Jump to content

tryck på CD

Gogola

Recommended Posts

Underskatta inte satserna med självhäftande etiketter för CD-skivor. De etiketter som man själv skriver ut på en färgskrivare. I satsen följer det med en plastmanick så man enkelt får dit etiketten centrerat. Jag använder själv en sån eftersom mina barn aldrig stoppar tillbaka backup-kopiorna i sina fodral och det är helt omöjligt att lätt identifiera vilken skiva som hör till vilket fodral om man inte har en etikett på skivan. Jag får snygga skivor som bonus och barnen gnäller inte över att det inte är köpeskivorna som ligger framme.

skaffa en dvd brännare med LightScribe!

de fungerar så att man först bränner innehållet på skivan och därefter vänder man på skivan och bränner en framsida på andra sidan.

lightscribe-skivorna kostar ungefär lika mycket som en vanlig cd/dvd-skiva

här är ett exempel på hur resultat kan bli: http://www.itnews.sk/buxus_dev/images/LightScribe_velky.jpg

har dock inte testat det själv än fast att jag har en lightscribe brännare men ska väl göra de nästa gång jag bränner ut en film jag har gjort

För etiketter så gäller ju naturligtvis att de ska sättas dit så noga som det bara går (och det kan fortfarande bli problem - har aldrig hänt mig men ändå; ännu känsligare på DVD-skivor eftersom de roterar lite snabbare).

Köpte en Epson R200 (tror jag) som var den billigaste bläckstråleskrivaren med CD/DVD direktutskrift då jag handlade. Funkar grymt bra och resultatet blir väldigt snyggt. Då ytskiktet inte är lika "sugande" som papper så bör skivan torka en stund innan man börjar tafsa på den, eller om man skriver närmare centrum på skivan så ska man också vänta ett dygn innan man använder den (eftersom mekaniken i cd/dvd-spelaren nöter på den delen av skivan).

Har själv inte testat att använda fixerings-spray, men det ska visst råda bot på både klåfingrar och utskrift nära centrum...

/Rico

• 2 weeks later...