Jump to content

Filmkrönikan

Speero

Recommended Posts

Finns det någon här som brukar kolla på Filmkrönikan? Tycker det börjar bli väldigt tjatigt och man håller aldrig med dom. Dom borde lägga ner och göra om. Att dom gör ett program där man kan hänga med i deras "språk" och visa lite mer intressantare klipp osv.

Vad tycker ni?

Jag tycker de borde "tv-träna" sina gröngölingar. Speciellt killen som är så rädd för att låta otydlig att han framstår som om han pratade till ett gäng utvecklinsstörda. Känns konstigt att man spenderar mer tid med att titta på recensenterna än på filmklipp...

Var är Gunnar Rehlin? :)

såg filmkrönikan och jag håller med er... Man blev inte intresserad av va de sa, de låtter som de läser ifrån en tavla som de inte har övat in. Blää... så va det när Ztv hade sitt Ztv film eller va det nu hete.... dåligt, dålig. Bättre att gå runt på internät och kolla runt än att lyssna på dom.

Jag tycker att det var bra när det bara var emma och Orvar (som bäst var det när de diskuterade även fast det kunde låta lite krystat ibland :)). Om de ska lyckas med det nya konceptet med flera (stela) recensenter så måste de se till at diskutera mer med varandra och göra programmet en halvtimme längre så de hinner med. För många höns i en för liten hönsgård :)

Den äldre kvinnan i programmet är ju bara för tråkig. Var det någon här som sökte till jobbet i filmkrönikan? Det stod att alla mellan 18-25 kunde söka.. utbildning var inget måste. Det som hände var att dom tog in personer som jobbat på SVT förut. 2 personer under 25 och resten var typ över 40... Nä, ja ska nog bojkotta filmkrönikan och starta ett eget program ;)

Jag minns att folk protesterade o det största när Gunnar Rehlin började på filmkrönikan, och även jag instämde och tyckte han var tråkig. Men allt som tiden gick så blev han bättre och utformningen på programmet blev bättre och bättre. Till slut blev det kanon.

Ännu känner jag inte att någon har på liknande eller annorlunda sätt lyckats få till filmkrönikan lika bra som Gunnar Rehlin hade innan han fick kicken.

Jag saknar Gunnar!

När de nu är så många som recenserar film så tycker jag de borde sätta sig runt i en ring och diskutera de mest intressanta filmerna de har med i programmet eller nått sånt... dubbelrecensionen som den är nu är ju rätt värdelös... jag hoppas verkligen att de flesta recensenterna lär sig att tala till publiken utan hela tiden läsa innantill - det blir så krystat...

Det enda bra med det nya Filmkrönikan är Orvars små reportage om diverse olika teman/genrer inom film.

Ja filmkrönikan börjar kännas lite sorgligt, diggar dock att Göran Everdahl har kommit in i programmet (har hittills bara recenserat en film) och att de till slut behöll Emma som är den bästa tv-recensentern på år.

Orvar - höll oftast inte med honom, men han har skön stajl och passar som programledare.

Emma -helt kanonbäst!

Göran - gillar han sätt att recensera, han typ är närmare "folket" än filmkritikerna

Maria kaneberg - har ingen inlevelse, bara pratar och motsäger sin egen logik i recensionerna.

Jakob Màky - helt ok.

Anderas Degerhammar - ok, lite väl viftande med armarna.

Sara Wennerblom - jobbig och pipig.

C-G Karlsson - lite små tråkig, men ok.

Helena von Zweigbergk - faktiskt helt ok kon oxå, men lite föråldard syn på film.

[citat=nox]Ja filmkrönikan börjar kännas lite sorgligt, diggar dock att Göran Everdahl har kommit in i programmet (har hittills bara recenserat en film) och att de till slut behöll Emma som är den bästa tv-recensentern på år.

Orvar - höll oftast inte med honom, men han har skön stajl och passar som programledare.

Emma -helt kanonbäst!

Göran - gillar han sätt att recensera, han typ är närmare "folket" än filmkritikerna

Maria kaneberg - har ingen inlevelse, bara pratar och motsäger sin egen logik i recensionerna.

Jakob Màky - helt ok.

Anderas Degerhammar - ok, lite väl viftande med armarna.

Sara Wennerblom - jobbig och pipig.

C-G Karlsson - lite små tråkig, men ok.

Helena von Zweigbergk - faktiskt helt ok kon oxå, men lite föråldard syn på film.[/citat]

Du är för snäll!

Orvar - Jovisst har han en skön stil. Snackar mycket som man inte fattar, men han funkar.

Emma - Bäst av dom som är där, men slår inte sundgren och wiklund =)

Göran - Man kan hålla med honom i fler lägen än med dom andra.

Maria kaneberg - Hehe.. jadu. Hon ser bra ut. Men är ingen filmkännare. Tycker att en film är bra, men ger den kasst betyg.

Jakob Màky - Lite jobbig, vill vara bättre än vad han är.

Anderas Degerhammar - Han är också lite skön i sin stil... jo han kan få fortsätta.

Sara Wennerblom - Ingen kommentar =)

C-G Karlsson - Han skulle nog passa bättre som en snickare eller nått.

Helena von Zweigbergk - Pain in the ass på henne. Riktigt jobbig. Bort bort bort...

Nu blev listan bättre.. hehe

Finns ju en brud som är vrålhet.

Men i övrigt saknar jag paret innan Orvar och Emma, vad dom än hette. De var sympatiska och mysiga. Dagens uppsättning är så oerhört kalla, tråkiga och främst stela. Mår dåligt när jag hör deras "fyndiga" meningar de har suttit och skrivit en tisdagseftermiddag och tycker de är jätte klyftiga. Läser rätt upp och ner utan inlevelse. Han unga killen är extrem. Gapar jättetydligt med munnen också bara för att inte snäva med tungan. Usch, ett bra koncept som kör mot ruinens brann.

Jag kan börja stream härifrån stugen, några intresserade tittare?

Brukade älska Orvar och hans kommentarer, men enda sedan Emma kom verkar det som om Orvar varit tvungen att växa upp och helt plötsligt totalsåga filmer som Resident Evil som han tidigare hyllat eller kritiserat moderna filmer för att vara just moderna, så som Infernal Affairs. Va fan snacka han om här, flashbacks? Jävla idiot, dom var ju inte för att påminna oss, utan för att visa den känslomässiga relationen mellan de båda karaktärerna.

Emma har däremot otrolig pondus och stil och överglänste Orvar helt enda sedan hon kom. Har tyvärr inte kunnat följa krönikan den senaste tiden, men ska ta en titt på den internetbaserade nu och svara snart...

Jag har för mig att Wiklund använde som argument, att ge Matrix 2 eller 3 (kommer inte ihåg vilken) en femma i betyg för att det var så ”jävla häftiga scener". Visst det är sant, filmen har jävligt häftiga scener men räcker det verkligen till en femma? Inte i mina ögon i alla fall.

Sundgren och Wiklund har bådda bra och dåliga sidar...

Men jag är mer åt Wiklund och hans sätt.. såg en film Som Sundgren älskade och gav topp betyg. Den va tråkig och man hållde på att somna (jag har svårt att somna till film). Synd att jag inte kommer ihåg den. Men nu säger jag inte att Wiklund är bäst, bara att han har haft mer åt min smak än Sundgren.

Och Orvar Säfström va riktigt dålig när han var med på Ztv, men nu är han bättre... önskar att Tv4 hade ett film program på ca 50min (plus reklam på 10) på torsdagar. Det kunde vara: 20min om biofilmer som kommer till helgen. 10min om filmer som kommer. En intervju eller något liknande på 10min och 10min om DVD filmer och vad som kommer ut eller vilken som är bra. Det skulle vara kul att titta på.

Grejen är den att det här med film recensioner är lite skumt beroende på om man ska recensera filmer till det genomsnittliga svenska folket eller till väldigt filmintresserade folk

Normal Svensson tycker ju oftast att en vanlig film är underhållande medan väldigt filmintresserade o insatta tycker att kanske 1 av 10 är bra. Och jag tycker att filmkrönikan främst riktar sig mot kategori 2. Dvs folk som gillar nyskapande konstnärliga o annorlunda filmer.

Nu börjar det kännas som om folk lägger för mycket av sina liv i knäna på recensenter. Att ha ungefär samma smak som någon är ju ett ganska bra sätt att få reda på ungefär vad som kan vara tittbart.

Men det är riktat till stora massan. Om man vill ägna sig åt film som yrke så måste man hålla bättre koll än den informationen som ges till kreti och pleti. Att då undvika att se vissa filmer bara för att någon på TV uttrycker sig negativt...

http://www.aintitcool.com

http://www.joblo.com

http://www.latinoreview.com/

några grundläggande sidor för dem som inte redan känner till dem där ni kan hämta information i alla fall om amerikanska filmbranschen. och få länkar till trailers och annat betydligt tidigare än apple som inte är, sådär, omfattande.

Vidare angående att lyssna på andra människor och avgöra om man ska se filmen med hjälp av den informationen. När jag var ung och hängde en del på mediaverkstan så fann jag en skrift från filminstitutet. Den varnade för Starship Troopers som enbart var facistisk propaganda och inget någon människa av värde skulle se. Tycka vad man vill om filmen men om man inte ser något satiriskt budskap i filmen så är man antingen producent eller dum i huvudet. Men nog vägrade mediakonsulenten att se filmen på grund av skriften. Och det var riktigt svårt att övertala henne att se den, hon hänvisade hela tiden till skriften. Kontringen var att skriften ljög och inte innehöll en uns av sanning.

Men filminstitutet är ju så bra och ljuger aldrig. De förstår allt och anser sig kunna avgöra vad som är bra film för svenska folket.

Men förstå att det var riktigt svårt att övertala en kvinna, som jobbade med ungdomar i ämnet film, att se Starship Troopers p.g.a. just en skrivelse från någon Tomte med bättre smak. :)

Till slut lyckades vi som var några stycken övertala henne. Och när hon sett den så ansåg inte heller hon att skrivelsen stämde. Men hur många låter sig övertalas??? Och dessa människor hjälper framtidens filmarbetare att utvecklas...

Jag kanske borde tillägga att i en intervju/chat med Orvar eller Emma så svarade de på frågan om hur de bedömer film att de bara är deras personliga åsikter. Så därför använder bara jag recensioner (oftast från flera olika håll) som en liten guide när man skall betala för att gå på bio (trailers har också en viktig inverkan på mig).