Gå till innehåll

Mitt första manus - Kortfilm


Rabies

Recommended Posts

Hade tänkt att det skulle va 3d animerat om jag hittar nån som är bra på att göra det och om jag öht kommer göra filmen, eftersom att kulorna inte blir lätta att film i vilket fall. Sen ska jag väl fila till dialogen lite så den blir lite vassare med. Men än så länge så övar jag bara på manusskrivandet :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite småkul sådär...

 

En sak om du vill lära dig att skriva manus är att inte skriva saker som vi inte kan se eller höra. Jag tänker på där det står att det är Dawgs son eller Bulls flickvän. Visserligern är det okej att skriva saker som man inte kan se eller höra just i personbeskrivningarna (det är enda stället man "får" göra det), men i det här fallet framgår det inte av resten av beskrivningarna, så personbeskrivningen blir något man måste läsa för att fatta alla relationerna. Inte så allvarligt fel i just detta manus dock... :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Lugn person som jag? Jag har väl aldrig varit lugn? Det finns ingen direkt poäng med det, inte just nu i alla fall. Kanske fixar till slutet så att det blir mer poäng. Just nu är det bara tänkt som snabb och snygg action + att jag övar mej på att skriva. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

Tyckte att manuset var väldigt underhållande, som flera sagt så kanske poängen saknas, kanske ska spela ännu mer på hund temat. Hur är ju upp till dig, men jag kan komma på flera vägar att gå när det gäller det.. Inledningen med alla bil scener känns lite för mycket, kan vara att de tar upp för mycket tid i en så här kort film.

Använd tiden till att presentera karaktärerna i stället, Där kanske du kan få in att Puppy är Dawgs son?

P.s, Temat kanske kan vara "hundars betende" Studera hur hundar möts och vad som händer, hur de reagerar och varför.. Använd sen det i din film, kan vara roligt att se människor bete sig som hundar fast med vapen då ;)

Fast jag kansek har missat allt?

 

PEACE

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjo! De flesta brukar göra sina manus för litterära. Här är det nästan tvärtom, det blir lite FÖR uppstyckat, som en instruktionsbok.

 

>Dawg drar ut en väska från under sängen.

>Han slänger upp väskan på sängen.

>Han öppnar den. Den är full med vapen.

>Han tar 2 pistoler och sätter i byxlinningen.

 

Riktigt så är det väl inte tänkt med manus. Du tappar flyt genom att skriva på det sättet (mycket upprepningar av "han" t.ex). Beskriv endast det som händer, det man ser och hör, men gör det så intressant som möjligt för läsaren.

 

(Med tanke på själva historien så kanske man kan tycka att denna uppstyckning får en viss poäng i just detta manus, men det är generellt inte att föredra.)

Länk till kommentar
Share on other sites

John

 

Bilscenerna kommer inte bli mer än max 10 sekunder långa. Dom tar mer plats på pappret än på film då jag har tänk att bara köra snabba klipp som fan så man egentligen inte hinner fundera över vad som händer. Jag hatar transportsträckor men man måste ändå visa att han förflyttar sej från en plats till en annan. Men allt kommer gå skitsnabbt. Sen tänkte jag använda nummerplåtarna som namnpresentation men det kanska blir för vagt? Nåt mer djupgående på att presentera karaktärerna vill jag nog inte ha eftersom det är en kortfilm och det känns lite onödigt. Möjligen att jag lägger till en berättarröst som berättar historien. Så kan man avsluta med att det är en kille som berättar historien för en annan innan dom ska råna en bank eller nåt. Ska fundera lite mer på det. Tack för kommentarerna :D

 

 

jonvision

Yes jag ska tänka över det lite :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fredrik

 

Varför jag skrivit så är för att jag vill ha ett nytt klipp på varje grej han gör så att det inte blir massa dötid där i mellan. Visste inte riktigt hur jag skulle skriva det annars. Hade jag srivit typ: Han går in i sitt sovrum där han drar fram en väska under sängen och lägger upp den på sängen och öppnar den och börjar plocka på sej vapen så skulle man ju kunna tolka det som att allt detta händer i samma klipp och då blir det massa dötid och onödiga transportsträckor som jag vill försöka undvika. Allt ska gå snabbt så det var väl så jag tänkte man kunde skriva det. Eller finns det bättre förslag? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du tänker göra filmen själv så är det nog rätt att skriva som du gör, om du tycker att det är lättast för dig. Annars skulle jag nog säga att du ska försöka ha så lite kamera/regi/klipp anvisningar som möjligt i manuset. Det är ju någon annans jobb...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har läst igenom hela och med risk för att låta tråkig så förstår jag inte poängen. Är detta tänkt som en parodi på hip-hop och dess jargong eller? Det känns som att historien saknar en slutkläm. Dawg är tuff, skjuter alla snubbar, spöar bruden och får sedan sätta på henne...hmmm, nej. Dawg är tuff, skjuter alla snubbar och blir hunsad av bruden och tvingas städa, det är humor...iaf enligt mig. :)

 

Håller även med Broder Ljus, ifall du skrev detta för att träna dig så borde du skriva om det. Manus ska inte vara uppstyltat i klipp.

 

EDIT: Dessutom borde väl tjejen heta BITCH om du ska behålla ditt hundtema rakt igenom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu finns det ingen poäng den håller jag på att jobba på. Fast egentligen vill jag inte göra nåt komiskt av det. Det är inte meningen att va nån parodi eller nåt och namnen valde jag bara för att alla andra vanliga namn är fula. Men jag jobbar på att skriva om det och lägga till och ta bort lite grejer, så vi får se om version 2 blir lite mer likt ett manus. Tack för råden i alla fall :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...

Undrar vad du egentligen vill med den här kortfilmen. Läste manuset och allt, och om jag ska vaar ärlig är den inte så djup. Vad vill du förmedla med den här kortfilmen???

 

//arash

 

Slänger upp min första version av mitt första kortfilmsmanus här då. Alla goda råd och tips om förbättringar är välkomna.
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...