Gå till innehåll

Psycho- krigsfilm som ni ALDRIG SETT FÖRR!!!


yooonis

Recommended Posts

Jepp, de e en fett psycho-krigsfilm med jättespännande intriger och vändningar, tro mig ni har aldrig läst ngt liknande, jag kan sätta pengar på att ni kommer skita på er av häpnad!!!

 

Den kommer vinna jättemånga priser och slå alla manus här på voodoofilm och vinna massa festivaler, den är bäst helt enkelt!!!

 

Läs o se själva!

 

//Yonis

THE OUTPOST.rar

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag säga att jag tycker att det känns minst sagt desperat att starta en ny tråd om ett manus som du redan lagt upp i en annan tråd...

 

Jag kan tänka mig att det känns frustrerande att inte få några kommentarer på det du skrivit, men du bör nog tänka på hur du presenterar ditt manus. Varken denna presentation eller din förra lockar till läsning. Om inte annat för att du låter fullständigt oseriös, och vad är då poängen med att kommentera manuset?

 

Jag läste faktiskt igenom manuset när du lade upp det förra gången men fann det väldigt ointressant. De första replikerna var helt hopplös exposition, och sedan fortsatte en lång dialog sida upp och sida ned innan filmen tog en vändning som inte ledde någonstans... Eftersom jag inte hade en aning om vad du ville åstadkomma eller om du ens hade något syfte med filmen orkade jag inte kommentera. Det fanns liksom ingenstans att börja.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Först vill jag säga att jag tycker att det känns minst sagt desperat att starta en ny tråd om ett manus som du redan lagt upp i en annan tråd...

 

Jag kan tänka mig att det känns frustrerande att inte få några kommentarer på det du skrivit, men du bör nog tänka på hur du presenterar ditt manus. Varken denna presentation eller din förra lockar till läsning. Om inte annat för att du låter fullständigt oseriös, och vad är då poängen med att kommentera manuset?

 

Jag läste faktiskt igenom manuset när du lade upp det förra gången men fann det väldigt ointressant. De första replikerna var helt hopplös exposition, och sedan fortsatte en lång dialog sida upp och sida ned innan filmen tog en vändning som inte ledde någonstans... Eftersom jag inte hade en aning om vad du ville åstadkomma eller om du ens hade något syfte med filmen orkade jag inte kommentera. Det fanns liksom ingenstans att börja.

 

/Jakob[/citat]

 

Va inte så hård mot honom =P Det är inte lätt för alla att skriva bra manus i början.

 

Men som jbergman säger så borde du vara tydligare med allt, göra det strukturerat. Försök också tänka dig att saker och ting inte får bli för utdragna och "handlingslösa", utan folk måste kunna se på det utan att bli uttråkade vid eventuell film. Annars bra jobbat, och fortsätt kämpa!

tips: försök slipa lite mer på The Outpost. Och om du får idéer till nåt annat, så skriv ner dem också. Tänk då mycket på att ett kort och intensivt manus är bättre än ett långt tråkigt. Kan va bra träning att göra detta om och om igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dr_Strange_Love]Vad ska man säga, om det är tonåringar som kommer att spela i denna krigs film kommer det bara se löjligt ut, tro mig jag vet.

 

Försök att vara realistisk.[/citat]

----> Vi är alla vuxna över 19 år så nej - inga acnepojkar med målbrottsröster...

---------

Tjena, tack för svaren!

 

Eh ja jag är desperat, och? Exposition, har du slått upp de i en ordbok eller? Jag fattar iaf inte va de betyder.

 

jbergman ---> ja tycker att film ska va roligt, både när man ser på de och gör det. Ångesten och seriositeten kan du lämna till den riktiga bergman o politiken! '

 

Men, ja jag är skitdålig på att skriva manus. Det var oseriöst (är) och jag skrev den väldigt fort och utan så mkt planering bakom.

 

Tycker ändå inte att de finns mkt här på voodoo som håller högre klass. Eller har ja missat nåt riktigt bra "exposerat" och "realistiskt"??? Tror inte det... :D

 

Ja tror de kan bli rätt bra ändå. Hoppas ni håller utkik och kommer med er kritik även efter att den är inspelad.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad snackar ni om, detta manus är skit bra i sin stil och form, bättre än många andra manus på voodoofilm!!!

 

Skriva ett perfekt manus skulle innebära att göra en skit dålig film, för ett bra manus får inte vara perfekt eller vara fellöst, ett manus ska inte vara prefekt och inte heller vara bäst.. det ska vara annolunda! Hittills är detta manus som inget annat på voodoofilm vad jag sett!

 

Om det skulle vara bra och efter eran stil så skulle man tappa all glans i filmen.. nämn ett perfekt manus som har blivit film? Nämn sen ett manus som var skitdåligt som blev film, inse snabbt att det är mer filmer som har gjorts på dåliga manus än bra manus.... och endå blivit bra filmer! Ni verkar belsutna på att det finns ett sätt att skriva ett manus på! FEL!!!!!! Det finns flera sätt och olika stilar på manus!!! Det finns inte många som kan skriva manus eller som ens vågar visa upp vad dom har skrivit... Beröm för Yoonis!!!

 

Alla kan inte skriva manus perfekt, eller efter en mall så som ni verkar vilja ha det... om allt vore likadant så skulle det vara tråkigt, precis som många manus här på voodoofilm är, därför blir jag intresserad av detta manus, ´just för att den inte är som alla andra tråkiga manus på denna sida!

 

Så fortsätt med detta manus, jag vill gärna se resultatet och om det blir dåligt, so what, det är inte dirket många filmer på denna sida som håller en bra standard.. det viktiga är att man gör nått eget efter egen stil och smak, det utgör en film, det skapar en film med egen karaktär... inte som alla andra filmer som görs efter en mall!

 

 

Jakob, om du så illa tycker om hur han har laggt upp manuset och inte vill kommentera den så skriv inget nästa gång, du kommenterar faktist genom att "inte kommentera".....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vanja]

Skriva ett perfekt manus skulle innebära att göra en skit dålig film, för ett bra manus får inte vara perfekt eller vara fellöst, ett manus ska inte vara prefekt och inte heller vara bäst.. det ska vara annolunda! Hittills är detta manus som inget annat på voodoofilm vad jag sett! [/citat]

 

Perfekt manus=dålig film?

Ett manus får inte vara perfekt?

Annorlunda manus=bra film eller?

Du vet inte vad du pratar om......

 

[citat=Vanja]

nämn ett perfekt manus som har blivit film? Nämn sen ett manus som var skitdåligt som blev film, inse snabbt att det är mer filmer som har gjorts på dåliga manus än bra manus.... och endå blivit bra filmer! Ni verkar belsutna på att det finns ett sätt att skriva ett manus på! FEL!!!!!!

[/citat]

 

Det finns nog inget manus som är perfekt, korrekt utfört kanske, men inte perfekt i helhet med handlingen och allt inräknat. Men bra manus finns det och de har resulterat i många bra filmer. Kan faktiskt inte komma på ett enda dåligt manus som blivit bra film. Tycker att du har helt fel........

 

yoonis, återkommer med kommentar på ditt verk senare =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]

Jag läste faktiskt igenom manuset när du lade upp det förra gången men fann det väldigt ointressant. De första replikerna var helt hopplös exposition, och sedan fortsatte en lång dialog sida upp och sida ned innan filmen tog en vändning som inte ledde någonstans...

[/citat]

 

Håller med. Början skulle lika gärna kunna vara en radioteater, sen när vändningen kommer så blir det bara....ok?.....och?

Kanske skulle funka som meningslös sketch i något humorprogram om man ersatte och förkortade konversationen och gjorde den humoristisk.

 

Kanske att de sen tar upp bananen, "det hemliga vapnet".

En banan??? utbrister den ena. De kastar den mot fienden, inget händer, de dödas och väskan zoomas in och man ser det riktiga vapnet ligga kvar där, eller nått.

 

Eller hela poängen kanske bara är att det ska vara konstigt för sakens skull?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=jbergman]

Jag läste faktiskt igenom manuset när du lade upp det förra gången men fann det väldigt ointressant. De första replikerna var helt hopplös exposition, och sedan fortsatte en lång dialog sida upp och sida ned innan filmen tog en vändning som inte ledde någonstans...

[/citat]

 

Håller med. Början skulle lika gärna kunna vara en radioteater, sen när vändningen kommer så blir det bara....ok?.....och?

Kanske skulle funka som meningslös sketch i något humorprogram om man ersatte och förkortade konversationen och gjorde den humoristisk.

 

Kanske att de sen tar upp bananen, "det hemliga vapnet".

En banan??? utbrister den ena. De kastar den mot fienden, inget händer, de dödas och väskan zoomas in och man ser det riktiga vapnet ligga kvar där, eller nått.

 

Eller hela poängen kanske bara är att det ska vara konstigt för sakens skull?[/citat]

 

Ja tyckte dina kommentarer slår huvudet på spiken, tack!

 

Du har ju mkt rätt, början skulle ju lika gärna kunna vara radioteater, och ja på sätt o vis påminner allting som ngt ur en meningslös monty pytonsketch. OCh det är också därför ja känner mej mkt förvirrad just nu, vad fasen menade ja me filmen överhuvudtaget? Vad vill ja säga? Eller vill ja bara ha en ursäkt för att få igång några skjutscener??? Det sista kanske stämmer nog...

 

Ledsen om ja slösat me eran tid, men ni har iaf gett mig nåt o tänka över, o de känns värdefullt för mig!

 

Så återigen - tack!

 

PS: har nån av er lagt upp nåt manus nån gång man kolla på? Är sugen på att kolla in ett bra manus, gärna tipsa om nåt annat också, så länge de inte e nån långfilm, "clockwork orange/taxi driver"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=yooonis] Vad vill ja säga? Eller vill ja bara ha en ursäkt för att få igång några skjutscener???[/citat]

 

Du har såg Band of brothers, blev inspirerad och ville gör en film som liknar serien fast med en ''deeper meaning''

 

:P

 

Men ärligt talat jag skulle vara mer oroligt över hur du tänker fixa granat scenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dr_Strange_Love][citat=yooonis] Vad vill ja säga? Eller vill ja bara ha en ursäkt för att få igång några skjutscener???[/citat]

 

Du har såg Band of brothers, blev inspirerad och ville gör en film som liknar serien fast med en ''deeper meaning''

 

:P

 

Men ärligt talat jag skulle vara mer oroligt över hur du tänker fixa granat scenen.[/citat]

 

de e ja också :D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vanja]Jakob, om du så illa tycker om hur han har laggt upp manuset och inte vill kommentera den så skriv inget nästa gång, du kommenterar faktist genom att "inte kommentera".....[/citat]

 

Det är det här som gör att jag kommenterar manus i så låg utsträckning på voodoofilm som jag gör. Yooonis bad om kommentarer (på nytt), vilket jag dels irriterade mig på eftersom ompostningar är dålig forumsed om du frågar mig, och dels försökte jag ge lite tips om hur han skulle få fler personer att läsa och kommentera manuset. Jag förklarade även varför jag inte hade kommenterat manuset trots att jag läst det, och jag kommenterade det till och med lite grann. Nu tycker du att jag borde hållit käft. Är det konstigt att jag oftast låter bli att kommentera saker?

 

Om jag av någon anledning ogillade yooonis eller tyckte att hans manus verkligen var höjden av uselhet så hade jag nog inte brytt mig om att skriva inlägget över huvud taget, men om jag skall vara uppriktig så tyckte jag faktiskt synd om honom, och jag vet att lite rabalder i en manustråd är det absolut bästa sättet att få fler att läsa och kommentera manuset. Jag har kanske varit med här för länge...

 

Mitt inlägg handlade inte närmelsevis så mycket om yooonis manus som om hans presentation av det. Det kändes helt enkelt ganska ointressant att kommentera ett manus som av författaren själv beskrevs som mer eller mindre oseriöst. Nu har yooonis gett antydningar om att han faktiskt tänker filma manuset, och då hamnar saken i helt nytt ljus. Då hade manuset faktiskt varit värt att kommentera.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

jag måste säga att jag tycker att det fanns en spännande känsla i manuset, men dialogen måste definitivt finslipas. Den kändes lite orealistisk med tanke på situationen.

 

Men annars så bra jobbat.

 

men till nästa gång.. skryt inte om manuset om du vill ha rättvisa recensioner

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BadSeed]jag måste säga att jag tycker att det fanns en spännande känsla i manuset, men dialogen måste definitivt finslipas. Den kändes lite orealistisk med tanke på situationen.

 

Men annars så bra jobbat.

 

men till nästa gång.. skryt inte om manuset om du vill ha rättvisa recensioner[/citat]

 

Tack för uppmärksamheten och kommentarerna, syftet var som sagt i ren desperation framkalla lite uppmärksamhet, men mest lyckades ja reta gallfeber på er! He-he ska inte hända igen!

 

Tack, hade tänkt korta ned dialogen och göra om på en del håll, slutet som jag var osäker på från första början har jag inte bestämt mig för än...

 

Tack återigen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Okej, har inte läst manuset men måste kommentera på Vanja... är du helt blåst eller?

 

Ska manus inte sträva efter att vara perfekta? Öh, ja tyvärr görs film ofta på mer eller mindre dåliga manus, men det är knappast därför att de är sämre utan för att bristen på väldgt bra manus är stor!

 

Det här är det sannaste du någonsin kommer att höra inom manusförfattande och varenda manusförfattare, lärare och expert kommer att svara dig samma sak; En film blir aldrig, ALDRIG bättre än manuset, utan bara sämre. Att göra en intressant, bra, underhållande eller liknande film på ett dåligt manus går inte. Spelar ingen roll hur ball regin är, hur bra skådespelarna tar sig igenom och hur grym CGI filmen har - är berättelsen, den elementära strukturen och narrativet i filmen dåligt då kommer även filmen vara dåligt.

 

Manuset är byggstenen, grunden till en bra historia. Vissa manus som till exempel Chinatown som anses vara världens bästa manus att studera som manusförfattare är ett praktexempel. Grymt bra film - men inte lika bra som manuset. Casablanca - antagligen lika bra manus som film, men filmen lyfter sig inte över det skrivna verket.

 

Sedan finns det en väldigt enkel anledning till detta, och det är att i manusform, på det skrivna pappret, finns det inga begränsingar. Du kan skriva vad som helst, hur fiktivt och originellt som helst och låta läsarens fantasi forma bilderna i huvudet. När den sedan ska läggas på film måste allt finnas där. Visionen måste fångas, budgeten måste räcka, effekter se verkliga ut, platser fånga den underliggande poesin och skådisarna födda för rollerna. Och det händer otroligt sällan. Varför tror du att man ofta säger att film var bättre förr? För att mer tid las på manusförfattande. Regin har gått framåt men tyvärr skits det ut mer manus nu för tiden än nånsin, och då ska även kommas ihåg hur mycket som är remakes och uppföljare. Hade manusförfattande sett som det yrke som det en gång var hade inte var och varannan film varit en anpassning från bok, serier, tidigare filmer eller utländska filmer utan de skulle skrivas från grunden för att passa in till filmmediet.

 

Så snälla, ifall du Vanja nånsin ska göra en film, se för fan till att ha med dig ett färdigt och så perfekt som möjligt manus. Först där börjar problemen att sedan fånga det till rörlig bild...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Okej, har inte läst manuset men måste kommentera på Vanja... är du helt blåst eller?

 

Ska manus inte sträva efter att vara perfekta? Öh, ja tyvärr görs film ofta på mer eller mindre dåliga manus, men det är knappast därför att de är sämre utan för att bristen på väldgt bra manus är stor!

 

Det här är det sannaste du någonsin kommer att höra inom manusförfattande och varenda manusförfattare, lärare och expert kommer att svara dig samma sak; En film blir aldrig, ALDRIG bättre än manuset, utan bara sämre. Att göra en intressant, bra, underhållande eller liknande film på ett dåligt manus går inte. Spelar ingen roll hur ball regin är, hur bra skådespelarna tar sig igenom och hur grym CGI filmen har - är berättelsen, den elementära strukturen och narrativet i filmen dåligt då kommer även filmen vara dåligt.

 

Manuset är byggstenen, grunden till en bra historia. Vissa manus som till exempel Chinatown som anses vara världens bästa manus att studera som manusförfattare är ett praktexempel. Grymt bra film - men inte lika bra som manuset. Casablanca - antagligen lika bra manus som film, men filmen lyfter sig inte över det skrivna verket.

 

Sedan finns det en väldigt enkel anledning till detta, och det är att i manusform, på det skrivna pappret, finns det inga begränsingar. Du kan skriva vad som helst, hur fiktivt och originellt som helst och låta läsarens fantasi forma bilderna i huvudet. När den sedan ska läggas på film måste allt finnas där. Visionen måste fångas, budgeten måste räcka, effekter se verkliga ut, platser fånga den underliggande poesin och skådisarna födda för rollerna. Och det händer otroligt sällan. Varför tror du att man ofta säger att film var bättre förr? För att mer tid las på manusförfattande. Regin har gått framåt men tyvärr skits det ut mer manus nu för tiden än nånsin, och då ska även kommas ihåg hur mycket som är remakes och uppföljare. Hade manusförfattande sett som det yrke som det en gång var hade inte var och varannan film varit en anpassning från bok, serier, tidigare filmer eller utländska filmer utan de skulle skrivas från grunden för att passa in till filmmediet.

 

Så snälla, ifall du Vanja nånsin ska göra en film, se för fan till att ha med dig ett färdigt och så perfekt som möjligt manus. Först där börjar problemen att sedan fånga det till rörlig bild...[/citat]

 

 

Jag är ledsen Panda, men nu är det payback time. :)

 

Känner du igen följande del av citat?:

 

[Citat=panda]det jag kritiserade var att du endast kommenterade på kommentarer"[/citat]

 

Känner du inte igen det så kan du läsa på:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3363&page=5

 

Och så tänker du dig för nästa gång du kommenterar någon annans kommentar utan att ha läst manus. okej? ;)

 

För övrigt har jag väl egentligen inget nytt att säga om detta. håller med de flesta om att det finns finslipningar på dialog att göra, men det verkar du ju ha full koll på Yooonis så. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88][citat=Pandan]Okej, har inte läst manuset men måste kommentera på Vanja... är du helt blåst eller?

 

Ska manus inte sträva efter att vara perfekta? Öh, ja tyvärr görs film ofta på mer eller mindre dåliga manus, men det är knappast därför att de är sämre utan för att bristen på väldgt bra manus är stor!

 

Det här är det sannaste du någonsin kommer att höra inom manusförfattande och varenda manusförfattare, lärare och expert kommer att svara dig samma sak; En film blir aldrig, ALDRIG bättre än manuset, utan bara sämre. Att göra en intressant, bra, underhållande eller liknande film på ett dåligt manus går inte. Spelar ingen roll hur ball regin är, hur bra skådespelarna tar sig igenom och hur grym CGI filmen har - är berättelsen, den elementära strukturen och narrativet i filmen dåligt då kommer även filmen vara dåligt.

 

Manuset är byggstenen, grunden till en bra historia. Vissa manus som till exempel Chinatown som anses vara världens bästa manus att studera som manusförfattare är ett praktexempel. Grymt bra film - men inte lika bra som manuset. Casablanca - antagligen lika bra manus som film, men filmen lyfter sig inte över det skrivna verket.

 

Sedan finns det en väldigt enkel anledning till detta, och det är att i manusform, på det skrivna pappret, finns det inga begränsingar. Du kan skriva vad som helst, hur fiktivt och originellt som helst och låta läsarens fantasi forma bilderna i huvudet. När den sedan ska läggas på film måste allt finnas där. Visionen måste fångas, budgeten måste räcka, effekter se verkliga ut, platser fånga den underliggande poesin och skådisarna födda för rollerna. Och det händer otroligt sällan. Varför tror du att man ofta säger att film var bättre förr? För att mer tid las på manusförfattande. Regin har gått framåt men tyvärr skits det ut mer manus nu för tiden än nånsin, och då ska även kommas ihåg hur mycket som är remakes och uppföljare. Hade manusförfattande sett som det yrke som det en gång var hade inte var och varannan film varit en anpassning från bok, serier, tidigare filmer eller utländska filmer utan de skulle skrivas från grunden för att passa in till filmmediet.

 

Så snälla, ifall du Vanja nånsin ska göra en film, se för fan till att ha med dig ett färdigt och så perfekt som möjligt manus. Först där börjar problemen att sedan fånga det till rörlig bild...[/citat]

 

 

Jag är ledsen Panda, men nu är det payback time. :)

 

Känner du igen följande del av citat?:

 

[Citat=panda]det jag kritiserade var att du endast kommenterade på kommentarer"[/citat]

 

Känner du inte igen det så kan du läsa på:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3363&page=5

 

Och så tänker du dig för nästa gång du kommenterar någon annans kommentar utan att ha läst manus. okej? ;)

 

För övrigt har jag väl egentligen inget nytt att säga om detta. håller med de flesta om att det finns finslipningar på dialog att göra, men det verkar du ju ha full koll på Yooonis så. Lycka till![/citat]

 

Jorå, visst kunde man ge sig fan på att den självutnämnda filmprofeten vars manus är för bra för det här forumet snart skulle hoppa fram här. Jag poängterade ganska tydligt att jag inte läst manuset utan att låta för pretto för det (typ jag är för bra för dina manus) då jag såg ett väldigt elementärt fel i resonemanget. Till skillnad från dig har jag både läst och lagt upp väldigt många manus på det här forumet och lärt mig väldigt mycket sedan jag först var här, Troll. När du väl tagit dig tiden att läsa, eller skriva något meningsfullt kommer jag gärna och kommenterar vidare på dina verk, och kommentarer, tills dess, please go.

 

Yoonis: ska försöka läsa ditt manus så fort som möjligt, har också en krigsidé, haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Okej, har inte läst manuset men måste kommentera på Vanja... är du helt blåst eller?

 

Ska manus inte sträva efter att vara perfekta? Öh, ja tyvärr görs film ofta på mer eller mindre dåliga manus, men det är knappast därför att de är sämre utan för att bristen på väldgt bra manus är stor!

 

Det här är det sannaste du någonsin kommer att höra inom manusförfattande och varenda manusförfattare, lärare och expert kommer att svara dig samma sak; En film blir aldrig, ALDRIG bättre än manuset, utan bara sämre. Att göra en intressant, bra, underhållande eller liknande film på ett dåligt manus går inte. Spelar ingen roll hur ball regin är, hur bra skådespelarna tar sig igenom och hur grym CGI filmen har - är berättelsen, den elementära strukturen och narrativet i filmen dåligt då kommer även filmen vara dåligt.

 

Manuset är byggstenen, grunden till en bra historia. Vissa manus som till exempel Chinatown som anses vara världens bästa manus att studera som manusförfattare är ett praktexempel. Grymt bra film - men inte lika bra som manuset. Casablanca - antagligen lika bra manus som film, men filmen lyfter sig inte över det skrivna verket.

 

Sedan finns det en väldigt enkel anledning till detta, och det är att i manusform, på det skrivna pappret, finns det inga begränsingar. Du kan skriva vad som helst, hur fiktivt och originellt som helst och låta läsarens fantasi forma bilderna i huvudet. När den sedan ska läggas på film måste allt finnas där. Visionen måste fångas, budgeten måste räcka, effekter se verkliga ut, platser fånga den underliggande poesin och skådisarna födda för rollerna. Och det händer otroligt sällan. Varför tror du att man ofta säger att film var bättre förr? För att mer tid las på manusförfattande. Regin har gått framåt men tyvärr skits det ut mer manus nu för tiden än nånsin, och då ska även kommas ihåg hur mycket som är remakes och uppföljare. Hade manusförfattande sett som det yrke som det en gång var hade inte var och varannan film varit en anpassning från bok, serier, tidigare filmer eller utländska filmer utan de skulle skrivas från grunden för att passa in till filmmediet.

 

Så snälla, ifall du Vanja nånsin ska göra en film, se för fan till att ha med dig ett färdigt och så perfekt som möjligt manus. Först där börjar problemen att sedan fånga det till rörlig bild...[/citat]

 

Otroligt bra skrivet. Skadar därför inte att citera det en andra gång. Läs och lär allihop!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=TheBrotherOfLight][citat=Pandan]Okej, har inte läst manuset men måste kommentera på Vanja... är du helt blåst eller?

 

Ska manus inte sträva efter att vara perfekta? Öh, ja tyvärr görs film ofta på mer eller mindre dåliga manus, men det är knappast därför att de är sämre utan för att bristen på väldgt bra manus är stor!

 

Det här är det sannaste du någonsin kommer att höra inom manusförfattande och varenda manusförfattare, lärare och expert kommer att svara dig samma sak; En film blir aldrig, ALDRIG bättre än manuset, utan bara sämre. Att göra en intressant, bra, underhållande eller liknande film på ett dåligt manus går inte. Spelar ingen roll hur ball regin är, hur bra skådespelarna tar sig igenom och hur grym CGI filmen har - är berättelsen, den elementära strukturen och narrativet i filmen dåligt då kommer även filmen vara dåligt.

 

Manuset är byggstenen, grunden till en bra historia. Vissa manus som till exempel Chinatown som anses vara världens bästa manus att studera som manusförfattare är ett praktexempel. Grymt bra film - men inte lika bra som manuset. Casablanca - antagligen lika bra manus som film, men filmen lyfter sig inte över det skrivna verket.

 

Sedan finns det en väldigt enkel anledning till detta, och det är att i manusform, på det skrivna pappret, finns det inga begränsingar. Du kan skriva vad som helst, hur fiktivt och originellt som helst och låta läsarens fantasi forma bilderna i huvudet. När den sedan ska läggas på film måste allt finnas där. Visionen måste fångas, budgeten måste räcka, effekter se verkliga ut, platser fånga den underliggande poesin och skådisarna födda för rollerna. Och det händer otroligt sällan. Varför tror du att man ofta säger att film var bättre förr? För att mer tid las på manusförfattande. Regin har gått framåt men tyvärr skits det ut mer manus nu för tiden än nånsin, och då ska även kommas ihåg hur mycket som är remakes och uppföljare. Hade manusförfattande sett som det yrke som det en gång var hade inte var och varannan film varit en anpassning från bok, serier, tidigare filmer eller utländska filmer utan de skulle skrivas från grunden för att passa in till filmmediet.

 

Så snälla, ifall du Vanja nånsin ska göra en film, se för fan till att ha med dig ett färdigt och så perfekt som möjligt manus. Först där börjar problemen att sedan fånga det till rörlig bild...[/citat]

 

Otroligt bra skrivet. Skadar därför inte att citera det en andra gång. Läs och lär allihop![/citat]

 

Hej allihopa,

 

Vill inte försvara mitt manus, för jag har ångrat mig om att filma den.

 

Men jag vill försvara Vanja, för han menade inte att ett dåligt manus gör en bra film eller tvärtom. Men man ska inte trassla sig in i jakten på att skriva ett perfekt manus.

 

Ibland känns det skönt att ta en idé - ett manus och sedan se vad som händer när man filmat det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BadSeed]jag måste säga att jag tycker att det fanns en spännande känsla i manuset, men dialogen måste definitivt finslipas. Den kändes lite orealistisk med tanke på situationen.

 

Men annars så bra jobbat.

 

men till nästa gång.. skryt inte om manuset om du vill ha rättvisa recensioner[/citat]

 

Bra tips.

 

Noterat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte mitt fel att du missförstår mig Pandan. Men du är så jävla sorlig rent ut sagt. Du tror på att det här forumet är idealet för att få respons på sina manus. och att bara utav det lär man sig. Jag menar bara på att jag tror på verkliga livet. Att låta människor där ute få läsa mina manus och jag har lärt mig massor utav DET! Okej?

Och faktum är (och jag menar inte nödvändigtvis Pandan nu) så är det en jävla massa amatörer här i den bemärkelsen att de bara tar en kamera och springer ut i skogen och leker. visst. forumet är till för amatörfilmare. Men gör det då något att jag inte vill att de snokar i mina manus, utan att jag vill att andra läser dem istället. Typ konsulenter och så vidare? eller sådana som har mer erfarenhet av film, så som du till exempel.

 

Tar åt dig för minsta lilla. snyft.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Det är inte mitt fel att du missförstår mig Pandan. Men du är så jävla sorlig rent ut sagt. Du tror på att det här forumet är idealet för att få respons på sina manus. och att bara utav det lär man sig. Jag menar bara på att jag tror på verkliga livet. Att låta människor där ute få läsa mina manus och jag har lärt mig massor utav DET! Okej?

Och faktum är (och jag menar inte nödvändigtvis Pandan nu) så är det en jävla massa amatörer här i den bemärkelsen att de bara tar en kamera och springer ut i skogen och leker. visst. forumet är till för amatörfilmare. Men gör det då något att jag inte vill att de snokar i mina manus, utan att jag vill att andra läser dem istället. Typ konsulenter och så vidare? eller sådana som har mer erfarenhet av film, så som du till exempel.

 

Tar åt dig för minsta lilla. snyft.[/citat]

 

Man kan nog få ut väldigt mycket av kommentarerna här på forumet. Det finns många som skriver manus och jag måste säga att jag är imponerad över hur många som verkligen är riktigt duktiga. Och på kommentarerna man får så tror jag faktiskt att man vet vilka man kan ta på allvar och vilka man inte kan ta på allvar. Faktiskt större risk att få falsk feedback av vänner.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Adam88]Det är inte mitt fel att du missförstår mig Pandan. Men du är så jävla sorlig rent ut sagt. Du tror på att det här forumet är idealet för att få respons på sina manus. och att bara utav det lär man sig. Jag menar bara på att jag tror på verkliga livet. Att låta människor där ute få läsa mina manus och jag har lärt mig massor utav DET! Okej?

Och faktum är (och jag menar inte nödvändigtvis Pandan nu) så är det en jävla massa amatörer här i den bemärkelsen att de bara tar en kamera och springer ut i skogen och leker. visst. forumet är till för amatörfilmare. Men gör det då något att jag inte vill att de snokar i mina manus, utan att jag vill att andra läser dem istället. Typ konsulenter och så vidare? eller sådana som har mer erfarenhet av film, så som du till exempel.

 

Tar åt dig för minsta lilla. snyft.[/citat]

 

Man kan nog få ut väldigt mycket av kommentarerna här på forumet. Det finns många som skriver manus och jag måste säga att jag är imponerad över hur många som verkligen är riktigt duktiga. Och på kommentarerna man får så tror jag faktiskt att man vet vilka man kan ta på allvar och vilka man inte kan ta på allvar. Faktiskt större risk att få falsk feedback av vänner.[/citat]

 

Självfallet Nemo. Det är väl likadant där. Att man får luska ut vilka vänner som verkligen kommer med skarp och bra kritik. Sedan finns det ju andra som inte är ens vänner i den bemärkelsen som man kan låt läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...