Gå till innehåll

Filmgåtor


Jodea

Recommended Posts

Något jag själv tycker är roligt är att komma på konstiga och långsökta ledtrådar, och låta bekanta få gissa vilken film jag syftar på. Tyvärr tycker inte de att det är lika roligt då de inte är lika intresserade av film som jag.:(

 

Därför tänkte jag posta några "gåtor" här och se i fall ni kan lista ut vilken film jag menar. Kom gärna på egna gåtor och lägg upp här, ju mer långsökta och kryptiska ledtrådarna är desto roligare.:) Man kan ju även göra gåtor som syftar på en skådespelare eller en karaktär.

 

Jag börjar med den här:

 

Uppföljare till en film där huvudrollen som inte spelas av Jackie Chan spelas av en skådespelare som tidigare har spelat granne och till sin riktiga bror (som också är skådespelare) i en film om en udda familj.

 

Bara att börja gissa... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

blir nastan lite mer jeapardy sa som ni formulerar er. naja>

 

svar> vad ar Equilibrium eller Cubic som den hette i sverige

 

nasta gata> Langfilmsversion slappt 1966 av serie som i sverige kom att inneha en titel som snarare syftade pa loggans utformning an huvudpersonens idoler...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=roswall]Emily Watson gör en brinnade roll i en action från 2002, Gun-Kata kanske säger något?[/citat]

 

Equilibrium

 

En irriterande "usher" och även wrestlingspresentatör åker tillbaks i tiden och träffar en Lord spelad av en skådis vid namn Marcus som spelat i en film från 88 med Sly, vad heter filmen från 88????

 

EDIT: Hmm för seg med min fråga, malmsten hann före :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]blir nastan lite mer jeapardy sa som ni formulerar er. naja>

 

svar> vad ar Equilibrium eller Cubic som den hette i sverige

 

nasta gata> Langfilmsversion slappt 1966 av serie som i sverige kom att inneha en titel som snarare syftade pa loggans utformning an huvudpersonens idoler...[/citat]

 

Batman the movie :)

 

Tar vi min igen då

 

En irriterande "usher" och även wrestlingspresentatör åker tillbaks i tiden och träffar en Lord spelad av en skådis vid namn Marcus som spelat i en film från 88 med Sly, vad heter filmen från 88????

Länk till kommentar
Share on other sites

kan inte svaret på den sista.....men jag har en annan:

 

Jag tänker på en regissör

I en nyversion av en äldre superhjältefilm spelar en känd skådespelare en snubbe som bland annat ger superhjälten en bil och en dräkt. Denna person har även varit "narrator" i den nya "Världarnas krig". I "världarnas krig" finns det en lite mindre roll - en gubbe som bor i en stuga som huvudpersonerna får stanna i. Personen som spelar gubben i stugan och "narratorn" i samma film har spelat tillsammans i en fantastisk film som släpptes 1994.

 

Denna regissör har även gjort en senare film med lite samma stil, men bland annat en mycket känd skådespelare som är med i en ännu ej släppt film som är baserad på en framgångsrik roman av en författare vars efternamn översätts till "brun" på svenska...

 

VEM ÄR REGISSÖREN JAG SÖKER??

 

^^

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]

 

Tar vi min igen då

 

En irriterande "usher" och även wrestlingspresentatör åker tillbaks i tiden och träffar en Lord spelad av en skådis vid namn Marcus som spelat i en film från 88 med Sly, vad heter filmen från 88????[/citat]

Rambo III?

Länk till kommentar
Share on other sites

Frank Darabont

 

Nån annan som kan den här då??

 

En irriterande "usher" och även wrestlingspresentatör åker tillbaks i tiden och träffar en Lord spelad av en skådis vid namn Marcus som spelat i en film från 88 med Sly, vad heter filmen från 88????

 

EDIT: Knodel, Rambo lll är rätt svar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=qwertyunion]kan inte svaret på den sista.....men jag har en annan:

 

Jag tänker på en regissör

I en nyversion av en äldre superhjältefilm spelar en känd skådespelare en snubbe som bland annat ger superhjälten en bil och en dräkt. Denna person har även varit "narrator" i den nya "Världarnas krig". I "världarnas krig" finns det en lite mindre roll - en gubbe som bor i en stuga som huvudpersonerna får stanna i. Personen som spelar gubben i stugan och "narratorn" i samma film har spelat tillsammans i en fantastisk film som släpptes 1994.

 

Denna regissör har även gjort en senare film med lite samma stil, men bland annat en mycket känd skådespelare som är med i en ännu ej släppt film som är baserad på en framgångsrik roman av en författare vars efternamn översätts till "brun" på svenska...

 

VEM ÄR REGISSÖREN JAG SÖKER??

 

^^[/citat]

 

Ron Howard?

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kör jag en till då :)

 

En man kallad bland annat "strider" spelades av en skådis som även medverkat i en film med en skådis som spelat tjockis mot en annan skådis som senast var Carl Denham. Vad heter filmen med tjockisen och Denham??

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju Jack Black som spelar Carl Denham i nya King Kong filmen. Första filmen jag tänker på när du nämner att någon "spelar tjockis" är Min Stora Kärlek där Jack Black har huvudrollen. Så jag chansar och håller tummarna på att titeln du söker är --> Min Stora Kärlek.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ammoniak]Det är ju Jack Black som spelar Carl Denham i nya King Kong filmen. Första filmen jag tänker på när du nämner att någon "spelar tjockis" är Min Stora Kärlek där Jack Black har huvudrollen. Så jag chansar och håller tummarna på att titeln du söker är --> Min Stora Kärlek.[/citat]

 

Rätt!

 

Strider AKA Aragorn spelas av Viggo Mortensen som spelar mot Gwyneth Paltrow i "Ett perfekt mord" och Gwyneth spelar tjockis i min stora kärlek mot Jack Black.

Länk till kommentar
Share on other sites

Går ju bra det här...

 

Ok, jag har en:

 

En tämligen ny film där mannen i ett förhållande spelas av en skådespelare som tidigare har spelat mentalpatient i en film där även Bruce Willis medverkade och som regisserades av en regissör som för många år sedan medverkat i en film om tappra(?) riddare, en kung utan häst och en mördarkanin.

 

Vilken film?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...