El Turboroberto Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Hallå! Jag sökte nyss till film-linjen på Fridhem men kom tyvärr inte in, och nästa vecka skall jag till Molkom och göra intagnings-provet eller vad det nu är för något. Är det någon här som vet något om Molkoms videolinje? är den bra? och hur går intagningsprovet till? är det liknande det på fridhem? /Robban 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviant Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Hur fick du reda på att du inte kom in på Fridhem? Det får mnan väl inte reda på så snabbt eller? Ska själv upp till Molkom, den 17:e juni. Har dock ingen aning om hur bra skolan är, det lär jag väl märka när jag komer upp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted May 21, 2005 Author Share Posted May 21, 2005 Det står på fridhems filmlinjes egen hemsida vilka som har kommit in.. så du skall också till molkom alltså.. trevligt! själv skall jag dit redan nu på torsdag.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviant Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Ah, skit!! Jag kom inte heller in!!!! Jaha, då får jag banne mig se till och komma in på Molkom! Du kan väl skriva lite om hur det fungerade med intagningstesterna och om det verkade vara en bra skola. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted May 22, 2005 Author Share Posted May 22, 2005 Aj då... ja det skall jag göra! Hoppas fan att jag kommer in där nu bara..Vill verkligen plugga vidare inom film.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviant Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 ja jag med! Är så förbannat trött på att jobba på ett jobb, bara för pengarnas skull. Nä nu jävlar tänker jag unna mig själv en utbildning. Vill inte Fridhem ha mig, fine. Men jag tänker inte ge upp! Plugga ska jag och därmed basta! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Jag gick videolinjen i molkom :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted May 22, 2005 Author Share Posted May 22, 2005 Jaså? Hur tycker du att den var då? har du lite insideinformation att ge kanske? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Man får aldrig spela in med riktig film, bara DVCAM. Värt o veta Dom har bra med utrustning och det är enkelt att låna på fritiden, bara man säger vad man vill göra :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Okay! var det längesedan du gick på skolan eller? och var det där du gjorde filmerna som du har på din hemsida? eller har du gjort de senare? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 02/03 gick jag där, nope dom gjorde jag inte där :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Allright! vi får väl se hur det går på inträdesprovet nu på torsdag då.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montef Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Ursäkta att jag byter ämne (eller skola). Är det nån som har ansökt till Stockholms Filmskola? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 [citat=Montef]Ursäkta att jag byter ämne (eller skola). Är det nån som har ansökt till Stockholms Filmskola?[/citat] Du vet väl att du måste betala ur egen ficka uppmot 100,000 kr för två år? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montef Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Det vet jag. Plus att jag tänker pendla (om jag kommer in). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 [citat=Montef]Det vet jag. Plus att jag tänker pendla (om jag kommer in).[/citat] Hur har du råd? Aldrig i livet att jag skulle betala en sån summa för en filmutbildning. Som min farsa sa; -Det är de minst komersiella skolorna som är bäst, resten är bara show-off! Att man sedan lyckas bäst om man går ut t ex DI beror på att de just är mest komersiella och kan rekommendera dig etc. Men rent utbildningsmässigt säger jag nja. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 För foto på DI är det nästintill krav på att man ska kunna filma med äkta film, åtminstånde om man är kille. Filmskolan och kulturama är väll dom enda som kör hårt på det. Vet inte om ex Fridhems utbildar fullt ut när det gäller sånt, nån som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montef Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Har sparat lite så att det räcker till en hel termin. Och jobba medan jag går i skolan. Och ansöka stipendier och låna. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Men är inte kulturama mest inriktad på teater? För annars så skulle jag kunna tänka mig att gå där, 100 000 kr för en utbildning är en aning överdrivet =/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted May 27, 2005 Author Share Posted May 27, 2005 Nu har jag gjort intagningsprovet till Molkoms folkhögskola, och det gick bra. Först var det ett slags kunskapstest man fick skriva, sen var det samtal med läraren och slutligen gjorde man en kortfilm tillsammans med sökande till dramalinjen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Hej! Tänkte höra om ni som sökte Molkoms Folkhögskola har fått besked om ni blivit antagna ännu? Jag har själv gått videolinjen ht2002/vt2003. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Har inte Göteborgs Universitet en regissörutbildning? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Jo Göteborg har en regiutbildning. Har själv sökt den (gick ej vidare till intervju) 22 av 178 sökande fick komma på intervju. Så det är ganska snävt att komma vidare där. Har också hört att den är sämre än DI eftersom man förutom regissör även får en massa utbildning i produktion och andra grenar som egentligen ska göras av andra personer på "riktiga" produktioner. Så den är inte lika yrkesinriktad kanske man kan säga. Fast det är väl ett plus också kanske att man får lära sig mer om flera olika saker. Verkar i alla fall som Dramatiska Institutet ligger snäppet före GBG vad gäller status i Sverige. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 okej :) är det så att filmutbildningen i Göteborg bara tar in elever vartannat år? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Det är möjligt att de bara tar in vartannat år. Jag sökte i Januari och fick nej. Kruxet är att de kan vara svåra att få tag i med hemsidor och dyl. Kan ej svara exakt om de har antagning varje år eller vartannat. Dramatiska Institutet har vartannat år iaf. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts