Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Är det tillåtet att skriva en uppföljare till nån film som tex King Kong (1933) eller behöver man rättigheter av nåt slag för det?

Jag bara undrade för att flera King Kong filmer gjorts efter orginalet, bla "Son of kong", "King Kong vs Godzilla" och "King Kong Lever".

Postad

Du får skriva vad du vill, bara du inte lanserar en film baserad på det manuset.

iofs kan du ju alltid skriva om manuset sen till en helt egen historia och försöka sälja in den någonstans. National Treasure hade ju faktiskt lika gärna kunna varit en Indiana Jones uppföljare, och Independence Day kunde lika gärna varit en Star Wars film om man bara ändrar tid, plats och namn på karaktärer lite grann.

Postad

Nja, att plagiera är faktiskt ett brott mot upphovsrätten. Det är emellertid inte helt tydligt definierat vad som innebär plagiat, vilket är orsaken till att rättegångarna kan bli ganska omständliga. De senaste åren har ju t ex Underworld och Da Vinci-koden blivit utsatta för granskningar av denna typ.

Att placera en ny jätteapa på Skull Island skulle antagligen leda till att en skvadron amerikanske advokater kommer rusande, även om resten av filmen inte innehåller några som helst likheter med King Kong. Huruvida de får rätt i domstol är en knepigare fråga.

/Jakob

Postad

anklagelserna om plagiat angående davinci-koden var ju dömt att misslyckas redan från start. Enda konsekvensen var att davincikoden fick ännu mer uppmärksamhet. Man kan aldrig upphovsrättskydda en ide. En ny jätteapa på skull island vars namn är Ping Pong vars berättselse inte har något gemensamt går nog fri även om man trasslas genom en rättegång.

Men å andra sidan, vari är originaliteten i en Jätteapa? Byt djur.

Postad

kanske inte helt hopplöst... kom ihåg den sumatranska rått-apan i braindead... den infångades vid skull island... (lådan står tillockmed i lastutrymmet på venture i 2005 kingkong) ;=)

Godzilla vs King Kong och Bambi vs King Kong (!???) finns ju båda men hur rättigheterna hanterades har jag ingen aning om...

Ressurection of Michael Myers part 1/2... kan nog inte tänka mig att alla rättigheterna finns där...

I Skrotnisse hänger det efterlyst-skyltar för björnligan... vad sa disney om det?

Tarzan, ja, han finns med i ooooootaliga barnböcker och filmer som inte har någon större anknytning till orginalförfattaren...

I stort tror jag att när en idé har evolverat till ett kulturfenomen så blir det lite jobbigt att hålla tillbaka spinoffs av alla de slag runt om i världen...

Da Vinci koden ja... jag har nog aldrig varit med om en bok som blivit så blåst ur sina proportioner som jänkarna säger... Men det är onekligen intressant att ett stycke fiktion blivit föremål för så vigorös baktalande och motbevisande från kyrkans högre poster...

going on the lucky sevensevenseven;)

Postad

[citat=gorse]anklagelserna om plagiat angående davinci-koden var ju dömt att misslyckas redan från start.[/citat]

Kanske. Jag har inte läst Da Vinci-koden, så jag kan egentligen inte bedöma saken. Men när hajpen gick igång och alla började prata om härket och vad den handlade om så brukade jag tänka att jaha, det där läste jag ju för flera år sedan i Holy Blood, Holy Grail. Och det som gjorde att stämningen ogillades var ju heller inte bristen på stölder, utan att domaren menade att det som stulits fick räknas som allmängods, ungefär.

[citat=gorse]Man kan aldrig upphovsrättskydda en ide.[/citat]

Apropå det, hört talas om amerikanska patent på intriger? Galnare påfund får man leta efter. Jag skulle skratta om det inte vore för att det är så skrämmande. De företag som har stora intressen i immaterialrätter lägger mycket pengar på att lobba för starkare skydd, oavsett om det handlar om upphovsrättigheter eller mjukvarupatent. Med dagens utveckling är det bara en tidsfråga innan idéer omfattas av upphovsrätten.

[citat=gorse]En ny jätteapa på skull island vars namn är Ping Pong vars berättselse inte har något gemensamt går nog fri även om man trasslas genom en rättegång.[/citat]

Kanske, kanske inte. En ny antropomorf anka vad namn Arne som inte hade något gemensamt med Kalle, eller ens bodde i samma stad, blev dragen inför rätten av Disneys advokattrupper. Den gången slutade det väl någorlunda fredligt med att Arne Anka bytte utseende (en kort stund, sedan såg han åter ut som han alltid gjort) men jag har ingen koll på detaljerna.

Alltså, jag är inte ute efter att hindra någon från att härma någon annan. Jag tycker att upphovsrättslagarna är helt galet restriktiva idag. Men samtidigt tycker jag att det är oansvarigt att inte peka på den faktiska risken att anklagas för plagiat och upphovsrättsintrång. I dagens samhälle är det alltför lätt.

[citat=jmalmsten]kom ihåg den sumatranska rått-apan i braindead... den infångades vid skull island...[/citat]

Det har inte så mycket med saken att göra. Braindead referar till King Kong med ett namn i förbifarten, vilket är ganska annorlunda än att göra en film om en jätteapa som håller till där. Det senare är inte en referens, det är en remake.

[citat=jmalmsten]Tarzan, ja, han finns med i ooooootaliga barnböcker och filmer som inte har någon större anknytning till orginalförfattaren...[/citat]

Figuren Tarzan omfattas garanterat av varumärkesskyddet, och det innehas väl av Disney i nuläget. Däremot är det svårt att skydda idén om en människa som växer upp bland djungelns djur. Men om man får för sig att göra en ny tarzanrulle så får man räkna med att betala för det, om man ens får tillstånd. Du måste sklija på upphovsrätt och varumärkesskydd. Ta Conan som exempel. Om mindre än en månad är det 70 år sedan Robert E. Howard dog, vilket innebär att det är fritt fram att lägga upp hans berättelser på nätet eller att ge ut dem i bokform utan att bry sig om att betala någon, men varumärket Conan är fortfarande skyddat eftersom det finns folk som har sett till att hålla det vid liv och betalat registreringskostnaderna. Varmärket Conan innehas just nu av svenska Paradox Entertainmaint, om någon undrade. Vill man göra en ny conanrulle får man se till att köpa rättigheterna av dem.

/Jakob

Postad

[citat=Mega99]Men om jag satte en jätteapa på en liten ö med olika namn på allt, både apan och ön, så skulle det vara lagligt?[/citat]

En sån fråga går inte att besvara. Det beror på resten av filmen. Om den inte har några andra likheter med King Kong så borde det inte vara några problem, men vem vet säkert?

Och varför i allsin dar frågar du egentligen om en sån sak?

/Jakob

Postad

från vad jag vet om Copyright på litterära och sceniska/filmiska verk så får du göra spinoff's för fulla muggar. Bara du inte gör ett verk som är exakt King Kong.

C.

Postad

DanyaelX: Nope. Ta fanfiction som exempel, det vill säga att fans skriver sina egna historier om käraktärer från (huvudsakligen) teveserier. Att publicera detta på t ex hemsidor innebär ett intrång på upphovsrätten vilket faktiskt har tvingat en del hemsidor att stänga ned. I ganska många fall tillåter förvisso upphovsmännen fansen att skriva och publicera fanfiction eftersom det ändå inte skadar några ekonomiska intressen, men om de har lust kan de skicka fram sina attackadvokater och faktiskt ha rätten på sin sida.

/Jakob

Postad

hur svårt är det att fatta att man behöver tillstånd för att göra en spin off/uppföljare? Så är det, men jag tror knappast att Universal kommer bry sig om du gör din lilla spin off på king kong om jag ska vara ärlig.

Postad

Men om man vill likna är det bara att titta på alla dubletter som alltid blir, armageddon och deep impact. osv osv... alla filmer kommer ju två och två.

Kolla sen också the incredibles och jämför med fantastiska fyran... det går att likna utan att vara samma. Men samma namn är ju givetvis uteslutet att använda.

madagascar och the wild, vet inte om de liknar film mässigt. Men ytterligare ett lejon på N.Y zoo

och så kom jag ju på att lucas gjorde star wars för att han inte fick göra blixt gordon, och de har väl sina likheter.

Postad

the wild däremot är rent ut sagt skamligt uppenbart plagiat... gå in på apples hemsida och titta på trailern, listan är lååång redan där... Vad sysslar Disney med??? Väntar fortfarande på en storslagen disneyfilm, kommer knappt ihåg när dom gav oss en sån sist... :( ... dom har ju stampat på tomgång i snart 10 år... tur att vi fortfarande har studio ghibli även om miyazaki gång på gång har gått ut med att "Det här blir min sista film." Karln är ju som en alkis... kan ju inte sluta...

Postad

Om vi utgår från att King Kong verkligen dog i King Kong filmen, vilket han gör och du planerar att skriva en uppföljare så kommer antagligen inte denna apa vara "King Kong"? Vad det gäller Skull Island, jag tror det namnet finns med i varenda pirat- och sjörövarfilmer genom tiderna och borde väl därför inte vara något du inte FÅR använda. Frågan är hur man gör en uppföljare på King Kong, det finns inte många saker som talar för att det skall gå att lyckas med. Jag om jag hade skrivit på det temat hade jag grundat det på den första resan som det pratas om i filmerna, om de som fann ön långt tillbaka, de som gjorde kartan osv. Deras äventyr på Skull Island. Det vore nog betydligt lättare att skriva om.

Postad

[citat=Danrozen]Om vi utgår från att King Kong verkligen dog i King Kong filmen, vilket han gör och du planerar att skriva en uppföljare så kommer antagligen inte denna apa vara "King Kong"? Vad det gäller Skull Island, jag tror det namnet finns med i varenda pirat- och sjörövarfilmer genom tiderna och borde väl därför inte vara något du inte FÅR använda. Frågan är hur man gör en uppföljare på King Kong, det finns inte många saker som talar för att det skall gå att lyckas med. Jag om jag hade skrivit på det temat hade jag grundat det på den första resan som det pratas om i filmerna, om de som fann ön långt tillbaka, de som gjorde kartan osv. Deras äventyr på Skull Island. Det vore nog betydligt lättare att skriva om.[/citat]

det finns iofs en uppföljare på remake spektaklet från '76 med jessica lange och jeff bridges. i uppföljaren (med Linda Hamilton efter att hon varit med i The Terminator) har King Kong överlevt men legat i koma i 10 år. sen hittar de en kvinnlig jätteapa och tänker ge king kong en hjärttransplantation och blodtransfusion.

klår din filmidé det, Mega99? http://www.voelspriet2.nl/forum/Themes/converted/images/post/grin.gif

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...