menvaffan Postad 2 maj 2006 Postad 2 maj 2006 Alltså jag skal skjuta en långfilm i DV, och exteriörerna skal vara nattetid, och dessutom som grädde på moset utspelas under ett strömavbrott. Skal jag verkligen filma nattscenerna nattetid med kreativa belysningslösningar, eller skal jag använda något filter, och isåfall vilket? Vad bör jag tänka på? 0 Citera
Cjwk Postad 2 maj 2006 Postad 2 maj 2006 jag är absolut ingen expert så rätta mig om jag har fel. men Jag skulle filma allt nattetid/kvällstid och använda en stark vit lampa snett bakifrån och kanske en ytterst svag lampa som är reflekterad så man ser ansiktena lite svagt. Studera hur de gjort i andra filmer så får du nog inspiration och ser även hur jag menar. Lycka till med filmen. mvh jacob 0 Citera
Santafantasma Postad 2 maj 2006 Postad 2 maj 2006 I Battle Royale filmades alla nattscener på dagen... ;) 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 2 maj 2006 Postad 2 maj 2006 Det beror på tror jag. Vissa är otroligt duktiga på att i efterarbetet göra dag till natt och vissa är grymma på att ljussätta från i princip kolsvart mörker. Personligen skulle jag välja att filma sen eftermiddag, när det är molnigt för att sedan jobba i efterarbetet. Nu när det börjar bli sommar och solen blir ett större problem kan man nog filma mitt i natten och redan då ha grundljuset och så ljussättning på det. Alternativt en molnig dag på sommaren också. Det finns många filmer som misslyckats med nedmörkning, typ RKO 281 som jag såg nyligen men också apocalypse now (redux) som misslyckats brutalt under några scener som är day-to-night. 0 Citera
Cjwk Postad 3 maj 2006 Postad 3 maj 2006 men om dom filmar allt på dagen och sedan gör så det ser ut som natt så måste dom väl ändå krångla en hel del med lampor och ljus!? enen förmörkad dagsbelysning ger väl detdär misslyckade resultatet!? 0 Citera
jbergman Postad 3 maj 2006 Postad 3 maj 2006 Personligen är jag inte särskilt förtjust i scener som skall föreställa kolmörker eftersom de av naturliga anledningar aldrig kan vara kolmörka på film. Men men... Om det inte skall förekomma några som helst ljuskällor så har man inget annat val än att låtsas att det enda ljus som finns är månljuset, och då är det enklast att, som lilla_farbrorn säger, spela in en molnig dag och mörka i efterarbetet. Detta gör dock att man blir väldigt begränsad i så mån att man inte kan filma himlen (såvida man inte jobbar med gradienta (?) filter). Och särdeles snyggt blir det inte heller. Om det däremot skall förekomma ljuskällor, som ficklampor eller facklor, blir saken annorlunda. Då får man spela in när det är hyfsat mörkt och använda sig av lite kreativ ljussättning. När det väl finns lite ljuskällor i bild brukar tittaren kunna acceptera ganska mycket mer utan att trovärdigheten faller. /Jakob 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 3 maj 2006 Postad 3 maj 2006 [citat=Cjwk]men om dom filmar allt på dagen och sedan gör så det ser ut som natt så måste dom väl ändå krångla en hel del med lampor och ljus!? enen förmörkad dagsbelysning ger väl detdär misslyckade resultatet!?[/citat] jo klart man måste ljussätta på dagen ändå, men det blir svårare att ljussätta i kolsvart mörker då motivet och den närmsta omgivningen kommer vara upplyst medan det lite längre bort är kolsvart. (Självklart inte om man har tillräckligt med lampor och budget) Skuggor är det viktigaste att undvika tillsammans med linsöverstrålning (jo jag har faktiskt sett det) men annars kan det funka att mörka ned utan extra ljussättning utöver det naturliga ljuset. Men det är klart man ska använda lampor om man har tillgång till det. 0 Citera
Mega99 Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Filma det på dagen i solljus snett på. Sen minns jag inte villket filter det var men med rätt teknik kan du göra det till natt och solljuset till månljus. 0 Citera
Pace Postad 5 maj 2006 Postad 5 maj 2006 Jag filmar aldrig natt på natten av den enkla anledningen att allt blir svart. En natt i filmens värld för mig är mörk, och därför räcker det med att filma strax innan solen går ned eller upp och antingen blända ned eller mörka i redigeringen. Att filma mitt på dagen och få det att se ut som på dagen, day for night, funkar också bra. Tänk på att ju mindre ljus som används, desto mindre kommer färgerna att reflektera. Med andra ord blir det bara grådassigt om man filmar på natten. På dagen blir det som mest färger med neddragen bländare och ND-filter, men det kan å andra sidan bli onaturligt den vägen. Kombinationen lite mörker, lite neddragen bländare, lite filter och lite mörkning i redigeringen är mitt tips. ;) 0 Citera
jmalmsten Postad 6 maj 2006 Postad 6 maj 2006 Besserwizzer säger: Day FOR night, inte Day TO night ;) det värsta exemplet jag sett är i gamla modesty blaise filmen... modesty och en annan går omkring i ett rum och fumlar runt med lampor i fullt dagsljus... till slut insåg jag att det skulle vara mörker, men effekten gick helt förlorad när jag satt och funderade på varför dom springer omkring och pekar på varandra med ficklampor (käglan syntes inte ens... bara en liten glimt i lampan). Andra lustiga grejer som kan uppstå är som i The Great Escape när de i helbilderna smyger från skugga till skugga men när närbilderna kommer så är de fullt belysta och jag funderade ett tag på varför inte nazisterna upptäckte dom... 0 Citera
Stromanya Postad 19 mars 2008 Postad 19 mars 2008 Om man ska filma specielt i DV så skulle jag föredra att filma scenen på dagen eftersom att chippet i dv kameror är väldigt dåligt i mörker. Ett exempel är "28 dagar senare" som är filmat men Canon XL1, där filmade dom på dagen och personligen tycker jag att det blev ett riktigt bra resultat. 0 Citera
Martin Öberg Postad 20 mars 2008 Postad 20 mars 2008 Filma helst när det är lite molningt och fixa i redigeringen, så gör jag iallafall. 0 Citera
megawatti Postad 26 mars 2008 Postad 26 mars 2008 bästa är på kvällen.. typ 5 på sommarn.. 3 på vintern kanske! 0 Citera
Arclight Postad 27 mars 2008 Postad 27 mars 2008 Den främsta anledningen att man filmar natt på dagen är att de princip är omöjligt att ljussätta hela scenen när man är utomhus. Tänk dig att själv att ex. ljussätta en helt landskap (även om scenen ska se ut som natt så vill man ju inte att bakrunden alltid är kolsvart.) Har sett vissa klipp när dem filmar nattscener på natten med megalampor som vi inte ens ska nämna här. Dessutom är det en sådan otrolig skillnad på DV och film. DV har inte ens i närheten av samma möjligheter att "leka" materialet senare vad gäller ljus och färg, då det redan är så kraftigt komprimerat på den punkten. Ska du fejka ett strömavbrott mitt på natten (?) så gör du nog bäst att filma materialet precis innan alla lampor tänds på gatorna (tidigt på morgonen då). När jag själv försöker imitera natt så kör jag, som redan sagt, på sen eftermiddag eller i skuggan någonstans. Se bara till att inte överexponera en minsta del (eller få med tända lampor) då detta i princip är omöjligt att rädda sen. 0 Citera
jbergman Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Den främsta anledningen att man filmar natt på dagen är att de princip är omöjligt att ljussätta hela scenen när man är utomhus. Alltså, särskilt svårt är det ju inte. Det blir bökigare iochmed att man måste släpa med lampor och strömförsörjning, men att fixa snygga nattscener med tre redheads är oftast ingen konst. /Jakob 0 Citera
Arclight Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Alltså, särskilt svårt är det ju inte. Det blir bökigare iochmed att man måste släpa med lampor och strömförsörjning, men att fixa snygga nattscener med tre redheads är oftast ingen konst. /Jakob Nu tar jag de värsta fallet men låt oss säga att det utspelar sig på ett öppet område där du vill ha med mycket i bakrunden (även om det ska föreställa natt) och det är mörkt på platsen när du spelar in, vilket de kommer vara här ifall han ska spela in materialet innan lamporna tänds, så kommer de bli krångligt och ljussätta bakrunden. När bilder vid tal o.s.v. mot en inte alltför avlägsen bakrund blir nog inga problem. Men vi snackar ju ändå DV här också, svider varje gång man säger 4:2:0 eller 4:1:1. 0 Citera
jbergman Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Hehe, jag hade glömt bort att det skulle vara strömavbrott också... Så visst, i just det här fallet blir det rätt jobbigt att spela in på natten, vilket jag ser att jag även skrev i mitt första inlägg i tråden (med nästan två år på nacken). De flesta nattscener är dock inte begränsade på det viset. /Jakob 0 Citera
Arclight Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Hehe, jag hade glömt bort att det skulle vara strömavbrott också... Så visst, i just det här fallet blir det rätt jobbigt att spela in på natten, vilket jag ser att jag även skrev i mitt första inlägg i tråden (med nästan två år på nacken). De flesta nattscener är dock inte begränsade på det viset. /Jakob Haha, nu fick du mig att inse vilken gammal tråd detta var. Tror nog trådskaparen redan spelat in det materialet så mitt inlägg gjorde nog ingen nytta ändå. :D 0 Citera
Subwar Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 Vet att det fanns en grym turtorial som behandlade ämnet på videocopilot.net..... Ah, hittade den...:D Se och dregla!! http://www.videocopilot.net/tutorials.html?id=1 0 Citera
High1ander Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Filma mitt pa dagen med hart ljus och harda skuggor. UNDVIK att visa horisonten/himmel da den kommer vara helt overexponerad. Vissa sager filma "molnigt", men da far man inte ratt skugga som manen ger, vilket ar hard, sen aven om det ar molnigt sa kommer himmeln att vara overexponerad. Sen nar man gor det ocksa sa blir det mer fill-light, och om det e nagot som natten inte har sa ar det fill-light. Rent tekniskt sett sa har dock en molnfri dag mer fill-light, det e ljusare, men det marks inte da det ar mer kontrast och fill-light forsvinner nar man exponerar for de ljusare delarna. Sen ar det ju upp till smak om man vill underexponera under dagen eller dra ner skuggor och mid-tones i post samtidigt som man andrar andra saker. Men, det basta ar ju att springa ut och gora ett test liksom, du borde testa forst innan sa du vet vad du kan gora i post. Underexponera nar du filmar, kor ratt exponering. Vitbalansera korrekt, sen vitbalansera pa gult papper sa du far "man-blatt"... Sen testa att leka i nagot program o se vad som ar latast att fixa och vad som ser bast ut... 0 Citera
Arclight Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 UNDVIK att visa horisonten/himmel da den kommer vara helt overexponerad. Nej, kan man exponera rätt så är det inga problem ifall man får med himmeln. I värsta fall kan man ju sänka bländartalet och istället kompensera med ev. ljusättning om nu personerna på videon skulle riskera att bli alltför underexponerade. I videon som är länkat till ovan finns himmeln klart och tydligt med i grundmaterialet. Titta på slutresultatet så ser du att det inte är några problem och få med himmeln sålänge man inte exponerar fel. 0 Citera
High1ander Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Nej, kan man exponera rätt så är det inga problem ifall man får med himmeln. I värsta fall kan man ju sänka bländartalet och istället kompensera med ev. ljusättning om nu personerna på videon skulle riskera att bli alltför underexponerade. I videon som är länkat till ovan finns himmeln klart och tydligt med i grundmaterialet. Titta på slutresultatet så ser du att det inte är några problem och få med himmeln sålänge man inte exponerar fel. Bara for att en person har lagt en lank till After Effects sa innebar inte det att andra personer har tillgang eller vill sitta och jobba i post X-antal timmar for att korrigera nagot som anda kommer se fake ut. Himmeln kommer vara overexponerad om du exponerar for anisktet, och aven om du stoppar ner 1-3 stops for att ansiktet ska bli lite underexponerat sa kommer himmeln vara overexponerad. Det fina med att filma pa dagen nar solen star i zenit ar just att slippa dona med ljus och reflektera ljus, etc. Du har liksom inte fel, men det kanns bara som att man skapar onodigt mycket jobb for nagot som garanterat kommer oka "fake-hetsgraden". Videocopiloten ser ut som kanske 30-60 min innan/efter solen gatt upp. Da himmeln ar ljusbla/bla fortfarande. Nar det e natt sa ska det vara morkt, lite ambient, och med moln sa far man just mycket ambient. I princip sa ar manen en reflektor dvs. ingen diffuser aka. "moln". Day-for-night funkar dock inte bra alls med om folk ska ha lampor och grejer, som andra papekat kommer det knappt synas att nagon ens har lampor tanda. 1 Citera
Arclight Postad 1 april 2008 Postad 1 april 2008 Bara for att en person har lagt en lank till After Effects sa innebar inte det att andra personer har tillgang eller vill sitta och jobba i post X-antal timmar for att korrigera nagot som anda kommer se fake ut. Himmeln kommer vara overexponerad om du exponerar for anisktet, och aven om du stoppar ner 1-3 stops for att ansiktet ska bli lite underexponerat sa kommer himmeln vara overexponerad. Det fina med att filma pa dagen nar solen star i zenit ar just att slippa dona med ljus och reflektera ljus, etc. Du har liksom inte fel, men det kanns bara som att man skapar onodigt mycket jobb for nagot som garanterat kommer oka "fake-hetsgraden". Videocopiloten ser ut som kanske 30-60 min innan/efter solen gatt upp. Da himmeln ar ljusbla/bla fortfarande. Nar det e natt sa ska det vara morkt, lite ambient, och med moln sa far man just mycket ambient. I princip sa ar manen en reflektor dvs. ingen diffuser aka. "moln". Day-for-night funkar dock inte bra alls med om folk ska ha lampor och grejer, som andra papekat kommer det knappt synas att nagon ens har lampor tanda. Detta beror ockspå hur kräsen personen som skapade tråden är. Man kan inte få några perfekta resultat med DV ens, du har inte ens tillgång den färg och luminansinformation med format. Sen vill man inte alltid har de där "månljuset" när det är natt, beror helt på stämningen så det är inte lönt och diskutera riktigt. Dessutom föreslog jag inte att han skulle ha lampor för att dem skulle synas, utan mest för att kompensera. Får man med en tänd lampa i material som vill ska se ut som natt, så är det ganska så bökigt och fixa sen. Oavsett vad så kan vi släppa denna diskussion då denna tråd är uråldrad nu. :) 0 Citera
High1ander Postad 1 april 2008 Postad 1 april 2008 Detta beror ockspå hur kräsen personen som skapade tråden är. Man kan inte få några perfekta resultat med DV ens, du har inte ens tillgång den färg och luminansinformation med format. Sen vill man inte alltid har de där "månljuset" när det är natt, beror helt på stämningen så det är inte lönt och diskutera riktigt. Dessutom föreslog jag inte att han skulle ha lampor för att dem skulle synas, utan mest för att kompensera. Får man med en tänd lampa i material som vill ska se ut som natt, så är det ganska så bökigt och fixa sen. Oavsett vad så kan vi släppa denna diskussion då denna tråd är uråldrad nu. :) Alltsta hela mitt svar var inte riktat mot dig. Sen traden ar gammal, men principerna e dem samma. Sen har du sjalvklart ratt med stamning angande manljus eller inte, osv. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.