Gå till innehåll

otursmånad... april?


jmalmsten

Recommended Posts

Tjosan på er alla, tänkte bara lufta lite halvt oseriösa tankar som jag dragits med den senaste månaden...

 

Det är nämligen som så att jag första april vaknade från en måttligt smaklig dröm och skulle spela in lite till vår lokaltv... och allt gick snett, bilen ville inte starta, inga pengar i telefonen, när bilen kom iväg så fick jag motorstopp 10 meter från macken, och allt möjligt annat, Dagen efter kollade jag på kontot, 61 kr kvar...´0.0! men hyran var ju betald och allt så det var iallafall lugnt... men hela månaden har fortsatt på detta vis, det hela har fått mig att planera in en sjukskrivning till nästa april, för jag vet inte om jag vågar gå igenom detta igen...

 

Sedan började jag fundera över vad som kunde vara anledningen att just april blivit så otursförföljd. Då kom jag på, eftersom jag studerar japanska, att april är fjärde månaden, fyra på japanska uttalas shi eller yon, men just månaden säger man shi om den iallafall, så då blir det shi-gatsu, fjärde månaden. Varför är detta avgörande? ju just för att shi är även uttalet för tecknet 'död',,, japanska hotell undviker därför rumsnummer 4 precis som 13... (tror även att det saknades en 8 eller 7a... jaja...) just för att den är så otursbringande... nu undrar jag om någon annan råkat ut för liknande perioder som man kan härleda till olika kulturers oturssiffror, jag flög stockholm-frösön på fredagen den 13e utan problem.

 

Jag inser ju samtidigt att det mycket väl inte behöver vara något mystiskt med pengabristen (jag var lite för lössläppt med kontanterna förra månaden... hehe) men att slumpen skulle slå att allt hamnade just under denna period var underlig...

 

höres!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hai. Genki desu...

Hajimemashite!

Oh, miro!

Niwa ni wani wa niwa tori ga imasu! (säg det snabbt tre gånger...:e)

 

men syftet var ju inte att starta en japanskalektion här... syftet var att diskutera otursperioder och deras faktiska/mytologiska uppkomst...

 

Basu gasu bakuhatsu på er alla... :D

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det är ju lite intressant det där... Jag tror dock inte på det, utan det är nog mer sannoligt att du inbillar dig och lider av paranoja, eller hur det nu stavas. Men jag kan ju säga att 13 härstammar från judas. och sen har ju nästan alla nummer en innebörd i asien, eftersom de har så fattig fantasi att nummerna låter som ord, t.ex. 8 - pinyin = välgång.

Länk till kommentar
Share on other sites

fortfarande ingen som tror mig? nu senast igår så var jag på väg till ett möte för att spela in en kortfilm. jag gick den vanliga vägen genom skolan, öppnade näst sista dörren, PIUUIUIUUIUIUIUUIUUIUIUUIUI osv... larmet gick. Någon hade larmat men glömt att låsa dörren... jag har ingen aning om hur det ligger till med nummerologin och sånt och jag har aldrig varit särskilt vidskeplig så när den här månaden började så kunde jag inte tro mina ögon... och det har som sagt bara fortsatt...

 

Å andra sidan så har det inte varit bara otur den perioden... men antalet oroväckande moment har definitivt varit mångdubblade...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om otursperioder förekommer. Men att Murphy (Murphys lagar) finns det står helt klart.

 

För att inte gå in i detaljer så gäller det privatlivet och hur han alltid lyckas förstöra för en, precis när det är som mest tajmat att gå bra. Skulle vilja påstå att hela året är sådant.

 

Jag vet faktiskt inte om just 2006 är ett otursår i Japansk mytologi. Men det hade inte förvånat mig, och är det så så går jag och gräver ner mig.

Kanske tillsammans med dig Malmsten.

Om inte skyller jag på Murphy och intensifierar jakten på denne.

Länk till kommentar
Share on other sites

nä, april är ju snart slut, så jag tänker inte gå o hänga mig än... och du får väl lycka till med det personliga problemet... åren... vad är det för kinesikt djurår just nu?

 

Att jaga murphy låter som när Nalle Puh skulle ut och jaga Någon, alltså den Någon som han fått höra ligger bakom allt lur på 1:a april... o.0... nä vänta nu... det var ju då det började... är det han som ligger bakom allt??? äh, det får vara som det är... en dag till bara...

 

Det finns ju också lite som tyder på att man själv ibland orsakar otur om vi "vet" att den ska komma... vi börjar se på världen "som fan läser bibeln"...

 

T-kock... och om jag lyckats göra allt det där fel? är det bara att leta rätt på snaran då, ändå?

Länk till kommentar
Share on other sites

det var inte Puh jag misstänkte... utan jag misstänkte att både han och jag var på samma spår... Denne Någon, släkting till, Någon Annan, Alla Andra, m.fl.

 

Nä jag tror inte det var så genomtänkt att ta upp det här... känner mig nästan lite gnällig...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett par dåliga dagar kan väcka idén att det är en otursmånad. Eftersom man då tror på otursmånad eftersom man tänker så, så brukar det förefalla att bli så.

 

Mitt tips till dig malmsten är att bara satsa på en dålig dag eller högst en vecka, efter perioden ställer du ju in dig själv på att det över, och det blir betydligt roligare om du slipper dras med det en hel månad.

 

Jacce

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara hört talas om en Murphys lag och den lyder "Om det finns två eller flera sätt att göra något på och ett av dem kan ställa till katastrof, så kommer någon att göra på det sättet." som ibland blir förkortat till "kan något gå fel så gör det det. (hur skriver man det där? "så göre det", man kan ju inte skriva det två gånger väl?) :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, vad jag vet så går det alldeles utmärkt att skriva "det" två gånger efter varandra. Engelskan gör samma sak ibland. (på tal om inget)

 

Jepp, det är Murphys lag i sin helhet. Kan det gå fel så går det fel, kan det inte gå fel så gör det det ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

bs imo!

hehe... jag kan hålla med om att det stämmer när du redan är nere i oturssvackan, men är allt på topp så brukar jag kunna se tillbaka och inse hur mycket som kunde ha gått fel men som inte gjorde det.

 

Murphy måste blivit sugen att bli lika känd som Newton så han rökte på och allt gick åt skogen!

 

hehe, detdär är väl min lag isåfall, jag lever efter den!

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om otursmånader och otursdagar så kommer jag att tänka på valborg förra året.

 

Först på morgonen tappade jag busskortet på bussen, sket i det och plankade på tunnelbanan. På vägen hem så blev det såklart som så att man blev tagen av kontrollanterna (började springa, men tur som man hade traskade det in två ordningsvakter på stationen i samma ögonblick), fick min böter och gick hem. Sen på kvällen så drog jag ut, och självklart blev det hål på påsen och fyra bärsburkar sprack. Väl vid majbrasan så såg det ut att klarna, men på vägen hem upptäckte jag att morsan busskort som jag hade lånat också var borta. Blev cpsur och pajade min balla kalle anka-nyckelring. I vilket fall som helst drog vi till Tanto efter det men jag var så jävla sur så jag bestämde mig för att dra hem. På vägen hem dök det upp två allan i dalens och ville ha min mobil och mina pengar så jag sulade nycklarna i ansiktet på den ena och gav den andra ett gäng knogar över munnen. Oturen i denna situation var att min portnyckel blev böjd och att jag hade en framtand begraven i ena knogen (ont). Och inte nog med det så ramlade mobilen ur fickan och gick i tjugofemton bitar. När jag väl kom hem så kunde jag förstås inte komma in genom porten då nyckeln var paj och utan mobil att ringa hem för att få ner någon att öppna porten fick jag alltså tillbringa natten sittandes på en gunghäst nere på gården.

 

Det må låta lite för otroligt för att vara sant, men det är så sant som det kan bli. Nästa valborg ska jag ligga under täcket hela dagen och inte röra mig en tum. För oturen upprepade sig igår också, inte på samma jobbiga vis men jag blev iaf. förkyld och så förlorade jag en tusing på poker också.

 

Valborg är grovt överskattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

hahaha, snacka om att förbruka hela årets otur på en kväll.

 

men en tusing på poker är väl inte bara otur utan kanske lite dumdristigt, eftersom man i slutändan vet att utdragningar en dålig dag bara kan sluta på ett sätt.

 

Hoppas du kan njuta de 363 dagarna av tur nu då!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jakethesnake]ja, det är ju lite intressant det där... Jag tror dock inte på det, utan det är nog mer sannoligt att du inbillar dig och lider av paranoja, eller hur det nu stavas. Men jag kan ju säga att 13 härstammar från judas. och sen har ju nästan alla nummer en innebörd i asien, eftersom de har så fattig fantasi att nummerna låter som ord, t.ex. 8 - pinyin = välgång.[/citat]

 

Iförsig har jag läst eller äh egentligen spelat till mig den historiska informationen om Fredag den 13. Sedan om det finns flera anknytningar till 13 så är det en annan sak. Men otursdatumet kommer iallafall ifrån den dagen då Frankrike öppet dödade de sista av Tempelriddare som fanns kvar på just Fredag den 13(juni eller juli som jag minns det) för att ge en kort förklaring. Informationen är taget ifrån Broken Sword som är ett förjävligt intressant äventyrsspel som baseras mycket på riktig fakta, men jag har tyvärr inte haft tiden att exakt kolla upp om just den saken stämmer, men det låter väldigt troligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]hahaha, snacka om att förbruka hela årets otur på en kväll.

 

men en tusing på poker är väl inte bara otur utan kanske lite dumdristigt, eftersom man i slutändan vet att utdragningar en dålig dag bara kan sluta på ett sätt.

 

Hoppas du kan njuta de 363 dagarna av tur nu då![/citat]

Jo, det var väl lite dumt också, men åkte på en äckelbadbeat (Kåk, tre ess och två 2or mot fyrtal i tvåor) så det var väl mest otur ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sw33t][citat=jakethesnake]ja, det är ju lite intressant det där... Jag tror dock inte på det, utan det är nog mer sannoligt att du inbillar dig och lider av paranoja, eller hur det nu stavas. Men jag kan ju säga att 13 härstammar från judas. och sen har ju nästan alla nummer en innebörd i asien, eftersom de har så fattig fantasi att nummerna låter som ord, t.ex. 8 - pinyin = välgång.[/citat]

 

Iförsig har jag läst eller äh egentligen spelat till mig den historiska informationen om Fredag den 13. Sedan om det finns flera anknytningar till 13 så är det en annan sak. Men otursdatumet kommer iallafall ifrån den dagen då Frankrike öppet dödade de sista av Tempelriddare som fanns kvar på just Fredag den 13(juni eller juli som jag minns det) för att ge en kort förklaring. Informationen är taget ifrån Broken Sword som är ett förjävligt intressant äventyrsspel som baseras mycket på riktig fakta, men jag har tyvärr inte haft tiden att exakt kolla upp om just den saken stämmer, men det låter väldigt troligt.[/citat]

 

jo, det är just tempelriddar-historien jag själv har hört fast då från discovery/history-channel, så den versionen är ganska legitim...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...