Jump to content

Recommended Posts

Posted

"Kanadensisk dokumentär från 2003. En av filmskapandets viktigaste och ändå minst uppmärksammade faser är redigeringen, arbetet i klippbord där filmen får rytm, tempo och struktur. Alexander Shupers dokumentär berättar om den konsten med rader av berömda exempel ur filmhistorien" - Tv.nu

Ska ses =)

Posted

Det var ju trevligt program som i sig hade lite latjo klippning. Intressantast är nog de klippningar som i dag känns helt ute ur tiden, tex flera bilder på samma screen, som för sin tid blev attans fränt. I dag känns det ganska flower power tycker jag.

En annan grej; Återigen får jag styrkt att amerikansk film sällan är bra förebilder om man skall imitera något som skall vara bra. Ryssarna klurade tidigt ut hur man skulle klippa och sen tidigare visste jag att amerikanarna gärna sneglare på tysk 20-talsfilm.. Hehe.

Verkar som det lönar sig att läsa bok om klippning med.

Posted

Mm, det var synnerligen intressant Tomasz.. Vi kanske skulle göra något sådant på forumet, vi bestämmer gemensamt en film som ska klippas om, och tävlar sedan om vem som gör bästa omklippningen?

Posted

Det är en bra ide. Jag har sen tidigare någon mysko version av Star Wars Episode I "the phantom edit" där en starwars-fan redigerade om filmen, tog bort alla "opps" och "hoopsan" och fokuserade på historien, tonade ner den där animerade apans roll och det blev ju inte så dumt.

Vid något tillfälle visade de i programmet ett neutralt ansikte, klippte in mat, ett barn och nått annat och det blev ju riktigt starkt och helt olika beroende på vilken mellan-scen man valde. Det påminner mig om en scen med ingrid bergman och humprey bogart(?) där de vid inspelningstillfället inte kunde bestämma sig för om bergman skulle vara glad eller ledsen så de spelade in ett neutralt ansikte. Den scenen blev ihågkommen som en av filmhistoriens mest gripande scener.

Posted

[citat=Wallin]Mm, det var synnerligen intressant Tomasz.. Vi kanske skulle göra något sådant på forumet, vi bestämmer gemensamt en film som ska klippas om, och tävlar sedan om vem som gör bästa omklippningen?[/citat]

Hehe men det blir svårt att göra en tävling av vem som klipper en klippt film bäst.. Iaf bra filmer är väl redan bra klippta, får isf vara en jätte dålig film.

Finns säker olika idéer för en klipp tävling och jag är på ifall någon drar igång nåt!

Posted

Fråga om ni får material av SVT eller DI. De kan säkert låta er använda material. Det är jag 100 på.

Man kan ta en film som Hassel, Beck, eller vad sjuttsingen somhelst och ni skulle kunna få varenda tagning som gjorts till en specifik scen.

Alla bra filmer är redan bra klippta? Man kan klippa en film på tusen sätt. Och vad i sjuttsingen, ta en dåligt klippt film då, och gör den bra!

Posted

Om det bara ska vara en scen så kan den bli hur som helst eftersom man inte behöver bry sig om vad den har för betydelse för resten av filmen, det är ju sant. Tänkte i andra banor och är trött förlåt (;

Posted

Jag kom på en sak...

Det som kanske kan vara lite jobbigt med en klippningstävling är att om vi klipper sönder en "riktig" film så kommer upphovsmannen att ha sympunkter och då är det lite knepigt att visa resultatet här på forumet. Kanske enklare om någon som redan har lagt upp en film kan donera ett övningsobjekt eller om man som någon förslog, fråga SVT om de har n'ått de kan donera för ett klippexperiment.