Gå till innehåll

Extern Hårddisk USB 2.0 som scratchdisk????


State of Grace

Recommended Posts

Jag har en Medion bärbar dator (p4, 512 RAM). Hårddisken är på 60 GB och jag behöver mer utrymme.

 

Jag tänkte använda en extern hårddisk som scratchdisc, men är USB 2.0 (vill helst inte använda firewire för då måste jag köpa en adapter för att få fler uttag) överföringen snabb nog att jobba med film vid rendering etc???

 

Någon som provat detta? Vilken hårddisk har ni erfarenhet av?

Jag funtar på en Lacie Porsche 250 GB, Maxtor Onetouch ll 300 GB eller liknande...

 

mvh Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

De tester jag läst om nämnda hårddiskar har dem nästan uteslutande använts som back-up diskar. Jag är lite tveksam till att de är tillräckligt snabba (kanske Firewire 800 diskar isåfall).

Om du hittar några tester där de använt de som scratchdisk så länka gärna här, skulle vara intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör på en FireWire Maxtor One Touch 250 gigare.

Det funkar utmärkt här, har haft nån frame-drop en gång tror jag.

 

 

 

Desktop USB2, Read: 16987 KBps, Write: 13955 KBps

Desktop Firewire, Read:32905 KBps , Write: 14811 KBps

 

Som du ser så läser däremot FireWire nästan dubbelt så snabbt och skriver snabbare oxå.

Du kommer att ha problem att redigera ifrån USB2aren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Amilo 2,6Ghz 256Mb 20Gb .. till det köpte jag ex hårdd på 160 Gb Firewire..

 

Jag sparade filmfilerna på externa, runt 30 Gb. Klippte, renderade och sparade (alltså hela arbetet) allt hela tiden mot den externa..

 

Inga problem.. Inga framedrops ens..

 

Däremot är laptop rena stenålder i RAM så renderingstiderna var hemska..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om möjligt är interna diskar mycket kvickare. FireWire 800 börjar närma sig de interna diskarna har jag hört.

 

Det är billigare och snabbare att köra internt. Så ta ut din befintliga disk och lägg in en ny om du inte har plats för fler. Den gamla kan göra om till en extern genom att köpa en lös låda med USB utan hårddisk. Sen är det bara att koppla in den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder mig uteslutande av en extern USB 2.0 7200rpm hårddisk och jag har aldrig haft problem. Det går till och med snabbare än när jag använder min interna med 4200rpm.

 

Jag har en bärbar dator och hade inget alternativ, men om alternativet att bygga in en hårddisk skulle jag antagligen valt det alternativet. Dels för att överföringen är säkrare och att priset blir lägre.

 

//Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp, FW 800 pinnar på bra! :-)

Däremot har jag haft feta problem när jag försökt redigera via USB2, vet inte redigt varför, jag orkade inte gå igenom det mer än en dag, så jag bytte ganska raskt tillbax till FW direkt när jag fick en ny kabel.

Kan nämna att jag testade båda formaten på samma hårddisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har själv redigerat till en ext 160 gb hd, och det funkar fint, men säkerheten blir sämre om man flyttar den fram och tillbaka så klart.

Köpte sedan en int S-ata segeate på 200 gb och där hade jag mer kraft att hämta. Att redigera med S-ata är en paradis jämfört med ext hd.

Däremot så kommer ju Firewire 2 snart och det kommer säkert flyta på dunder bra.

Men än så länge så använder jag bara min ext för backup på filmer, musik, bilder m.m.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett altenativ finns ju om man vill både ha fireWire 800 eller USB2. Kostar visserligen 1400 ungefär, men här kopplar man bara in en lös IDEhårdisk, sen är det bara att byta hårddisk efter behov istället för att betala en låda för 1000 kr. extra per hårddisk, förutsatt att man inte ska bära med sig dom. Men stort behov av utrymme är det en bra lösning.

 

Här är en länk.

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46361&group=normal&stamp=1108549349&extended_info=603584

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=Mickels]Jo USB 2 är snabbere enligt teknisk data, men har hört att FireWire är snabbare i praktiken. Men tror inte det är så stor skillnad.

[/citat]

 

I överföringshastighet på pappret är USB2 snabbare men det stämmer inte i verkliga livet då de använder olika tekniker. Firewire är snabbare, ibland rejält mycket snabbare.

 

Kolla på http://www.dv-gear.com/digital-video-capture-card/firewire-vs-usb.htm för mer info

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Jag står i valet och kvalet om ja ska köpa en dyrare extern med FW eller en billigare extern med USB 2.0. Många här säger att FW är bättre, men en försäljare ja snacka me idag sa att FW föredrogs av dem som har mac. Det skulle förklara varför många här som redigerar på mac föredrar FW.

 

Men jag har iallafall en PC, så kanske ska jag ändå köra på den billiga USB 2.0 (ska ha den att arbeta ifrån)

 

PS fundera isåfall på denna:

http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=SE200USB

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör med Maxtor Onetouch II 300GB med FW på min stora och USB2 på min bärbara och har inte upptäckt några problem. FW är snabbare dock, och givetvis försöker man används de interna hårdiskarna på den stora..

 

Köpt en Onetouch III 300GB nu och hoppas den är minst lika bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag klipper just nu en långfilm som kommer att bli svensk films största effektfilm genom tiderna och använder just nu sju USB2-diskar på sammanlagt över tre Terrabyte kopplade till samma maskin för ändamålet. Filmen offlineklipps i DV och online sker med Cineform 1080p HD i Premiere Pro. Jag har ännu så länge inga som helst problem med USB2. Men så har jag ett riktigt moderkort (inget konstigt "noname" för 200 kr hos handlarn på hörnet) och en ganska vass Intel-processor med dual core. Och 2 GB ram. Ännu så länge är det den bästa dator jag haft. Jag köpte grafikkortet för att passa AEs specifikationer och kortet fixar min 24" platta 1920x1200 skärm utan att overlays i Premiere Pro lastar ned maskinen ett dugg.

 

FireWire skriver och läser stabilare. Men det känns som att om maskinen är snabb behövs inte det för den futtiga DV-strömmen. Jag skulle aldrig ge mig på att klippa okomprimerat på en USB-disk men med vissa FW800-diskar funkar det utmärkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...