Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare allesammans. Hoppas att ni orkar läsa allt det här, det är ganska viktigt.

Jag och en kompis har skrivit ett manus som vi personligen tycker är riktigt bra, det tycker även lärarna jag har på filmvetenskaps lektionerna. Så vi ska nu lägga ut manuset på lite olika sidor och se ifall om vi kan hitta någon köpare till det. Men jag och min kompis kan inte komma överens ett kontrakt mellan mig och honom. så här ligger det till:

Det var han som kom på själva historien till den, han skrev en novell på drygt 15 sidor. Han bad mig att skriva ett manus till den (detta var drugt ett år sedan), vilket jag började att göra, som en rolig grej mer eller mindre. Efter det att jag var klar med ett manus på 30 sidor tyckte han att det räckte, men jag kom på fler grejer jag ville ha med, och till slut gick han med på att höra den längre. Till slut hamnade manuset på 110 sidor, varav jag har skrivit alla de sidorna samt kommit på de flesta grejerna. Och nu är vi framme till där vi är idag, jag och han försöker komma överens om ett kontrakt vid en eventuell försäljning (visst, man har kanske 0,01% chans, men ändå), och det går inget vidare. Han kräver att han ska ha 80% utav intekterna från manuset vid en eventuell försäljning. Men tycker jag knappast att han kan få, han kom ju bara på grundidén, det är ju jag som har vidareutvecklat den och sedan skrivit hela manuset.

Vet någon där hur det brukar gå till vid manus kontrakt och liknande.

Postad

Hur man egentligen gör kan man inte utgå ifrån tycker jag i sådant här läge.

Ok. Din kompis har skrivit grundide´n, men tänk också på att du också har skrivit grundide´n med tanke på alla dom nya scenerna du skrivit till.

Sedan har du även skrivit klart manuset och jag vet inte hur mycket han varit med och skrivit.

Men som det ser ut i detta läge så måste ni komma överens och samarbeta fram en lösning.

Jag tycker att ni har gjort lika mycket av arbetet, för det är inte lätt att komma på en "bra" story till ett synopsis, och det är heller inte lätt att skriva om det synopsis till ett manus.

Förmodar att du suttit ett antal veckor/månader med att färdigställa det manus du kanske just nu håller i handen.

Det är inte rätt att han tar 80% och rent ut sagt snor 30% av dina pengar för det arbetet du gjort.

Ni ska dela 50/50 om det ska vara rätt, men sälj inte manuset (om ni får sålt det) innan kontraktet är skrivet.

Lycka till.

MVH:

Roger Öberg

Postad

Okej. Jo, jag har ju suttit och finslipat det i typ 2 månader nu, så jag har lagt ner enormt mycket tid på det. Jo, 50-50 tycker jag låter helt rätt. Tack så mycket!

• 1 år senare...
Postad

fan villken åpen kompis du hadde då..

efter en sådan behandling hadde jag tatt hela skiten själv!

men 50/50 iallafall... gå inte med på lägre!

p.s kalla han för svin en gång åt mig :P

Postad

Indeed. Med tanke på vad du lagt ner så tycker jag mer fördelningen borde vara 80/20 till din födel.

Låter på dig som du har utvecklat storyn en hel del sen hans novell tog slut.

Ett alternativ kan åsså vara att ge honom fingret & skriva ur allt som har med den ursprungliga novellen ur manus & byta mot en ny fräsch story om det är möjligt & du anser det värt det.

Postad

Han har alltså skrivit en novell på 15 sidor. Du har baserat på den novellen skrivit ett långfilmsmanus. Jag tycker lätt att du har gjort minst lika mycket jobb som han.

Postad

sälj det och behåll 100%

skriv att manuset är baserat på hans novell så får han sälja novellen och behålla 100%. ta och uppskatta hur mycket en novell är värd. så köper du loss den från honom =)

Postad

: Monki, öh nej. Det går inte.

Däremot borde är endast den enda inblandning i manuset som han som skrev novellen att han just skrev grundmaterialet. Situationer än nu att DU måste förhandla med HONOM om vad han ska ha för grundmaterialet.

Jag skulle rekommendera en mindre summa nu och sen en procentsats som är braaaa under vad han begär nu. Han har bara varit inspiration med ett verk som inte betyder ett piss just nu, du har skrivit manuset. Dock så måste du ha hans tillstånd vilket kan va allt från gratis till 99 procent om du klantar dig, så var trevlig men proffessionell och förklara situationen. Bäst för er båda vore ju en ren procentsats men det kommer du som sagt antagligen förlora på. Dock så sitter du i en jobbig sits där han rent av kan säga nej för att han blir lack på dig och ditt manus aldrig kan överföras till ett annat medium. Så som sagt, snacka med honom och kolla om det finns en kompromiss där du gör dig av med honom och redan nu gör verket till ditt. Ifall ni ska ta det sen och det mot förmodan ska köpas upp kan ni hamna i ett egohelvete inte av denna värld. Gör upp det nu, skrivet i papper, men få honom förstå att det är baserat på en idé av honom, han har inte haft något med manusprocessen att göra. Och det är normalt en väldigt låg summa i förhållande till manuset. Han ska ju ha haft chansen att tjäna in stålar på sin grundidé redan. 20 procent max tycker jag, kanske mindre.

Postad

Eller så skriver man om/bearbetar manuset så att det inte längre har några referenser alls till novellen. Tja, manuset kanske påminner lite om novellen, men manuset är ju faktiskt ett eget verk i så fall. Torsten Flink trixade en del med teateruppsättningen av Doktor Glas och klarade sig rätt bra, men sura miner blev det.

http://www.jora.info/teater/recensioner/doktor%20glas.htm

http://www.tv4.se/nyheter/420356.html

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=475692

google hittar säkert fler artiklar om'et.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...