Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vill kunna veta var man får dag på "matrix" ljud. Tex när någon duckar elr när kameran gör en snabb zoom. Så kommer det ett speciellt ljud som tillsätter något extra på effekten.

Postad

jag skulle också vilja ha lite sånna ljud. Det är ju skitsvårt att göra själv. Du kan söka lite på sounddogs.com efter atmosphere och metallic, sphere och ufo passby. där hittar du lite.

Lycka till

Postad

Kan ju vara skönt att ha lite lera att jobba med i allafall. Även om resultatet inte alls låter som orginalet är det svårt att kunna göra något med luft. Men med klassiska swisch och swosch kommer man ganska långt med, dessa är även tacksamt att pitcha upp och ner.

För att feta på ännu mer får man försöka kombinera olika ljud och effekter över en viss tid, det är bättre än att klämma in en massa ljud på kort tid då det snabbt blir grötigt och då blir det bara jobbigt. Är ofta överaskande avskalat i många filmer där det är en satans massa som låter men ljudläggaren har koncentrerat sig på bara några grejer som sticker ut, det blir ofta bättre tycker jag även om det är mindre "sant".

• 5 månader senare...
Postad

Någon som har eller vat vart man kan få tag i bullet time ljud?

Sånt ljud dom har i Matrix filmerna. Och det ska inte vara något svish bara, det ska vara liknande det som är i filmen.

Postad

själv så har jag fått väldigt intressanta swoooooooooooooooooosh ljud genom att exempelvis ta ett cymballjud och spela det baklänges och sänka hastigheten. Du kan ju också testa spela in ljud genom långa rör m.m. Det gäller bara att vara kreativ med det som finns, du har väl hört hur länge ljuddesignersarna satt med ett luck-ljud i matrix och hur många lager som ligger där ;)

Postad

Jag spelade in egna swoosh- och swishljud till ett ninja-aktigt slagsmål i en film en gång i tiden med en lång träpinne som jag svingade på många olika sätt. Svinga en trä- eller plastpinne sakta men med mycket kraft och sedan pitchar du ner ljudet. Det låter ganska ballt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...