Jump to content

Bra bok tips?!


Sandro
 Share

Recommended Posts

Nån som kan tipsa om nån bra bok som tar upp den tenkiska delen runt film kameror och standarder.. runt saker som olika linser att överföra film och klippa den digitalt? Helst något som börja på basic nivå och sedan ökar till hollywood avancerat..

 

helst en ny bok o gärna på engelska.. inget svenskt mombojombo från 70-talet =)

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan bör du inte underskatta gamla böcker om sånt heller!

Det är inte precis som data, där böckerna är omoderna innan dom landat i affärerna, sån här teknik är i praktiken tidlös!

....eller ja, en bok från 30-40-talet lär väl vara något förlegad (lugnt sagt), men måste säga att jag hade kastat mig över en sån åsså om inte annat för att det är så kul att läsa om historien, man kan lära sig väldigt mycket av att lära sig om sånt här även om man inte får direkt nytta av det.

 

Allt som utvecklas inom film & ljud är ju trots allt oftast bara nya förbättrade (får man hoppas) versioner av dom gamla sakerna :-)

Först med digitaltekniken jag tycker tekniken verkligen tagit ett helt nytt steg, men det går fortfarande hand i hand med det analoga, speciellt för optik :-)

Link to comment
Share on other sites

Christian van Caine.. håller mä man får lära sig av d gammla för att förstå sig på det nya.. tycker dock att d e synd att ibland teknologi utav tradition vägrar utveckla sig.. visa digitala kameror e nästa lika bra idag som filmkameror men man utav tradition vägrar släppa filmkameror.. men som sagt man får börja med att lära sig det gammla först..

 

Ronnie.. tack för hjälpen det var precis vad jag leta efter..

Link to comment
Share on other sites

Sandro skrev:

 

"visa digitala kameror e nästa lika bra idag som filmkameror men man utav tradition vägrar släppa filmkameror.. "

 

Jag tror att du har slagit huvudet på spiken med "nästan lika bra som filmkameror", vill man ha det bästa så använder man en filmkamera. Jag menar det finns ju inga skäl att gå över till videokameror om man vill ha maximal kvalitet, för filmkameror är fortfarande bäst.

 

Vill man däremot spara in pengar och går med på att "kompromissa" om kvaliteten så kan det bli billigare att använda videokameror.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Sandro skrev:

 

"visa digitala kameror e nästa lika bra idag som filmkameror men man utav tradition vägrar släppa filmkameror.. "

 

Jag tror att du har slagit huvudet på spiken med "nästan lika bra som filmkameror", vill man ha det bästa så använder man en filmkamera. Jag menar det finns ju inga skäl att gå över till videokameror om man vill ha maximal kvalitet, för filmkameror är fortfarande bäst.

 

Vill man däremot spara in pengar och går med på att "kompromissa" om kvaliteten så kan det bli billigare att använda videokameror.[/citat]

 

Det finns HD Kameror som är nästa lika bra som filmkameror om inte bättre.. och dessutom mer praktiska.. man kan kolla direkt vad man har spelat in på en HD monitor på plats.. exakt vad man får.. och behöver inte vänta på dailies.. Man behöver dessutom inte ljussätta lika mycke.. det e bara att man måste vara Georg Lucas och ha en deal med Sony för att få händerna på en sån...

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det HD kameror som är nästan lika bra som filmkameror, men inga som är bättre än filmkameror. I alla fall inte än, det är antagligen bara en tidsfråga.

 

Men än så länge är film bättre, ger bättre kvalitet.

 

Visst kan video vara mycket mer praktiskt.

 

Kom ihåg att alla jämförelser är med 35mm film, skulle vi jämföra med 70mm film så har HD inte en chans. Än så länge. Om vi talar om kvalitet, inte om hur praktiskt det är, eller om hur pass ekonomiskt något är.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen HD kamera eller nån annan form av digitalkamera som slår kvalitén på film.

En 35mm filmruta har ca 5000 linjer i upplösning medans dom bästa HD kamerorna har 1080 linjer i upplösning.

Film har otroligt mer tonomfång än vad digitalt har (kontrastomfång)

och när det gäller att representera färger så klår film överlägset alla digitala filmkameror och deras sensorer.

Dessutom har film en helt annan textur än vad en digital sensor har som skapas av silvret hos filmen.

Att man behöver ljussätta mindre på HD än film är bara snack.

Visst, förut behövde filmemultionerna mer ljus än motsvarande digitalakamera idag för en god exponering, men filmen har precis som det digitala utvecklats mycket och dagens filmer är väldigt snabba utan så mycket korn i bilderna.

 

Det digitala kan inte konkurrera med film när det gäller kvalité men är ett utmärkt alternativ förhållande mellan kostnad och kvalitén man får ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fram emot då alla använder HD istället för film för jag tror att det ökar ens förmoga att vara kreativ och arbeta mycket snabbare. Slippa göra 20 tagningar utan exakt få se om den sitter. Men då är vi i dissuktionen igen hur praktiskt en HD kamera är. Kreativitet stressar på tekonologin och tekonologin stressar på kreativitet.

 

Jag hörde att HD-Dvd e på gång så vi får hoppas att vi kan uppleva HD kvalitet i sverige snart också. Synd bara att man måste köpa in alla sina favorit filmer igen på HD format.

Link to comment
Share on other sites

Helt seriöst så är jag personligen övertygad om att vi i framtiden kommer använda mindre och mindre film för att förmodligen slutligen övergå helt till digitalt format. Idag är fortfarande filmen bäst vad gäller kvalité, men den digitala videon håller på att komma ikapp. (Ja, jag vet, det är en bra bit kvar, men jämför dagens grejer med de för 10-20 år sedan).

 

Att LucasFilm kan spela in Star Wars på digitalt format tyder ju på att kvalitén börjar närma sig i alla fall. Personligen hade jag hellre arbetat med en CineAlta likt den Star Wars spelades in på än en 35mm kamera. Den digitala tekniken gör ju allt arbete mycket smidigare vilket också gör det enklare för oss som gör film att åstadkomma det resultat vi vill ha.

 

Men som sagt, filmens upplösning är än så länge överlägsen, men det lär inte ta länge innan de digitala kamerorna är ikapp. Titta på de mest professionella digitala stillbildskamerorna. Hur hög upplösning har inte de i dagsläget?

 

Som sagt, jag är övertygad om att film är på väg ut, och det ser jag ingen nackdel med. Allt efterarbete görs ju ändå i en dator nu för tiden, så varför spela in analogt, scanna in till digitalt och sedan skriva ut det analogt igen när man kan köra digitalt hela vägen från objektivet? Ja, som sagt, det är en bra bit kvar, men utvecklingen går ju inte direkt långsammare...

Link to comment
Share on other sites

Sandro skrev:

 

"Jag ser fram emot den dan då HD är bättre än vad film någonsin var."

 

Jag ser ochså fram emot den dagen, jag trodde att du menade att alla skulle gå över till HD, så som HD är idag. Det är ju en helt annan sak.

 

Sandro skrev:

 

"Tror du är bara rädd och förlora dit jobb."

 

Inte det minsta. Vi scannar bara 8mm film och 16mm film.

Vi har ingen 35mm filmscanner, så det betyder ingenting för mitt jobb om filmerna filmas med en 35mm filmkamera eller med en "hologram-atompartikel-kamera" med 20.000x10.000 i upplösning. Okomprimerat. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är tveksam till att filmandet står och faller med tekniken. När jag blev intresserad av film häromåret så visste jag ingenting om film eller vilka tekniker som finns. Så, jag gick till biblioteket och hittade en hel del böcker som handlade om att spela in saker och ting på band eller film. En hel del titlar hette i stil med "Videoteknik" eller "berätta med videokamera".

 

Det stod mycket grundläggande i dessa böcker, tex dramaturgi, kameravinklar tex 180 gradersregeln, och tusen andra saker som åtminstone för mig var helt okända begrepp. Ändå är böckerna från samma årtionde som när almarna i kungsträdgården blev nersågade.

 

När jag nu ser på film på bio så verkar det som dessa "regler" verkar stå sig från F.W. Murnau på 20-talet till Geroge Lukas i dag, riktigt bra. Sen är det nog inte så petimeter om det är digitalt eller om det är skuggteater, grundjobbet är exakt prick detsamma.

 

Jag tror inte man skall underskatta de böcker som finns på biblioteket, på svenska, förvisso ca 20 år gamla. På den tiden hette amatörmediat "video" och en hel del film blev inspelat med riktigt hyggligt resultat. En del hävdade då, att videotekniken skulle slå ut film. Mja... Vi får se hur det blir med det. Jag skulle tro att en bra film blir inte bra pga att det är Digitalt eller 35mm, eller att filmen blir bättre för att det är 70 mm. Det är vad som står i 20 år gamla böcker på biblioteket som avgör om det går att se filmen eller inte, utan att dö av leda.

 

Lite irritation känner jag då, när trådar dyker upp här på forumet som dillar om nyskapapnde etc när man inte bemödat sig med att ens läsa en enda rad om kamerateknik, utan stirrat sig blinda på om det är 1-2-3 chip i kameran, 1-2-4 tum stor känselmojäng inuti kameran, eller hur man får filmlook.

 

Nu är jag medveten om att jag sticker ut hakan en del, eftersom det enda jag filmat, tog en j*vla tjuv hand om. Men, baserat på vad jag läst hittills tror jag att jag har hyggligt torrt på fötterna. Säg gärna emot mig om ni tror jag har fel, men motivera gärna varför. Jag är ett idel öra och lär mig gärna.

 

Sen är det klart att olika tekniker är mer eller mindre lättjobbade beroende på vad man har för preferenser.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en mängd filmböcker hemma. En av de bästa är John Altons Painting with light, och den är skriven 1940. ;)

 

Visst, lamporna och kamerorna som visas i boken är väl kanske inte direkt state-of-the-art, men jag har lärt mig väldigt bra saker om ljussättning i den boken. Saker som är helt oförändrade än i dag.

 

Teknik är oftast helt ointressant. Det är bara ett verktyg för att framställa bilder. Jag ska inte sticka under stolen med att jag gillar verktyg som gör som jag vill. Men de måste ju framför allt passa behoven.

 

[citat=Sandro]tycker dock att d e synd att ibland teknologi utav tradition vägrar utveckla sig.. visa digitala kameror e nästa lika bra idag som filmkameror men man utav tradition vägrar släppa filmkameror.. men som sagt man får börja med att lära sig det gammla först..[/citat]

 

Producenter och fotografer "vägrar" släppa filmkameror därför att inget kan mäta sig med dem. Ännu. Men film utvecklas fortfarande och det ploppar upp nya kameror och emulsioner relativt ofta.

Link to comment
Share on other sites

Bästa du kan hitta är American Cinematographer Manual - finns på Amazon

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0935578110/104-1263127-6477548

 

Liten och kompakt och allt står där..

- Hur du trär de olika kameramodellena

- Panoreringshastighet för att undvika blur vid olika brännvidder

- Linser, DOF...

- Färgtemperaturer...

Väldigt koncentrerad, på engelska, men där är allt...

"You will need this book if you are shooting on film, end of story. If you are looking for a manual that teaches cinematography then choose CINEMATOGRAPHY by Kris Malkiewicz instead."

/magnus

Link to comment
Share on other sites

Det går att beställa gratis en DVD från kodaks hemsida som heter: The Difference, En dvd med flera av de främsta filmfotograferna och deras tankar om filmens överlägsenhet över det digitala. Det är en reklam DVD för kodak som självklart är hotad av den digitalatekniken.

Men som alltid är verktygen bara verktyg för att berätta.

Ibland begränsas man av des teknik, ibland så utnyttjar man inte tekniken fullt ut heller.

Det viktigaste är filmspråket, trots att det kan verka tråkigt i jämnförelse så är det det allt hänger mer eller mindre på.

Men efter ett tag inser man hur jäkla intressant det är med all erfarenhet som finns samlad i de drygt 100 åren filmen som medium har funnits.

 

 

 

Jag postade en hel del böcker som jag tycker är bra på en annan tråd:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=1546

 

Jag kan även rekommendera: The Conversations,

Walter Murch and The Art Of Editing Film Av Michael Ondaatje.

Jag läste just ut den och det var en insiktsfull och intressant bild av Walter Murch arbete (Gudfadern II, III, Apocalypse Now) och hans filosofi kring filmklippande och ljudläggning.

En del bra tips och en massa annat.

Link to comment
Share on other sites

Sandro, förutom att jag verkligen håller med dom andra, så kan jag dessutom tillägga att de flesta tekniker inte håller kvar vid gammal teknik av bakåtsträvan, tvärt om, utan för att den är bättre.

Att något är nyare behöver inte på något sätt betyda bättre, vad som är bäst brukar i slutändan hamna på vilket man trivs bäst med själv.

Att något går snabbare att arbeta med betyder inte nödvändigtvis att det är bra för kreativiteten. Ibland kanske den extra tiden hade behövts för att komma på att man faktiskt inte var riktigt nöjd med det man nyss gjorde.

Går det FÖR snabbt kan den insikten komma mycket senare & bli svårare att fixa till.

med detta menar jag inte att det är bättre ju långsammare det blir, bara att hastighet inte MÅSTE vara av godo, & "if it´s aint broken, don´t fix it"...unless you really want to ;-)

Mao, funkar tekniken för just dig, så är det rätt saker. Att byta ut bara för att försöka vara modern kan försämra mycket & kräver onödig inlärning.

 

Däremot om man behöver nåt nytt eller får en ny rolig pryl som förbättrar för en, kör hårt!

Nya leksaker är alltid kul :-D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...