ibbe_san Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Vilka ninja o samurai filmer tycker ni e bäst? Jag försöker få tag på de riktigt bästa filmerna men de e så mycket filmer att man inte hinner med att kolla på alla. Det skulle va snällt om ni kunde hjälpa till lite o tipsa om era bästa ninja o samurai filmer. Tack på förhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raoul _duke Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Alla Kurosawa filmerna....... Shogun (blint raseri,svärd används). Zaitochi. Twilight samurai... Det är svårt med seriösa ninja filmer.. Black eagle.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Jag har aldrig sett en ninjafilm förut. Tipsa om EN ninjafilm som är underhållande och rolig att se med en kompis, men som också är bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raoul _duke Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Du har.. American ninja.. Ninja mission en svensk film.. Men kolla in Iron Monkey.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Ninjafilmer är lite lurigt - de flesta är karatefilmer med "ninja-vapen" (kaststjärnor, rökbomber och liknande). Svenska Ninja-mission är den enda filmen jag kan komma på med en ninjutsu utövare i en av huvudrollerna (Bo Munthe), men de skjuter ju mest med autmatvapen och slåss lite allmänt. Såg mest "Västerländska ninjafilmer" och då var det väl i princip Sho Kosugi för hela slanten, förutom Chuck Norris "The Octagon" (återigen karatefilm med lite "ninja"-vapen, men vad sjutton, de använder mycket av "ninja-romantikens" byggstenar så...) Filmer med Sho Kosugi som jag gillade på tiden det begav sig: * Revenge of the Ninja (den första jag såg, och den som jag alltid gick tillbaka till, två svartklädda gökar på ett skyskrape-tak, rökbomber, kaststjärnor och massor med skoj) * Pray For Death (väl mycket västerländskt våld för min smak på den tiden - ninjan skulle ju inte få stryk hur som helst!) * Ninja III - The Domination (totalförbjuden när den kom, förväntingarna var höga när man fick den oklippta 74-handskopian från USA *S* - Ghostbusters och Excorsisten vs. ninja) * Enter The Ninja (aka Ninja I) Japanska filmer var inte så vanliga i butikerna på den tiden, men två filmer som jag kommer ihåg var "Ninja Warrior" och "Ninja in Dragon's Den". Den sista är mer Kung-fufilm än "ninja"-film, men i alla fall... Så ska jag välja tre filmer så blir det "The Octagon", "Revenge of the Ninja" och "Ninja Warriors", bara för att få med en japansk rulle också... Får fundera lite mer, något kanske dyker upp när jag smält alla dessa minnen som väller upp :) /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Vad gäller samurai-filmer så... Kurosawa, och då speciellt "De 7 samurajerna", tre timmar som bara rasar iväg. Koreografin i den och "Yojimb"o av Yoshio Sugino ligger mig speciellt varmt om hjärtat - så autentiskt som det kan bli misstänker jag... /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheBrotherOfLight Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Kurosawa dock är inte så tidlös. Jag pallade inte att se klart någon av de två filmer jag börjat sett. Sho Kosugi? Vart har jag hört det namnet förut? Är det inte han och hans son som står för motion-capture i Tenchu 2? Ganska snygga scener där emellanåt. Eller inte snygga scener, men koreografi. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 [citat=raoul _duke] Men kolla in Iron Monkey..[/citat] Visserligen springer antagonisterna omkring i svarta dräkter i "Iron monkey" men jag tycker inte att det gör den till en ninjafilm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 [citat=TheBrotherOfLight]Kurosawa dock är inte så tidlös. Jag pallade inte att se klart någon av de två filmer jag börjat sett.[/citat] Antar att det är en smaksak... Jag började kolla på "7 samurajer..." för att bara titta lite, och sedan hade tre timmar gått. %2$s skrev: Sho Kosugi? Vart har jag hört det namnet förut? Är det inte han och hans son som står för motion-capture i Tenchu 2? Ganska snygga scener där emellanåt. Eller inte snygga scener, men koreografi. Jo det ringer någon liten klocka om det... Sho Kosugi är/var ju i första hand en karate-kille, men fick ändå personifiera ninja-boomen på 80-talet skulle jag nog påstå. Och apropå filmer som bara har "ninja-lika" figurer, så kolla in "Gymkata". Riktigt kalkonig vill jag minnas (även om jag älskade den när den kom). En handling som inte är av denna världen, och en gymnast som kombinerar sin gymnastik med kampsport och blir dödligare än dödligast, speciellt när det som av en händelse står en bygelhäst mitt på ett torg och han kan fara runt som en virvelvind och knocka de svartklädda skurkarna som naturligtvis springer inom sparkavstånd :) /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 [citat=Fredrik Blom]Vad gäller samurai-filmer så... "Yojimb"o av Yoshio Sugino ligger mig speciellt varmt om hjärtat - så autentiskt som det kan bli misstänker jag... /Rico[/citat] Är det en helt annan film än Kurosawas Yojimbo som gjordes om till För en handfull dollar och Last man standing??? Kara-te = tom-hand, utövas utan vapen, jämför med Kara-oke = tom orkester... jag reagerar alltid på det populära användandet av karate.... Kurosawa är enligt mig en av de enda som överlevde färgfilmchocken. Ran var lite tråkigare än väntat, men det är svårt att sänka hans filmer. Liksom andra finner jag det nära på omöjligt att titta på 7 samuraierna utan att eftertexten hinner gå. Iron Monkey, helskön rulle, se även Fong Sai Yuk och Legend of the Red Dragon och Butterfly & Sword. kinesiska hela bunten så jag tvivlar att de ens försökte likna ninjor. Zatoichi - Jag antar att du menar den senaste filmen med och av Takeshi Beat Kitano. Jag tycker inte han lyckades med den filmen. Han passade bättre som sadistisk magister i Battle Royale. men visst Zatoichi har sina ljusa stunder den också. Ninja mission, såg att de hade den på ÖB, måste köpa. Mest för att den nämns så ofta i extramaterialet till 3e vågen. men glöm inte Turtles och Power Rangers... Så J*a härliga filmer och serier... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 %2$s skrev: Är det en helt annan film än Kurosawas Yojimbo som gjordes om till För en handfull dollar och Last man standing??? Halvkass syftning i mitt inlägg... Det är Kurosawas Yojimbo jag menar, och att koreografin i den och "7 samurajer" gjordes av Yoshio Sugino.%2$s skrev: Kara-te = tom-hand, utövas utan vapen, jämför med Kara-oke = tom orkester... jag reagerar alltid på det populära användandet av karate.... Är inte med på vad du menar? Att man ska skriva kara-te istället för karate, eller att man inom karate inte använder vapen? /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Det finns hur många bra samurajfilmer som helst. Hidden Fortress - Inspirerade till Star Wars Sanjuro - Uppföljare till Yojimbo Kagemusha Sword of Doom Samurai Rebellion Zatoichi Tales of the Taira Clan Life of O´Haru . . . för att nämna några . . . Sen har vi ju Lone Cub and Wolf - Dessa filmer är ju helt klart underskattade. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikD Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Ninja Warriors är en av de mest underhållande ninjafilmerna som finns. Så många fantastiska luckor i manuset och underhållande ologiska saker att man garvar och förvånas om vartannat. Shogun Assasin är väl en klassisker annars. Samma story finns säkert i 10 olika filmer med bland annat Jet Li och Jackie Chan men jag tror SA är orginalet. Helt enkelt en bra historia, en klassisk samurai-splatter. :) Kurosawas samurai-western filmer är ju annars rätt sköna. I B-genren får man inte glömma American ninja-filmerna med Dudikoff. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Epoxy Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 [citat=e93mw][citat=raoul _duke] Men kolla in Iron Monkey..[/citat] Visserligen springer antagonisterna omkring i svarta dräkter i "Iron monkey" men jag tycker inte att det gör den till en ninjafilm.[/citat] Om jag inte minns fel så får man inte riktigt veta om de är ninjor eller inte? Känns som det kvittar, en viss ninjaatmosfär kan man ju inte förneka ;) Annars säger jag nog (Ja, det mesta är anime men det får ni ta :P): Samurai Champloo Samurai Girl Real Bout High School Samurai Deeper Kyo Samurai 7 (baserad på Kurosawa) Samurai X Rurouni Kenshin Ninja Scroll Ninja Resurrection Sen lite "riktig film" Cobra Vs. Ninja Kamui no ken 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Minigun-ninjorna i TMNT: Superhero Legends eller vad den nu heter. Jag höll på att dratta i backen när de dök upp. Ät shuriken!!! Fredrik Blom: det var icke-vapen-användadet jag syftade på. jag delade upp ordet för att ehhh... det var något med kara = tom och så... ehh... jag är säker på att jag hade en riktigt bra anledning... Shogun Assasin - Även känd som mangan Lone wolf and cub. - kuriosanisse framme igen. :3= Rurouni Kenshin - Trust & Betrayal OVA - troligtvis den vackraste samuraifilmen jag har sett någonsin... snyft... En film som Kurosawa kanske skulle ha kunnat gjort... men inte bättre... Champloo har jag stora förväntningar på, jag är riktigt imponerad av Watanabe Shinichiro-sans andra filmer... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 [citat=Epoxy][citat=e93mw][citat=raoul _duke] Men kolla in Iron Monkey..[/citat] Visserligen springer antagonisterna omkring i svarta dräkter i "Iron monkey" men jag tycker inte att det gör den till en ninjafilm.[/citat] Om jag inte minns fel så får man inte riktigt veta om de är ninjor eller inte? Känns som det kvittar, en viss ninjaatmosfär kan man ju inte förneka ;) [/citat] Det som talar mot att de två svartklädda huvudpersonerna är ninjor är följande: - filmen utspelar sig i Kina. Ninjor höll så vitt jag vet till i Japan. - den svartklädde som anländer till byn med sin son är Wong Kei-ying, mästare i kung-fustilen Hung Gar (han har funnits i verkligheten). Hans son är således Wong Fei-hung, den kinesiske folkhjälten som levde i början av 1900-talet, även han mästare i Hung Gar. Dessa två karaktärer utövar alltså rimligen INTE ninjutsu i filmen. Förlåt om jag verkar petig, men "Iron Monkey" är en av mina favoriter bland kung-fufilmer... :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts