Jump to content

USB2.0 samma kvalitet som Firewire?

sluten_cell_nr13

Recommended Posts

I teorin så är USB2.0 (480 Mbit/s) en aning snabbare än firewire (400 Mbit/s), men om jag har förstått det rätt så ska firewire vara mer pålitlig i praktiken.

(sen finns det ju firewire 800 som fixa 800 Mbit/s)

/p-a

[citat=p-a]I teorin så är USB2.0 (480 Mbit/s) en aning snabbare än firewire (400 Mbit/s), men om jag har förstått det rätt så ska firewire vara mer pålitlig i praktiken.

/p-a[/citat]

Vi berör ämnet i den här tråden: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3170 men jag valde att starta en ny tråd eftersom det var en ny fråga än den ursprungliga.

[citat=Broman]Är inte USB sämre än Firewire? Vad är USB2.0 för nåt förresten?[/citat]

Nja. USB är långsammare än Firewire, men billigare och vanligare på PC. Vilket som då är bättre är ju en smaksak. USB 2.0 är en ny standard på USB som är snabbare.

Anledningen till att jag frågar är att jag ska köpa en laptop åt min mor och hon vill kunna redigera film på den, men Firewire är ovanligt på de billigare maskinerna. Frågan är om hon kan få full kvalitet även genom att tanka in med USB 2.0.

På andra forum på nätet föreslår folk att man ska välja Firewire till DV, men ger inga raka kunniga svar på om det verkligen blir en kvalitetsförlust med USB 2.0.

• 2 weeks later...

[citat=impegas.org]Data är data oavsett om man för över det seriellt, parrallelt, usb, usb2 eller firewire.[/citat]

Jo, så tyckte jag också att det borde vara, men på forum på nätet ger folk rekomenderationer att ta firewire ändå, så jag började undra om datan komprimeras mer om man kör det över USB.

[citat=impegas.org]Sen är det gjort så att film SKA man föra över via firewire och de bilder man tar med camen ska föras över via usb2 - finns en hel uppsjö med info om detta för den som söker.[/citat]

Jag har tyvärr inte lyckats finna denna information under mitt googlande. Har du någon länk? Varför ska man göra det om det är samma data som levereras, och det också görs i samma hastighet (eftersom det i båda fallen importeras i realtid)?

dv, minidv och digital8 är väl inte färdiga data filer när man spelar in dom på kameran, utan de är väl vid överföringen till datorn som dom görs om till en videofil och då beror de väl på överförings hastigheten hur mycket som hinner fångas upp från varje bildruta och sparas på datorn eftersom kameran rullar på i vanlig hastighet när man överför filmen!!

jag överför med usb och de blir ju aldrig riktigt lika bra kvalitet på videofilen på datorn som när jag kollar det på en tv. så jag vill också veta om jag bör köpa en firewire-kabel (de kostar ju trots allt runt 100 kr)

För du över dv från band till datorn och inte komprimerar vid överföringen så ska du ju inte förlora någon kvalite. Datans som ligger på bandet läggs ju på datorn. Sedan om du för över det via usb 2 istället ska inte spela någon roll. Men alla dv kameror har väl fw och inte usb? Sedan om man får med tidkod etc med usb vet jag inte.

Och att jämföra bilden på en tv och på datorn är ju svårt eftersom dataskärmen har mycket bättre upplösning. Vill du göra ett test så för över igen till dv band från datorn utan att ha gjort något och jämför båda bilderna på tvn, orginalet med den som överförst till datorn en gång. Även om datan inte är exakt samma så ska du omöjligt se någon skillnad, gör du det så har du gjort nåt skumt vid överföringen.

[citat=sluten_cell_nr13]Tjipp!

Blir det samma kvalitet om jag lastar in videon i datorn med USB2.0 som med Firewire. Har sökt här och googlat men inte funnit något rakt svar.[/citat]

Jag har en Panasonic NV-GS 140 och den är bestyckad med både USB2.0 och Firewire.

Många kameror är detta men det är få som du kan använda USB:n till att föra över rörlig bild. De flesta har sin USB utgång till stillbilder alternativt också webcam.

Min kamera är dock för rörliga bilder och jag kan säga att det finns ingen skillnad i kvalité!

Det är dock så att jag kan inte använda mitt vanliga program Adobe Premiere 6.0 med USB inkopplingen, detta program har bara möjlighet att styra kamera över Firewire. Så kompabilliteten i programvara för USB2.0 för video är att se upp med. Med min kamera följde det med ett redigeringsprogram som var gjort för USB2.0.

Det är skillnad mellan USB och Firewire betr datahastighet.datakodning etc.Redigeringsprogram för video på datorn frågar efter videokamera ansluten via Firewire.På det sättet kan den även skicka instruktioner till kameran.USB är en äldre standard from Win98 och klarar av att överföra stillbilder,enklare video(mpeg4)som finns lagrat på minneskortet för den som saknar kortläsare på datorn.I min brux för en Sony D8 från 2003 står inget om att tanka över video på bandet via USB,bara stillbilder från minneskortet i kameran och som webkamera live(låg upplösning,låg fps)Har du däremot ett tv-kort så går det fånga in video analogt som sen konverteras digitalt.

• 1 year later...
Det är bara skillnad på överföringshastigheter och bör inte ha något med kvalitén att göra.

Du menar att firewire skulle gå snabbare va?

Jag kör firewire från en Sony hc26e och jag tycker överföringshastigheten är väldigt låg. 15 min film tar typ en timma. Är nåt fel eller?

Mene hallå. Det är 'ettor' och 'nollor' som förs över gränsnittet, gränsnittet sen t.ex FW, USB, PATA, SERIELLT, SCSI whatever har inget med kvalitén att göra. De är bara begränsade av hur snabbt de kastar över 1 och 0 från källan till mottagaren.

Det som har med kvalitén att göra är hur källan har sparat matrialet eller hur mjukvaran hanterar mottaget matrial. Det är inte budbäraren som ändrar i innehållet.

och Firewire (400) är snabbare än USB2 (480) i praktiken av fler skäl, bandbredden i USB används av lite annat t.ex styrdata för paketen utöver själva fildatan och USB är beroende av CPUn, vilket inte FW är på samma sett.

Nämen hallå! Då får ni förklara för mig; När jag gör capture går videokameran i normalfart och bilden rör sig med normalfart. Datorn fångar bilden i realtid. Mig veteligen har man ingen handskakning utan ett konstant dataflöde och fångar det som fångas kan. Är snöret för långsamt trycker filmen på och det blir trafikstockning och vi tvingas kasta data för att hinna med.

Om vi laddar ner tex en film från piratebay har vi flödeskontroll och farten på dataflödet är inte kritiskt. Om vi har mycket tålamod kan vi ladda ner en film även om vi har ett vanligt 1200 baud telefonmodem, i alla fall teoretiskt. Men om vi skall titta på film från http://www.filmanytime.se så är farten på dataflödet rätt så kritiskt, dvs filmen måste komma flödande i samma fart (eller fortare) som vi ser filmen. Det går inte att se på realtidsfilm från filmanytime via ett 1200 telefonmodem då det i bästa fall kommer 10 frames i minuten (eller vad det nu kan bli? Jag räknade inte på det utan uppskattade bara).

Med flödeskontroll som i tex FTP så har man datatrafik som inte gör något som helst annat än att signalera att vi är redo att ta emot, sända, räkna ut om det blev fel eller rätt, signalera att det blev trasigt och måste sända om.

Jag är frestad att citera Martin Munte (fritt ur minnet); "Att det över huvud taget kommer rörlig bild genom USB är ett mirakel".

Mitt minne är inte alltid det bästa, men jag erinrar mig att firewire är utvecklat just för videoöverföring. Även om USB2 är raskt, så går det bort mycket data för flödeskontroll. För att överföra stillbilder från tok-stora kameraminnen uppskattar jag snabb överföring MED flödeskontroll, dvs utan tappad data.

När jag gör capture går videokameran i normalfart och bilden rör sig med normalfart. Datorn fångar bilden i realtid. Mig veteligen har man ingen handskakning utan ett konstant dataflöde och fångar det som fångas kan. Är snöret för långsamt trycker filmen på och det blir trafikstockning och vi tvingas kasta data för att hinna med.

Överföringsströmmen via en DV kamera till dator är inte enorm. Om jag fått rätt info så är storleken ca 4,5 MB per sekund på DV och det blir väl då ca: 36 Mbit/s, inkl. ljud.

Jag är frestad att citera Martin Munte (fritt ur minnet); "Att det över huvud taget kommer rörlig bild genom USB är ett mirakel".

Nej det är inget mirakel, det är överföringsprotokoll.

Jag försvarar ej användning av USB 2 för capturing av DV tape, men jag lovar att om man har en kamera som är gjord för överföring av DV via USB 2 och man har ett program för capturing via USB 2 så fungerar detta utmärkt.

Jag har själv båda. En Panasonic NV-GS 140 och det medföljda redigeringsprogamet. Fire Wire är en bra standard och de flesta redigeringsprogram har bara stöd för detta. Så vill man ha det enkelt så använd Fire Wire. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=5405 beskriver skillnaderna i protokollen USB 2 och Fire Wire. Kolla gärna den och kritisera det som ni anser fel.

Jag tror du ringade in tekniken rätt så bra och behöver inte ifrågasättas. Klart man behöver ett protokoll, annars blir det ren och skär avlyssning. I ett protokoll kan man definiera många aspekter, tex felsändningar och omtagningar. Men, jag tvivlar på att man gör omtagning i videoöverföringar. Det blir lost frames. Nu är det lite mer fart på USB2 (som tur är) men vad jag försöker säga att när farten är kritiskt så spelar det roll för kvaliten vilket media man överför med. Prova att överföra en realtidsvideo över blåtand tex. Gämför med att överföra samma video men utan realtid över blåtand och med felhantering/omtagning. Antingen tar det längre tid eller så får man pruta på datamängden.

Edit: Jag glömde säga att detta är för det mesta redan uttänkt av tillverkarna så som konsument behöver man inte fundera i dessa termer. Skall man designa en dataöverföring så är det en hel vetenskap.

"lost frames" var iofs inte menat som någon "kvalité förlust" i mina ögon. tappar man en etta så har man tappat den helt och inte lite halvt. Kvalité var i mitt inlägg menat i analoga termer, eller mer som en omkomprimering.

enkelt.

Data loss kan hända alla enheter i en dator, oavsett hårdvara.