_nemo_ Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 Ja nu var ju 2005 slut, så det är dags för den årliga bästalistan. Ganska svårt eftersom man glömt bort hälften av vad man sett, men men. Vi får väl påminna varandra. Bästa skådis: Hmm, svårt, men jag säger Viggo Mortensen i History of violence. Bästa skådespelerska: Naomi Watts. Lätt att avfärda hennes insats pga att den är i en genrefilm som King Kong, men faktum är att hon gör en GRYM performance. Jennifer Carpenter i Emily Rose var också väldigt bra, likaså Maria Bello. Sen måste jag bara fortsätta hurra för den lille Dakota Fanning, hon är otroligt duktig i t.ex War of the worlds. Bästa regi: Paul Haggis för Crash. Andra bra var t.ex Robert Rodriguez för Sin City och Nolan för Batman begins. George Lucas borde få ett kalkonpris för sin insats med Revenge of the sith (som i övrigt faktiskt vart en väldigt bra film). Bästa film: Ojojoj, så många bra filmer, men det får bli Oldboy, gryyyym film helt enkelt. Andra kandidater: King Kong, A history of violence, Batman begins och Crash. Årets DVD-utgåva: Revenge of the sith, grym DVD med mycket extramaterial. Årets största besvikelse: Hade väl kanske inte så höga förväntningar på Narnia egentligen, men den kunde inte ens leva upp till dom som var så låga. Riktig skitfilm enligt mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speero Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Bästa skådis: Jhonny Depp som Willy Wonka. Bästa skådespelerska: Dakota Fanning är alltid bra. Bästa regi: Helt klart C. Nolan för Batman Begins. Ruggigt bra* Bästa film: Man on Fire. Denzel gör ett strålande jobb och man blir helt fastklistrad framför tvn. Andra kandidater: Batman Begins, Wily Wonka och The Descent. Årets DVD-utgåva: Bakom Kulisserna i King Kong. Boxen är helt suverän. Årets största besvikelse: Har inte sett Narnia, men det blir nog den. En jag sett är däremot Liftarens guide till galaxen? (kommer inte ens ihåg vad den heter) ... om man ändå kunde få igen sina två timmar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Årets bästa filmer: Barnet Crash Sideways The woodsman Kalle och chokladfabriken Är avundsjuk på Amerika som redan haft premiär på: Oliver Twist The squid and the whale Hustle & Flow Brokeback mountain ... som verkar vara bra filmer. Aja... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Bästa film & Regi: Chritopher Nolan för Batman Begins 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coca Cola och Film Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Sin City och Star Wars enligt mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
precision motion Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Jag tyckte starwars var en okej avslutning/sammanbindelse mellan filmerna, gillade där imot inte AR2D2s, eller vad fasan han heter, roboten iallafall. Jag gillade inte hans nya egenskaper som tex. jetpack och liknade. En annan sak, som jag höll på att kräkas på, var deras övergångar mellan klippen. Ursh... jag ryser när jag tänker på det. Jaja, man kan inte få allt. //martin 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Star Wars & War Of The Worlds enligt mig. Skulle gärna slängt in Batman Beginns & HitchHikers Guid åsså, men blir kanske lite möe :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 War of the worlds var en oväntat bra film tycker jag. Så den platsar nog på över bästa i år. Även Man on Fire var riktigt bra. Årets största besvikelse: är inte Narnia utan helt klart Liftarens guide till galaxen. Narnia var förövrigt ruskigt snyggt gjord. Tjosan vad det svänger i effektstarmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 [citat=precision motion] ...En annan sak, som jag höll på att kräkas på, var deras övergångar mellan klippen. Ursh... jag ryser när jag tänker på det. Jaja, man kan inte få allt. //martin[/citat] "Övergångarna" är ju klassiker... hade varit sämre utan dom... dom hör till starwars! ;) Årets bästa var nog trotsallt Sin City i mitt tycke... Gott nytt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 årets bästa: Old Boy (om den kom i år?) och så var ju sin city jävligt bra :) har fortfarande inte sett sideways :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Bästa film: batman begins och king kong Bästa skådespel: johnny depp (kalle och chokladfabriken), Naomi watts (king kong) sämsta: war of worlds!!!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 känns som att det är enklare att komma på riktigt dåliga filmer från 2005 än de riktigt bra....Narnia såg jag i förrgår och den var riktigt riktigt dålig, det var lite, hej jag är människa, pang, dubbad till riddare, pang, nu ere krig, pang, jag är världens bästa riddare, pang, bla bla. Roligaste var inför slaget när killen frågar kentauren "will you follow me?", varpå han får "to the death" som svar, ere bara jag eller möttes de bara 10 minuter tidigare, wtf? Liftaren var inte jättebra men fylld med sköna saker, inte alls så dålig som vissa har sagt, i min mening alltså. zozo gillade jag också, slutet var lite sådär, men skildringen av tiden i libanon(?) och när han kommer till sverige och ska aklimatisera sig, suveränt. Tjenare kungen bör man dock akta sig för, eller den kanske vänder sig till folk under 11, vad vet jag, men den var skrämmande dålig jämfört med smala sussie som man kan garva sig igenom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted December 31, 2005 Author Share Posted December 31, 2005 [citat=Stavrogin]det var lite, hej jag är människa, pang, dubbad till riddare, pang, nu ere krig, pang, jag är världens bästa riddare, pang, bla bla. Roligaste var inför slaget när killen frågar kentauren "will you follow me?", varpå han får "to the death" som svar, ere bara jag eller möttes de bara 10 minuter tidigare, wtf?[/citat] Precis, och inte bara det, ungjäveln har precis gått in i en garderob där det finns en hel värld. Och han ställer sig längst fram i ett krig där inne? Jag skulle hoppat ur garderoben och brännt upp skiten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Bästa filmer 2005 King Kong War Of The Worlds Batman Begins Mean Creek Bästa skådespelare 2005 Naomi Watts, King Kong Christian Bale, Batman Begins Bästa soundtrack 2005 Corpse Bride, Danny Elfman Bästa regi 2005 Jacob Aaron Estes, Mean Creek jag kom upp med detta ganska fort så jag kanske har en annan uppfattning om en vecka eller två. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ed Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 - n/a - 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tattarn Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 _nemo_; Snälla förklara vad som är så bra med Oldboy. Ärligt, jag vill veta vad folk ser i den. Jag fattar inte varför den e så prisad. Årets film: Sin City. Banbrytande, brutal o bara helt underbar. :) Tajt inpå ligger Crash. Ruskigt bra film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 [citat=Ed]Napoleon Dynamite, vilket år kom den?[/citat] Kom i år till Sverige. Inte helt säker på när den kom till USA dock... men om du vill kan du ju ha den som bästa film 2005 iaf.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 1, 2006 Author Share Posted January 1, 2006 [citat=tattarn]_nemo_; Snälla förklara vad som är så bra med Oldboy. Ärligt, jag vill veta vad folk ser i den. Jag fattar inte varför den e så prisad.[/citat] Grymma skådisar, mästerlig regi, tätt manus, riktigt snyggt foto och kamera arbete och en av de coolaste, snyggaste scenerna i år, Choi Min-Sik´s korridorfight. Säg istället vad som inte var bra med den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 [citat=_nemo_][citat=tattarn]_nemo_; Snälla förklara vad som är så bra med Oldboy. Ärligt, jag vill veta vad folk ser i den. Jag fattar inte varför den e så prisad.[/citat] Grymma skådisar, mästerlig regi, tätt manus, riktigt snyggt foto och kamera arbete och en av de coolaste, snyggaste scenerna i år, Choi Min-Sik´s korridorfight. Säg istället vad som inte var bra med den.[/citat] Håller med... Vad är inte bra? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ed Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 - n/a - 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 Kung Fu-Hustle är ju jättehärlig ju. håller med om det men den ligger inte på min lista för jag har inte sett den än^^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts