kalle112 Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 Några snabba frågor: 1) Vilka versioner av Magic Bullet finns det? 2) Vilka av dom två är bäst och varför? 3) Vilken bör jag skaffa om jag är nybörjare som vill ha så bra kvalité som möjligt på mina filmer? (använder en dv-kamera som kostade mig 5000 - är alltså inte bland dom bästa direkt). 0 Citera
krockis Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 1. finns version 1.0 och 2.0 2. första e stabilare och går snabbare att rendera 3. du bör inte skaffa någon då din kamera kostar lika mkt som första versionen. lär dig att färgkorrigera med levels och annat som finns inbakat och är gratis. 0 Citera
Ronnie Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 Magic Bullet for Editors 2 är realtid med rätt grafikkort. http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=37764 0 Citera
yarrik112 Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 [citat=Ronnie]Magic Bullet for Editors 2 är realtid med rätt grafikkort. http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=37764[/citat] Jag har ett 6800 Ultra (Gainward), och i Magic Bullet går renderingen riktigt slött. Inte några 12 frames/s utan kanske 1-2/s. vad kan detta bero på? jag har en bra processor och har 1 gb minne. After Effects 6.5 går dessutom jätte slött så fort ja använde Magic Bullet 2 på min film. Det kan inte va att man måste lära sig använda M B rätt så att renderingen går snabbare, alltså att de finns vissa tricks? 0 Citera
kalle112 Postad 5 mars 2006 Författare Postad 5 mars 2006 Jag har ett Geforce 6600 palit 512MB grafikkort. 1gb ramminne och AMD 3200+. Bör jag skaffa magic bullet 1.0 eller 2.0? 0 Citera
Munthe Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 [citat=yarrik112][citat=Ronnie]Magic Bullet for Editors 2 är realtid med rätt grafikkort. http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=37764[/citat] Jag har ett 6800 Ultra (Gainward), och i Magic Bullet går renderingen riktigt slött. Inte några 12 frames/s utan kanske 1-2/s. vad kan detta bero på? jag har en bra processor och har 1 gb minne. After Effects 6.5 går dessutom jätte slött så fort ja använde Magic Bullet 2 på min film. Det kan inte va att man måste lära sig använda M B rätt så att renderingen går snabbare, alltså att de finns vissa tricks?[/citat] Det är Magic Bullet FOR EDITORS som är realtid med GPU-accelerering om man har rätt grafikkort. Inte Magic Bullet Suite för AE. 1-2 rutor per sekund är en ganska bra hastighet i AE. Då använder du säkert inte artefaktreduceringen. 0 Citera
yarrik112 Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 [citat=Munthe][citat=yarrik112][citat=Ronnie]Magic Bullet for Editors 2 är realtid med rätt grafikkort. http://www.digitalvideoediting.com/articles/viewarticle.jsp?id=37764[/citat] Jag har ett 6800 Ultra (Gainward), och i Magic Bullet går renderingen riktigt slött. Inte några 12 frames/s utan kanske 1-2/s. vad kan detta bero på? jag har en bra processor och har 1 gb minne. After Effects 6.5 går dessutom jätte slött så fort ja använde Magic Bullet 2 på min film. Det kan inte va att man måste lära sig använda M B rätt så att renderingen går snabbare, alltså att de finns vissa tricks?[/citat] Det är Magic Bullet FOR EDITORS som är realtid med GPU-accelerering om man har rätt grafikkort. Inte Magic Bullet Suite för AE. 1-2 rutor per sekund är en ganska bra hastighet i AE. Då använder du säkert inte artefaktreduceringen.[/citat] Ahh okej. Men vilket program använder man FOR EDITORS till då? Och är artefactreduceringen bara en inställning? 0 Citera
Munthe Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 Adobe Premiere Pro, Sony Vegas och Avid. Ja, det är en inställning i filtret. 4:2:2, 3:1:1 eller 4:1:1. 0 Citera
Ayame Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 MB 2.0 går ganska bra på min burk, fast jag har iofs GeForce 7800 GTX, 4 GHz, 4GB DDR2 minne. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Har bara sett MB i bruk en gång men blev ändå nyfiken, vad är artefactreducering? Är inte artefact någonting konstgjort? :p Förstår inte varför folk slänger pengar på MB, det går väl att leka med levels, kontrast, hue/saturation osv osv utan dyra plug-ins. Det är ju så jäkla dyrt. 0 Citera
Norbert Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 [citat=lilla_farbrorn]Förstår inte varför folk slänger pengar på MB, det går väl att leka med levels, kontrast, hue/saturation osv osv utan dyra plug-ins.[/citat]Amen. MB kan väl inte göra något mer än vad dessa verktyg kan göra? Jag har fått uppfattningen att MB i princip är ett paket med färdiga presets och kombinationer av dessa enkla verktyg. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 [citat=Norbert][citat=lilla_farbrorn]Förstår inte varför folk slänger pengar på MB, det går väl att leka med levels, kontrast, hue/saturation osv osv utan dyra plug-ins.[/citat]Amen. MB kan väl inte göra något mer än vad dessa verktyg kan göra? Jag har fått uppfattningen att MB i princip är ett paket med färdiga presets och kombinationer av dessa enkla verktyg.[/citat] Ja, det är ju det jag säger. Så varför spendera massa pengar på något man kan åstadkomma själv? Jag kan lyckas med en ganska snygg filmlook utan MB. 0 Citera
Norbert Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Min pappa påpekade något intressant idag. Han såg i en tidning en helautomatisk pelletsbrännare som skötte sig själv. Den rengjorde sig själv, fyllde på med pellets helt automatiskt. Den behövde alltså inte smack underhåll. Den kostar ju naturligtvis mycket mer än en traditionell pelletsbrännare. Han påpekade då att dagens generation är beredda att betala för att slippa göra arbetet själv. Jag skulle vilja påstå att det är samma sak som händer här. Om du inte vill lära dig hantverket eller ha full kontroll över din färgkorrigering, satsa då för all del pengarna på MB som gör jobbet åt dig. Bli sen inte frustrerad när MB inte riktigt skapar den look du är ute efter. Punkt. 0 Citera
Munthe Postad 8 mars 2006 Postad 8 mars 2006 [citat=Norbert]Min pappa påpekade något intressant idag. Han såg i en tidning en helautomatisk pelletsbrännare som skötte sig själv. Den rengjorde sig själv, fyllde på med pellets helt automatiskt. Den behövde alltså inte smack underhåll. Den kostar ju naturligtvis mycket mer än en traditionell pelletsbrännare. Han påpekade då att dagens generation är beredda att betala för att slippa göra arbetet själv. Jag skulle vilja påstå att det är samma sak som händer här. Om du inte vill lära dig hantverket eller ha full kontroll över din färgkorrigering, satsa då för all del pengarna på MB som gör jobbet åt dig. Bli sen inte frustrerad när MB inte riktigt skapar den look du är ute efter. Punkt.[/citat] Jag kan förstå hur du tänker och det du beskriver är nog oftast sant men MB gör en del saker som du inte kan göra direkt i AE. Den intelligenta kompressionsstädaren är en av dom sakerna. MB producerar ett betydligt renare resultat än sina konkurrenter av just den anledningen. För mig handlar det inte om lättja när jag använder MB utan ren kvalitétskänsla. MBs deinterlacer är utan tvekan den bästa på marknaden och det krävs en extrem massa jobb och lager för att åstakomma en del looks rent i AE. Och om man läser manualen så förstår man snabbt att MBs presets bara är guider man kan börja jobba utifrån. The Orphanage själva säger i manualen att dom dragit alla presets extremt hårt för att man tydligt ska förstå dem och att de i regel är alldeles för extrema inställningar för att man ska få ett bra resultat. Vill jag t ex ha en kall bild med hård kontrast börjar jag oftast med "Berlin" och sedan börjar jag jobba med inställningarna. Att bara hela tiden använda färdiga presets och inte till fullo utnyttja pluggen - det håller jag med om är ingenting annat än ren lättja (+ lite dålig smak). 0 Citera
Norbert Postad 8 mars 2006 Postad 8 mars 2006 Good point, men att förlita sig helt på MB vore lite dumt om man verkligen vill syssla med färgkorrigering och dylikt. Det är alltid bra att kunna de grundläggande verktygen. Sålänge MB har lite funktioner och finesser som man inte kan återskapa själv (som deinterlace-delen och kompressionsstädaren) så är det ju kanske värt att lägga lite pengar på. 0 Citera
Pace Postad 9 mars 2006 Postad 9 mars 2006 Inläggen av kalle112 (med efterföljande svar) är flyttade till en egen tråd: [thread=7516]Fel i Magic Bullet: Setup cannot write to the destination file 'xxxx\msvcr70.dll'[/thread] 0 Citera
pekivan Postad 29 augusti 2006 Postad 29 augusti 2006 anledningen till att det går slött kan vara att du inte har tillräckligt med virtuellt minne. Boosta upp det till det högsta. (i alla fall över 1000MB) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.