Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Får man använda artistmusik i sin egen film? sålänge man inte tjänar något på det själv? typ att jag tar britney´s senaste låt och har den i en amtör kungfufilm? Hur långt får man gå?

Postad

du får ha det om du bara har filmen för dig själv och kanske visar den för familj och några kompisar kanske, men inte om du ska visa upp den för allmänheten.

du får använda musiken om den som skapade låten har varit död i 70 år tror jag, 50 kanske.

annars får du fixa royaltyfri musik och använda i dina filmer eller göra musiken själv, om du inte har tillstånd av den som gjort musiken.

jag kan inte dom där lagarna exakt men det är ungefär som jag skrev nu iaf.

Postad

[citat=Mikael_hs]man får väl ta typ 10 sek utan att det är några probs tror jag, iaf gäller detta i radiosammanhang[/citat]

Det där är en myt som har dykt upp på detta forum många gånger. Men det är fortfarande bara en myt.

/Jakob

Postad

det är skitenkelt: man får inte använda befintlig musik alls utan tillstånd. sen är det ju skillnad på att använda en låt och att använda en inspelning. vill du använda en låt och göra en egen inspelning kan du sno lite grann eftersom korta snuttar knappast uppnår verkshöjd. om du spelar 4 sekunder av baywatchsignaturen på din synt eller låter polaren gnola densamma är det nog ok. en myt är att det skulle handla om fyra takter, men det finns ingen absolut gräns. en inspelning av någon annans framförande får du inte använda en millisekund av.

/mattias

(ps. sveriges radio betalar en fast stimavgift och får därför använda så många sekunder de vill av precis vad som helst. sen är det som sagt skillnad mellan radio och film men den avgörande skillnaden är att de betalar)

Postad

Du får inte göra egna covers heller hur som helst. Vad Mattsand menar är att det är möjligt att komma undan med det om det är väldigt kort, men fan tro't.

I en dokumentär av Jan Troell förekom en scen där hans dotter i bakgrunden sjöng 17 sekunder av Bä bä vita lamm, och det dröjde inte länge innan det damp ned en räkning på 15 000 från Warner/Chappell (som äger rättigheterna till alla gamla visor av Alice Timander) i brevlådan.

/Jakob

Postad

Sjukt. Om man säger såhär då, filmen var enbart tillför privata endamål ;) Men "tyvär gjorde nån intrång på datorn och spred ut den över nätet" ? :D

Postad

[citat=leranimatör]Man får använda låten till vad man vill om kompositören har varit död i 50 år.[/citat]Man får inte använda inspelningen, utan noterna. Har jag rätt?

[citat=r0lfi]"tyvär gjorde nån intrång på datorn och spred ut den över nätet"[/citat]Precis, då är det ett stort "tyvärr". Jag skulle tro att det är du som åker på det. Om det är så jätteviktigt att ha med just den låten så är det väl lika bra att göra det på ett lagligt vis. :)

Postad

[citat=jbergman]Vad Mattsand menar är att det är möjligt att komma undan med det om det är väldigt kort, men fan tro't.[/citat]

promise. fast det är alltid en tolkningsfråga och får du en räkning får du vara beredd att bestrida den i rätten. svårare ju mer du använder, ju kändare låten är, ju unikare låten är och om du snott både text och musik eller bara musik. skulle tro att du är sejf om din polare gnolar baywatchsignaturen i fyra sekunder faktiskt. fast jag är ju inte advokat så...

/mattias

Postad

[citat=r0lfi]Sjukt. Om man säger såhär då, filmen var enbart tillför privata endamål ;) Men "tyvär gjorde nån intrång på datorn och spred ut den över nätet" ? :D[/citat]

Hur hade du tänkt bevisa det? Domaren & en hel hög andra som blandas in vet mycket väl hur osannolikt det är, & skulle det hända så får du lagligt sett skylla dig själv.

Allt vad "10-sekunders-regeln" åssåvidare är rent skitsnack. Det kryllar av sånna här trådar här så sök om du vill ha svar.

Dom finns här.

Håller i stora hela med Mattsand om vad han skrev.

Postad

Christian van Caine: Som jag har förstått det så bygger Bä bä vita lamm förvisso på en äldre engelsk barnvisa (ba ba black sheep), men Timander gjorde åtmonstone den svenska översättningen, och enligt vad jag hört skall inte melodin vara riktigt den samma heller.

/Jakob

Postad

Där finns tillräckligt med trådar som diskuterar detta om något mer är oklart. Glöm inte att sökfunktionen är din vän.

Mvh

Ronnie

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
  • Skapa nytt...