Jump to content

Färgkorr mm med DSLR

monnexs

Recommended Posts

Vet att många konverterat DSLR material för att det varit för tungt att jobba med. Men om man inte har det problemet utan snarare vill färgkorrigera osv, är det att föredra att konvertera material från 5D mark II och 550d till något annat. Kan man på så sätt minimera att bilden spricker eller försämras avsevärt jämfört att redigera det som det är.

Vet att många konverterat DSLR material för att det varit för tungt att jobba med. Men om man inte har det problemet utan snarare vill färgkorrigera osv, är det att föredra att konvertera material från 5D mark II och 550d till något annat. Kan man på så sätt minimera att bilden spricker eller försämras avsevärt jämfört att redigera det som det är.

Det finns de på nätet, med exempel, som påstår att man vinner lite på att konvertera 8bit material till 10bit, tillfördel för färgkorr. Jag har inte gjort det själv, men skulle jag hamna i situationen själv, skulle jag prova och vara ganska övertygad att det iaf inte blir sämre.

Materialet du har blir aldrig bättre än vad du fångat det i. Däremot om du planerar att lägga in lens flares, matte paintings eller liknande som är av högre färgrymd så är det smart att konvertera materialet för att iallafall dessa ska vara av så hög kvalité som möjligt -- Men originalmaterialet är detsamma.

Sen vet jag att många väljer att konvertera DSLR-material till ProRes och liknande för att passa sitt Workflow då det fortfarande finns en hel del program, plugins och system som har svårt att hantera kamerornas codec vilket kan resultera i krasher, frame drops etc.

Sitter du endast i Premiere Pro, utan extra pluggar och har hårdvara som klarar det i realtid, tjänar du ganska lite (eller inget) på konverteringen. Premiere samplar upp allt till 32-bit float innan effekten beräknas (om du använder effekterna med 32-bit ikonen) för att bibehålla kvaliteten.

Har sett en del notoriska kraschproblem med Red Giant Magic Bullet (RG) och Mercury Engine GPU eftersom Magic B använder samma "render thread" som Premiere och då "krockar" våra beräkningsprocesser. Vet inte om RG löst det med en fix ännu, men det verkar drabba Mac mer än PC.

//Max