Gå till innehåll

Hur har ni gjort miljöer och rum för lerfilm?


joli91

Recommended Posts

jag skulle tippa på att han skrev ut bilder i mindre format från datorn.

 

En fråga till dig hagwall: vad har allt kostat för dig? (lera, ståltråd, allt material osv.)

 

och om du har ork att svara vore det kul att veta vad det var som behövdes till alla snygga möbler du gjort och alla detaljer runt omkring

 

mvh Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]jag skulle tippa på att han skrev ut bilder i mindre format från datorn.

 

En fråga till dig hagwall: vad har allt kostat för dig? (lera, ståltråd, allt material osv.)

 

och om du har ork att svara vore det kul att veta vad det var som behövdes till alla snygga möbler du gjort och alla detaljer runt omkring

 

mvh Jake[/citat]

 

Jadu, priset är svårt att avgöra då jag hade en del material sen tidigare... Men ett paket med lera kostar ca 16:- (ca 100g) Sen sillikonet till händerna gick på kanske 50-70:- Mässingstuberna kanske 100-200:- Aluminiumtråd ca 30-60:- Skumgummi ca 45:- (men då gick inte allt åt)

 

(kostnader för gips, vaselin, diskmedel, färgpigment, färg, milliput mm tillkommer också)

 

Går att göra hur mcyket dyrare som helst om man vill ha ännu bättre kvallitet på vissa grejer.

 

Möbler och andra detaljer är gjorda av balsaträ som målats med hobbyfärg =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha! oj, tack för allt possitivt! Kul att höra!

 

Vad gäller sillikonhänderna så är grunden som så att jag först skulpterade händerna av sculpey som jag brände så de blev hårda. Från dessa gjorde jag sen tvådelade gipsformar. Där i la jag ett sorts skelett som i princip består av fem ståltrådar. Sen penslade jag såpvatten i formarna för att sen smeta i glassillikon som jag färgat med olika pigment. När detta härdat tar man ur dem och klipper bort den kant som billdats och "städar upp" dem lite.

 

Vad gäller att få dem att stå upp så är det smart om man designar sina dockor som så att de ha stora fötter. Jag hade magneter i mina också, men det blev alldrig av att vi la in metallgolv i kulisserna... Men man kan tejpa fats dem med gaffatejp, använda olika riggar (helping hand från clas-ohlsson) mm för att hålla dem uppe. Tie-downs är annars ett bra men krångligt alternativ. Det innebär att man skruvar fast dockornas fötter underifrån. (amerikansk metod medans britterna föredrar magneter som lite kuriosa)

Händer skulpteras.jpg

Handskellett.jpg

Form under produktion.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jah har aluminiumtråd i fötterna. Under den är det två magneter fastlimmade. Om du jobbar med sillikon är det viktigt att ha bra ventilation och att du har skyddsahndska på dig. Jag använder ett av de billigaste sillikonen jag hittade så kvalliteten är ju därefter. Finns bättre, kolla på http://www.mapont.se till exempel

Grejer.jpg

Gipsformar för händer underdelen.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

tackar

 

vad har du för epost då?

 

Man får pröva sig fram med mängder och mixtider tills man hittar något som funkar. Jag har fått fram ett recept som inte misslyckats för mig hittils, du kan ju få det om du vill

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...