Gå till innehåll

3D Studio Max eller Maya?


zibs

Recommended Posts

Renderman används i stort sätt bara till rendering när dom har gjort effekterna med maya.

 

Angående Day after tomorrow så har jag för mig att filmen gjordes med 3ds max med Brazil som renderare.

Fast det kan oxå ha varit så att det bara var några utav företagen som gjorde den med 3ds max, andra kanske använde maya (eller liknande program).

Länk till kommentar
Share on other sites

Renderman fungerar med andra 3dprogram också, men ja. Oftast är det Maya. Maya + Renderman är det absolut vanligaste kombinationen över huvud taget...

Säkert har man gjort något med 3dsmax och brazil på day after tomorrow men som sagt har typ 10 - 11 olika sfxhus varit med på den filmen.. Bla använde man Renderman... Men även Mantaray har jag för mig.. Den enda jag är säker på är renderman.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=zibs]Jag funderar på att skaffa ett av dom här programen och jag bryr mig inte vilket som är svårast. Men nu undrar jag vilket är bäst? Vad är det för skyllnad mellan 3D Studio Max och Maya? Och kan man göra samma saker i båda programmen?[/citat]

 

 

En av dom viktigaste sakerna att tanka pa innan du bestammer program ar nog vad du vill ha ut av 3d'n eller var du vill komma med det.

Vill du jobba med film i slutandan borde du nog lara dig maya. Dom allra flesta stora foretag som gor specialeffekter till film och reklamfilm jobbar uteslutande eller till storsta delen med maya. Da spelar det ingen roll hur duktig man ar i nagot annat 3d-program, kan man inte hoppa in och producera direkt sa far man inget kontrakt.

Spelmarknaden vet jag inte sa mycket om, men det ar val ungefar lika delar max och maya kan jag tanka mig.

Men om du bara vill anvanda det for personligt bruk kvittar det nog.

 

Fast att ge sig in i 3d-branschen vete fasen om jag kan rekommendera pa lang sikt.... :p

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mikaelH]Vill du jobba med film i slutandan borde du nog lara dig maya. Dom allra flesta stora foretag som gor specialeffekter till film och reklamfilm jobbar uteslutande eller till storsta delen med maya[/citat]

 

FEL, Fel, fel. Dom flesta stora företag skiter i vilket program du lärt dig så länge du är duktig.

Visst, det kanske är ett plus att du kör samma program som dom använder, men bara du är duktig så spelar det ingen roll vilket program du använder. För kan du ett program så kan du lätt lära dig att använda ett annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=mikaelH]Vill du jobba med film i slutandan borde du nog lara dig maya. Dom allra flesta stora foretag som gor specialeffekter till film och reklamfilm jobbar uteslutande eller till storsta delen med maya[/citat]

 

FEL, Fel, fel. Dom flesta stora företag skiter i vilket program du lärt dig så länge du är duktig.

Visst, det kanske är ett plus att du kör samma program som dom använder, men bara du är duktig så spelar det ingen roll vilket program du använder. För kan du ett program så kan du lätt lära dig att använda ett annat.[/citat]

 

Exakt.. har dessutom hört ett flertal företag som sagt att de hellre anställer folk som är duktiga på de rent konstnärliga aspekterna (animering, design etc) än folk som är rent tekniskt duktiga på programmen. Deras motivering är att det oftast är lättare att lära någon som är bra på animering att använda programmen än att lära någon som är duktig på datorer att bli bra på att animera/ modellera osv.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=mikaelH]Vill du jobba med film i slutandan borde du nog lara dig maya. Dom allra flesta stora foretag som gor specialeffekter till film och reklamfilm jobbar uteslutande eller till storsta delen med maya[/citat]

 

FEL, Fel, fel. Dom flesta stora företag skiter i vilket program du lärt dig så länge du är duktig.

Visst, det kanske är ett plus att du kör samma program som dom använder, men bara du är duktig så spelar det ingen roll vilket program du använder. För kan du ett program så kan du lätt lära dig att använda ett annat.[/citat]

 

 

Inte enligt min personliga erfarenhet. Jag har jobbat med film i 5-6 ar, och i sakert 95% av fallen sa maste man ha gedigen produktionserfarehnet i programmet som anvands. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av spelbranschen, dar det sakert ar mindre viktigt vilket program man kan/anvander eftersom jag formodar att det oftast handlar om anstallning en langre tid och inte frilans.

Dom allra flesta filmjobb handlar om att komma in som frilans nagra manader fore deadline och pumpa ut sa manga shots man bara kan. Da maste man kunna programmet dom anvander i produktion. Dar jag jobbar nu narapa tiodubblas antalet artister dom sista manaderna i en produktion. Och da finns det ingen tid att skola om folk.

Vad jag vill saga ar att, om man har som mal att borja jobba med film sa kommer det bli *mycket* lattare om man lar sig maya. Det star jag orubbligt fast vid!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Jawo][citat=mikaelH]Vill du jobba med film i slutandan borde du nog lara dig maya. Dom allra flesta stora foretag som gor specialeffekter till film och reklamfilm jobbar uteslutande eller till storsta delen med maya[/citat]

 

FEL, Fel, fel. Dom flesta stora företag skiter i vilket program du lärt dig så länge du är duktig.

Visst, det kanske är ett plus att du kör samma program som dom använder, men bara du är duktig så spelar det ingen roll vilket program du använder. För kan du ett program så kan du lätt lära dig att använda ett annat.[/citat]

 

Exakt.. har dessutom hört ett flertal företag som sagt att de hellre anställer folk som är duktiga på de rent konstnärliga aspekterna (animering, design etc) än folk som är rent tekniskt duktiga på programmen. Deras motivering är att det oftast är lättare att lära någon som är bra på animering att använda programmen än att lära någon som är duktig på datorer att bli bra på att animera/ modellera osv.

 

McWolfe[/citat]

 

 

Jo det stammer delvis. Ingen skulle anstalla en plugin programmerare till att animera. Fast vill du jobba pa ett stort och attraktivt foretag sa konkurrerar du (som jobbsokande) med folk som ar artistiskt duktiga OCH kan programmet som anvands.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mikaelH][citat=Jawo][citat=mikaelH]Vill du jobba med film i slutandan borde du nog lara dig maya. Dom allra flesta stora foretag som gor specialeffekter till film och reklamfilm jobbar uteslutande eller till storsta delen med maya[/citat]

 

FEL, Fel, fel. Dom flesta stora företag skiter i vilket program du lärt dig så länge du är duktig.

Visst, det kanske är ett plus att du kör samma program som dom använder, men bara du är duktig så spelar det ingen roll vilket program du använder. För kan du ett program så kan du lätt lära dig att använda ett annat.[/citat]

 

 

Inte enligt min personliga erfarenhet. Jag har jobbat med film i 5-6 ar, och i sakert 95% av fallen sa maste man ha gedigen produktionserfarehnet i programmet som anvands. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av spelbranschen, dar det sakert ar mindre viktigt vilket program man kan/anvander eftersom jag formodar att det oftast handlar om anstallning en langre tid och inte frilans.

Dom allra flesta filmjobb handlar om att komma in som frilans nagra manader fore deadline och pumpa ut sa manga shots man bara kan. Da maste man kunna programmet dom anvander i produktion. Dar jag jobbar nu narapa tiodubblas antalet artister dom sista manaderna i en produktion. Och da finns det ingen tid att skola om folk.

Vad jag vill saga ar att, om man har som mal att borja jobba med film sa kommer det bli *mycket* lattare om man lar sig maya. Det star jag orubbligt fast vid![/citat]

 

Frilans och fast anställning är ju två helt olika saker. Vid fast anställning så står jag fast vid att ens val av program inte spelar någon större roll, men vid frilans så har du antagligen rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm. Bara sattsa på det som passar en själv bäst o se till att bli bäst på det. Maya är bäst men svårt att lära sig grunden i. Sen är det ju inte fel att kunna flera program. Ni låter så uteslutande :)...

Sen är det nog viktigast att lägga ner tankekraft på vad exakt inom 3D man vill jobba med...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo] Frilans och fast anställning är ju två helt olika saker. Vid fast anställning så står jag fast vid att ens val av program inte spelar någon större roll, men vid frilans så har du antagligen rätt.[/citat]

 

Ok.... ja och nej :)

Jag maste fraga, har du jobbat pa manga stallen och verkligen sett att det fungerar som du sager?

Jag har ocksa last intervjuer av chefer och rekryterare som sager precis vad du sager for att det later fint. Men verkligheten ar annorlunda. T.ex hela London marknaden ar i princip helt och hallet maya baserad. MPC, Framestore CFC, Cinesite, Double Negative, etc, alla anvander maya. Det betyder att nastan alla som du ska konkurrera om kontrakt med med kan maya. Det kravs ganska mycket av dig som 3d-artist om dom ska titta bort fran alla dom som redan ar kvalificerade, fast anstallning eller frilans. Dessutom, sakert 95% av alla kontrakt som skrivs ar frilans. Sa gar man och hoppas pa att bli anstalld enbart pa sina animeringskunskaper kan man fa vanta valdigt lange.

Men visst, for att halla med om vad du sager, det beror ocksa pa vad man gor. Som modellerare och sarskilt texturerare blir det mindre viktigt vilket program man anvander. En valdigt duktig max modellerare prioriteras nog mot en medioker maya dito, om tiden (att lara om) tillater. Men det ar inte helt latt "att bara se till att bli bast" sa man far jobbet anda, som manga verkar tro. Och finns det dessutom en lika duktig maya modellerare sa kommer hon/han bli anstalld fore.

 

Jag sager inte att det ar omojligt att fa jobb om man inte kan maya, absolut inte. Men det blir definitivt inte lika latt. Da ar det val battre att fran forsta borjan lara sig det program som ar standard for den bransch man vill jobba i. Man vill ju inte gora det svarare for sig an det behover vara? Man koper ju inte kottbullar om det ar fisk man vill ata? (okej den liknelsen var inte helt klockren... :) )

 

 

 

ps.

Jag hoppas ingen tolkar mitt meddelande som att "om man jobbar i max sa ar det kort", det var inte det jag menade. Inget illa menat om max anvandare. Alltid kansligt det har amnet... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

maya har ett defenetift lättare interface än 3d studio max

och det här med materialen, om man inte kan sätta i hop egna material så tittarman på några tutorials och sedan går det det är inte svårt att komma i gång. om jag ska välga så föredrar jag maya framför max just för att allt är så lätt tilgängligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Maya is better than max, you have more control to create tools that are not part of Maya when you buy it and that simple reason is why maya is better... it is fully open to customization unlike max... Maya MEL is mostly based on C++ the language in which maya was built on...max script is no where close to mel in power,and simple to understand... i have been working with max for about 7 years and maya for about 5 years and maya is by far better, i have freedom to create tools to do everything... i still use max today but mostly because of some great plugins for max that makes creating some effects easyer, because all the hard work is alredy done for me... Thinking Particles and AfterBurn are simply great Max pkugins... i can do the samethings in maya but it will take a long time to build and create everything i need, so max just save me time... and now with R8 Mental Ray is fully intregated makes usuing max that much better... but MAYA is still KING of them all...

 

For me MAYA is # 1

XSI is # 2

and MAX is # 3

C4D is # 4

LightWave did not make the cut... sorry...

Länk till kommentar
Share on other sites

really, i did not know that... lightwave did not make the cut because it does not support mental Ray... and there are many cool things in lightwave 9. but still no mental Ray support and until it does it will not make my list of software... and my list is not, what i think of the those software but a list of the ones i work with and in the order in which i choose and devide a project that i am working on... so my list is my list.... in the business of animation and VFX speed and ease of use is king, so what ever software can save me 10min here and 15min there, i am going to learn and but it... because every second i save the more money i make... so don't assume to know what i have tested and not tested...

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, lightwave has external renderer, kray. Remember, lightwave costs 7000kr so it isnt fully packed.. However kray is free and fully functional for noncommercial use.

Kray is very similar to mental ray. Photons, FG etc. If you know how these things work it's just as fast as Vray or mental ray.

But dont get me wrong... When it comes to character animation, maya for ex is in a whole other league...

Länk till kommentar
Share on other sites

hahahah that is funny.... Kray is like/similar Mental Ray...Kray is in no way like Mental Ray... not even close... and the fact that it is free does not help it at all.... Mental Ray is the worlds best Renderer... nothing is similar to mental ray not even RenderMan.... and Vray,Maxwell, and all the other are just simplifed renders that give good quality... but mental ray you get to program your own shaders and build shaders usuing C++ and that is where the power lies my friend.. and while this is almost never used by the common user it is use in every film that usues Mental Ray which is almost all of them, and every Film that ILM works on.... Mental RAy is for the big Boys... No kids allowed... hehehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm wasnt meant to go MR vs kray :).. I brought up kray because "lw doesnt have MR". Think its important to point out there are other options.

 

You can code your own shaders in lw. In which way is MR more open when it comes to shaders? I have no idea, I'm no hardcore SDKprogrammer :)... I guess you would have really tried doing it in both programs to know.

 

What I meant by its similar - the settings. GI final gather. If you know how to set up MR and how the stuff works you have no problem with kray.

 

I think price is a very good selling point. "ILM-user"? Well depends what you do. But then it's even more about main software choice, and no universal list cant tell you that.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
  • 2 veckor senare...

Va nu?! :O Är de bara jag här som använder mig av Cinema 4D? Jag har animerat ett bra tag nu och tycker själv av Cinema 4D är de klart bästa programet. Ja menar de har ALLT och är väldigt lättanvänt och nybörjar vänligt enligt mig. :P Och de gör inte saken värre att de används i flera stora filmer och att de nyss kom ut en ny version, ja säger bara, kolla på http://www.maxon.net/pages/gallery/gallery_16.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...