Jump to content

Vilket animeringsprogram för mina önskemål?

tomgrejs

Recommended Posts

Är lite intresserad av att börja använda animeringsprogramm, eller effekt rpgram för att komplitera de vanliga redigeringsprogrammen lite. och det verkar ju finn alika många olka program att välja på som det finns får på nya zealand. och jag har inte blivit klokare av att ha sökt runt lite på forumet, så jag skapar tråden där folk kan rekomendera program efter behov.

jag jobbar som sagt i redigerinsprogram. men skulle vilja lägga på lite effekter, som tex, att texten skakar, att en pil sprakar som en blixt eller liknande. tänk er prkande ljud ur ett eluttag, och sen vill jag ha eeffekter därefter.

så vad kalara jag av? ja, jag klarar nog av det mesta. bara jag fårlära mig. har ingen aning om hur tex, aftereffekts funegerar. jag vill ha ett program som man inte lär sig ganska snabbt och så finns det inte så mycket valbarhet. utan ett som man kan utvecklas i. när man väl lärt sig det, så kan man göra massa olika effekter.

så frågan är, vilket program ska jag sätta mig in i? kände inte för att förksa sätta mig in i många program och välja det roligaste. och om man ska gå vidare och jobba med redigering senare. vilket program är att föredra då?

jag är öppen för alla förlsag, men det jag vill göra är alltså fixa lite effekter som sprkande bilder och skakande texter, som INTE ser hyperdataanimerat ut.

hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag skulle nog vilja säga att du i princip kan välja vilket program som helst av de lite mer välrenommerade. Har du inga krav på att efter en dag kunna göra riktigt snygga saker (vilket är en sund inställning) så finns det After Effects, Digital Fusion, Shake (för Mac) och Combustion, bara för att nämna några.

Inget av dem har några "magiska knappar" för att få till nånting snyggt, utan för att få bra resultat så måste man lära sig principerna och teorin. Dessa principer är i de flesta fall samma för de olika programmen.