Jump to content

Agria djurförsäkring (fake reklam)

Kronfilm

Recommended Posts

Aloha.

Här nedan kan ni se en lite "reklamsketch" jag och en polare gjorde för några år sedan.

Passa även gärna på att kolla in vår Youtube kanal där det finns lite andra filmer/sketcher och en miniserie i 5 delar.

Hoppas ni gillar de och skriv gärna vad ni tycker.

Klockren idé på alla sätt och då tänker jag även marknadsföringsmässigt, misstänker att Agria kanske inte skulle våga/vilja skylta med den dock vilket är tråkigt.

Mvh /Pontus w

Hur är det klockrent "marknadsföringsmässigt"? Som jag ser det väcker djurvåldet ilska och avsky, något som sällan gynnar. Precis som Rädda Barnen sedan länge slutade visa groteska bilder på krigsdrabbade barn som saknade lämmar osv, för att det väckte avsky och ångest hos tittarna, något som riktades mot budbäraren (Rädda Barnen) snarare än kriget i fråga. På samma sätt ser jag folk bli arga för att någon överhuvudtaget får för sig att iscensätta något sånt här -- Inte för att tala om hur människors våld mot djur inte ens är Agrias huvudfråga.

Hmm.

Den är klockren för att den chockerar utan att vara överdrivet seriös. Den skulle givetvis att få uppmärksamhet då den skulle komma att reta och uppröra många människor, vilket är bra (lite som Apoliva reklamen för något år sedan m.m.

). Lite farligt är det om man skuldbelägger eller uppmanar till djurvåld men så är det inte så som jag ser det i detta fall då hela idén bygger på komik, lite som denna klassiska scen: Morrhår och ärtor - hunden - YouTube

Denna ingrediens är även viktig då företaget kan försvara sig med den uppenbara komiken med mjukdjur, överdriven och oväntad situation m.m. samtidigt som de förhoppningsvis erhåller publicitet och kanske t.o.m. diskussion.

Därtill så är det nog rätt uppenbart för den som tar sig tid till eftertanke att nyttan av en försäkring kanske inte är så hög vid ett överfall likt detta.

Nä klockren reklam om än lite väl vågad, men då är det också oftast de vågade reklamfilmerna som funkar bäst (om man med bra menar uppmärksamhet och mätbara resultat).

Mvh /Pontus w

Hmm.

Den är klockren för att den chockerar utan att vara överdrivet seriös. Den skulle givetvis att få uppmärksamhet då den skulle komma att reta och uppröra många människor, vilket är bra (lite som Apoliva reklamen för något år sedan m.m.

). Lite farligt är det om man skuldbelägger eller uppmanar till djurvåld men så är det inte så som jag ser det i detta fall då hela idén bygger på komik, lite som denna klassiska scen: Morrhår och ärtor - hunden - YouTube

Denna ingrediens är även viktig då företaget kan försvara sig med den uppenbara komiken med mjukdjur, överdriven och oväntad situation m.m. samtidigt som de förhoppningsvis erhåller publicitet och kanske t.o.m. diskussion.

Därtill så är det nog rätt uppenbart för den som tar sig tid till eftertanke att nyttan av en försäkring kanske inte är så hög vid ett överfall likt detta.

Nä klockren reklam om än lite väl vågad, men då är det också oftast de vågade reklamfilmerna som funkar bäst (om man med bra menar uppmärksamhet och mätbara resultat).

Mvh /Pontus w

Det du menar är inte direkt i relevant marknadstaktik. Det här är ingen reklamfilm för Sverigedemokraterna -- Det är Agria. Att det blir debatt kring "deras" film om djurvåld kommer inte sälja fler försäkringar. Inte för att tala om hur deras målgrupp är djurägare -- Majoriteten av vilka definitivt Inte vill se djurvåld och kommer se på avsky på den som ens vågar uppmärksamma tanken om det. Alla kan lära sig marknasknep och taktiker för att provocera och skapa uppmärksamhet, men det riktiga tricket är att veta hur och när man använder sig av dem.

Mvh /Tobias :bire

Jag har varit med o pitchat för Agria hos reklambyrån som har dom. Dom skulle absolut behöva nått sånt här HAHAHAHAH.

Alla hajar att det är humor och att inga djur blev skadade under inspelningen. Skulle mina barn fråga mig så skulle jag förklara and that's it.

Men det är min synpunkt och förstår att andra kan tycka det är obehagligt.

• 3 weeks later...
Synd bara att idén är gammal

Den reklamen har man ju mer anledning att ogilla.

"Agria Djurförsäkring" är ju ren humor och skulle ju såklart aldrig gå att använda som reklam. Det är ju uppenbart.

Hur som helst var den ju riktigt härlig. Överraskande och väldigt effektiv humor. :D