Gå till innehåll

Hur tar jag min idé till nästa steg?


JesperP

Recommended Posts

Hej, har suttit med en filmidé nu några veckor och skrivit ner en hel del på en mindmap. Detta har lett till att jag nu har en grund för hur mycket av det i min film ska utspela sig, jag har en huvudkaraktär och en main story. Jag har skrivit ett kortfilmmanus tidigare och det visade sig inte alls hänga ihop efter jag skrivit klart det. Så nu undrar jag på vilket sätt jag ska ta mig vidare med min idé: Vilka frågeställningar kan vara bra att ställa sig när det gäller karaktärerna och olika moment i handlingen? Hur gör jag för att på ett bra sätt försöka bygga upp handlingsföljden och bygga upp handlingen i sin helhet?

Har läst några stycken manusböcker men tycker inte att de bjuder på något vidare råd när det gäller hur man faktiskt går till väga steg för steg.

Tack för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja skriv. Helt enkelt.

 

Att skriva är på ett sätt samma sak som att skådespela: precis som skådespelaren måste "klä på sig" sin karaktär och känna hur det är att vara denna karaktär så måste författaren faktiskt skriva sin berättelse för att känna av vart den egentligen går eller vilka dina karaktärer egentligen är.

 

Personligen så outlinar jag bara makro-bitarna: vad händer i första akten? Hur leder den till andra akten? Hur leder den till tredje akten och hur knyter vi ihop allt? Ibland struntar jag helt och hållet i att tänka på akter och bara kör efter intuitiv förmåga och hoppas att den lyckas ändå behålla någon form av struktur.

 

Allt annat går jag efter känsel (mikro bitarna). Ibland kanske jag redan vet hur en scen ska börja och sluta, ibland försöker jag testa mig fram. Efter ett tag så släpper jag ifrån mig manuset, låter det vara ifred i ett par dagar eller en vecka eller så, sen kommer jag tillbaks och kollar jag på vad jag har skrivit. Därefter beslutar jag om jag borde byta riktning (ändra om makro-planeringen), eller om jag borde gå tillbaks ett steg eller två och tänka om hur min karaktär kommer från punkt A till punkt B och skriva om det igen på nytt.

 

Kanske inte det optimala sättet, men än sålänge har jag inte hittat ett bättre system som passar mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle kikat i Désirées blogg - Me, a writer of movie scripts

Inte bara har hon bra tips och länkar, hon diskuterar även olika tekniker och tillvägagångssätt när det kommer till att skriva manus.

 

Tack för länkningen, Tolin.

 

Personligen fungerar det inte alls för mig att bara sätta mig ner och skriva. Det blir ingen struktur alls på resultatet och jag kör ofta fast. Jag planerar och funderar så mycket som möjligt innan, ända ner på scen-nivå.

 

Fråga dig vad huvudkonflikten är. Hur förändras huvudkaraktären? Vilka kontraster finns? Vad för historien vidare till akt två - vändpunkt 1 (huvudpersonen måste vara den som gör ett val som leder till fortsättningen). Vilken är historiens höjdpunkt - ofta mitten på filmen. Vilken är historiens botten - ofta före vändpunkten till akt 3.

 

För mig fungerar det så att desto mer jag har klart för mig från början, innan jag börjar skriva desto mer flyter det på när jag skriver.

Länk till kommentar
Share on other sites

För mig gäller samma sak som för Désirée. Det funkar ett tag att bara sätta igång och skriva, men sedan kör jag fast (oftast ganska snabbt en bit in i andra akten). Har hänt flera gånger, så nu gör jag inte misstaget att "bara börja skriva" fler gånger (hoppas jag). Man kan skriva scener som man "blir kär i" och när man inser att de inte längre passar in i helheten försöker man göra om helheten för att scenerna ska passa in. Ett riktigt skitupplägg som aldrig fungerar. De tekniker som har fungerat för mig är:

 

1. "Know your ending" (Syd Field tjatar om detta): Man måste ha en destination för att inte "famla i mörkret". Vad ska allt leda fram till - vad ska huvudkaraktären uppnå, vem är han/hon i slutet (som kontrast till i början).

2. "Backstory": Att lära känna mina karaktärer bättre (även långt innan själva historien börjar) genom att skriva "biografier" om dem har gett mycket. Utvecklar ofta detta område om jag kör fast i indexkorten.

3. "Indexkort": Skriv varje (tilltänkt) scen mkt kortfattat på en post-it-lapp och sätt upp på en stor tavla. Överlägset sätt att få en översiktlig bild av berättelsen och lätt att se vilka scener som inte passar in eller kommer fel i ordning.

4. "Motstånd": Huvudkaraktären har ett mål och gör allt för att uppnå detta mål. Sker inget motstånd, blir det ingen konflikt, utan konflikt dör berättelsen. Bena ut allt som kan sätta käppar i hjulen för huvudkaraktärens att nå sitt mål. Det viktiga för strukturen här är att motståndet successivt ska öka. Huvudkaraktären vidar åtgärder för att nå sitt mål, men stöter på motstånd och inser att han/hon behöver agera på annat sätt, vidtar en ny åtgärd, men stöter på större motstånd o.s.v. Börja därför på en hyfsat låg nivå och trappa successivt upp motståndet.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tipsen!

Kommer nog försöka följa de två ovanstående råden, tror att de allra flesta behöver jobba utifrån något system som gör att man inte helt tappar bort sig.

I det förra kortfilmmanuset jag skrev så hade jag bara några idéer som jag tyckte skulle vara coola att se på film, sen satte jag mig bara ner utan att ha bestämt mig för hur karaktärerna skulle fungera och varför, det resulterade i ett manus som inte berättade någonting och inte ledde någonstans.

 

Det jag kanske inte gillar så mycket med det strukturerade sättet att arbeta, är nog att man använder sig av så skarpa distinktioner på när exakt man byter akt och på att definiera ett motstånd och en antagonist, men jag antar att det ändå är lättare att börja från det hållet än från det andra.

 

Inser att jag faktiskt måste definiera olika moment i berättelsen för att jag ens ska ha något att berätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör numera så här: Jag utarbetar först ett synopsis som jag är nöjd med. Detta innehåller INNEHÅLLET i filmen, substansen. Jag kan i detta synopsis se om filmen kommer att fungera i det stora hela eller inte. (Är det intressant?) När jag sedan skriver manus gör jag det med detta synopsis i åtanke. Varje scen måste GESTALTA det innehåll som jag redan bestämt mig för ska finnas. Jag tänker alltså så här när jag skriver: "Vilka scener behövs för att gestalta innehållet i synopsis?" Kanske är det något som jag inte skrivit som behövs, kanske har jag skrivit en onödig scen som inte tillför något i det stora hela? Jag försöker sedan få det att flöda på ett organiskt sätt, så det inte känns som att jag hamrar in en film. Varje scen ska tillföra något till helheten, men också fungera på sina egna meriter. Detsamma gäller arbete med karaktärer, design i filmen, effekter o.s.v.

 

Jag utgår alltså från klara förhållningsregler innan jag börjar skriva manus. På detta sätt behåller jag fokus under skrivarbetet, och vet vad jag ska berätta framför allt. Detta har hjälpt mig oerhört mycket. Tidigare tappade jag alltid bort filmen någonstans på vägen, en bra bit in i skrivararbetet, oftast i andra akten. Manusen blev ofokuserade...

 

Att veta vad man ska berätta och sedan arbeta utifrån detta har visat sig varit överlägset för mig. Manusskrivande är en svår konst i sig, oavsett om man vet vad man ska berätta eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...