Hårfagre Postad 19 april 2006 Postad 19 april 2006 Hejsan! Jag är ny på forumet och har en fråga om skott på film. När skott träffar så använder man ju västar med små, små sprängladdningar på som får blodet att skvätta härligt på alla i närheten. och alla missar som får dammet/betongen att yra fungerar nästan på samma sätt med små sprängladdningar som utlöses elektroniskt när det passar. Min fråga är om det är möjligt att få tag på sådan utrustning, om det är någon som har erfarenheter av sånt, eller om det är lättast att tillverka själv. tack på förhand! 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 20 april 2006 Postad 20 april 2006 Det som man har på kroppen kallas iallafall squibs och om du söker på det i forumet kan du säkert hitta massor. Hur man gör dem själv, andras erfarenheter och kunskaper osv osv. Squibs finns att köpa, på bland annat Pyro Smålands Krutbruk men man behöver tillstånd från polis och förmodligen någon sorts specialeffektslicens. 0 Citera
jmalmsten Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 andra lösningar som jag sett är paintballkulor av speciell sort som poffar till på väggarna... kom dock inte ihåg vad dom heter... jag trodde av titeln att att du undrade var kulorna tar vägen... ungefär som jag alltid funderat över var laserskotten i starwars tar vägen när dom missar, tänk vilka laserbombardemang folk kan råka ut för på slumpmässiga planeter runtomkring... eller när mujahedin skriker och skjuter i luften, är det inte risk att få kulorna i huvudet efteråt. men men... bara jag som funderat på det kanske, kanske når kulorna en s.k. terminal velocity som inte är skadlig när dom faller ner, och lasrarna kanske är för svaga när dom kommer in i atmosfären... det kanske inte ens e lasers, de kallas ju blasters, vad vet jag? oj, vad off-topic jag kom nu,,, hehe... :E 0 Citera
gorse Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 I "the mexican" skjuter de rakt upp i luften, och en gubbe får ett nerfallande skott i huvudet. Och inte ens den bästa laser är 100%igt parallell. 0 Citera
pekivan Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 [citat=... eller när mujahedin skriker och skjuter i luften, är det inte risk att få kulorna i huvudet efteråt. [/citat] hehe...har en kompis som var på cypern och jagare. när bergscyperioterna tröttnade på att jaga började alla avfyra sina hagelbössor upp i luften. detta resulterade i att det efter ett tag (vet inte hur länge) började hagelkornen regna ner från himlen :) så passa er från att jaga på cypern :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 Hundratals, om inte tusentals människor, främst barn vad jag läst, dör av nerfallande kulor varje nyår i USA. Det är inte hälsosamt att byta ut fyrverkerierna mot skarpladdade pistoler & gevär :-) Vill minnas att en kula skjuten rätt upp i luften utan vind eller något annat som påverkar har på ett ungefär samma kraft vid samma punkt den avfyrades när den kommer ner igen minus ett lätt svinn för luftlotstånd. Kulor är små, lätt strömlinjeformade & tunga så luftmotståndet är försummligt :-) 0 Citera
jmalmsten Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 hehe, jaja, tack för svaren men det var inte det tråden handlade om... 0 Citera
Munthe Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 Hmm...ett fall för Myth Busters tror jag... 0 Citera
Wallin Postad 21 april 2006 Postad 21 april 2006 [citat=Christian van Caine]Hundratals, om inte tusentals människor, främst barn vad jag läst, dör av nerfallande kulor varje nyår i USA. Det är inte hälsosamt att byta ut fyrverkerierna mot skarpladdade pistoler & gevär :-) Vill minnas att en kula skjuten rätt upp i luften utan vind eller något annat som påverkar har på ett ungefär samma kraft vid samma punkt den avfyrades när den kommer ner igen minus ett lätt svinn för luftlotstånd. Kulor är små, lätt strömlinjeformade & tunga så luftmotståndet är försummligt :-)[/citat] Därför är det så mycket krig i Mellanöstern. Folket tror att de blir beskjutna men det är bara kulorna från nyårsfirandet som ramlar ner i februari ^^. 0 Citera
c3400 Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 HAHAHA!!! :D Oj, och jag som satt på internetcafé! Kunde inte låta bli att skratta när du sa det, Wallin. Alla tittar på mig nu, men whatever! Lite synd om Hårfagre nu kanske, men jag har ännu ett svar på jmalmstens fråga: Enligt vad jag, som förövrigt är ett stort Star Wars-fan, vet, så sinar "laserskotten" ut efter ett tag. Eller ja, efter ett par kilometer i alla fall. De fortsätter alltså inte i all evighet, tvärs genom galaxen tills de träffar något (eller någon). Större skott, som t ex skott från X-Wings, TIE-fighters osv, har en längre räckvidd, och riktigt kraftiga saker (Typ dödsstjärnan, need I say more?) klarar sig en bra bit. Och dessutom utan att förlora den minsta gnutta kraft. Titta bara på Alderaan! :P 0 Citera
Usarpe89 Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 När ni började prata om fallande kulor kom jag o tänka på en annan sak. det finns ju många som säger att om man släppte en tia från eiffeltornet och någon fick den i huvvet skulle den gå rakt igenom. Nån som vet om detta är sant?:) 0 Citera
joli91 Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 [citat=Usarpe89]När ni började prata om fallande kulor kom jag o tänka på en annan sak. det finns ju många som säger att om man släppte en tia från eiffeltornet och någon fick den i huvvet skulle den gå rakt igenom. Nån som vet om detta är sant?:)[/citat] Jag tror dom testade på mythbusters och jag has för mej att den knappt kändes. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 Haha, "knappt kändes" tror inte de använde sig själva som försökspersoner. Jag har faktiskt ingen aning om det stämmer eller inte, men logiskt så skulle det väl ändå göra ont som fan, säkert inte ha dödande effekt eftersom myntet inte väger så mycket och inte faller så lätt genom luften med tanke på formen. 0 Citera
Santafantasma Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 [citat=lilla_farbrorn]Haha, "knappt kändes" tror inte de använde sig själva som försökspersoner. Jag har faktiskt ingen aning om det stämmer eller inte, men logiskt så skulle det väl ändå göra ont som fan, säkert inte ha dödande effekt eftersom myntet inte väger så mycket och inte faller så lätt genom luften med tanke på formen.[/citat] Dom har ju faktiskt sin Buster som får utstå alla sina tester;) undra hur många gånger han dött egentligen...? :D 0 Citera
Christian van Caine Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 Haha, jo, för att ett mynt ska kunna döda från den höjden krävs att det inte finns tillstymmelse till luftmotstånd. Det skulle kräva vacuum :-) Mynt är tunna & ganska lätta (för sin yta), som dom bromsas upp en hel del. En ståldank från den höjden däremot! ;-) 0 Citera
jmalmsten Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 såg också det avsnittet av mythbusters och för att få till den kraften som behövdes för att... eh kom inte ihåg detaljer, men det var det att ett mynt når snabbt terminal velocity(minns inte vad det heter på svenska) och slutar accellerera... i princip ofarlig... men som jag nämnde förut... detta handlade ju inte om min fråga om fallande kulor... tillbaka till ämnet nu. 0 Citera
ash Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 [citat=lilla_farbrorn]Haha, "knappt kändes" tror inte de använde sig själva som försökspersoner.[/citat] Jo, det gjorde dem faktiskt :) 0 Citera
c3400 Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 om man släpper ett mynt från toppen av eiffeltornet så nuddar väl inte det marken, utan att först krocka med eiffeltornet själv? jag menar, toppen av eiffeltornet är mindre än bottnen. typ som en uppochnervänd glassstrut? nu är ju i och för sig eiffeltornet ihåligt, men med så många balkar och fackverk borde väl även det minsta myntet krocka någon gång, och därmed snabbt avvika från kursen, leading to the fact that hitting a människohuvud drastikst blir svårare? 0 Citera
High1ander Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Man testade väl pennies, ta en svensk femma eller tio-krona, de bör ha mindre problem med luftmotstånd plus de väger mer, vilket ger mer kraft. 0 Citera
vilcans Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 Eiffeltornet är "ihåligt" på insidan. Det står alltså på fyra ben och är rätt tomt i mitten. Titta på bilderna här. Med lite trixande bör man alltså från översta eller näst översta våningen kunna släppa något rakt ner. Det var faktiskt på förslag att bygga en projektilliknande farkost med plats för tio pers som de skulle kunna släppa från tornet och ner i en djup bassäng under som ett slags tidig version av fritt fall. Det blev tyvärr aldrig av. 0 Citera
c3400 Postad 6 januari 2007 Postad 6 januari 2007 hm, jo kanske att det går från näst översta våningen då kanske... men från översta verkar det ju fortfarande vara /rätt så/ svårt.. :) är det inte såna jättehöga staket och sånt överallt också då? det var det iaf när jag var där, rätt så svårt att få ut saker över kanten och sånt. men jag tror inte att det är omöjligt.. :) 0 Citera
Creator Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Men åh! Man kan ju använda en väldigt lång pinne och konstruera en anordning som släpper myntet! :) 0 Citera
c3400 Postad 16 januari 2007 Postad 16 januari 2007 jaaa! det är ju klart! typisk mythbuster-grej. varför tänkte jag inte på det? ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.