Gå till innehåll

Hur finansierar ni era projekt?


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Många här inne är nog som mig rätt så unga. Många är under 25 år och många under 20 år också, alla med drömmar om att bli Hollywoods nästa superstar. Ända fram tills verkligheten, den bistra, hinner ifatt en. När man pluggar och så i den här åldern så brukar det inte vara så att plånboken är sprängfylld och att man känner sig som en krösus precis. Tvärt om så är det vanligare med killar och tjejer som äter nudlar sju dagar i veckan för att överhuvudtaget klara hyran.

 

Det där var lite bakgrund. Nu till min egentliga fråga. Hur har ni råd med allt till era filminspelningar? Det är - framför allt - kameror för 20.000:- till 30.000:-, och utöver det så är det manusprogram för 2000:-, redigeringsprogram för 2000:-, etcetera, etcetera.

Hur har ni råd med allt? Ja: Hur har ni råd med allt?

 

För mig känns det här avlägset. Mycket avlägset. Vi har det bra ekonomiskt ställt i min familj och jag behöver inte tigga och be för att få en sak om det är något som jag gärna skulle vilja ha. Men att morsan och farsan - som är mottligt intresserade (och säger resigör istället för regissör) - skulle hosta upp 25.000:- för en videokamera är otänkbart, absurt och nästan skrattretande. Jag kanske inte vill det heller, då jag kanske eventuellt skulle få stora skuldkänslor om det lät familjeekonomin prövas.

 

Så... Hur har ni råd med allt? Hur har ni råd med allt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skäms över att säga det men program köper jag inte alltid. Det är väldigt enkelt att få tag på dom stora proffsiga programen på olaglig väg. Det är inte rätt, men det går att göra. Jag måste helt enkelt välja mellan att antingen betala 20 000 för mjukvara eller 20 000 för en kamera. Om jag då köper min kamera och laddar ner programet olagligt så får jag båda. Jag säger absolut inte att det är rätt men så gör jag. Jag håller med de som säger att detta är en lyx och inte något som man behöver och därmed ger en rätt att ladda ner men jag har egentligen inget försvar. Om det inte vore för att att jag kunde få tag på dessa svindyra program så skulle jag inte ha detta filmintresse eftersom det var på den vägen jag kom på att det var det jag ville syssla med på fritiden(och som jobb om det var möjligt).

 

Men det bästa sättet om man ska vara en ärlig människa är nog att man hyr/lånar när man väl behöver det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Jag skäms över att säga det men program köper jag inte alltid. Det är väldigt enkelt att få tag på dom stora proffsiga programen på olaglig väg. Det är inte rätt, men det går att göra. Jag måste helt enkelt välja mellan att antingen betala 20 000 för mjukvara eller 20 000 för en kamera.[/citat]

 

Varför välja? Jag stjäl både programvara och fysisk utrustning, varför skulle det vara mer fel att stjäla det ena än det andra?

 

Och jag är aaaldrig ironisk...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ragga upp olika myndigheter som skulle ha ett intresse av din film. Skriv ordentlig projektbeskrivning med filmens målgrupp/syfte i ett samhällsorienterad sammanhang. Går ju hyra grym utrustning för en billig slant (http://www.yuri.nu). Annars är det bara söka stöd och kontakta olika teatergrupper, lokal tv kan man låna steadycam av, snacka med en målerifirma så får du grymma bilder från en kran osv. osv....man får snacka sig fram helt enkelt. Skulle aldrig betala 20 000 för en kamera.

Skulle spendera de på följande vis:

 

Kamerahyra HDV (max 3600) veckan

Ljus (1400)

Ljud (1000)

Kranhyra (1000/dag)

Skådisar/b-foto/ljus 10 000:- kanske inte tom cruise men de funkar

MiniDV band/ bensin/ telefonkostander: 1500:-

Öl för premiärfest: 1500:-

 

Detta får du ihop en grym rulle på och det kostar 20 000:-. Förutsatt att

du tror på din historia och vet vad du håller på med. När du har gjort denna rulle lär du får stöd för du är så himla lovande...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Man kan ju alltid låna utrustning gratis vid resurscentrum (i alla fall i dalarna) men jag vet inte om det bara är att låna eller om de först vill läsa igenom manus och sånt.[/citat]

De regionala resurscentrum som finns är alla statliga så du behöver en duktig presentation av din film inkl. manus, budgetbeskrivning, projektbeskrivning etc etc etc...MEN: villkoren varierar lite från centrum till centrum, t.ex. Film i Norr (norrbotten) då måste den sökande vara från norrbotten och hela projektet (från manus till redigering) ska göras i norrbotten. På Film i Västerbotten (där jag bor) "räcker" det om projektet har anknytning till västerbotten och en del av projektet (vare sig det är manusskrivning eller redigering) ska göras här...Kolla in hemsidan för ditt regionala resurscentrum så står det allt...=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj...

 

En ännu mer intressant fråga är hur fan jag (som är studerande i allra högstagrad, UTAN föräldrar, UTAN någon annan ekonomiskt hjälp) lyckas finansiera mitt rallytävlande...

 

en tävling kostar i snitt 10000:- att delta i... man tävlar typ en gång i månaden under sommarhalvåret, vilket blir minst 4 tävlingar. Det är 40.000 i tävlingskostnader, sen kostar allt det andra också... totalt lägger jag nog pengar på den hobbyn för ca 60-70.000 kronor om året. Hmmm, det hade blivit ett par tre vettiga filmer det! Ännu konstigare är att jag lever inte speciellt snålt i min vardag heller...

 

Fråga mig inte hur fan jag får det att gå ihop, det vet jag ens inte själv... eller jo, iof sig... man ligger inne på en å annan metod att få in smått våldsamma belopp i sammanhanget över en dag, men det e jag inte så sugen på att redovisa här...

 

//Chang

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du är student finns det mängder med sätt att få tag på en DV kamera.

 

Alla universitet har en mediaenhet, fråga där.

 

Alla konst instutiner har en massa konstigt joxs som knappt används fråga där.

 

Student TV är alltid glada att hjälpa till om de får sända din produktion sedan, och är de någorlunda seriösa så har de ett stimavtal och kan hjälpa dig där.

STeVe i lund är hyffsat duktiga, har ett GreenScreen rum, flera proffs kameror, ljus, mickar boom/jigg rubbet.

 

Om du behöver pengar så gå in på biblioteket och fråga om de två tjocka böckerna över alla stipendier som finns i landet. Sök som en dåre och sök även till stipendier som inte har det blekaste med ditt projekt att göra. Du kommer att bli förvånad över var man kan få pengar i från.

 

Varför ha så höga krav, jag och några polare sppelade in en film med SVHC kameror och bygglampor på 300, 500 och 1000W som vi spände gelatinfilter över som vi snott från lärarhögskolans kreativa lager.

 

Program?

Jag har bara betalat för Windows XP Home till puttemjuk och det var när jag fick datorn. Allt annat är pirat. Men så fort jag ska göra något som jag räknar med att käna pengar på så använder jag freeware eller så köper jag programmet. Kör numera GIMP istället för Photoshop och OpenOffice istället för MS Office.

 

Tyvärr finns det inga bra GNU liknande program som kan ersätta Premiere för mig även om Virual Dub är ett skitbra program så är det inte användarvänligt och definitivt inte lätt överskådligt ännu.

 

Men även samma sak här, student tv har såna program, fråga om du inte kan boka en redigerings maskin över en helg och lås in dig där ät och sov vid datorn.

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl ingen som kan ta reda på om du satt på resurscentrums redigeringsrum eller inte. Dessutom så kan du alltid klippa under free trial som adobe har på sina premiereversioner under 30 dagar...

 

edit: mycket av steves grejer är antikt. de har ju inte en enda kamera som fungerar som den ska. ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

När man gör projekt så ska man se till att få folk att ställa upp på att hjälpa till inom sina kunskapsområden. Viktigast är att man bör veta hur man disponerar ansvar. Vi gjorde den 20 min långa filmen "Den Lilla Farbrorn" förra året som hittils har vunnit 5 priser varav 3 är internationella. Vi hade cirka 20-30 statister och cirka 20 i teamet bakom. Lär dig snacka, dvs, lär dig få människor att verkligen känna att bara de är de som kan klara av jobbet. Vi behövde mat, då ringde jag några tjejer och fråga om de kunde baka. Så var det löst. Ljuset var 3-4 vanliga bygglampor, 150 kr styck, filter till dom fixade vi genom att göra ett studiebesök och så fick man några rullar gratis. Vi behövde en bil till slutscenerna, så vi ringde statoil biluthyrning och fick låna en bil gratis, sponsring kallas det visst. Var aldrig rädd att fråga om du behöver nåt! Jag behövde en buss vid ett annat tillfälle, så jag frågade, och jag fick =) Nu menar jag inte att man ska utnyttja, utan bara att ta till vara på talanger som kan bidra till din film. Vi la inte ut ett öre på Den Lilla Farbrorn och med det bevisade vi att man faktiskt kan göra film bara man vill =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ohh, Den lilla Farbrorn, det var den med pojken på något kontor och någon klocka på väggen eller något sånt va? Jag kommer ihåg att jag såg den och tyckte att det var jättebra! Jag har för mig att jag såg den på sprocket.se.

Kan det stämma?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att finansiera sin utrustning kan man göra på olika sätt.

 

Måste man ha det senaste eller kan man finna något bra begagnat. Att ibland köpa äldre men kompetenta programvaror billigt via Tradera eller något annat kan ju vara ett sätt. Man kan kolla på SVT:s http://www.svt.se/teknikshop för att hitta mycket bra men begagnad utrustning. Även tidningen http://www.monitor.li radannonser för att nämna några möjligheter.

 

Det flesta program och utrustningar är alldeles utmärkta även om de är äldre versioner eller begagnat. Det är ju inte utrustningen som gör filmen. Eller vad säger ni Charlie Chaplin, Steven Spielberg och Oliver Stone??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Plockade min första TV ur en container. Lärde mig laga sånt genom att fråga folk och tjata. Jobbade extra och lödade efter skolan i musikstudio och hos TV-reparatör. Tiggde kastade grejer som jag lagade upp. Lånade prylar. Satt och klippte ihop mellan olika VHS-hyrfilmer på ett gäng gamla vhs-videobandspelare bara för känslans skull...

 

Läste allt om film jag kom över på bibblan. Såg tre-fyra videofilmer om dagen när det var som värst. Ritade serier för att lära mig berätta med bilder bättre. Ritade av film för att lära mig rita storyboards bättre.

 

Som mest desperat har jag faktiskt köpt kamera - filmat allt jag skulle, jätteförsiktigt - och sen lämnat tillbaka den och fått pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...