Jump to content

Recommended Posts

Posted

Äh, Rabieshunds förklaring är förvisso sann, men lite missvisande. Exponeringen med en videokamera sköter du med slutarhastighet, bländaröppning och eventuella nd-filter. Att ställa exponeringen är bara att säga hur ljus bilden ska bli. Inget konstigare än så (och extremt basic).

/Jakob

Posted

beror på vad du har för kamera, men man brukar alltid kunna ställa in bländarvärdet oavsett om det är en semiproffesionell eller konsument. Dock kan det innebära pill i menyerna om det är en konsumentkamera. På de semiproffesionella brukar det finnas ett litet hjul på kameran. Kolla i instruktionsboken.

• 4 weeks later...
Posted

Jag gör en lerfilm, håller på med gubbarna och undrar hur stora dom ska vara för att det ska vara så enkelt som möjligt att animera

Posted

Själv tycker jag mina gubbar är en liten aning för små, men lagom till skalan 1:12.

Gör lite större gubbar är mitt tips, för det blir inte så pilligt när man ska börja animera gubbarna....

Posted

Himlen ärmålad för hand på en stor kartongbit. Typ grundad i en mörkare blåton och sen ärhighlights i målnen målade lager på lager med ljusare och ibland gråare toner av blått. När man ser den i verkligheten så syns det rätt tydligt att den är målad, men i och med att den inte är i fokus så blir resultatet i bild riktigt fint. Sen så är den belyst underifrån och med olika färgfilter för att justera tid på dygnet.

Posted
Du har möjligen ingen bild på dina gubbar eller något annat som du byggt!

ja det kan jag fasst jag har bara gjort modeller än så länge

• 4 weeks later...
Posted

Någon som vill/kan visa fler bilder, på ni gjort (Bakgrunder, udda saker) m.m

Vill koma igång med min film. så den blit klar innan man dör.

Neb jag har ingen stor lgh så jag MÅSTE VÄNTA!!

Posted

Nä nu har det stått still för mej. Projektet står i källaren och samlar damm och jag upptäckte att det var ett tiotal inlägg i denna tråd som jag inte har läst. Har inte varit här inne på länge Kaanske dags att fortsätta arbetet...

Posted

okej...vi väntar!

Alltid lika spännande när denna tråden har nya inlägg!

Vad gör ni andra som håller på med leranimationer just nu?

Själv står mitt nerpackat på ett lager, men är riktigt sugen på att ta upp allt igen, för nu har jag köpt nya saker som jag ska ha med i filmen!!!

• 3 months later...
Posted

Min "Billy and the Punkrock show" ligger på IS sedan ett bra tag.... men hoppas ja kan få ighång det hela snart, för just nu håller ja på med att fixa en hel del material så jag verkligen har allt hemma. Då menar jag allt!!!!!

Men ja lovar att den bästa tråden kommer bli uppdaterad sedan när ja börjar med min fanimareade lermovie! var så säker!

Snart kommer rycket och jag börjar ta tag i alöla dessa trådar så det blir en jäkligt bra lerfilm, som sagt.... var så säker...

Vi ses sedan...

Ja brukar kolla in denna tråden ganska ofta men det är ju så synd att aingen annan skriver/tankar upp lite bilder...... mitt snack, vi hörs

Posted
Sängen är hemmabygge samt stereobänken, TV bänken..

Mycket pill. Men jag är själv nöjd med det...

Själva väggarna är från en ganska stor kartongbit och limmade på vitt papper som tapet.

Tack Hagwall för tipset!!

Det lär bli bättre med golvlister runt om i rummet...

det ser väl ut som att en 20åring bor där va?!!

Vilka slags fotolampor använder du för lera? smälter inte leran?