Jump to content

2:an (uppföljare)

Bleckert

Recommended Posts

har funderat lite på dethär med uppföljare, 2:an i folkmun! ofta görs uppföljare med enda ambitionen att suga pengar ur orginalets starka varumärke. att det inte är samma skådespelare, regisörer eller manusförfattare spelar ingen roll. en känd miss är ju tex. hajen, undrbar film, uppföljarna är så dåliga att de skändar 1:an. i vissa fall har man lyckats behålla regissör och skådisar och de resulterar ofta i en bättre uppföljare men sällan lika bra som ettan tex. oceans 12, som jag var skeptisk till i början men när jag såg filmen var jag positivt överraskad, den var ganska bra, trotts några dåliga delar (tex att julia roberts spelar julia roberts) så klarade den sig bra!

men en utav de bästa uppföljarna tycker jag att the bourn supremasy är. om man har sett extramaterialet så inser man att de har faktiskt försökt att arbeta med 2:an lika mycket som ettan, om inte mer. de har lagt ner mycket jobb och pengar på de verkligt snygga biljakterna och det märks. nu är filmerna ganska lika i sitt upplägg men de är onekligen underhållande.

actionfilmer är ganska tacksamma att göra uppföljare på men det krävs att man lägger ner arbete på dem.

man kan altid diskutera action Vs drama och vilka filmer som är bäst. fördelen med action tycker jag är att även om manuset inte är det bästa så kan de ändå vara väldigt underhållande. ett typiskt exempel är väll badboys 1 och 2 (även där en ganska kul uppföljare men väldigt mycket "hollywood") som i sitt manus och utan fet budjet hade varit ganska tråkig men med klatchiga komentarer och feta actionsener så håller den bra, i min mening!

lite funderingar jag har haft! kommentera gärna så kan vi nog få en kul diskution på denna tråden!

/Bleckert

Älskar första Bad Boys filmen men 2an var alldelles för lång och var alldelles för "slaktig" om man får säga det ordet. Totalt onödigt =/ Men ändå jäkligt underhållande.

En uppföljare måste stå på egna ben, kan inte vara för mycket lik föregångaren.

Dessa tycker jag är bättre än första filmen:

Terminator 2

Aliens

Spider-Man 2

X-men 2

Dödligt Vapen 2

och

Mortal Kombat 2 (näääääää)

Alla Jönssonligan-filmerna är ju bra!!

Några bra uppföljare

Rush Hour 2

Shanghai Knights

2 Fast 2 Furious

Terminator 2

Spiderman 2

Dödligt vapen 2, 3 och 4

Indiana Jones-filmerna

Mission Impossible 2

Austin Powers: The Spy Who Shaged Me

Ghostbusters 2

Snuten i Hollywood 2 och 3

Halloween (några av dom)

The Lost World och Jurassic Park 3

Det finns faktiskt ganska många som är bra trots allt!!

jurassic park 3? nä, fyfan vilken kass film. Det finns tyvärr inte så många bra uppföljare. Scary movie 2 däremot är helt klart bättre än 1:an. Terminator 2, Bourne Supremacy, Gudarna måste vara tokiga 2 och Batman Begins om man nu får räkkna med den som uppföljare. Den kom med bara för att bristen på bra uppföljare slutade tidigare än vad jag trott ;)

Ace Ventura: When Nature Calls tycker jag är bättre än originalet. Samma för Terminator 2 och Rush Hour 2. =)

Frågan är om det kan räknas som något annat om det är en "serie". I långa filmserier som Jönssonligan brukar ju filmerna stå för sig själv och vara väldigt bra =/

Kanske är för att dessa inte är gjorda bara för att tjäna pengar? =D

Gudfadern II bör väl också kommas ihåg.

Matrix 2 & 3 tyckte jag fungerade (om man ser dem som en film, annars fungerar inte 2:an tycker jag)

Tror det blir bäst om de som gör filmen har planerat att göra fler filmer i samma serie (om dem inte gör som i resident evil 2) för då finns det förhoppningsvis en sammanhängande story att berätta.

• 1 month later...

Det finns ett ordspråk som går såhär:

"Uppföljare suger oftast om det inte är en trilogi" fast det är inget ordspråk utan en formel som jag precis kom på - som stämmer.

Ringen: superb!

Terminator: trean knyter ihop säcken på ett fint sätt; även om T2 fortfarande regerar.

Matrix: se ovan (men här är det ettan som regerar.)

Turtles: kult så det svider i ögonen.

Die Hard: osäker på tredje rullen för det var längesen jag såg den.

Undantaget som bekräftar regeln: Jurassic Park-trilogin; skäms!

[citat=Djungelsmurfen]Alla Jönssonligan-filmerna är ju bra!!

Några bra uppföljare

Shanghai Knights

2 Fast 2 Furious

Halloween (några av dom)

The Lost World och Jurassic Park 3

[/citat]

Wtf?

---

BRA uppföljare:

Gudfadern

Terminator (inte trean, den var hemsk)

Die Hard