Gå till innehåll

Tecknad film


Clown

Recommended Posts

Tänkte bara säga att produktionen av Cell's (de genomskinliga plast pappern som man tidigare gjort 70% av all animerad film på) har slutats produceras i USA och Europa sen ett par tre år sedan. det enda landet som fortfarande hade Cell produktion runt 2003 var Japan som även sålde till korea (där många animerings studios ligger).

 

Dock har den japanska regeringen och Studio I.G. sattsat mycket pengar på att utveckla animering i datorn. Deras första forsknings projekt resulterade i Blood, The Last Vampire. En halv bra anime film på 40 min som använde, Photoshop och After Effects i stor utsträckning för animeringen.

 

Sedan har Studio I.G. fortsatt med filmer som Innocense och Patlabour III, för att inte tala om GITS:Stand Alone Complex. Miyazakis Studio Ghibbli har även dem gjort mycket för att datorer ska kunna användas i stort sett alla faser av produktion.

 

 

Sedan får vi inte glömma Pixar i USA, men de har huvudsakligen sattsat på 3D ju.

 

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

[citat=Jawo]South Park är 100% datoranimerat.

Futurama är väll dom flesta bakgrunder, saker som rymdskepp, bilar osv datoranimerade. Men alla karaktärer är ritade för hand.

Sedan är frågan om dom ritar dom på papper eller i datorn.

 

Edit: Nu gissar jag bara, men en regel är att det syns väldigt tydligt om det är datoranimerat eller ej.[/citat]

 

Jovisst är de nya southpark datoranimerade.. men det är ju av tidsbesparande och ekonomiska skäl. De började göra southpark med klassisk cutout animation. I de tidiga avsnitten kan man tom se skuggorna av pappersfigurerna i de olika lagren

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

nu läste jag inte hela tråden, utan bara det översta.. men om frågan på hur simpssons är tecknad inte är besvarad är så är svaret att den är tecknad för hand. Jag gick en animationskurs på gymnasiet förut, och då använde vi samma program som dom gjorde simpssons i. Man ritar för hand, sen trär man på papprena på några små "pinnar" så att som alltid ska vara på samma ställe. ovanför den grejen är en slags kamera monterad som är kopplad till ett datorprogram, som lägger bilderna i filmrutor. Alltså är det en hel del krrux just för sånna lite mer proffsgrejer.. men så finns det ju självklart lite mer hobbyprylar som man kan hålla på med. ett tips är kanske att först köpa en wacombräda som det kallar, så att du kan rita lätt i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Prova att animera i stop motion.

Det enda du behöver är lite modellera, en webbkamera och en story.

För de som inte ved vad stop motion är:

Stop motion består av flera tagna bilder som tillsammans skapar en animation.

Du bygger en lerfigur, sen tar du en bild med webbkameran, ändrar lite på lerfiguren och ta en till bild. Så här håller man då på tills man fått ihop en film.

Detta kan verkas vara jättetrögt men använder man sig av ett bra stop motion program kan det gå riktigt snabbt. Du står tillexempel bredvid figuren (förutsatt att figuren ligger bredvid datorn) och klickar på enter ändrar lite snabbt på figuren och klickar enter igen.

Ett mycket bra stop motion-program är Anasazi Stop Motion Animator, detta program är även freeware!

Länk: http://www.animateclay.com/anasazi/smafull.exe

Länk till kommentar
Share on other sites

För att än en gång återgå till huruvida Simpsons är tecknat för hand eller ej så såg jag på tv ett inslag som handlade om att Simpsons tecknas i Korea (eller om det var Taiwan) av lågavlönade animatörer.

Nåväl... man fick iaf se en bild på en lirare som satt vid sin dator o pulade med Homer, och man kunde tydligt se att Homers kropp var helt uppbyggd i dator. Han bestod av nåt slags "trådskelett" med leder som man kunde ändra i stort sett på vilket sätt som helst. Jag minns detta tydligt eftersom jag själv alltid trott att Simpsons är tecknat för hand.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Broman]Använder man inte 3d fast med en tecknad look?[/citat]

 

Om man har råd så kan man köpa Maya 7.0 Unlimited - 7.349,00 EUR kostar programmet. http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?id=6905396&siteID=123112

Där har man en funktion som gör att det ser ut som det är en tecknad figur.

 

http://downloads.alias.com/mkt/gmk_maya7_toon_shader.swf Här är en liten film som visar vad Maya 7 kan göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Om man vill animerea finns det många roliga program. Om man vill hålla på med 3d så är Autodesk/Alias Maya grymt bra. Motion builder är också väldot bra att animera 3d i. Det finns flera bra program men dom 2 är nog dom jag rekomenderar mest för 3d.

 

Vill man rita 2d animtion är Pap, plastic animation paper väldigt bra. Det är som ett animations bord fast på datorn.

 

Det ska finnas prov versioner till alla dom här programen. Fråga internet.

 

Tack o hej.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...
South Park är 100% datoranimerat.

 

 

måste tillägga att de första southparkavsnitten, när Tray Parker och Matt Stone just kommit på southpark, var i största del animerat av gamla analoga stopmotionscener med figurer och miljörer gjorda av papper. Dock använde de redan då dator till effekter och redigering, men de avsnitt som visas på tv är gjorda 100 % med dator. Pappersavsnitten är inte visade för allmänheten, menjag hörde om dem på ett program där Matt Stone och Tray Parker berättade hur southpark kom till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man skall göra en tecknad film/serie (liknande Simpsons i utseende; menar då att det inte behöver vara så konstfullt tecknat som disneyfilmer utan bara snyggt ^^) tecknar man bara för hand då eller använder man något animeringsprogram på datorn också eller istället för att teckna för hand?

Man ska nog vända på alltihop och fråga sej själv vad man är bra på. Vissa är jävulskt bra på att teckna andra fixa fram en kul typ i lera. Är du bra på att att få fram saker i datorn eller rita på papper. Eller varför inte bygga en docka som några här har gjort. Ska man filma den eller/och animera den.

Alla vet nog vad man är bra på eller någon annan har påpekat det.

Därefter kan man ju gratis prova på olika saker t.ex 3D, AE, stop motion eller något animeringsprogram.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag håller på med en animerad film och jag kör på detta sätt:

 

*Skaffa mig en scanner

*Ritar bilderna, fast stilla. Personer utan armar och ben, ritar de separat.

*Scannar in och redigerar det i Photoshop. Färglägger där även vissa bilder.

*Animerar i AE. Sätter ihop lager i en "3D-miljö" Alltså får dem längre och närmre ifrån "kameran" i datorn, så när jag rör kameran upplever man att det är i 3D. Lägger på även på lite fucus blur i kameran så det känns "verkligt"

*Klipper klippen i ett redigeringsprogram och lägger på ljud!

 

KLART!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Okej, d finns en massa bra program o s v på nätet men om man vill gå nånstans och få råd... Finns det butiker i Sthlm?

Tänkte göra en tecknadfilm som The Maxxx... den visades på MTV och var ganska enkel men effektiv... Stillbilder där kameran rörde sig i bilden och lurade publiken... snabba klipp kombinationen skapade en känsla av rörlighet.

Vilket program skulle kunna göra sånt?

Har Photoshop o s v och vet att Premiere klarar sånt men finns det fler alternativ?

Nyfiken

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp Anime Studio Pro 5 (tidigare Moho), rita med en Wacom, lägg till skelett (bones) och animera ! Löjligt lågt pris för ett sånt oerhört kompetent program, är ett proffsprogram med 3d kamera etc etc.

 

Jag ritar och animerar allt med ASP5 sen exporterar jag som bildsekvens (.png) med alpha och monterar allt i Autodesk Combustion där jag skitar till allt, lägger på filmfilter, skuggor, particles (rök, snö etc etc).. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att göra en jämnförelse av priser, Anime Studio Pro 5 kostar 200 dollar, Toon Boom Studio kostar nästan 3000 dollar och har inte ens kinematics, alltså bones… Inget fel alls på Toon Boom, man animerar på ett lite annorlunda sätt med det programmet, mer som på traditionellt vis, medans ASP5 liknar mer Flash. Fast Flash har inte kinematics och det gör hela skillnaden, tro mig, när man börjat animera med skelett vill man aldrig mer gå tillbaka till det traditionella. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...