Gå till innehåll

Laptop eller stationär?


samuelsoderstrom

Recommended Posts

Hejsan

Jag ska skaffa mig en ny dator har jag tänkt och sitter lite i valet och kvalet om jag ska skaffa en stationär eller bärbar.

Jag förstår mycket väl att man får mycket mer för pengarna om man bygger en stationär dator men helst så skulle man ju vilja vara mer portabel. Det som jag vill köra är premiere pro och after effects. Materialet kommer från min canon 600D och är i full hd. Jag använder även Sonar 8 för ljudinspelning.

Frågan är bara om det över huvudtaget är läge att köra på en laptop. Vi är två som sitter och redigerar mkt och kör det mesta på hans dator och då är det bra om jag har en bärbar som jag kan ta med mig vi sådana tillfällen.

Jag är ingen miljonär så helst ska priset ligga mellan 10-15 tusen. Han kör pc så en mac känns just nu uteslutet.

Vad tycker ni? Går det att hitta en bra laptop som uppfyller kraven eller är det bara att inse fakta och skaffa en rejäl stationär dator istället.

 

kan detta vara nått? http://www.inet.se/artikel/1969335/asus-g74sx-tz078v

Länk till kommentar
Share on other sites

En fet stationär är (oftast) stabilare och snabbare och har fler alternativ för grafikkort, lagring etc. Men den du länkar till är svårslagen när det gäller "Most bang for the buck". Har dessutom USB3 för snabb extern lagring = Nice.

Inget certifierat grafikkort för GPU-acceleration, men det finns det vägar runt har jag hört...

 

Hade nog blivit mitt (privata) bärbara val om jag inte fått min HP-laptop från jobbet.

 

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Att byta grafikkort på en bärbar är kruxigt. Inte minst för att de använder mobila grafikkort, som kan vara svåra att få tag på. Hårdvaruacceleration är bra, men i slutändan så ligger det lite på vad du faktiskt ska göra. Gör du jättelånga sekvenser i AE så kanske det kommer till nytta. Har i ärlighetens namn ingen större koll på det, så någon annan får fylla i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer inte att göra några väldigt stora projekt på datorn det har vi en annan till. Det kommer väl mest bli 5-10 min filmer redigerade i premiere. Det är bara att det inte ska hacka en massa när jag redigerar filerna från min canon 600d i full HD. På min nuvarande dator så hackar det jävlar. Men det kan ju vara prestandan då med. Den har bara 4gb i ram och ATI radeon 4350 1gb grafik kort

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur små stationära datorer finns det då? För några år sedan fanns ju olika "backbone"-datorer som var riktigt kompakta och mycket mer lättflyttbara än en stor torndtorn.

 

Jag har själv lite funderat på en rejält liten stationär dator för att få en arbetsplats med två större bildskärmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...