Gå till innehåll

otursmånad... april?


jmalmsten

Recommended Posts

Tjosan på er alla, tänkte bara lufta lite halvt oseriösa tankar som jag dragits med den senaste månaden...

 

Det är nämligen som så att jag första april vaknade från en måttligt smaklig dröm och skulle spela in lite till vår lokaltv... och allt gick snett, bilen ville inte starta, inga pengar i telefonen, när bilen kom iväg så fick jag motorstopp 10 meter från macken, och allt möjligt annat, Dagen efter kollade jag på kontot, 61 kr kvar...´0.0! men hyran var ju betald och allt så det var iallafall lugnt... men hela månaden har fortsatt på detta vis, det hela har fått mig att planera in en sjukskrivning till nästa april, för jag vet inte om jag vågar gå igenom detta igen...

 

Sedan började jag fundera över vad som kunde vara anledningen att just april blivit så otursförföljd. Då kom jag på, eftersom jag studerar japanska, att april är fjärde månaden, fyra på japanska uttalas shi eller yon, men just månaden säger man shi om den iallafall, så då blir det shi-gatsu, fjärde månaden. Varför är detta avgörande? ju just för att shi är även uttalet för tecknet 'död',,, japanska hotell undviker därför rumsnummer 4 precis som 13... (tror även att det saknades en 8 eller 7a... jaja...) just för att den är så otursbringande... nu undrar jag om någon annan råkat ut för liknande perioder som man kan härleda till olika kulturers oturssiffror, jag flög stockholm-frösön på fredagen den 13e utan problem.

 

Jag inser ju samtidigt att det mycket väl inte behöver vara något mystiskt med pengabristen (jag var lite för lössläppt med kontanterna förra månaden... hehe) men att slumpen skulle slå att allt hamnade just under denna period var underlig...

 

höres!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hai. Genki desu...

Hajimemashite!

Oh, miro!

Niwa ni wani wa niwa tori ga imasu! (säg det snabbt tre gånger...:e)