jbergman Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Äh, Rabieshunds förklaring är förvisso sann, men lite missvisande. Exponeringen med en videokamera sköter du med slutarhastighet, bländaröppning och eventuella nd-filter. Att ställa exponeringen är bara att säga hur ljus bilden ska bli. Inget konstigare än så (och extremt basic). /Jakob 0 Quote
Hagwall Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 beror på vad du har för kamera, men man brukar alltid kunna ställa in bländarvärdet oavsett om det är en semiproffesionell eller konsument. Dock kan det innebära pill i menyerna om det är en konsumentkamera. På de semiproffesionella brukar det finnas ett litet hjul på kameran. Kolla i instruktionsboken. 0 Quote
Hagwall Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Oj, ursäkta. Såg inte jbergman's svar innan jag skrev. 0 Quote
septictank Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 någon som har gjort puppets? jävla bra jobb ni gör för övrigt! 0 Quote
Hagwall Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Jepp, kolla några sidor tillbaka så hittar du nog info. 0 Quote
Hagwall Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Håller på med ett nytt projekt nu, kolla gärna på http://www.splinterarts.blogspot.com för bilder. 0 Quote
Lele Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jag gör en lerfilm, håller på med gubbarna och undrar hur stora dom ska vara för att det ska vara så enkelt som möjligt att animera 0 Quote
swempa Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Själv tycker jag mina gubbar är en liten aning för små, men lagom till skalan 1:12. Gör lite större gubbar är mitt tips, för det blir inte så pilligt när man ska börja animera gubbarna.... 0 Quote
swempa Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Du har möjligen ingen bild på dina gubbar eller något annat som du byggt! 0 Quote
swempa Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Hagwall: hur har ni gjort med er himmel som är i bakgrunden? 0 Quote
Hagwall Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Himlen ärmålad för hand på en stor kartongbit. Typ grundad i en mörkare blåton och sen ärhighlights i målnen målade lager på lager med ljusare och ibland gråare toner av blått. När man ser den i verkligheten så syns det rätt tydligt att den är målad, men i och med att den inte är i fokus så blir resultatet i bild riktigt fint. Sen så är den belyst underifrån och med olika färgfilter för att justera tid på dygnet. 0 Quote
Lele Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 Du har möjligen ingen bild på dina gubbar eller något annat som du byggt! ja det kan jag fasst jag har bara gjort modeller än så länge 0 Quote
Lele Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 det gick inte att ladda upp bilden. för sidan klarar bara av 100kb 0 Quote
swempa Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 Någon som vill/kan visa fler bilder, på ni gjort (Bakgrunder, udda saker) m.m Vill koma igång med min film. så den blit klar innan man dör. Neb jag har ingen stor lgh så jag MÅSTE VÄNTA!! 0 Quote
joli91 Posted March 25, 2007 Author Posted March 25, 2007 Nä nu har det stått still för mej. Projektet står i källaren och samlar damm och jag upptäckte att det var ett tiotal inlägg i denna tråd som jag inte har läst. Har inte varit här inne på länge Kaanske dags att fortsätta arbetet... 0 Quote
joli91 Posted April 1, 2007 Author Posted April 1, 2007 Har inte kommit igång än, ska springa ner i källarn och sätta igång om tio minuter. Slänger upp lite bilder sen också. 0 Quote
swempa Posted April 3, 2007 Posted April 3, 2007 okej...vi väntar! Alltid lika spännande när denna tråden har nya inlägg! Vad gör ni andra som håller på med leranimationer just nu? Själv står mitt nerpackat på ett lager, men är riktigt sugen på att ta upp allt igen, för nu har jag köpt nya saker som jag ska ha med i filmen!!! 0 Quote
örslösa Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 dog tråden ut? Förresten så tycker jag att ni gjort jättefina saker. Nån som har någon film klar? 0 Quote
swempa Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Min "Billy and the Punkrock show" ligger på IS sedan ett bra tag.... men hoppas ja kan få ighång det hela snart, för just nu håller ja på med att fixa en hel del material så jag verkligen har allt hemma. Då menar jag allt!!!!! Men ja lovar att den bästa tråden kommer bli uppdaterad sedan när ja börjar med min fanimareade lermovie! var så säker! Snart kommer rycket och jag börjar ta tag i alöla dessa trådar så det blir en jäkligt bra lerfilm, som sagt.... var så säker... Vi ses sedan... Ja brukar kolla in denna tråden ganska ofta men det är ju så synd att aingen annan skriver/tankar upp lite bilder...... mitt snack, vi hörs 0 Quote
Filmare_89 Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Sängen är hemmabygge samt stereobänken, TV bänken.. Mycket pill. Men jag är själv nöjd med det... Själva väggarna är från en ganska stor kartongbit och limmade på vitt papper som tapet. Tack Hagwall för tipset!! Det lär bli bättre med golvlister runt om i rummet... det ser väl ut som att en 20åring bor där va?!! Vilka slags fotolampor använder du för lera? smälter inte leran? 0 Quote
Filmare_89 Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Hur bygger du träden till filmen och vilket material använder du till träden och buskarna? 0 Quote
Recommended Posts