Jump to content

Helikopeter

Kapten Buse

Recommended Posts

Jao, tänkte bara posta lite testklipp från en zombiefilm som vi gör som antagligen inte kommer bli färdig, men hursomhelst tänkte det vore intresant att visa iaf.

http://media.putfile.com/heli_comp_test

CG Helicopter som landar

Klippet är inte i färdigt tillstånd här, det som fattas är naturligtvis en "final" animation så inte roterbladen stannar tvärt när helikoptern landat. plus att det ska läggas till damn och rök från marken när den landar. Sedan var tanken att himmlen ska bytas ut mot en lite mörkare plus att även bygnaden i bakgrunden skulle byggas på, får dock se om jag orkar fixa det.

Jag "matchmovade" hela klippet i PFTrack och sedan modellerade jag och animerade Helicoptern i Maya, La sedan iphop allt i Combustion, Helikoptern är väldigt basic gjort med en vanlig bild från sidan av en helikopter som textur. I övrigt var det väl inte så mycket mer..

//Anders

Lägg till lite svaj när den landar också, för det är ju tyngd och fjädring och grejer inblandat.

Vet inte om de stora rotorbladen känns verkliga, kanske ser det ut så i verkligheten på den typen av helikopter men det känns fel enligt mitt personliga tycke. Den bakre stämmer betydligt bättre.

Men lite svaj när den landar och kanske lite parering av luftströmmar både när den flyger och går ner.

Men det är juste! Bra jobbat!

Jag må säga att jag inte har sett många filmer med så lång helikopeterlandning... om du fixar det som de över sa så kan du kanske söka jobb med den...

jag är riktigt impregnerad! men den ser lite stel ut... ta ut svängarna lite mer... speciellt vid inbromsningen(bakåt-tiltningen) i slutet.

Är bakgrunden skakad i post eller har du trackat den?

Edit: fungerar putfile bra? jag skulle vilja ha ett ställe att visa mina klipp på också...

Landningen och i stort sett nästan hela aniamtionen är som sagt väldigt ej "final"

Sen så är inte animation riktigt min grej :) Det lurigaste är den där lilla inbromsningen får se om jag får tid o fixa till animationen.

Skakningen är från kameran, kan tycka att den är lite mycket kanske..

första gången jag använder putfile, va bra att man inte behövde regga sig iaf.. finns säkert bättre ställen dock...

/Anders

Tittade på klipp två nu.

Efter sista insomningen så känns helikoptern lite död i materialet. Har svårt att sätta fingret på det hela. Men jag funderar på om det kanske behövs någon form av filter mellan kamera och helikopter. Ett filter som ger känslan av det osynliga.

Problem med animationer brukar vara att det blir kliniskt. Till och med smuts blir kliniskt ren. Det organiska försvinner. Så om du kollar runt lite på något 3D-forum så kanske du kan få bättre information än jag ger.

Jag fungerar ju som en kritisk tittare som är lite mer insatt än den stora massan. Och jag får som sagt bara känslan av att det inte riktigt stämmer. Lyckas du komma förbi det hindret så kommer du längre än många proffsproduktioner. För trots utvecklingen så ligger fortfarande vissa i nivå med gräsklipparmannen.

Tjo, jon

jag tycker att landningen inte är trovärdig.

Helikopter flygning är väldigt svårt och komplicerat, om du studerar riktiga helikopterlandningar på film och tv så ser du att de alltid verkar sväva lita fram och tillbaka för att sakta men säkert landa. Din hellikopter kommer i en perfekt bana och bara sätter sig ner. Dessutom brukar landningställen (som är hydrauliska) tryckas ihopa lite pga helikopterns vikt.

en hellikopter brukar även skapa en gansak häftig blåst när den landar och kastar upp ett litet moln av smuts och bråte...Du saknade det....

Annars var det snyggt... bara lite detaljer som behövs fixas. =)

[citat=walfridson]Problemet är inte att det är för lite motionblur utan inte äkta. Kör äkta eller fixa det med vektor i post.

Se till att få filmen gjord! Zombiefilm är kul :)[/citat]

Viserligen är klippet filmat med kort slutartiden så egentligen borde det vara ganska lite motionblur på helikoptern,

[citat=ymmit]Hur kan man göra en sån där helekopter i AE.

Förklaring tack :) [/citat]

Nja nu var ju inte själva helikoptern gjord i AE, Allt är gjort i Maya, sen så har jag lagt på blur, heatdistorion, och lite annat smått o gått i AE

// Anders

Skriver som så många andra. riktigt snyggt! Gör du animationer på beställning? =). De enda jag (som absolut inte kan något om animationer) kunde komma på, som ett tips. Vid landningen hade de varit lite snyggt att lägga till iaf en vinkel till. kanske på närmare håll. Men det beror ju förstås på i vilket sammanhang klippet ska användas i. Innan jag såg det andra klippet så tänkte jag för mig själv att en närbild på helikoptern kanske skulle vara för svår att animera, men de visade du ju klart att det inte var. för dig iaf =). Mycket snyggt resultat, hoppas zombiefilmen blir klar!

tackar..

som jag skrev i början är själva landningen och det mesta av animationen inte färdigt, det var mer menat som ett snabbt test för att se om det skulle hålla att ha med en datoranimerad helikopter eller inte, kommer väl dock inte slita mer med denna animation nu när vi lagt zombiefilmen på is...

//Anders