Gå till innehåll

Molkoms folkhögskola, videolinjen?


El Turboroberto

Recommended Posts

okej.. än så länge är det inte aktuellt att söka någon universitetsutbildning över huvudtaget då jag inte är färdig med gymnasiet än men det är ju alltid kul att man får reda på vad man har att välja mellan när den tiden kommer (om man nu ska läsa film)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Ny på forumet.

 

Vet inte om det här är rätt tråd, men den verkar ha flutit i väg lite så jag testar.

 

Jag har gått lite ströutbildningar under årens lopp; kvällskurser, mediaverkstäder och liknande. Det har funkat bra för mig (Å andra sidan aspirerar jag *inte* på att bli en stor regisör).Andra vill ha traditionell heltidsundervisning av en lärare med en plan.

 

Jag tror att det är bra att ha någorlunda pejl på vad man vill uppnå med utbildningen först innan man bestämmer sig för vilken utbildning som är bäst. Vet man dessutom vilken typ av undervisning man passar bäst med är man ett steg närmare.

 

Som någon påpekade - flera filmskapare är autodidakter och massor av människor passerar igenom de fina skolorna utan att bli något alls.

 

Ett misstag jag gjorde var att stirra för mycket på tekniken. Det kanske låter som en klyscha men för någon på väg så är innehållet i produktionen minst lika viktigt att behärska som tekniken. Manus, idé, genomförande, kreativa lösningar osv.

 

När det gäller kulturama har jag hört samma kritik som nämnts tidigare; inte värt pengarna, oengagerade lärare och elever. För oss som inte har 200papp över är det mycket pengar. Å andra sidan har de bästa tekniken...

 

Jag tror att många kan tekniken bättre än de tror, testa en folkhögskolekurs eller sommarkurs, utbildningar med lägre materiella resurser men med stor frihet och ofta bra lärare. Och fokusera på vad man vill ha sagt med sitt filmskapande.

 

Well

 

G´natt

Länk till kommentar
Share on other sites

digital videoteknik, inspelning och efterbearbetning

 

bildberättande och bildkomposition

 

ljussättning

 

ljudinspelning, efterbearbetning

 

regi, kommunikation och stresshantering

 

dramaturgi, analys och manusskrivning

 

filmhistoria

 

produktionsmetoder

 

produktionsplanering, budget och inspelningsplanering

 

..Det är de kurser som står på Molkoms hemsida. Lite utav varje..=)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jodokast]Har också hört att den är sämre än DI eftersom man förutom regissör även får en massa utbildning i produktion och andra grenar som egentligen ska göras av andra personer på "riktiga" produktioner. Så den är inte lika yrkesinriktad kanske man kan säga.

[/citat]

 

Hoffa (Filmhögskolan) har en vacker liten ide att Regissören är en Gud som skall göra allt och ha kontroll över allt. (Auteur-teori, y'know.) Gillar man att lägga alla ägg i en korg och låta en person vara gud, fine. Men samtidigt gör det att studenterna blir lite svåra att arbeta med när de väl kommer ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]En annan tanke också... Har läst i olika inlägg om filmutbildningar att folk först har sökt till fridhems men inte kommit in och sedan sökt till molkoms, är fridhems bättre?[/citat]

 

Fridhems är riktigt bra. En av Sveriges bästa Fhsk. framför allt jobbar de med film, om man nu gillar det.

Alternativ kan vara skurup som inte heller är så särskilt dåliga.

 

Har haft en del kontakt med Kulturama och Stockholms Filmskola men mycket fina ord och inte mycket som levereras...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nathema]

Fridhems är riktigt bra. En av Sveriges bästa Fhsk. framför allt jobbar de med film, om man nu gillar det.

Alternativ kan vara skurup som inte heller är så särskilt dåliga.

[/citat]

 

Lär man sig att jobba med film på fridhems eller skall man kunna det innan? används inga andra sorters kameror så som DV? Hur lång är utbildningen på fridhems?

 

Har skurup en liknande utbildning med fridhems?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown][citat=Nathema]

Fridhems är riktigt bra. En av Sveriges bästa Fhsk. framför allt jobbar de med film, om man nu gillar det.

Alternativ kan vara skurup som inte heller är så särskilt dåliga.

[/citat]

 

Lär man sig att jobba med film på fridhems eller skall man kunna det innan? används inga andra sorters kameror så som DV? Hur lång är utbildningen på fridhems?

 

Har skurup en liknande utbildning med fridhems?[/citat]

 

En mycket nära vän till mig har en vän som nyligen gick ut Fridhem. Denna vän intruducerade skolan för mig, vilket ledde till att jag sökte dit förra året. Tråkigt nog kom jag inte in. Men i år blev jag en av dem femton som kom in på Fridhem. Denna vän har då berättat för mig att skolan är fantastiskt. För inte alls så länge sen fick man läsa första året och sedan söka på nytt till andra året där färre kunde komma in. Men nu är de ändrat. Alla som läser första året får läsa andra året oxå. Filmlinjen är endast inriktad på film (inte tv). Filmlinjen har endast en lärare vilket leder till att linjen får besök av en massa gästlärare. Etablerade yrkesmänniskor inom filmbranschen. En av skolans fördelar är oxå att man har väldigt mycket tid till egna projekt. Skolan stödjer med all utrustning de har.

Andra året. Då händer de grejer. Andra året lär de oss att hantera 16mm kamera och låter oss göra ett antal kortfilmer med den. Kanske ska påpeka att de har 5 eller 6 eller 7 (kommer inte riktikt ihåg) dvcam-kameror och en 16mm kamera. Andra året erbjuder även pratik. Vilket kan ge en inblick in i filmbrancshen. Som tidigare nämnt har skolan bra rykte bland de högre skolorna. Av dem som gick ut i år kom två in på DI och någon på Gtbg FilmHöskola. Men jag har nyligen hört att en elev som gick ut första året sökte till DI och lyckades komma in men tackade nej.... varför, vet jag inte! En fördel är oxå att skolan inte kostar dig skjortan, om man jämför med andra skolor.

Så nu ser jag bara fram emot att plugga film på heltid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste påpeka att många från skolan sökte till DI och flera lyckades ta sig mycket långt bland de svåra testerna. Bland annat denna vän som sökte till fotoutbildningen. En av dem kom in som ljudtekniker och den andre som tvproducent.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

[citat=Norbert]http://www.fridhemfilm.se är ett till exempel på en hemsida som inte innehåller speciellt mycket information. Hur mycket kostar utbildningen? Är den studiemedelsberättigad? Var ansöker man?[/citat]

 

Utbildningen kostar 7000 per termin + kostnader för boende och mat.

Gå in på http://www.fridhem.fhsk.se och ladda ner anmälningsblanketter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...