Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För över ett år sedan gjorde jag min första novellfilm, jag hade äran att få jobba med många etablerade och bra skådespelare. Filmen har funnits på DVD ett längre tag men har nu tagit steget ut på nätet för hela världen att skåda.

Se den gärna och hör av er med feedback, jag har utvecklats så sjukt mycket tackvare den här produktionen och verkligen hittat mitt kall här i livet.

Gå gärna in på NordahlFilm på facebook eller NordahlFilm, följ oss på twitter eller kolla in våra andra filmer på YouTube!

Hör gärna av er med feedback som sagt ;) tack!

Här kommer filmen:

Kan du förlåta? (2010) - Hela filmen - YouTube

/Johan Nordahl

Postad

Första intrycket är viktigt. Det bestämmer om jag vill fortsätta titta eller stänga av. I mitt fall kom jag att betrakta filmen som en "spola-film", dvs jag vill inte se hela utan bara lite i början, mitten och slutet.

Först musiken. Halvtaskig pianomusik som känns väldigt midi/syntig. Äkthetskänslan och trovärdigheten fallerar redan där och berättar mycket om musiken i fortsättningen också. Ska musiken vara dyster kanske det skulle finnas skäl att sätta in en miljöbild på hösten som första klipp; något stilrent och fängslande. Sedan får mannen bilen komma in i bilden (väldigt skakigt klipp för övrigt).

Texten såg ut som en titel som lagts till i Movie Maker, snygga fonts kan du hitta på dafont. Leta där och gör filmen lite speciell med teckensnittets hjälp.

Klippningen måste ni jobba mer med, kolla lite på andra filmer hur de kombinerar halvdyster musik med filmning och klippning. Man får inte riktigt den känslan musiken försöker förmedla i bild. Väldigt motsägelsefullt och icke-trovärdigt.

Vad är det förresten för CC på 9:40-klippen? Kändes som om ett barn hittat nån häftig effekt, tyvärr. Testa med vinjettering och kolla exempelvis på Daniel Lindbergs videos hur man med enkla medel kan färgkorrigera i AE (han är medlem här på voodoo). Tänk: vilken är känslan jag vill förmedla, och sen gräver ni i hur man förmedlar den genom bild och musik/ljudeffekter.

Jag tror ni också vet det, men vissa klipp är riktigt grådaskiga och mörka. Lätta upp det med någon slags belysning ni mjukar ner och sedan kan ni korrigera på dator i efterhand till vad ni önskar för känsla.

Att producera en novellfilm mitt i allt hur som helst är inte så önskvärt tror jag. Börja med kortfilmer och få in filmkänslan lite på den vägen, sen kan ni utvecklas till att producera novellfilmer om ni vill. Låt det ta något år, testa och misslyckas, kanske ett år till, lär er av andra här på forumet och samarbeta. Då kan alla lyckas.

Postad

Hemskt vad negativ man kan vara, jag är fullt medveten om att det inte är en Oscars film direkt. Det är den första film jag någonsin gjort, både skrivit, regisserat och producerat. Jag var 16 under stora delar av processen och har som sagt lärt mig en hel del. Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag förstört en halvtimma av ditt liv..

Postad

Visst bad jag om feedback, men jag bad inte om att få min film totalförstörd. Jag vet att det finns negativt i den, men jag (som den filmnörd jag e) tycker det finns mycket positivt också.

Postad

Den är iallafall inget att skryta med kan vi nog fastslå. Försökte jämföra med de andra klippen du har på Youtube men allting faller på samma sätt - Dåligt kamera-arbete, ljussättning och redigering. Lite synd då skådespelet i de flesta fall faktiskt är rätt bra. Vet inte riktigt vad man kan säga- Du borde nog gå tillbaka till grunderna och försöka ta till dig av det grundläggande i filmskapande, både vad gäller foto, redigering och ljud.

Det som är positivt kan väl vara att du lyckats skapa en film med en början och ett slut :)

Postad

Jag skulle enbart vara tacksam om jag hade fått, som i detta fallet, ett bra och gediget svar. Tanken på att någon faktiskt tagit sig tid att titta på ett verk man själv har skapat är fantastiskt bara det. Han sågar inte din film, Nordahlaren. Han ger dig konstruktiv kritik. Ska du sitta med taggarna utåt, som du gör nu, så kommer du ingenstans i den här branschen. Tyvärr.

Postad
Jag sitter inte med taggarna ut, jag tackar och bockar för all kritik jag får så jag kan utvecklas. Men som t.ex. Tolin skriver så är det en tydlig sågning.

Jag kommer inte ens förmå mig med att svara på det det där, utan önskar dig istället ett Gott Nytt 2012!

Postad

Tjena Johan!

Först och främst, jag tycker att det är svinfett att du gjort en novellfilm och att du gör vad du älskar. Jag har själv hållit på med film nu i ungefär 1 och ett halvt år, på en ren amatör nivå hemma bara, men jag som du brinner för vad jag gör och fortsätter även om jag får massa kritik. Let´s face it, det finns rätt mycket kids på det här forumet, och vissa är väldigt insnöade på "tech" delarna i filmskapandet, som bara är en bråk del av allt som gör en film bra. Men, de är jävligt duktiga på det, och till viss mån håller jag med om att tekniken, color correction och sådant kan verkligen make or break en film. Bildspråket skulle jag ändå säga är halva filmen(då det bör gå hand i hand med storyn), och det kan vara värt att titta in lite mer på det!

Men som sagt, det är ett jobbigt, speciellt när man vill berätta sina berättelser, när man har det som fokus. Så återigen, ta kritiken med en nypa salt, låt det smälta men överväg det gärna. Man måste vara hård mot sig själv, och det tror jag att du är. Det är nog de flesta filmskapare, och då kanske du inser att Simonkolina faktiskt ville hjälpa dig, annars hade han inte skrivit så.

Peace, och lycka till med fortsatt filmskapande! :)

• 1 månad senare...
Postad

Jag vill avsluta vår diskussion, efter en lång tid, genom att säga förlåt för min ensidighet. Jag tackar och bockar för er kritik och kommer absolut ta den till mig och utnyttja den till framtida verk. Tack alla(!) och än en gång, förlåt.

Postad

Ögon och öron blöder. Fixa ett riktigt team om du har ett bra manus! Finns säkert en del på filmcafé eller liknande som vill hjälpa till.

Skulle inte förvåna mig en sekund om du lyckas som regissör men du behöver folk omkring dig som kan tekniken, annars blir det skit. Sjuka creds till att du lyckas dra ihop en sån här produktion ändå. Du är på helt rätt väg!

Postad

Grymt jobbat!

Att bara få ihop en färdig film är en eloge, speciellt när den är så här lång. Tycker många här har klankat ner helt onödigt på din film, och det är troligen i brist på självförtoende hos sig själva. För varje negativ sak man har att säga finns alltid en positiv. Sen måste man alltid se vart man ska utgå ifrån när man ger negativ kritik. Jag kan ju säga till de som klankat ner aldeles för mycket. Gör det bättre själva då!..

Jag blev riktigt less på att läsa all kritik, och det är inte det minsta konstruktivt och kommer hjälpa nordahlaren göra bättre filmer, -om man inte samtidigt kan lyfta fram de bra sakerna! Och det kan man, speciellt om det här är din första film!

Jag tycker fotot är riktigt schysst. Kompositoner och vinklar. Det är handkamera som gör det lite mer levande. Och jag gillar att ni utnyttjar det och rör mycket på er. Det är snyggt gradeat, inte för kontrastigt som många lätt gör det. Sådespelarna är helt okej. Jag förstår vad de menar och känner. Musiken är passande och förmedlar känslor. Det är snyggt klippt, med bilder som berättar och för handlingen frammåt.

Det är en av de bättre filmerna jag sett i år. Riktigt schysst i sin helhet. Möjligtvis att ni kan korta ner några scener och göra den lite tajtare. Det spelar ingen roll på längden om ni ska skicka den till festivaler, då 30 min är maxgränsen på de flesta. Och ni kan fortfarande kalla det för en novellfilm fast ni gör den kortare.

Lägg upp den på voodoofilms kortfilmsavdelning! Skicka den till massor av festivaler.

Grymt jobbat! Ser fram emot fler filmer från dig i framtiden!!

Postad
Jag kan ju säga till de som klankat ner aldeles för mycket. Gör det bättre själva då!..

Vill bara påpeka att det där är den dummaste kommentaren någonsin. Inte ska publiken behöva bevisa sig bättre för att få kritisera en film och dela sina åsikter? Film är subjektivt och faller inte alla i smaken, man bör därför som filmskapare kunna solla ut vilka ord man vill ta åt sig och vilka man vill filtrera bort - Ursäkter däremot tar en ingenvart. På internet finns en bitterhet och direkthet som man får ta med en nypa salt - I allas inlägg finns en poäng, och utifrån Nordahlarens tidigare inlägg ser jag att han också inser det.

Så det här inlägget är en tillrättasägning och samtidigt en ursäkt för alla bittra kommentarer. Vi vill ju alla se varandra utvecklas som filmskapare - Vissa är bara lite sämre på att förmedla detta :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...