TomStac Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Jag tror inte att det ens fanns i extramaterialet till DVD:n, utan jag läste det i någon intervju med Paul W.S. Anderson. 0 Quote
_nemo_ Posted May 25, 2006 Author Posted May 25, 2006 [citat=TomStac][citat=_nemo_]Samma sak gäller ju även Soldier, brist på karaktärsfördjupning.[/citat] Håller inte riktigt med, i alla fall i jämförelse med AVP. Jag känner mer för karaktärerna i Soldier. %2$s skrev: 4. Att förvandlingen ägg-facehugger-till fullvuxen alien är på tok för kort. Kanske töntig sak att tycka men det gör jag iaf. Jag irriterar mig riktigt grovt på just den punkten. Det där har filmmakarna förklarat med att Predatorerna har på något artificiellt sätt accelererat denna process, med hormoner har jag för mig. Det är för att anpassa livscykeln till predatorns övergångsrit. %2$s skrev: Sen slutet, visst, häftigt med en blandning av dessa två monster, MEN, när fick predatorn en facehugger i ansiktet och på så sätt in skiten i magen???? Det tycker jag är ganska uppenbart. Det är när man får se en facehugger ungefär halvvägs in i filmen hoppa mot Scar och man inte får se vad som händer. Sedan tycker jag personligen att actionscenerna är mycket snygga, även de i slowmotion. Visst de är influerade av modernt filmande....so what.[/citat] Det där med att en facehugger hoppar emot Scar har du ju alldeles rätt i =) Hade glömt bort den biten. Att de förklarar i efterhand att predatorerna använder hormoner är ju bara en dålig ursäkt när fansen av Alien blev förbannade. Många actionscener är snygga, och det är ju där underhållningen finns i filmen. Jag tycker scenen när drottningen står och försöker komma åt hjältinnan och man får se Predatorn hoppa upp och sätta spjutet i henne är den snyggaste scenen i hela filmen. Men nu har jag fan blivit sugen på att se filmen igen, och det verkar ju som att jag behöver det för att diskutera den filmen något mer, efter att jag glömt en sådan sak som att man faktiskt får se hur facehuggern anfaller Scar. Får återkomma igen efter att jag gjort det. Såg för övrigt Predator 1&2 idag igen, tvåan är fan inte så genomrutten som jag kom ihåg att den var. Den är absolut inte bra, men har sina stunder. Jag hatar när predatorn säger "mutherfucker" och "shit happens" t.ex. Och jag gillar inte att den utspelas i storstadsmiljö. Det är en rutten film om gängkrig med en predator intryckt i handlingen. Men den va ändå bättre än vad jag kom ihåg 2.5/5. Ettan är överlägsen, den är grym. Älskar slutet av den när det är man mot man, så jäkla spännande. Ja, om den finns så mycket bra att säga men jag orkar inte skriva =) 4.5/5. 0 Quote
TomStac Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Det här verkar bli en allmän diskussion om predatorer (eller aliens), och då hänger jag gärna på. Angående Predator 2 tycker jag att den är lika bra som ettan. Ettan är mer jämn men den har inte riktigt de höjder heller som tvåan har. Personligen tycker jag att sista halvtimmen av Predator 2 är riktigt lysande. Karaktärerna är varken mindre eller mer intressanta, eller utkarvade, filmerna emellan, men jag tycker att det är starkt att man inte återanvände Arnolds karaktär i tvåan. Filmerna skiljer sig åt och det är bra. Huvudrollsinnehavaren är betydligt bättre i tvåan än i ettan. Ett annan stort plus är att man får se mer av Predatorn, man utvecklar karaktären (Predatorn) på ett bra sätt. De sista 10 minuterna i Predatorns rymdskepp ger mig rysningar... Predator: 7/10 Predator 2: 7/10 Alien vs. Predator 6/10 Det kan kanske tyckas att det inte är så stor skillnad i poängtilldelningen filmerna emellan, men till skillnad från de flesta tycker jag inte att någon av Predator-filmerna är något mästerverk, utan jävligt bra och välgjorda popcornrullar. AVP kommer ganska nära i behållning i jämförelse med de andra två (på vissa punkter är den bättre, på många andra sämre). Alien-serien är dock mästerlig eller snudd på mästerlig, med undantag för Alien Resurrection. Alien filmerna har överlag en mycket bra balans mellan konstnärliga ambitioner och underhållningavärde. Alien-serien spelar därför på en helt annan division i jämförelse med Predator-filmerna. Därför är det mer rättvist att jämföra AVP med de andra två Predatorfilmerna, den handlar ju till slut mest om dem. Den ger dessutom en intressant och faschinerande ny myt kring predatorerna, som Maya-indianernas (eller var det Aztec eller Inka?; blandar jämt ihop dessa kulturer med varandra) gudar. Den vonDäniska touchen tilltalar mig starkt. Snarare än att karva ut alien-världen så utvecklar den Predator-universum. Alien: 10/10 Aliens: 8/10 Alien 3: 9/10 Alien Resurrection: 7/10 0 Quote
trancedanne Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Tycker predator filmerna är mycket läskigare och spännande än Alien (förutom kanske andra filmen), mer för att själva karaktären är så mysterisk. Och att nästan all fokusering ligger på rovdjuret till skillnad ifrån alien där de har mer karaktärsfördjupning och djupare historia i huvetaget och där försvinner spänningen emellanåt. Tycker båda predator filmerna är ungefär lika bra men gillar miljön i första filmen bättre. Sedan när man får se rymdskeppet vid slutet av 2an är så mäktigt, gillar scenen också där han ger över en pistol till danny glover ifrån 1700 talet, brilliant. Musiken av Alan Silvestri (predator) är helt helt helt underbar, passar så in i helvete klockrent. Predator: 9/10 Predator 2: 8/10 Alien har jag aldrig varit något stort fan av, Den är bra men överskattad, blir aldrig riktigt skrämd här.. Aliens gillar jag skarpt dock, snabbare tempo , mer action, bättre skådisar, grym historia. Alien: 7/10 Aliens: 9/10 Alien 3: 7/10 Alien: Resurrection: 6/10 Alien vs. Predator: 5/10 0 Quote
gorse Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 trancedance -> Jag som hade förmånen att se premiären på bio 1979 håller inte med om skrämselnivån på alien-filmen. Jag vill påminna om att filmen är 27 år gammal. När jag såg filmen skrämde den skiten ur biopubliken på ett sätt som aldrig setts förut. Jag hade träningsvärk i flera dagar av att sitta spänd i två timmar. Predator kom 1987, åtta år senare. En liten reflektion, rätt otroligt egentligen att en 27 år gammal film forfarande trollbinder publiken och gämförs med dagens filmer. Det är ett mästerverk som är nästan samtidig med starwars som kom 1977. Runt den tiden fanns knappt datorer. Jag själv stod på Temo tre år senare och knattrade på comondore64 och insåg att en sådan kommer jag aldrig att ha råd till. Det dröjde väl fem år till innan jag kunde köpa en begnad för 2000 kronor (vilket var en förmögenhet då). Undrar hur mycket det skulle vara nu? Jag tror jag betalade 1500 spänn i hyra för min första lägenhet? 0 Quote
TomStac Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Tillhör också den generation som såg både Star Wars och Alien på bio när de kom första gången. Som 14-åring blev jag jävligt påverkad (minst sagt) av Ridley Scotts film. Predator är inte alls en skräckfilm på samma uttalade sätt som Alien. Jag håller dock med om att själva monstret Predator är mer faschinerande, både estetiskt och som en kulturell varelse. Alien-monstret är mer av en instinktiv ondska, men som sådan fungerar dem betydligt bättre som en symbol för det som väcker mest fruktan ur djupet av vårt omedvetna. Alien-monstret är en modern representation av medeltidens djävul, och därför fungerar den betydligt bättre som filmmonster. Men jag tycker att världen inte behöver fler renodlade Alien-filmer. Alien-filmer fungerar inte som renodlade popcornrullar, på samma sätt som Predator-filmerna. Jag tycker inte att det är samma kategori av filmer helt enkelt. Den film som mest tangerade detta var Alien Resurrection, men den hade fortfarande en konstnärlig estetik som samtliga Predator-filmer (inkl. AVP) har saknat. Alien Resurrection tog dessutom död på Alien-monstret genom att omvandla den från en ren och ondskefull naturkraft (vilket har varit dess främsta styrka som symbol) till att bli resultatet av ett mänskligt genetiskt experiment. Som symbol fungerar den därför inte längre lika starkt. Att använda den som en birollsinnehavare i en Predatorfilm är dock ett genialistk drag. I denna kontext handlar det dock inte längre en Alien-film. 0 Quote
gorse Posted May 26, 2006 Posted May 26, 2006 Ja, luften gick ur Alien när Ripley började gulla med monstret. Nu får man hitta på något annat. Som levande organism är nog en predator mer skoj, det kan jag hålla med om. Det kusliga med en alien är just att man inte "ser" vad fanken det är. Varelsen är ju som ett lokomotiv ena ögonblicket och hal som en slingrande orm i andra ögonblicket. När jag så den första modellbyggsatsen av monstret var det liksom inte lika kul längre. En riktigt välbyggd modell av en predator är bra spännande att kolla på. Ni som bor i stockholm, kolla in hobbybutiken Wentzels aldelles intill gallerian, på hyllan med byggda modeller. Attans spännande eller hur? Men, det är två olika figurer. Lirar inte i samma division. (Och jag envisas också med att det går inflation i våldet. Se tidigare inlägg) 0 Quote
_nemo_ Posted May 26, 2006 Author Posted May 26, 2006 http://youtube.com/watch?v=v7Z3ow4uHBk&search=alien%20vs%20predator Här har ni något skoj att titta på. =) 0 Quote
trancedanne Posted May 26, 2006 Posted May 26, 2006 haha den dära var ju grymt bra gjord, sjukt imponerad 0 Quote
TomStac Posted May 26, 2006 Posted May 26, 2006 Killen som gjorde den där AVP-Batmanfilmen (Batman: Dead End) heter Sandy Collora och arbetar som "conceptual artist" i hollywood. Han har bl.a. designat ett logo till Jurrasic Parc och alien-figurer till The Arrival, Men in Black och The Abyss. Han var också med och designade vapen till monstret i Predator 2. Han designade då några predatorer (som inte kom med i filmen) och det är inte konstigt att han tog med sig dessa idéer till sin egen film. Här är hans hemsida: http://www.collorastudios.com/motionmain.htm Här är en bättre länk till filmen Batman: Dead End: http://www.collorastudios.com/projects/bde/bdemain.htm Den där filmen hade jag velat ha på DVD! 0 Quote
_nemo_ Posted May 26, 2006 Author Posted May 26, 2006 När jag var inne på hans hemsida för länge sen så kunde jag då se en superman-film han gjort också. Nu är den helt borta och finns inte ens med i hans filmography....Weird. Har för mig att Batman var med i den också. Batman Dead end är cool iaf, jag gillar joker speciellt. Skön stämning hela filmen igenom. Älskar sista scenen. Stackars batman fångad mellan ett gäng predatorer och aliens. 0 Quote
_nemo_ Posted May 27, 2006 Author Posted May 27, 2006 Ja nu tänkte jag skriva upp mina tankar om alla filmerna i serierna då. =) Jag har inte haft förmånen att vara född så tidigt som Gorse och Tomstac =) och har därför missat möjligheten att få se mästerverket Alien på bio. Men jag kommer aldrig glömma första gången jag såg den. Jag var 10 år och min kompis storebrorsa var hemma hos sin flickvän. Jag och min kompis smög in på hans rum på kvällen, därinne satt det posters på den läskigaste tjejen jag någonsin sett (Linda Blair från exorcisten) och monster och annat smått och gott. Vi började kolla igenom hans videohylla och efter tag var det en film som var mest intressant att titta på, Alien. Tro mig, jag har aldrig vart så rädd som när vi tittade på den filmen, men ändå ville jag se klart den. Vad fan var det som rörde sig i skuggorna? Vad kunde slå ut en hel besättning utan att visa sig? Stämningen är på topp, musiken är grym, rädslan hos Ripley smittar av sig, man var verkligen rädd. Scott´s geniala användning av ljus och ljud. Chestbuster-scenen vid matbordet, otrolig. Det var helt enkelt kärlek vid första ögonkastet. 10/10 Aliens är en helt annan slags film, inte lika mycket skräck utan mer action, men utan tvekan en av de bästa actionfilmerna någonsin. Världens bästa uppföljare? Troligtvis. 10/10 Alien 3 är en av de mest underskattade filmerna någonsin. MEN här är det den förlängda versionen som gäller. 28 minuter extra var allt som behövdes för att göra en ganska medioker film till en riktigt bra film. För alla som inte gillar trean och bara sett originalet beordrar jag att se den förlängda versionen, NU. I slutet när Ripley hoppar så betyder det någonting helt plötsligt, till skillnad från i den version som Fox klippte sönder. 9/10 Alien Resurrection är en besvikelse, hade de släppt trean oklippt från början hade denna film aldrig behövts släppas, då hade slutet på trean varit PERFEKT. Men nu finns den och visst, den har sina stunder, MEN den förstör mycket mer än vad den tillför något till serien. Den är underhållande, men borde haft annorlunda monster än just aliens och Rambo istället för Ripley och hetat kanske något i stil med "Rambo i rymden". För namnet alien förtjänar den inte. (well u get the point) 4/10 Predator är grym, inte alls det mästerverk på samma nivå som Alien, Men ett mästerverk är den, ett action/skräck-mästerverk. På äkta alienmanér så får man inte se vad det är i djungeln som dödar ena elitsoldaten efter den andra. Vi vet att dessa soldater är riktiga hårdingar, men ändå slås de ut som myror. Här kanske min då stora kärlek för Arnold skapade kärleken för filmen, vad vet jag? Arnold har aldrig varit världens mest talangfulla skådis, men han har alltid vetat hur man underhåller en publik och det gör honom till en av våra största filmstjärnor genom tiderna. Karaktärsfördjupningen är inte speciell alls, men det är en bra sak här. Man vet att dessa personer betyder mycket för varandra och man känner av deras skräck som människa när de möter något helt okänt som dödar en efter en. De sista 20 minuterna är magiska än idag. Arnie vs Predator är en upplevelse jag inte kunnat vara utan. Primitiva instinkter blir det farligaste vapnet i slutet. 9/10 I aint got time 2 bleed. Predator 2 är bra, eller den är inte dålig. Här har jag ändrat mig ganska tvärt, från att ha hatat filmen har jag efter senaste visningen börjat gilla den mer. För stererotypa karaktärer. Vi har den vanlige hollywood-snuten som inte lyssnar på sina chefer, hans trogna vän, den tuffa kvinnan och nykomligen. Töntiga miljöer, löjliga gäng, första scenen när de skjuts och dödas i centrala LA känns som en parodi, som om Leslie Nielsen snart ska dyka upp och av ren olycka skjuta ner alla onda skurkar. Vägen till den sista halvtimmen är för lång och hackig. Men när vi väl är där så blir filmen helt plötsligt väldigt bra. Men den kan inte rädda denna film från att vara en ganska meningslös uppföljare. Jag tycker ju att man BORDE kört Arnolds roll igen, att Dutch lyckades döda en predator gjorde så att andra predatorer nu ser honom som en riktig värdig motståndare. Och spinna vidare på det. 5/10 Alien versus Predator Har bara sett denna film 2 ggr och vart ska man börja? Den är underhållande, den har sina stunder av storhet. MEN för mycket skit förstör den. Hjältinnan känns lam, hon är ett dåligt val av huvudkaraktär. Alla mänskliga karaktärer känns faktiskt lama. Soldaterna verkar ju totalt värdelösa. Arkeolog och antarktis expert som inte är ett dugg rädda och nervösa instängda i en underjordisk pyramid full av monster? Som om de vore trötta på detta scenario eftersom det är samma sak varje helg....Alienfigurerna har för långa svansar =) Predatorerna har för mycket utrustning och för tjocka gummidräkter, de ser tjocka och klumpiga ut + att deras ansikten verkligen ser ut som gummi. Jag tycker även att aliens här framstår som ganska simpla dumma reptiler. Förvandlingen från facehugger till alien ÄR för snabb, jag skiter i om Predatorerna har modifierat processen, de funkar inte. Dialogen är skrattretande. Fightscenerna är ofta ganska dåliga (faktiskt) man ser liksom inte vad som försigår tack vare kameraarbetet, men det blir bättre mot slutet. Predatorerna är intressanta och jag gillar också teorin om aztekerna. Men om nu Predatorerna tillbads som gudar och byggde pyramiderna, varför bara denna pyramid och inte de som vi hittat? Varför finns det inte spår efter dessa predatorer i alla övriga pyramider, eller byggde de bara en? och isåfall faller teorin om att alla pyramider byggdes av predatorer. MEN jag tror att med en bättre regissör hade denna film varit så mycket bättre. Och jag tycker fortfarande att den borde ha utspelats på en annan planet, även fast Antarktis funkar relativt bra. 5/10 0 Quote
TomStac Posted May 27, 2006 Posted May 27, 2006 Wow! Den här tråden har blivit riktigt intressant! Lite kommentarer på Nemos omdömen. Jag håller med dig i mycket av det du säger. Jag tycker dock att Alien Resurrection inte riktigt är så dålig. Hade det inte varit för alla oneliners hade jag nog givit den lika högt betyg som Aliens. Storyn är fortfarande starkare i Aliens och Camerons film har bättre utkarvade karaktärer (den är mer spännade helt enkelt), men rent estetiskt är det få filmskapare som kan ge en så bländande visuell upplevelse som Jean Pierre Juenet. Jag är väldigt svag för snygga filmer och Alien Resurrection är den snyggaste filmen i serien (även Predator-serien). Karaktärerna är dessutom charmigt coola och vissa actionscener överglänser allt i serien. Problemet är dialogen och i vissa avseenden personregin, men det sistnämnda kan nog tillskrivas att regissören är fransk och inte behärskar engelska språket så väl. Angående Predator 2 tycker jag nog att karaktärerna är nästan lika kliché-fyllda i Predator 1. Arnolds karaktär är....en typisk arnold-karaktär. Så jäkla stor skillnad är det inte mellan 'Commando' och 'Predator' i detta avseende. Det som är intressant är att man får se Arnold kräla i stoftet och bli rejält mörböltad (visar på en god portion självdistans till Arnolds image). Vissa andra karaktärer är också klichefyllda, bl.a. tuggtobak-tuggande Texas-typen med den stora gatling-kanonen. Den mest klichéfyllda karaktärern är dock CIA-agenten med den dolda agendan. Dessa anabola-knaprande broilertyperna ger inte direkt något bra underlag för en trovärdig historia. Personligen tycker jag att öppningsscenen i Predator 2 mer liknar Robocop-filmerna, både i actionscenerna och i sin ironiska humor, en känsla som håller i sig en bra bit i filmen tills den vänder och blir en Predator-film. När det gäller AVP håller jag i stort med dig angående karaktärerna. Jag hade inte så svårt för den kvinnliga huvudkaraktären som för den italienska arkeologen. Han är ju näst intill bedrövlig. Lexx växer som karaktär en aning. Skådisen är dessutom ganska bra, vilket man inte kan säga om resten av gänget. Den typiske lustigkurren skotten var dock lite rolig...;) Alienmonstren tycker jag ser mycket bra ut; de har aldrig sett så mycket Gieger ut sedan första Alien. Sedan hade jag precis som du lite svårt för Predatorerna första gången jag såg filmen, i synnerhet deras ansikten. Men idag tycker jag att de är helt o.k. Man får inte glömma att de är tonåringar och det kan förklara de något skinande rustningarna. Dessutom är jag ganska tolerant till personliga tolkningar av ett redan existerande filmuniversum (i det här fallet Predator-universum). Predatorerna i Batman: Dead End ser dock bättre ut ;) 0 Quote
gorse Posted May 27, 2006 Posted May 27, 2006 [citat=_nemo_]...inte haft förmånen att vara född så tidigt som Gorse och Tomstac =) och har därför missat möjligheten att få se mästerverket Alien på bio...[/citat] Jag var på vippen att skriva mina egna omdömmen om alien-filmerna men jag skulle tro det bara blir en upprepning av vad nemo redan sagt. Men jag nog gärna kommentera varför jag nämnde att jag såg filmen Alien på bio. Det är kanske svårt att beskriva något man måste passerat 40 för kunna säga, "Aha, ja precis" men jag hoppas kunna förmedla känslan i alla fall. 1931 gjorde man filmen King Kong. På den tiden, med depresion i USA och allt, var det en omtumlande film. I dag är det lite svårt att föreställa sig 30-talets miljö, värderingar eller att det ens var depresion. Det lyckades Peter Jackson rätt skaplig genom att i inledningen visa hur 30-talets USA såg ut. I original-filmen behövdes det inte för filmen är samtida. När filmen alien kom, hade Starwars ett par år innan gett liknande upplevelser på bio som kingkong gjorde på 30-talet. Rymdfilmer växte inte på träd och det var väl mest teveserien star trec och repriser av Buck Rogers eller långköraren Månbas Alfa (Space 1999). Gillade man inte rymdfilmer såg man baretta på teve. Poff; Alien, en film som kombinerade starwars slitna rymdmiljö med skräck som inte är helt olik klassiska mästerverk. Precis i tid då (enligt min mening) skräckfilmer hade titlar som "Daggmaskarna anfaller" eller "Mördartomaternas återkomst". Jag har redan sagt att datorer var knappast var mans egendom och med begränsade resurser. Det är med samma anda jag talar om 70-talets rymdfilmer som jag inser tidens värderingar från före andra världskriger som när jag öppnar Nordiskt familjelexikon från 1937 och hittar osannolikt knäppa beskrivningar på ordet "Neger". Eller världens otroliga framtids-optinism under slitet av 50-talet fram till man flög till månen. Själv har jag kollat in mina föräldrars älsklingsfilmer och gäspat mig till leda när jag inte förstått färgfilmens första stapplande steg med Techocolor. Det är med denna bakgrund det värmer mitt hjärta att tex Nemo och många andra fortfarande tittar på alien och älskar den. Ni i dag som hoppar högt över Matrix, tänk er 27 år framåt i tiden. :-) 0 Quote
_nemo_ Posted May 27, 2006 Author Posted May 27, 2006 [citat=TomStac]Wow! Den här tråden har blivit riktigt intressant! Jag tycker dock att Alien Resurrection inte riktigt är så dålig. Hade det inte varit för alla oneliners hade jag nog givit den lika högt betyg som Aliens. Storyn är fortfarande starkare i Aliens och Camerons film har bättre utkarvade karaktärer (den är mer spännade helt enkelt), men rent estetiskt är det få filmskapare som kan ge en så bländande visuell upplevelse som Jean Pierre Juenet. Jag är väldigt svag för snygga filmer och Alien Resurrection är den snyggaste filmen i serien (även Predator-serien). Karaktärerna är dessutom charmigt coola och vissa actionscener överglänser allt i serien. Problemet är dialogen och i vissa avseenden personregin, men det sistnämnda kan nog tillskrivas att regissören är fransk och inte behärskar engelska språket så väl.[/citat] Jag älskar Jeunet. Hans Amelie är lätt en av de snyggaste och bästa filmer jag sett. Men här kommer vi till det jag sagt tidigare, en bra regissör kan inte rädda en dålig idé,om han inte får göra ändringar i den. jag älskar scenen under vatten btw, det var ganska skrämmande att se de komma simmandes snabbt som fan. Filmen är snygg som bara den, jag håller med dig, men den är inte speciellt bra för det. Detta var ju Jeunet´s första hollywood-film och jag vet inte om det var ett bra val att hoppa på Alien 4 på en gång. Ser fram emot hans Life of Pi som bara den hursomhelst. Fyran borde aldrig ha gjorts, men nu när den väl har det så skulle jag gärna vilja att det kom en femte del också, en del som förhoppningsvis kan göra fyran bättre och styra upp serien igen. Ridley Scott har ju visat intresse och han har även sagt att om AvP skulle bli en hit så skulle en femte del av Alien komma, men har den gjort det? Nej, istället får vi en till AvP, som faktiskt har en chans att utvecklas väldigt bra om rätt idé förvaltas och de anställer en riktig regissör. Istället ser det ut som att vi får Paul Anderson igen med en riktig skitidé denna gång. Paul Anderson är verkligen inte en bra regissör, titta bara på de filmer han gjort, alla lider av samma problem. Snygga på ytan, snabba klipp för att dölja alla brister och absolut ingen substans. [citat=TomStac] Angående Predator 2 tycker jag nog att karaktärerna är nästan lika kliché-fyllda i Predator 1. Arnolds karaktär är....en typisk arnold-karaktär. Så jäkla stor skillnad är det inte mellan 'Commando' och 'Predator' i detta avseende. Det som är intressant är att man får se Arnold kräla i stoftet och bli rejält mörböltad (visar på en god portion självdistans till Arnolds image). Vissa andra karaktärer är också klichefyllda, bl.a. tuggtobak-tuggande Texas-typen med den stora gatling-kanonen. Den mest klichéfyllda karaktärern är dock CIA-agenten med den dolda agendan. Dessa anabola-knaprande broilertyperna ger inte direkt något bra underlag för en trovärdig historia.[/citat] Att Predator är klichéfylld vill jag ju inte motsätta mig, för det är den. Men det funkar. Ett gäng machokillar ute i djungeln med stora muskler och vapen. Arnold i typisk Arnold roll, visst. Men det spelar ingen roll, han ska vara så här hård, man var liksom van vid Terminator, Conan och Commando vid den tiden innan Predator, och att se denna hårda kille med cigarren ibörjan sen få storstryk i en man mot man kamp i slutet höjer ju bara upplevelsen. Skulle en smal kontorssnubbe få stryk av Predatorn skulle man ju inte bli särskilt impad. Och det är liksom inte som i en vanlig film där huvudrollsinnehavaren får stryk först och allt ser mörkt ut för att sedan plötsligt få nya krafter och allt vänder. Här är det mer som jag tidigare skrev den primitiva instinkten som avgör till slut. När predatorn trycker på sina knappar och börjar skratta är en av de mest skrämmande scenerna jag sett. Och jag älskar när han upptäcker Arnies första fälla. Hursomhelst så är enkelheten det som gör att Predator är så bra. Filmen börjar, folk dör, filmen slutar. Det är liksom ingen romantik, ingen komplicerad bakgrundshistoria, ingen riktig fördjupning av soldaterna om deras personliga problem osv (förutom att en av de har en flickvän med stor *****.) Det är ett sådant recept som t.ex. gjorde den första rambofilmen så bra. Man har inte gett berättelsen massa komplicerade sidohistorier som den inte kan stödja. 0 Quote
DanceK Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 Men är det inte jättemärkligt att de valde att förlägga handlingen på jorden? Dataspelen utspelas ju rakt uppochner i Alien-universat, och hade dessutom besparat filmmakarna besväret att koka ihop en vääääldigt långsökt teori och många minuter förklarande i filmen. Två möjlighetern ligger närmast tillhands: 1) Budget 2) Licenser (Men äger inte Century Fox licenserna?) P.S. Scenen där predatorn och hjältinnan springer sida vid sida från explosionerna "Lethal Weapon"-style är så otroligt kul. Flinar bara jag tänker på det. 0 Quote
_nemo_ Posted May 28, 2006 Author Posted May 28, 2006 [citat=DanceK]Men är det inte jättemärkligt att de valde att förlägga handlingen på jorden? Dataspelen utspelas ju rakt uppochner i Alien-universat, och hade dessutom besparat filmmakarna besväret att koka ihop en vääääldigt långsökt teori och många minuter förklarande i filmen. Två möjlighetern ligger närmast tillhands: 1) Budget 2) Licenser (Men äger inte Century Fox licenserna?) P.S. Scenen där predatorn och hjältinnan springer sida vid sida från explosionerna "Lethal Weapon"-style är så otroligt kul. Flinar bara jag tänker på det.[/citat] Varken licenser eller budgeten var något problem när det gäller varför den utspelas på jorden. Det var helt enkelt regissören som ville det. Ändå sedan han såg taglinen till Alien 3 där han blev "lurad" att den skulle utspelas på jorden har han velat göra en film om just Aliens på jorden. Det här var hans chans, så han pitcha sin idé för Fox och de gillade den...... Och ju mer jag tänker på det så var det en dålig idé från början, pyramiderna och Predatorer som gudar i all ära, men det håller ju inte. Scenen med "Lethal weapon"-stilen du pratar om måste vara den jag nämnde tidigare, den när de springer i slow-motion, den är hemsk. Vad tycker ni förresten om att det skulle ha varit en manlig huvudroll istället för Lex? Hade inte den här respekten mellan krigarna i slutet varit trovärdigare? Istället för att det skulle likna förspel? Jag menar inte att tjejer inte kan vara krigare, men hon var ju absolut inte det. Jag menar nu väntade man ju bara på att predatorn och Lex skulle kyssas. 0 Quote
gorse Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 På tal om det, En gång satt jag och klistrade modeller på vardagsrumsbordet framför teven. På teven körde de predator II. När man klistrar modellbyggsatser är väl skärpan mot teven kanske inte direkt 100% får jag säga. Och när det pangar och blixtrar på teven utan att man egentligen har uppmärksamheten mot teven, så slog det mig plötsligt; Detta skulle lika gärna kunnat vara en Alienfilm!? Är Predator II egentligen ett ratat Alien^3-manus? Jga erinrar mig lite skitsnack om ratade alien^3-manus på nätet när filmen var ny, och blandannat aliens på jorden. 0 Quote
louis cyphre Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 Hm, blev jäkla sugen att köpa special edition av alien 3 nu. Har inte sett den än men gillar vanliga versionen. Alien 1 är så jävla grym. Tvåan är ju en schyst actionrulle också men är absolut inte lika bra som ettan. Önskar att jag sett den på bio. Vad tycker ni om nya extra långa versionen? Själv gillar jag orginalet mycket mer. Trodde länge att jag aldrig skulle få se en lika bra skräckfilm igen men så kom the Descent....!!!!! Slår nästan Alien enligt mig, men då såg jag ju den på bio först. Men fan, the Descent är 2000-talets Alien:) 0 Quote
_nemo_ Posted May 28, 2006 Author Posted May 28, 2006 [citat=gorse]På tal om det, En gång satt jag och klistrade modeller på vardagsrumsbordet framför teven. På teven körde de predator II. När man klistrar modellbyggsatser är väl skärpan mot teven kanske inte direkt 100% får jag säga. Och när det pangar och blixtrar på teven utan att man egentligen har uppmärksamheten mot teven, så slog det mig plötsligt; Detta skulle lika gärna kunnat vara en Alienfilm!? Är Predator II egentligen ett ratat Alien^3-manus? Jga erinrar mig lite skitsnack om ratade alien^3-manus på nätet när filmen var ny, och blandannat aliens på jorden.[/citat] Det skulle ju kunna vara så, men att den ratades och gjordes om lite för att passa en Predatorfilm istället. Kankse det kan vara en förklaring till varför de nu lade ett alien huvud i rymdskeppet i slutet, en pik kanske? Men hursomhelst så är det ju ytterst tveksamt eftersom bröderna som skrev manuset till tvåan också skrev ettan. Så att de skulle ha skrivit Alien 3 men sedan gjort om det till Predator 2 kanske inte är så troligt? Mer troligt hade det kunnat vara så om det var en ny författare till Predator 2 som först försökte sälja det som Alien 3. Ratade manus till uppföljare som blir helt andra slags filmer förekommer ju ofta i Hollywood. Ni ska bara veta hur många actionfilmer där ute som egentligen först hette Die Hard 4. 0 Quote
_nemo_ Posted May 28, 2006 Author Posted May 28, 2006 [citat=louis cyphre]Hm, blev jäkla sugen att köpa special edition av alien 3 nu. Har inte sett den än men gillar vanliga versionen. Alien 1 är så jävla grym. Tvåan är ju en schyst actionrulle också men är absolut inte lika bra som ettan. Önskar att jag sett den på bio. Vad tycker ni om nya extra långa versionen? Själv gillar jag orginalet mycket mer. Trodde länge att jag aldrig skulle få se en lika bra skräckfilm igen men så kom the Descent....!!!!! Slår nästan Alien enligt mig, men då såg jag ju den på bio först. Men fan, the Descent är 2000-talets Alien:)[/citat] Tycker verkligen du ska ta en titt på den förlängda trean, den är MYCKET bättre. Den ger mer djup och tillför många saker som inte den klippta versionen gjorde. Annat kan man säga om de tillagda scenerna i ettan, de tillför ju ingenting. Och Descent är också en bra skräckfilm, men att den skulle komma upp i Alien-klass håller jag inte med om. Plus att alien-monsterna är bra mycket häftigare än de som smyger omkring i grottorna i The Descent :) Men en grym film är det, länge sedan man såg en sådan bra skräckfilm faktiskt. 0 Quote
TDA Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 [citat=_nemo_]Det skulle ju kunna vara så, men att den ratades och gjordes om lite för att passa en Predatorfilm istället. Kankse det kan vara en förklaring till varför de nu lade ett alien huvud i rymdskeppet i slutet, en pik kanske? [/citat] Predator 2 är inte ett ratat Alien manus. Redan när de gjorde 1:an så snackade teamet om hur coolt det vore med en Predator i en storstad. Alienhuvudet i slutet är en hyllning till serietidningarna från effektkillarna. Både del 1 och 2 har nyligen släppts i dubbeldisc-utgåvor med en del extramaterial. Tror inte det är nyproducerat utan troligtvis taget från nån gammal laserdisc. För övrigt tycker jag 2:an är en rätt hygglig film, ser faktiskt hellre om den än 1:an. Men smaken är ju som baken. :) "Fuckin voodoo magic, man!" 0 Quote
Recommended Posts