

Tänk gärna över dessa extremt oviktiga frågor, för när allt kommer omkring så är de ju av vital betydelse i ett kosmiskt universum fyllt med expanderande tankemateria och tillhörande omänniskohet... öh...

 

Vasa, är middan klar? Ja, jag kommer...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mixmack]Nån som vill lämna åsikter om en scen i "Predator 2" också? Scenen där Harrigan kör in sin fräna frisbee i yautjans mage? En av mina personliga favoriter, men kändes det inte lite uppenbart att det var det som skulle hända?[/citat]

 

Jag tycker att den sista halvtimmen i Predator 2 är RIKTIGT BRA!!

 

Hela vägen. Det blir bara bättre och bättre för varje minut. Jag vet att många inte kommer att hålla med mig, men jag rankar nog Predator 2 högre än Predator 1, mest för att Arnold inte är med :).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

Jag vet att många inte kommer att hålla med mig, men jag rankar nog Predator 2 högre än Predator 1, mest för att Arnold inte är med :).[/citat]

 

Det är inte bara det att jag INTE håller med dig, jag förstår inte ens hur du KAN tycka så :).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]Rankar predator filmerna högre än Alien serien faktiskt.[/citat]

 

 

 

Äntligen någon som delar en av mina åsikter! Tvivlar väl inte på att du hör av dig och tar ned mig på jorden med ett klubbslag endera dagen, men what the hell...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har checkat runt lite på internet och forum nu, och jag håller med om att upplägget i AVP2 verkar vara minst sagt dåligt. Själv hade jag gärna sett att aliens och predators stred i lite större omfattning, att det inte gällde tre yautjas och sju-åtta aliens utan att det var mera ett allvarligt krig med många deltagare. På jorden eller inte spelar ingen roll för mig... Hade gärna sett mera fighter mellan aliens och predators också, och sluppit den där känslan av att Yautjas är underlägsna Xenomorpherna. Givetvis (?) vore det bäst med en mänsklig huvudperson eller två. Hade gärna sett två huvudpersoner som bara var kompisar istället för att kladda på varandra hela tiden...

Har någon annan hört om att det funderas kring en "Predator 3?"

Någon som vill lufta åsikter, så passa på. Hur hade du velat att AVP2 skulle se ut? Duger den tänkta grunden eller hade du velat se det på annat vis?

Och hur hade du velat att en eventuell Predator 3 skulle se ut? Borde en sådan göras, eller bör konceptet få vila i frid?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mixmack;71810]Har checkat runt lite på internet och forum nu, och jag håller med om att upplägget i AVP2 verkar vara minst sagt dåligt. Själv hade jag gärna sett att aliens och predators stred i lite större omfattning, att det inte gällde tre yautjas och sju-åtta aliens utan att det var mera ett allvarligt krig med många deltagare. På jorden eller inte spelar ingen roll för mig... Hade gärna sett mera fighter mellan aliens och predators också, och sluppit den där känslan av att Yautjas är underlägsna Xenomorpherna. Givetvis (?) vore det bäst med en mänsklig huvudperson eller två. Hade gärna sett två huvudpersoner som bara var kompisar istället för att kladda på varandra hela tiden...

Har någon annan hört om att det funderas kring en "Predator 3?"

Någon som vill lufta åsikter, så passa på. Hur hade du velat att AVP2 skulle se ut? Duger den tänkta grunden eller hade du velat se det på annat vis?

Och hur hade du velat att en eventuell Predator 3 skulle se ut? Borde en sådan göras, eller bör konceptet få vila i frid?[/citat]

 

Själv tycker jag nu att man borde göra den mer enkel, varför ha en armé av Predators och Aliens? De bästa alien-filmerna enligt mig är ettan och trean (dir cut) Och där är det bara en Alien i bägge. Bara för att de är fler blir det inte bättre. Xenomorpherna är inte ett folkslag som ska gå ut i krig, det ska vara en jävel som tar ut hela besättningar. Samma sak med Predators, en ska kunna döda en hel elitstyska av soldater. Det var därför AvP blev rätt så dålig också, deras styrka försvann lite, deras överlägsenhet. Jag menar Lex "dödade" en xenomorph genom att sitta i ett hörn med ett spjut utstickandes, och denna smarta otäcka varelse gick rakt in i det, dessa supervarelser dog till både höger och vänster.........

 

Nej jag tycker att det borde vara EN alien och EN predator, de möts en gång i mitten av filmen i ett redigt slagsmål som ingen vinner, sen möts de igen i ett klimax i slutet där en eller båda dör. Tiden emellan får de gärna döda lite människor och bygga upp stämning.

 

Angående Predator 3 har det surrats en hel del kring den, får se om det blir något till slut, vill gärna se en iaf. Undrar hur det skulle bli att låta den utspelas i framtiden? Kanske att människan gör rymdexpeditioner på jakt efter vissa saker (bränsle, ädelstenar eller kanske planeter man kan bygga kolonier på?) Människan har mer avancerade vapen då, kanske pga att man lyckats utveckla vapen osv från något predatorn lämnat efter sig i ettan eller tvåan. På någon planet stöter de på en predator, som också har utvecklats och tekniken han använder sig av är extremt mer avancerad än människornas. Efter att Predatorn dödat alla människor utan en, så får vi en fight mellan dessa som är jämn, men människan förlorar och blir tagen till Predatorns hemplanet, där han sedan ska försöka fly ifrån.

 

Eller varför inte göra en AvP av denna idé? Människorna råkar hamna på Predatorernas hemplanet när de är ute på expedition, den är översvämmad av xenomorpher, endast 2 överlevande Predators, människorna (bl.a 5 soldater) bestämmer sig för att hjälpa de överlevande ifrån planeten i utbyte mot något (ny teknik av något slag, något grand iaf som människorna verkligen vill ha). De lyckas efter många om och men, några slagsmål här och där, att fly från planeten (en människa och en Predator).

 

Bara brainstormar.........

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne;71858]Skulle gärna vilja se Predator 3 som en prequel till de andra då man ser när de kommer till jorden för första gången. Pirater vs. Predator vore grymt[/citat]

 

Låter som en härlig idé. Spartaner vs en Predator, Vikingar, romare, möjligheterna är enorma. Grym idé, hoppas de som har rättigheterna läser det här, och att de kan svenska :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Många grymt bra ideer här! Jag har hört ett svagt rykte om att "Predator 3" mest blir en sorts nystart för figuren, istället för en direkt uppföljare, och att huvudpersonen är tänkt att vara major Dutch son... Men jag tycker att detta bäddar för något ganska tamt. Jag tror att det bästa förmodligen skulle kramas ur en sådan film om den utspelades utanför jorden, på predatorernas hemplanet. Men vad tycks om tanken att sätta predatorerna på den förhistoriska jorden? Predator vs Tyrannosaurus Rex, vilken fight det kunde bli... Hade gärna sett lite fler predatorer. Visst, det bör givetvis vara en specifik sådan i huvudrollen men det hade varit kul att se andra Yautjas eller delar av deras teknologi kika fram här och var, som i AVP.

Fantastisk ide att sätta predatorerna mot gamla civilisationer. Kanske man kunde blanda in dem i gamla händelser och kulturer?

Vad gäller AVP2 så gillar jag iden att se predators och människor alliera sig igen. Inte så att karaktären mjukas upp, utan likt tankarna som Nemo kom med. Att predators blir tvugna att hjälpa/ta hjälp av människor, eller tvärtom. För det måste man säga, samspelet mellan människa och Yautja var mycket sevärt i AVP.

Är det en tänkbar tanke att upprepa vad som hände i Alien 3, och se vad som händer då en facehugger attackerar andra arter än människor...?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mixmack;71930]Många grymt bra ideer här! Jag har hört ett svagt rykte om att "Predator 3" mest blir en sorts nystart för figuren, istället för en direkt uppföljare, och att huvudpersonen är tänkt att vara major Dutch son... Men jag tycker att detta bäddar för något ganska tamt. Jag tror att det bästa förmodligen skulle kramas ur en sådan film om den utspelades utanför jorden, på predatorernas hemplanet. Men vad tycks om tanken att sätta predatorerna på den förhistoriska jorden? Predator vs Tyrannosaurus Rex, vilken fight det kunde bli... Hade gärna sett lite fler predatorer. Visst, det bör givetvis vara en specifik sådan i huvudrollen men det hade varit kul att se andra Yautjas eller delar av deras teknologi kika fram här och var, som i AVP.

Fantastisk ide att sätta predatorerna mot gamla civilisationer. Kanske man kunde blanda in dem i gamla händelser och kulturer?

Vad gäller AVP2 så gillar jag iden att se predators och människor alliera sig igen. Inte så att karaktären mjukas upp, utan likt tankarna som Nemo kom med. Att predators blir tvugna att hjälpa/ta hjälp av människor, eller tvärtom. För det måste man säga, samspelet mellan människa och Yautja var mycket sevärt i AVP.

Är det en tänkbar tanke att upprepa vad som hände i Alien 3, och se vad som händer då en facehugger attackerar andra arter än människor...?[/citat]

 

Predator vs T-rex, vilken scen DET skulle kunna bli!

 

Haha, det här då.

 

Man får reda på att Predatorerna reser i tiden. De kommer till jorden, 2 st. Predatorerna kommer tillbaks till skeppet, de har en fånge med sig, en man, de lyfter iväg och bereder sig för ett "timejump". De tjafsar om något, det blir ett slagsmål, saker går sönder. Människan kikar fram från sin bur (?) på hur de slåss, han ser även hur skeppet störtar mot en planet. Splash, krashar i vatten.

 

Vi har rest tillbaks i tiden ca 65 miljoner år.

 

Den ena Predatorn tar upp människan på land och springer iväg. De visar sig till slut att han ville ta med människan till deras planet, medans den andra bara vill döda. Utvecklas till Predator vs Predator och Predator vs Dinosaur.

 

Kan bli en riktig kalkon, eller en riktig härlig popcorn-film om den utvecklas och får stooor budget.

 

Få se nya arter av aliens kommer vi ju att få i AvP 2. Eftersom facehuggern planterade ett embryo i Scars mage, och den kom ju ut i slutet av ettan och det är den vi får följa i tvåan. En blandning av Alien/Predator. En Predalien ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt bra ide till en ny Predator-film, Nemo! Och visst ser man en Predalien i slutet av AVP, det jag tänkte över var att man med aliens skapade ur andra djurarter - åtminstone en del av dem, om det som i ettan krävs många aliens - skulle kunna låta färre människor vara inblandade i hela storyn. De som går offer för facehuggers känns ganska ofta som urvattnade personligheter som bara finns där för att dödas, och det sänker helhetsintrycket lite...

Någon annan som gillar iden att låta människor och predators alliera sig i någon kommande film?

Det har med allra största säkerhet varit en fight mellan tyrannosaurus rex och predator en gång i tiden, förresten. Ni såg väl T-rexskallen i rymdskeppets trofemonter i slutet av P2?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Ett inlägg med tanke på ingenting alls.

Såg ganska nyligen "Alien" för andra gången ochjag måste säga att jag hajar inte att man kan gilla den. Övriga filmer i serien är helt okay, men ettan är ju så vaaansinnigt förutsägbar, och den rör sig framåt med samma takt som inlandsisen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken bra start celtic ;)

 

Såg ganska nyligen "Alien" för andra gången ochjag måste säga att jag hajar inte att man kan gilla den.

 

Kanske för att den en stilbildare och har lagt ribban för allt som kom efter i genren. Dessutom är manus, regi, foto, design och framför allt skådespeleriet i toppklass.

 

Övriga filmer i serien är helt okay, men ettan är ju så vaaansinnigt förutsägbar, och den rör sig framåt med samma takt som inlandsisen.

 

Det är stillheten och den försiktiga framåtrörelsen som gör filmen så otäck, parat med det dunkla fotot. ALIEN är betydligt mer skrämmande än någon annan film i serien (och överhuvudtaget i genren) darför att den utnyttjar åskådarens fantasi; less is more. Jag kan inte komma på en annan film som fångar den klaustrofobiska känslan bättre; att faran är överhängande och kan dyka upp precis var som helst när man minst anar det. Det är kombinationen av kulisserna, fotot och skådespeleriet som ger detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...