always89 Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Hur gör jag om jag vill att huvudpersonen ska ligga död på golvet och samtidigt låta hans själ "gå ur" kroppen på honom och sedan stå och beundra sin döda kropp? Tacksam för svar ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Då kan du väll först spela in klippet där han bara ligger där död. Och sedan ett klipp när han ligger på precis samma ställe och sedan reser sig upp och beundrar kroppen. Sedan maskar du ihop klippen. Om du har ett sådant program, Men om du har After Effetcs kan man göra så och sedan sänker man opisity (så kroppen blir genomskinlig) på den döda och sedan lite feahter i kanterna. Prova de. Aldrig provat men testa... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Ändra även färginställningarna på själen så det ser lite spökligare ut. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 vita solider i kanterna som man tar lite blurniess på och även genomskinligt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 lättaste sättet måste väl ändå vara att bara lägga "själ-klippet" över "ligga död-klippet" i ett vanligt redigerings program och sedan minska opacityn på "själ-klippet" ifall han inte är så haj på after effects altså 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 förretsten vart går man in för å höja brightness? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 [citat=ash]lättaste sättet måste väl ändå vara att bara lägga "själ-klippet" över "ligga död-klippet" i ett vanligt redigerings program och sedan minska opacityn på "själ-klippet"[/citat] de vet jag väl inte riktigt om jag kan hålla med om!! om man inte maskar så kommer ju klippet när han ligger på golvet också se genomskinligt ut eftersom golvet från de andra klippet kommer hamna ovanför!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 [citat=Djungelsmurfen][citat=ash]lättaste sättet måste väl ändå vara att bara lägga "själ-klippet" över "ligga död-klippet" i ett vanligt redigerings program och sedan minska opacityn på "själ-klippet"[/citat] de vet jag väl inte riktigt om jag kan hålla med om!! om man inte maskar så kommer ju klippet när han ligger på golvet också se genomskinligt ut eftersom golvet från de andra klippet kommer hamna ovanför!![/citat] e du säker? jag e ganska säker på att jag har provat det här en gång i tiden... det är ju bara det som skiljer sig i de båda klippen som kommer synas genomskinligt? dvs själen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 [citat=ymmit]förretsten vart går man in för å höja brightness?[/citat] I AE så är det bara att välja "adjust", "brightness and contrast". ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Jag måste hålla med Djungelsmurfen här. Jag provade tidigare att göra ett klipp med min kompis där jag skulle vara genomskinlig och min kompis skulle inte vara det. Jag lade då sekvensen av mig över sekvensen av min kompis och sänkte opacityn på sekvensen av mig. Då blev vi båda genomskinliga eftersom väggen från det övre klippet ligger "över" min kompis också. Men i just det här klippet hade det kunnat åtgärdas med en enkel image matte som delar bilden på det genomskinliga klippet. Det blir lite mer komplicerat i ett "vakna-upp-död-klipp". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Annars spelar man in två klipp som jag sa. Sedan lägger man både i timelinen. Sedan maskar man ut den som ksa resa sig upp och klickar på klockan lr va det är så att maskningen hänger efter (iaf i AE) sedan är de ju bara höja brightness och sänka genomskinlighet på de...Eller är de mer avanserat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 [citat=ymmit]Annars spelar man in två klipp som jag sa. Sedan lägger man både i timelinen. Sedan maskar man ut den som ksa resa sig upp och klickar på klockan lr va det är så att maskningen hänger efter (iaf i AE) sedan är de ju bara höja brightness och sänka genomskinlighet på de...Eller är de mer avanserat?[/citat] Beror väl på hur man vill ha det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 man bör väl kanske ha lite feather också eftersom man maskar för hand så de inte blir så kantigt!! ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 [citat=Djungelsmurfen]man bör väl kanske ha lite feather också eftersom man maskar för hand så de inte blir så kantigt!! ;)[/citat] Jo, feather är bra att ha. Men mängden av det beror ju på i vilket sammanhang man ska ha det. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 jo men de finns ju risk för att personens/likets skugga kommer få en konstig kant om man inte har maskat väldigt precis efter kroppskonturen om man inte använder så mycke feather!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Istället för att maska för hand (eller helt för hand) kan jag rekommendera en keying (difference key) som utgår ifrån en bakgrundsplåt, t.ex rummet. Sen jämför den vad som är annorlunda i det klippet du väljer. På så sätt kan man keya ut människan/spöket ganska snabbt, kan dock behövas lite maskning ändå, men den brukar spara tid. Nackdelen är dock att kameran behöver vara stillastående. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Att sitta och maska själen är ju tid slängd i havet. Det är mycket lättare att maska killen som ligger död, för han ligger ju still. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 [citat=jbergman]Att sitta och maska själen är ju tid slängd i havet. Det är mycket lättare att maska killen som ligger död, för han ligger ju still. /Jakob[/citat] Jo, men om man ska ändra ljus och färg på själen så blir ju bakgrunden ändrad också. Så därför så måste man maska ut honom. (Om man inte keyar då som sagt...) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Det har du förstås helt rätt i... /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 [citat=ash][citat=Djungelsmurfen][citat=ash]lättaste sättet måste väl ändå vara att bara lägga "själ-klippet" över "ligga död-klippet" i ett vanligt redigerings program och sedan minska opacityn på "själ-klippet"[/citat] de vet jag väl inte riktigt om jag kan hålla med om!! om man inte maskar så kommer ju klippet när han ligger på golvet också se genomskinligt ut eftersom golvet från de andra klippet kommer hamna ovanför!![/citat] e du säker? jag e ganska säker på att jag har provat det här en gång i tiden... det är ju bara det som skiljer sig i de båda klippen som kommer synas genomskinligt? dvs själen[/citat] jag fattar inte vad ni snackar om.. vaddå golvet blir genomskinligt? vilket jäkla golv? Har ni inte sett den här effekten i någon gammal svartvit rulle förut? Inte fasen hade de maskninsverktyg då inte. Självklart fungerar det att bara lägga de olika klippen över varandra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Nej, det fungerar naturligtvis inte, vilket också förklaras ovan (det är tydligast i Norberts inlägg). Varför inte bara testa själv? Jag förstår inte varför du med sådan bestämdhet och övertygelse påstår något som inte är sant. Och det gick att göra en hel del specialeffekter innan datorernas intåg, tro mig. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rille Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Det här var rätt intressant. Logiskt sätt så bör det ju räcka med att du har tre klipp. Ett tomt, ett där personen ligger död och ett klipp där personen reser sig upp. Sen kommer det knepiga om vilken ordning du ska lägga allt. Jag tror du ska lägga det tomma klippet längst ner (pratar alltså om Timelinen i AE), sen lägger du död klippet och sen och klippet när han reser sig upp och tittar. Sen är det väl bara att ändra opaciteten på "spök" klippet + lite saturn/whatever. Jag blev faktiskt rätt intresserad av det här, kan testa det imorgon och se hur det går och hur jag gjorde :) [EDIT] woho, mitt första inlägg här ^^ [/EDIT] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 [citat=Rille]Det här var rätt intressant. Logiskt sätt så bör det ju räcka med att du har tre klipp. Ett tomt, ett där personen ligger död och ett klipp där personen reser sig upp. Sen kommer det knepiga om vilken ordning du ska lägga allt. Jag tror du ska lägga det tomma klippet längst ner (pratar alltså om Timelinen i AE), sen lägger du död klippet och sen och klippet när han reser sig upp och tittar. Sen är det väl bara att ändra opaciteten på "spök" klippet + lite saturn/whatever. Jag blev faktiskt rätt intresserad av det här, kan testa det imorgon och se hur det går och hur jag gjorde :) [EDIT] woho, mitt första inlägg här ^^ [/EDIT][/citat] de räcker med två klipp. de tomma klippet som du sa skulle ligga längst ner skulle i de här fallet inte vara till nån nytta alls. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rille Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 [citat=Djungelsmurfen][citat=Rille]Det här var rätt intressant. Logiskt sätt så bör det ju räcka med att du har tre klipp. Ett tomt, ett där personen ligger död och ett klipp där personen reser sig upp. Sen kommer det knepiga om vilken ordning du ska lägga allt. Jag tror du ska lägga det tomma klippet längst ner (pratar alltså om Timelinen i AE), sen lägger du död klippet och sen och klippet när han reser sig upp och tittar. Sen är det väl bara att ändra opaciteten på "spök" klippet + lite saturn/whatever. Jag blev faktiskt rätt intresserad av det här, kan testa det imorgon och se hur det går och hur jag gjorde :) [EDIT] woho, mitt första inlägg här ^^ [/EDIT][/citat] de räcker med två klipp. de tomma klippet som du sa skulle ligga längst ner skulle i de här fallet inte vara till nån nytta alls.[/citat] Jag kom också att tänka på det lite senare, vad nyttan av det tredje klippet är till. Jag har just filmat snabbt där jag försöker göra denna effekten och ja, det räcker bara med två klipp, ett där man ligger still och ett där man reser sig upp. Vad var allt om att maska? Ska dock testa att ändra färger och sånt på det resande klippet, känns som att allt kommer bli fel då och då får man nog maska. [EDIT] Jag har haft feting fel. Iom att du ändrar opaciteten blir båda genomskinliga när personen pekar ner. Alltså måste du maska någon, lämpligtvis den som e död. Så du kommer inte undan maskning, dock är det väl rätt lätt maskning? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 vilken av dom man får maska beror väl lite på vart spöket tar vägen efter att de resr sig upp. ska han ställa sig framför kroppen så blir man nog så illa tvungen att maska spöket men annars så kan man ju ta de lättare alternativet och bara lägga en mask på kroppen som ligger still 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts