Gå till innehåll

Lumix GH2 = Monster


david-

Recommended Posts

Tänkte bara dela med mig av lite info om Panasonic Lumix GH2 till alla ni som inte äger en och är intresserad av vad som händer i GH2-världen.

 

Kort sagt så är inte kameran i någon annan prisklass än de flesta andra DSLR-kameror, den är till och med ännu billigare än många. Du kan få en GH2 med 14-42mm objektiv för 7000:-

Då tror ni kanske bara att det är en medioker kamera som ger resultat efter det låga priset ni får betala, och om det inte vore för hacken så är inte GH2 en speciell kamera heller, originalscenerna man får ut av den från början är knappt bättre än Canons 550D.

 

Men!

Det finns en kille, Vitaliy Kiselev (antagligen någon farlig vitryss) som har lyckats hackat sig in i GH2:s mjukvara/programvara (vet inte vad man ska kalla det) och programmerat om hela systemet. Utan att behöva vara för teknisk för att förstå hur det går till så har han ändrat olika sorters i-frames, p-frames, bitrates, AQ:s. Jag kan inte allt det där men jag hänger delvis med i diskussionerna iallafall.

 

Hur som helst så har han gjort det möjligt att leka runt med mjukvaran och ett annat geni, Nick Driftwood, har under en lång tid nu ständigt suttit och gjort nya patcher som man kan ladda ner och installera in i kameran, där han optimerat kvalitén och vid det här laget har han kommit helt ofattbart långt. Många jämför seriöst GH2 med Red-kameror:

 

"Some say GH2 has already beaten RED in terms of image details"

 

Och jag är beredd att hålla med om det.

 

 

Senast inatt släppte han sin senaste patch, Sedna Matrix, som tydligen ska vara helt mindblowing, men jag har inte hunnit testa den än.

Däremot har jag installerat hans senaste patch, Orion v4b, som även den är sjukt populär nu och ger helt ofattbart detaljrika bilder.

 

Jag postar några screenshots här, alla bilder kommer vara direkt ur kameran, alltså ingen korrigering alls. Personerna i bilden är i rörelse, likaså är kameran i rörelse så en del motion blur tar bort den fullständiga skärpan och detaljrikedomen, men man kan verkligen inte klaga...

 

3 | Flickr - Photo Sharing!

2 | Flickr - Photo Sharing!

1 | Flickr - Photo Sharing!

4 | Flickr - Photo Sharing!

5 | Flickr - Photo Sharing!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedna Matrix är egentligen mer av en all-around patch som funkar bra när man verkligen inte har råd att sabba en shot. Stabil, och med en bra mix utav detaljrikedom, omfång och bitrate - Allt för att få så bra bild som möjligt utan behovet av supersnabba minneskort och enorma filer.

 

Men riktigt kul att höra att du trivs med kameran :bire Känns som att du gjorde helt rätt val där

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedna Matrix är egentligen mer av en all-around patch som funkar bra när man verkligen inte har råd att sabba en shot. Stabil, och med en bra mix utav detaljrikedom, omfång och bitrate - Allt för att få så bra bild som möjligt utan behovet av supersnabba minneskort och enorma filer.

 

Men riktigt kul att höra att du trivs med kameran :bire Känns som att du gjorde helt rätt val där

 

Okej, jag förstår! Vissa verkar också tycka att highlights får bättre kvalité med Sedna medan Orion har behandlar skuggorna bättre, men det har jag ingen koll på om det stämmer eller inte.

 

Det har jag verkligen gjort!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sanslöst hur man kan få in så mycket i så lite i dagsläget. Medan man inför stora filmproduktion klumpar runt med enorma lösningar (som givetvis också fyller sin funktion), så kan man få ut nästan detsamma med en liten systemkamera. Jag önskar innerligt att jag kunde köpa en liknande kamera, kanske blir det någon gång i framtiden när ekonomin är bättre, och kamerorna billigare, haha :). Men i dagsläget så kan jag inte ens köpa en så pass avancerad kamera, då jag behöver en som knallar på rätt fint i auto, iom. att jag nästan är mer framför än bakom kameran. Hur som helst så är det ju i de flesta fall slutprodukten som räknas. Det som syns, och det märks GH2 med hack verkligen, verkligen levererar på den fronten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sanslöst hur man kan få in så mycket i så lite i dagsläget. Medan man inför stora filmproduktion klumpar runt med enorma lösningar (som givetvis också fyller sin funktion), så kan man få ut nästan detsamma med en liten systemkamera. Jag önskar innerligt att jag kunde köpa en liknande kamera, kanske blir det någon gång i framtiden när ekonomin är bättre, och kamerorna billigare, haha :). Men i dagsläget så kan jag inte ens köpa en så pass avancerad kamera, då jag behöver en som knallar på rätt fint i auto, iom. att jag nästan är mer framför än bakom kameran. Hur som helst så är det ju i de flesta fall slutprodukten som räknas. Det som syns, och det märks GH2 med hack verkligen, verkligen levererar på den fronten.

 

Eller hur!

Ja, jag tycker verkligen den leverar, och även ljudet. Jämfört med 550D så är ljudet riktigt bra med betydligt mindre brus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Det ser riktigt lovande ut! Synd att sensorn är "liten" jämfört med Canon DSLR som man har blivit så bortskämd med. Sen så är väl ljuskänsligheten inte lika bra på GH2, eller har det blivit bättre i.om hacken? Hade varit kul om du kunde ladda upp en fil i råformat så man kunde ladda ner o testa att gradea och kika på. Funderar på att byta från min 550D till GH2 nu när man ser alla trevligt videos som poppar upp. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Det ser riktigt lovande ut! Synd att sensorn är "liten" jämfört med Canon DSLR som man har blivit så bortskämd med. Sen så är väl ljuskänsligheten inte lika bra på GH2, eller har det blivit bättre i.om hacken? Hade varit kul om du kunde ladda upp en fil i råformat så man kunde ladda ner o testa att gradea och kika på. Funderar på att byta från min 550D till GH2 nu när man ser alla trevligt videos som poppar upp. :D

 

Är man bara amatör/nöjesfilmare så vill man självklart ha så stor sensor som möjligt för högre ljuskänslighet mm - Men iochmed GH2's hack för högre bitrate osv så passar den utmärkt för mer professionellt filmskapande. Vi har ju inget större behov av ljuskänsliga kameror då vi i större delen av fallen ljussätter - så har man en kamera som inte är speciellt ljuskänslig så trycker man bara upp ljuset :bire

Det som är synd är att sensorn inte har lika stort omfång, även om det inte skiljer sig speciellt mycket (Vi skulle istället behöva ett codec som inte dödar omfånget). Däremot skulle jag själv aldrig byta GH2 mot T2i för en inspelning, någonsin. Detaljrikedomen och skärpan får det att pirra i magen :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Det ser riktigt lovande ut! Synd att sensorn är "liten" jämfört med Canon DSLR som man har blivit så bortskämd med. Sen så är väl ljuskänsligheten inte lika bra på GH2, eller har det blivit bättre i.om hacken? Hade varit kul om du kunde ladda upp en fil i råformat så man kunde ladda ner o testa att gradea och kika på. Funderar på att byta från min 550D till GH2 nu när man ser alla trevligt videos som poppar upp. :D

 

Laddade upp en kort scen nu som du kan leka med. Om du inte har ett vimeo account, fixa ett så kan du ladda ner från den här länken:

This is a password protected video on Vimeo

lösenord: gh2

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller hur!

Ja, jag tycker verkligen den leverar, och även ljudet. Jämfört med 550D så är ljudet riktigt bra med betydligt mindre brus.

 

Men Magic Lantern så är det internt inspelade ljudet på 550D helt ok det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skaffade en 550D för ett två år sedan, hade nog inte varit så nöjd utan Magic Lantern. GH2 kändes att den skulle jag aldrig köpa för att ha som stillbildskamera också, mindre sensor, få och dyra originalgluggar (14-140 kostar lika mycket som huset) och för mycket crop om jag sätter på objektiv av andra fabrikat. Skulle jag handla nu så skulle jag inte handla nu ;) då 650D och GH3 ligger för nära i tiden för att välja något nytt om man redan har en kamera. Sen är det faktiskt inte upplösning och detaljskärpa som jag är fanatisk om vad gäller film (stillbilder är en annan sak) utan det är ljuskänslighet (till skillnad från Tolin så vill jag helst inte använda traditionell filmljussättning) och då är det att den nya generationen av sensorer kommer ner till humant prissatta kameror som jag väntar på innan jag byter in min 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Tjena!

 

Jag kände inte att jag hade råd med en GH2 just nu så jag har precis införskaffat en GF2 som tydligen kan hackas och ge riktigt bra videoresultat (men inte fullt så bra som GH2). Men tillsammans med adapter och gamla 70-tals objektiv så blir ändå resultatet riktigt bra. Tillräckligt bra för min del dock (Yellow flower | Flickr - Photo Sharing!). Det jag undrar inför att eventuellt hacka den är följande:

 

Uppträder kameran annorlunda, mer buggigt som att den hänger sig m.m. efter hacket?

 

Förutom den ökade prestandan, märker jag några skillnader eller ser menyerna likadana ut?

 

Vilket hack ska jag välja, det verkar vara en djungel av olika varianter?

 

Förstår att du inte kan svara för GF2 men eftersom det är samma hack till båda kamerorna så uppträder de kanske snarlikt.

 

Tack för eventuellt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
...få och dyra originalgluggar (14-140 kostar lika mycket som huset) och för mycket crop om jag sätter på objektiv av andra fabrikat.

 

Ja, det där är något jag funderar på också. Finns det något realistiskt alternativ till originalgluggarna? För mycket crop är ju inte intressant... (För mig blir det en GH3, men den vet vi väl inte så mycket om än, så diskussionen kan ju utgå från GH2.)

Länk till kommentar
Share on other sites

spar slantarna kör hellre på 14-42. Ett av de bättre kit-objektiven, över huvud taget.

 

Åhå, det var ett värdefullt tips. Kan man misstänka samma problem med Panasonics 45-200/4-5,6? Nån mer som har liknande erfarenhet?

Synd att 14-42-gluggen har så dålig ljusstyrka. Funderar annars på 20/1,7 pancake...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Gh2 e grym.. men att säga att den håller samma standard som red kameran är skitsnack... 5k RAW, jämfört med 1080 komprimerad... snälla... Det finns inte mycket som slår red kameran i detalj.

Förövrigt tycker jag du e grym David.. såg din video från filmriot och gillar dina videos skarpt!

Länk till kommentar
Share on other sites

men att säga att den håller samma standard som red kameran är skitsnack... 5k RAW, jämfört med 1080 komprimerad...

 

Ingen har sagt att den håller samma standard...

Informationen som en hackad GH2 kan fås att lagra pixel per pixel är däremot läskigt nära den av RED One, vilket inte har något att göra varken med upplösningen eller dynamiskt omfång. Tar du 1080P material från en hackad GH2 och 1080P material från en Red och zoomar in så lär du förstå vad vi talar om.

 

Ingen förnekar att Red One fångar bilder i bra mycket högre upplösning, större färgrymd, dynamiskt omfång och bättre komprimering :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...