Gå till innehåll

Molkoms folkhögskola, videolinjen?


El Turboroberto

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

[citat=El Turboroberto]Nu har jag gjort intagningsprovet till Molkoms folkhögskola, och det gick bra. Först var det ett slags kunskapstest man fick skriva, sen var det samtal med läraren och slutligen gjorde man en kortfilm tillsammans med sökande till dramalinjen...[/citat]

 

 

Vad var det för frågor på kunskapstestet då ? :D har fått kallelse till 06-06-13. Ska åka enda från Norrland, ganska tråkigt om man kommer dit oförberedd.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=berlin87]Har fått kallelse till samma datum r0lfi =) .. själv ska jag åka ändå från Sydliga Skåne.[/citat]

 

Okej soft! Oj, kanske blir en dyr resa då. För mig om jag åker tåg, kommer det att kosta 1600kr tur & retur med massa byten. Har ringt till skolan och pratat, dom tyckte jag skulle åka buss från Gävle till Falun sen byte och ner till Karlstad, vet inte om det är billigare. Hade tänkt fråga också även om man får komma dan innan och sova på internatet, känns ganska drygt att åka 40-50 mil för att vara närvarande klockan 10.00 på morgonen, har ingen koll på busstiderna heller. Måste nog ringa runt lite mer... men trevligt att se någon annan som ska dit samma datum :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jodokast]R0lfi: Det skulle förvåna mig mycket om dom inte lät dig sova över natten innan provet.[/citat]

 

Jag hoppas verkligen det, annars var det kört för min del ;P Har försökt ringt nu men dom har stängt i receptionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...
Vad var ditt intryck av utbildningen? Vilken inriktning gick du under andra året?

 

De två åren är helt klart de 2 bästa i hela mitt liv.

Lärde mig mycket :) både på egen hand och av lärarna.

Jag gick regi och manus och är glad att jag valde det, fast tror att fotograferna är mer attraktiva på arbetsmarknaden, foto utbildningen var väldigt bra. Ju mer praktiskt erfaren du är desto mer attraktiv är du ju för produktionsbolag. Känns så att alla vill bli regissörer och då måste du ju ha mer än teoretisk utbildning att visa upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt att den typen av praktisk fotoutbildning med mycket operering och steady cert är jättebra på marknaden men även för regissörer är det viktigt att åtminstone ha jobbat i andra funktioner i film sammanhang som inte är nollbudget skolfilmer. Finns så många som säger att dom brinner för yrket men som aldrig varit på ett film set i sitt liv. Jag skulle rekomendera jobb som scripta eller regiassistent före vilken utbildning (har själv gått både molkom och DI som producent) som helst om man vill bli regissör.

 

Så vad är nästa steg för dig nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Definitivt, därför känns det ju bra att även regissörerna fick ta steadi cert :). Filminspelningar skulle man vilja vara med på men bor för dåligt till för tillfället.

 

Just nu studerar jag filmvetenskap på distans, men det mer för att fylla ut tiden (tar ett sabbatsår typ där jag jobbar lite, pluggar lite distans och försöker att utveckla idéer jag har) därefter ska jag plugga vidare (helst i sthlm) så blir väl att söka de utbildningar som finns där, dock är de enda jag känner till kulturama, stockholms filmskola och DI :P.

(Min dröm har dock sedan länge varit att studera på DI, men känner mig inte helt redo för DI ännu)

 

Annars har jag medverkat i 2 filmer som tävlar i Novemberfestivalen. En jag producerat som heter Johnny och en musikvideo där jag var inspelningsledare: Bara på Låtsas - Vad är jag? (finns på youtube)

Har även en för uttagning men har inte jätte höga förhoppningar på att den kommer med :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...