JohnOchLarsson Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Jag har en idé. En film som handlar om Mia, hon är 13 år men utger sig på Facebook för att vara i 17-18årsåldern. En kväll, hon har suttit uppe länge, får hon en vänförfrågan från MrSchizo. I hans vänförfrågan står det: Vill Du Dela Ditt Psyke Med Mig. Mia blir nyfiken på MrSchizo eller Albin som han visar sig heta och acctepterar förfrågan. De börjar chatta och detta leder till kärlek. Men efter ett tag så tröttnar Mia. Hon gör slut, vilket Albin inte klarar av att hantera. Den enda utvägen han ser är att ta sitt liv. Då Mia får reda på detta blir hon förskräckt, vad ska hon nu göra. Och det blir bara värre då hon känner sig förföljd, då hon ser Albin där i speglingen av dataskärmen, och då hon får diagnosen schizofreni. Vad tycker ni? Ge mig gärna tips och kritik. 0 Quote
RobinsTaste Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Intressant koncept! Som mörk och psykologisk rysardrama kan det funka bra! Den måste vara händelsefull och djup. Har du dåligt med ideer är en skräckfilm: Jacobs Ladder bra inspiration. En perfekt film mellan drömmar och verklighet. Skriv ner tankar och scener du tycker om innan du börjar skriva är ett bra tips. Försök skapa djupa karaktärer och göra den deppig, men intressant! 0 Quote
Hogge Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Den uppenbara frågan som du bör ta ställning till är: har hon verkligen blivit schizofren, eller är det något övernaturligt? Har hans självmord satt så djupa spår i henne att hon fått delade personligheter, eller har "avtalet" gjort så att han "bor" inuti henne eller hemsöker henne? 0 Quote
Sarista Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 oavsett vad, se till att göra ordentlig research inför din historia; schizofreni är inte samma sak som personlighetsklyvning, som många verkar tro. lycka till ;) 0 Quote
Mattihp Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 oavsett vad, se till att göra ordentlig research inför din historia; schizofreni är inte samma sak som personlighetsklyvning, som många verkar tro. lycka till ;) Tänkte precis säga det samma. Väldigt viktigt att göra sin research för man stöter sig väldigt mycket inte bara med besserwissers utan även med dem som har drabbade i sin närhet om man visar sig okunnig :) 0 Quote
Mr A Posted August 21, 2011 Posted August 21, 2011 Inte bara det, det är så jävla TRÖTTSAMT med "film schizofreni", om ni frågar mig. Den uppenbara frågan som du bör ta ställning till är: har hon verkligen blivit schizofren, eller är det något övernaturligt? Har hans självmord satt så djupa spår i henne att hon fått delade personligheter, eller har "avtalet" gjort så att han "bor" inuti henne eller hemsöker henne? Tycker detta var vettigt. Typ som i Pan's Labyrint, fast kanske mörkare. 0 Quote
JohnOchLarsson Posted August 21, 2011 Author Posted August 21, 2011 Tack för alla tips. Superbra att ha med sig när man ska börja skriva på manuset. 0 Quote
JohnOchLarsson Posted August 28, 2011 Author Posted August 28, 2011 Just nu håller jag på med research. Läser en bok om psykiatri. 0 Quote
giallo Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 Bra story! Ska bli kul att följa ditt fortsatta arbete med filmen. 0 Quote
JohnOchLarsson Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Trevligt att du tycker det! :D Vad kul förresten att så många tycker det verkar som en bra idé, det hade jag faktiskt aldrig kunnat tro. Tack! 0 Quote
Morse Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Jag tror nog du kan få till något riktigt bra ur det. Undvik bara alla stereotypa skräckfilmsgrejer så skulle jag nog faktiskt se filmen. Och då är skräck ingen genre jag brukar uppskatta. 0 Quote
JohnOchLarsson Posted May 13, 2012 Author Posted May 13, 2012 Hej! Det var väldigt längesedan jag var inne på voodoofilm. Likaså var det längesedan jag ägnade en tanke åt denna film. Har dock märkt nu på senare tid att skola och läxor tar upp mycket tid. Därför väljer jag att inte utveckla denna idé till något större. Dock ser jag gärna att idén blir filmatiserad, när jag nu själv; ett halvår sedan jag ägnade tid åt idén inser att den är ganska intressant, särskilt med Hogges idé: att det är något övernaturligt som skett. Skulle vara mycket roligt om någon tog tag i idén och gjorde film av den. 0 Quote
Recommended Posts