Gå till innehåll

Extern microfon till min JVC GR-D230E


viktor_j

Recommended Posts

undrar samma sak som du, viktor så därför lägger ja in min fråga här...

 

var kan man hitta någorlunda billiga men ändå bra mickar som passar till mycket omväxlande ljud? universellt bruk eller va ska man kalla d...

 

Undrar dessutom om jag kan använda min kör mick å helt grymt tejpa runt på sidorna så att den blir mer riktad. Jag ska ju bara göra film me kompisarna, så ja sku gärna spara några slantar.

Hjälper det eller blir ljudet bara ännu sämre än med min stackars lilla sony dvcam?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag kan se så finns det ingen Mic ingång på JVC GR-D230E.

Det värkar helt skumt eftersom att dom flesta kameror har line ingång för mic nu för tiden.

Sen så rekommenderar jag inte att tejpa eller mixa med mic-en.

Köp en dyrare istället som du slipper moda.

Då får du rent ljud och en mic som håller längre.

Många mic-ar kan man ställa om så dom blir mer riktade och det kan ju vara posetivt.

Har dock ingen länk till någon bra, men lycka till.=)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=viktor_j]Men jam.se var ju bara med musik prylar. Vart kan man köpa en mic?[/citat]

Musik spelas in med mikrofoner. Musikprylar=bland annat mikrofoner... ;)

 

Nåväl, här hittar du en RØDE VideoMik som fästs i skon på kameran: http://www.jam.se/mikrofon.htm

 

Det finns också en Audiotechnica ATR25 på den sidan, http://www.jam.se/mikrofon.htm

 

(Audiotechnica ATR25: http://www.audiotechnica.com/guide/line/atr/ATR25.html)

 

Annars kan du köpa en separat mikrofon och en separat mikrofonhållare så får du den mick du vill ha. Fotoaffärer brukar ha både mikrofoner och hållare. Hållarna brukar dock vara dyra att köpa separat.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hoppas att du inte ska spela in spelfilm med kamera som du kör med mic direkt på kameran.

Kommer i så fall bli grymt dåligt ljud, (om du inte står med kameran mega nära munnen på den du spelar in)

Köp en vanlig ext mic och bygg en mic-bom i så fall så får du "kanon" ljud som du även kan kontrollera på ett enklare sätt.

Även annan dialog som inte är i spelfilm bör spelas in med ext mic.

Men är det dokumentärfilm som inte har mycket dialog så.. ja varför inte.

Men jag ser det som ganska onödigt. men men.

Länk till kommentar
Share on other sites

Röde NT3 är en väldigt bra kondensator-mick för pengarna, har dessutom batteristöd så man slipper phantommata från inspelningsmaskinen.

TROR inte den kostar över 2000, men minns inte med säkerhet just nu.

 

En sak du bör tänka på, köp inte en extern mick bara för sakens skull, köp en extern mick för att den verkligen låter bättre än den interna.

I den prisklassen är det inget man verkligen kan vara säker på utan att lyssna efter.

Att köra micken direkt på kameran är som redan nämnts inte speciellt lyckat, bara en nödlösning, & att tejpa micken gör bara att allt låter skumt & i värsta fall rent överjävligt med risk för limrester i korgen (huvudet på micken).

 

Stämmer inte riktigt att de flesta mickar har valbar karaktär, finns mestadels på lite dyrare mickar. Nästan alla billighetsmickar jag sett & arbetat med har varit ganska öppna njurar med en hel del läckage bakifrån (haha), att rikta en mick kräver nämligen en del av kapseln för att få det bra.

Nackdelan med en riktad mick är dessutom att den måste vara en bit ifrån källan för att låta som bäst, dom får nämligen proximitetseffekt (förhöjning av lägre register) som ökar ju mer riktad den är, vilket även gör dom MYCKET känsligare för vind & blåst.

Rundtagande mickar däremot kan du blåsa utav bara fan i utan större bekymmer från bummel (däremot givetvis blåsljud), men å andra sidan så tar dom ALLT runtom. Det inkluderar akustik, väsninga kameror, crewmedlemmar & annat löst folk som inte kan hålla tyst, & era egna fotsteg om ni har otur.

 

Ska ni verkligen köra seriöst så rekomenderar jag VARMT att köpa en exempelvis Röde NT3 eller AKG C-1000 (båda två kondingar med batterimatning), bygga en enkel boom av kvastskaft, gaffa & en lite längre skruv passande mickhållarna som följer med mickarna, & ta ljudet på riktigt.

Man kan inte kompensera usla tagningsförhållanden med den bästa mick om så vore, men rätt använd kan en enkel mick göra underverk.

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! :)

 

Jag har aldrig haft planer på att köpa en "dålig" microfon. Det brukar ju löna sig med att köpa en bra som håller längre.

Men, av någon skäll slutade microfonen att fungera på DVkameran. Det sker ibland "knäppningar". "Knäppningarna", som låter mycket sällan men, lika högt som om man skulle skriker precis intill microfonen. Troligen ett glapp i kontakten. Måste få en åtgärd för kommer en "knäppning" under tagning måste man göra om.

 

Angående att tejpa fast microfonen

Jag tänkte inte tejpa fast microfonen. Med en liten anordning på stativet ska microfonen sitta fast över kameran.

 

MVH Viktor Jarnheimer

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror helt på vart man står med den, ljudet blir aldrig bättre än vad inspelningspositionen tillåter.

Mycket som kan strula, med fasfel & dominanta late reflections som största skurkarna.

Att ha micken direkt på kameran är bara att eftersträva om man verkligen inte har möjlighet eller råd med en riktig ljudupptagning, exempelvis om man är ensam kameraman med intervjuare som enda sällskap när man ska filma raska repotage eller helt enkelt bara ska ha stödljud 6 inte vill lägga pengar och/eller tid på att ha en riktig boom-operator med dito förberedelser.

 

Allt är alltid en fråga om avvägning behov kontra ekonomi/faktisk möjlighet.

 

Jag hävdade aldrig att mickar i budgetklassen nödvändigtvis är speciellt dåliga, bara att man får vara noga med att micken man köper verkligen är bättre än den man har, åtminstonde eftersom du helst verkar vela ha den fast monterad på kameran :-)

 

Nu förstår jag dock bättre varför du så gärna ville ha ny, & det kan jag förstå!

Känner inte till Rödes dv-mick speciellt väl, men rekomenderar endå deras NT3!

Den går med lite pill & innovativa lösningar att få fast på kameran vid behov, & är väldigt lätt att hantera stand-alone när så önskas :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

För min del handlar det inte om att jag så gärna vill ha micen "på kameran" utan att jag vill spela in ljudet direkt på band eftersom det måste vara ett rent helvete att sitta och synka allt i efterhand.

Hade det inte varit för synk tjorvet så hade jag spelat in med en separat ljudupptagning-

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skulle det "vara ett helvette" att synka ihop ljud och bild för en amatör. Man har ju synkat manuellt med klappa i sekel. Det är klart att bättre program har väl funktioner som automatiskt hittar "klapp-peaken" och synkar själv. Men man måste ju ändå kolla i efterhand så det stämmer. Alla vet väl att det är ett hästjobb att logga in allt material och synka skiten, men det måste ändå göras.

 

Vad det gäller mikrofoner så tror jag också på Nt3 för din del, dom är rejäla och tåliga med tanke på att det är kondingar (som ändå kan gå på batteri). Men som när det gäller alla mikar så är fysiken den största haken, du måste komma tillräckligt nära för att få bra dialogljud. Det låter ju mycket bättre med en skitmik 20cm från källan än en proffsmik som sitter på kameran 5m från källan.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja självklart går det att synka. och man har gjort det hur länge som helst.

men som du själv skriver så tar det lång tid, och det är jobbigt att göra sånt man egentligen kan undvika om man kör ljudet direkt.

Och om man synkar så får man ju ta smällen att sitta där i ett antal timmar istället för att försöka göra på det enkla sättet att köra både bild och ljud på samma media.

Visst kan man synka på amatörnivå, men jag tycker man ska undvika det om man inte är duktig på videoredigeringsprogram eller har tid att sitta och bara jobba med synk.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Det låter ju mycket bättre med en skitmik 20cm från källan än en proffsmik som sitter på kameran 5m från källan.[/citat]

 

Men eftersom min microfon på kameran inte fungerar kan jag inte välja en microfonmygga för dialoger, även om ljudet blir bättre. Det blir himla krångligt om man är flera eller filmar en hund som springer och skäller. Men största anledningen är väl min ostabila ekonomi. ;)

 

OBS! Ursäkta om det blir misstag med förståelser. Det är svårt när svaret kan menas till 2 pers.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad menar du med att det blir himla krångligt om man är flera? Det bästa är ju att köpa en mik som med lite McGyvertrick går att sätta på kameran de tillfällena du vill filma själv, men som även går att plocka av och sätta på en bom om du har med dig en polare som vill hålla i pinnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...