leranimatör Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Jo det gör det värkligen!!! Hur gjorde du afficherna på väggen? As nice! 0 Quote
Cjwk Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 jag skulle tippa på att han skrev ut bilder i mindre format från datorn. En fråga till dig hagwall: vad har allt kostat för dig? (lera, ståltråd, allt material osv.) och om du har ork att svara vore det kul att veta vad det var som behövdes till alla snygga möbler du gjort och alla detaljer runt omkring mvh Jake 0 Quote
swempa Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Leranimatören: Jo har skrivit ut dom från datorn... men rummet är inte helt klart än...men tack att du tycker om det!!! Det betyder mycket för mig! 0 Quote
leranimatör Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 swempa: i vilket material gjorde du dina möbler i? 0 Quote
swempa Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 plywood, och andra smålister, nubb, lim typ.. ska köpa mer trämaterial för det är kul om man gör det själv istället för att köpa in en massa saker! 0 Quote
Hagwall Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 [citat=Cjwk]jag skulle tippa på att han skrev ut bilder i mindre format från datorn. En fråga till dig hagwall: vad har allt kostat för dig? (lera, ståltråd, allt material osv.) och om du har ork att svara vore det kul att veta vad det var som behövdes till alla snygga möbler du gjort och alla detaljer runt omkring mvh Jake[/citat] Jadu, priset är svårt att avgöra då jag hade en del material sen tidigare... Men ett paket med lera kostar ca 16:- (ca 100g) Sen sillikonet till händerna gick på kanske 50-70:- Mässingstuberna kanske 100-200:- Aluminiumtråd ca 30-60:- Skumgummi ca 45:- (men då gick inte allt åt) (kostnader för gips, vaselin, diskmedel, färgpigment, färg, milliput mm tillkommer också) Går att göra hur mcyket dyrare som helst om man vill ha ännu bättre kvallitet på vissa grejer. Möbler och andra detaljer är gjorda av balsaträ som målats med hobbyfärg =) 0 Quote
swempa Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Hagwall: hur har du gjort händerna med silikon? jag fattar inte!! förklara... 0 Quote
leranimatör Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Hagwall:Hur lyckas du få gubarna att stå upp, jag har testat men lyckas inte! 0 Quote
Joe Hill Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 Hagwall, riktigt snyggt. Jag kan inte förstå hur du lyckats så bra med figurerna. 0 Quote
BadSeed Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 han har väl skulpterat händerna i lera och gjutit av i gips till en tvådelad form. Sen har han gjutit händerna i silikon i gipsformen 0 Quote
swempa Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 BadSeed: Hur jobbar man med silikon, vart köper man det, pris? Och vet du hur man ska kunna göra fötter om man använder sig av aluminiumtråd? 0 Quote
Hagwall Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Haha! oj, tack för allt possitivt! Kul att höra! Vad gäller sillikonhänderna så är grunden som så att jag först skulpterade händerna av sculpey som jag brände så de blev hårda. Från dessa gjorde jag sen tvådelade gipsformar. Där i la jag ett sorts skelett som i princip består av fem ståltrådar. Sen penslade jag såpvatten i formarna för att sen smeta i glassillikon som jag färgat med olika pigment. När detta härdat tar man ur dem och klipper bort den kant som billdats och "städar upp" dem lite. Vad gäller att få dem att stå upp så är det smart om man designar sina dockor som så att de ha stora fötter. Jag hade magneter i mina också, men det blev alldrig av att vi la in metallgolv i kulisserna... Men man kan tejpa fats dem med gaffatejp, använda olika riggar (helping hand från clas-ohlsson) mm för att hålla dem uppe. Tie-downs är annars ett bra men krångligt alternativ. Det innebär att man skruvar fast dockornas fötter underifrån. (amerikansk metod medans britterna föredrar magneter som lite kuriosa) 0 Quote
BadSeed Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 jag har köpt silicon hos mapont.se dyrt men snyggt Du kan väl skultera dem i tex milliputlera eller fimo/cernitlera som man bränner i ugn. 0 Quote
Hagwall Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Jah har aluminiumtråd i fötterna. Under den är det två magneter fastlimmade. Om du jobbar med sillikon är det viktigt att ha bra ventilation och att du har skyddsahndska på dig. Jag använder ett av de billigaste sillikonen jag hittade så kvalliteten är ju därefter. Finns bättre, kolla på http://www.mapont.se till exempel 0 Quote
BadSeed Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Här är en docka som jag gjutit i skumlatex med samma metod som hagwall gjort sina händer i silikon 0 Quote
BadSeed Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 hagwall: riktigt snygga saker du pysslar med Finns denna film till beskådan nånstans? skulle vara kul att se 0 Quote
Hagwall Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Tack! Adda mig på msn så kan jag skicka den. Snygg groda! Jag sak testa skumlatex i ett projekt under sommaren, ska bli spännande. har du några tips ang. hanteringen? 0 Quote
BadSeed Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 tackar vad har du för epost då? Man får pröva sig fram med mängder och mixtider tills man hittar något som funkar. Jag har fått fram ett recept som inte misslyckats för mig hittils, du kan ju få det om du vill 0 Quote
swempa Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Ja den var bra gjord BadSeed! Någon annan som vill visa upp sina saker ang. leranimation? Det verkar inte som det är så många som håller på med det för tillfället.... 0 Quote
lillprinsen Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 grymt imponerad av er allihop.. bara applådera... 0 Quote
joli91 Posted May 11, 2006 Author Posted May 11, 2006 Jag håller på att bygga gubbar och kulisser (med lite hjälp av denna tråd) och såsmoningom blir det nog nån film. 0 Quote
swempa Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 En sak fattar jag inte... Det är hur man ska kunna göra en himmel med moln, skymmning! Hur har ni gjort? Tips på sidor? 0 Quote
Recommended Posts