Gå till innehåll

Ide för en Kortiflm/Novellfilm- Kort plot


Spassy

Recommended Posts

Uppdatering:

Nu har jag skrivit cirka en fjärdedel av manuset (Cirka 8 sidor) och nu har jag presenterat de viktigaste karaktärerna, en lätt fördjupning på Sam och nu har själva upptrampningen börjat. Läs gärna och ge lite konstruktiv kritik.

 

 

 

 

Fick den här idén i huvudet, vill se om den här idéen är gjord eller kanske för "Vanlig" eller "Cheesy"

 

Skriven på Engelska för att jag tycker att plots låter bättre då.

 

"A struggling writer goes into the forest to find some inspiration for his next work and ends up finding himself." "On the journey he becomes lost in the forest and he ends up fighting for his life against the creatures and the vastness of the never ending forest."

 

Låter ganska, hur säger man, "Mundane" eller "Over written" story.

 

Men bland annat så träffar han på djur, björnar etc, vargar, börjar att hallucinera saker, människor, händelser. Och han kommer att tappa bort sig i skogen och därför kommer han att behöva kämpa för sitt liv för att kunna överleva. Vad tycker ni?

 

Är det någon som skulle finna den här filmen intressan? Eller är idéen redan gjord? Filmen kommer inte var som into the wild om det var de ni trodde.

Kozmos.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, det är jättesvårt att avgöra om det är en superb idé eller om den är otillräcklig. Det bästa vore om du skulle kunna skriva vad som faktiskt händer, beskriv tempot och hur hallucinationerna uppenbarar sig.

 

Det är svårt att veta om vi pratar om en "stilla och långsam" film som Into The Wild, eller om du är mer inne på en actionbaserad film om en man som måste överleva i skogen.

 

Inga filmidéer är från början definitivt dåliga, men allt handlar om hur man skriver och gestaltar dem, samtidigt som alla filmidéer kan verka urusla men om man skriver och gestaltar dem på ett bra sätt så kan det bli mästerverk.

 

Kör, för fan, kör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta var bara en idé, jag vill göra någon film som är på en artistisk nivå. Har tänkt att kanske göra en film om Malin mordet i Husum, men vet inte. Filmen skulle inte vara långsam, det skulle mer vara liksom att han tappar förståndet efter ett tag och börjar prata med skogen som talar tillbaka med honom.

 

Och en "Man" som bär en mask för ögonen med en lång näsa och har en käpp som han brukar snärta protagonisten med. Sedan skrattar han med en psykopatisk djurisk röst, låter typ som hacke hackspett. Filmen skulle vara mer på en "Bisarr" och "Twisted" nivå. Samma genre som tex Clockwork Orange och Kurt Vonnegut's Slaughterhouse-Five.

 

Så det skulle inte bli som Into The wild, själva "Borta i Skogen" finns där på grund av att han har ingen att tala med, han har inge vatten och han hjärna spelar ett spratt med honom. Sedan så kommer han att råka dricka saltvatten som han hittad (Kanske konstigt att hitta det i Skogen, men men).

 

Man kan ju också ta bort det där med författaren och ta ett annat yrke, men man måste ha något skäl till varför han är ute i skogen över huvudtaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går ju att ta bort att han ska vara i skogen, att han följs av dessa varelser i sin vardag, att hans historier i böckerna har kommit till liv och följer efter honom runt i hans vardag, eller så följer de honom i skogen.

Länk till kommentar
Share on other sites

iden låter ganska tråkigt! Gör nåt som aldrig blivit gjort förut skruva allt jag älskar när filmer utspelar sig i en skog så det elementet tycker jag personligen du ska ha kvar, det kan hända så mycket i en skog och men kan få så vackra bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar själv idéen om skogen, men jag vill liksom att filmen ska kretsa runt den här karaktären och att det ska inte finnas många karaktärer i filmen, mer liksom synvillor av hans böcker. De böcker som han har skrivit kommer till liv och hemsöker honom, typ. Kanske att han drivs ut i skogen av hans egen galenskap och han tänker tillbaka på livet innan kaoset.

 

Och med böcker menar jag att karaktärer från böckerna förföljer honom och gör saker mot honom som de gjorde i boken, detta skapar ju en mängd skruvade människor man kan välja ifrån eftersom hans fantasi skapade overkliga karaktärer, som han aldrig förväntade sig att komma till liv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, men om jag får gissa så har du inte låtit den plotten ligga och gro längre än under dagen du hittade på den. Din bästa vän är att skriva om. Om inget annat skriv om exakt samma plot fast med helt andra ord. På så sätt brottas du med idén och kommer på fler vinklar. Bra övning, och när du nästa gång känner att den är redo för kritik - skriv igen... det finns ingen gång jag lärt mig så mycket om mitt skrivande som när min lärare i komposition tvingade oss att skriva om våra (10 sidor långa) uppsatser tre gånger innan vi fick lämna in dem som färdiga. Det jag vill säga är att du med arbete kan hitta en intressant berättelse i vilken gammal uttjatad plot som helst. Spassy gav ett bra exempel då han experimenterade med din plot genom att ta bort skogen.

 

Det finns en vacker bild i alla lägen. Det enda som krävs är att det finns någon där som kan se den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämmer det du säger, ska försöka att fundera under veckan och skriva om den, tack så mycket för förslagen!

 

Har hela sommaren på mig att skriva ett manus så har ingen brådska, kanske man ska gå ut i skogen och få lite inspiration någon dag med hjälp av Mr C, Hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Skrev in lite andra idéer i historien som jag ska tillägga senare här, historien blir i en helt annan riktning.

 

""Sam är 32 år och har arbetat som en författare sedan han var 20. Han har skrivit en mängd böcker och historier som har blivit storsäljare. Sam bor i en stuga ute i skogen som han har ärvt från sin pappa. En dag då han är ute i skogen och skriver hör han ett skratt; ett ljust, elakt skratt som dånar genom skogen. Han kollar upp och ser en människo liknande varelse som står och kollar fram bakom ett träd och fnissar med händerna framför munnen. Mannen har röda och blodsprängda ögon med ansiktet målat med en vit kräm. Läpparna är dåligt målade med blod. Han håller i en vit käpp i sin högra hand och han bär en vit smoking. Övre delen av ansiktet är täckt med en vit mask med en lång nästa. Varelsen kommer bara närmare och närmare bakom träden och Sam rusar mot sitt hus. Sam låser alla dörrar och fönster och tar ned sitt jaktgevär som hänger ovanför spisen. Sam sitter på sängen och väntar på varelsen.

 

Sam vaknar upp mitt i natten, liggandes i sängen med geväret i händerna. Sam ser en form som har lysande ögon och lysande läppar som går närmare honom. Sam sträcker sin hand efter lampan och tänder. Varelsen går inte längre mot honom och han vänder sitt huvud mot andra hållet i sängen, och hans ansikte möter varelsens ansikte som ligger brevid honom och ler ett brett leende. Sam rusar ut ur huset och springer rakt ut i skogen i mörkret. Han springer in i ett träd och slår sig medvetslös.

Han vaknar upp på morgonen då det är ljust ute, och kollar sig hastigt omkring, men han ser ingen. Han vandrar genom skogen till sitt hus och när han väl är där, är huset borta.

 

Extra:

Detta är bara en del av manuset som är början till det hela, den här varelsen är från en av hans böcker som har kommit till liv, tror han. Men egentligen har den här varelsen existerat länge, i ett parrallelt universum. Under filmens gång kommer Sam att påverka händelser i tid och rum. Han går från ett universum till ett annat, flera universum håller på att slås samman, människor och saker börjar att försvinna. Det är bara Sam som kan se förändringarna i universum och hur allt förändras och han är den som reser mellan dessa olika utan att märka det. Människor tror att han är galen, men det är han inte. Det är meningen, att genom filmen tro att han är galen och på slutet får man se verkligheten, att han inte är det.

I ett av de parallella universumen kommer Nazisterna ha segrat och tagit över världen. Han möter en nazist som förklarar att judarna har varit utrotade i över 30 år och det finns ingen ras förutom den "Ariska/Nordiska" kvar."

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Namnet på huvudrollen, Sam, kommer av en händelse inte från Sam Lake?

 

Faktiskt inte, fick bara namnet Sam i huvudet då jag tycker att det passar till både en Svensk eller Engelsk film, mer neutralt namn än tex Sven.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har fått många idéer för slutet och andra delar av filmen nu, ska börja att skriva om en vecka, då jag har samlat ihop all info. Måste läsa på lite om parallella universum så man har lite faktan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som läsare tycker jag det känns viktigt att innehållet är relevant. Fråga dig själv som författare alltid "varför" saker händer eller är som det är.

Varför har han fått ärva huset av sin far? Varför ser varelserna ut som de gör? Om något saknar relevans finns det ingen anledning att behålla det

i berättelsen. Idén är ju som sagt inte särskilt utarbetad men fortsätt bara finna relevans i din story så ska du se att din film kan bli hur bra som helst (i varje fall manuset).

 

Alla idéer kan bli bra filmer så det är nog inte läge för någon att avgöra ödet för den här idén. Jag kan hålla med andra om att konceptet verkar väl bekant med psykopatiska

artister som lever ett ensamt liv.

 

Edit: Som Picasso en gång sa:"Dåliga konstnärer kopierar, bra konstnärer stjäl!" Så är det redan gjort får du bara se till att göra det bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som läsare tycker jag det känns viktigt att innehållet är relevant. Fråga dig själv som författare alltid "varför" saker händer eller är som det är.

Varför har han fått ärva huset av sin far? Varför ser varelserna ut som de gör? Om något saknar relevans finns det ingen anledning att behålla det

i berättelsen. Idén är ju som sagt inte särskilt utarbetad men fortsätt bara finna relevans i din story så ska du se att din film kan bli hur bra som helst (i varje fall manuset).

 

Alla idéer kan bli bra filmer så det är nog inte läge för någon att avgöra ödet för den här idén. Jag kan hålla med andra om att konceptet verkar väl bekant med psykopatiska

artister som lever ett ensamt liv.

 

Edit: Som Picasso en gång sa:"Dåliga konstnärer kopierar, bra konstnärer stjäl!" Så är det redan gjort får du bara se till att göra det bättre.

 

 

 

Vet inte det med farsan, men det där med varelsens utseende är för att i hans förra bok skrev han om en varelse som hade samma utseende, och det var ingen slump. Sam hade drömt om den här varelsen, fast egentligen var det ingen dröm, han hade kommit in i samma universum som den här varelsen var i och varelsen såg Sam, och började att leta upp honom. Den här varelsen kommer från ett universum där han och hans ras har lyckats att lista ut hur man reser genom olika universum och de vet allt som går att veta om universum och dess uppbyggnad. Den här rasen; som kallas Xaentorianer, påminner om mänskliga rasen men de är flera miljarder år längre fram i utvecklingen än oss. Den här rasen har också evigt liv vilket gör också så att han kan resa genom universum för alltid. Och han ser ut så där för att alla i hans ras har liknande utseende.

 

Ensamt liv kan jag inte säga, han bor där ute ensam, men första scenen är där han umgås med sin vänner på en bar där de möts varje vecka (Kan lägga upp den scenen senare) och senare i manuset så kommer Sam att åka dit men de kommer aldrig, för att de existerar inte längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt tycke är evigt liv och resa i tiden är saker som kan sabba en film. Tidsresor måste ha en strikta regler eller konsekvenser för att inte balla ur... och det är lite tråkigt med en karaktär som saknar mortalitet.

 

Som sagt... det är vad jag själv tycker. Och att du inte skriver om resor i tiden vet jag. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt tycke är evigt liv och resa i tiden är saker som kan sabba en film. Tidsresor måste ha en strikta regler eller konsekvenser för att inte balla ur... och det är lite tråkigt med en karaktär som saknar mortalitet.

 

Som sagt... det är vad jag själv tycker. Och att du inte skriver om resor i tiden vet jag. :)

 

 

 

Men han reser mellan parallella universum, och inte mellan typ 50-90 talet. Det slutar ju med att Sam dör på grund av att han är människa, och människans hjärna klarar bara av så lite då det kommer till att resa genom det otänkbara, eller snarare alla kosmos. Men jag förstår inte, att han reser mellan parallella universum är ju hur filmen utspelar sig, men det kommer inte att vara "Du kan resa igenom alla universum med hjälp av mig SAM!". Det kommer att vara så att han märker förändringar på jorden och i början tror hans vänner att han är galen, men sen är de borta och plötsligt har nazi tyskland tagit över världen, sen kommer han till en plats där han möter en annorlunda ras och detta fortsätter tills han kommer till en stor svart plats där han träffar Varelsen igen och där Sam dör och blir ett med kosmos.

 

Och förstår inte vad du menar med moralitet, Syftar du på Sam eller Varelsen? Om det är Varelsen så är det så att den känner inte moral då det kommer till mänskligheten.

 

Edit: Det kommer ju inte vara att Varelsen kommer att förklara typ att han är odödlig och sånt, när Sam får reda på att han kommer att förintas av universum kommer han att säga "Men hur kan du inte dö?" och då kommer han att svara "För jag är ingen människa". Så det är inte säkert att jag kommer att avslöja all info som står i den här tråden, ska försöka att avslöja att han reser mellan parallella universum och alternativa tidslinjer vilket tillslut kommer att forma ett universum som innehåller flera parallella, och detta kommer att sluta med att Sam dör, eftersom det kommer att kollapsa. Sedan på slutet kommer Varelsen att tilltala kameran med några visa meningar och Sam kommer att fråga "Vem talar du med!" Vilket då ska föreställa att Sam är inte huvudkaraktären, utan det är du. Kanske en dålig idé, men detta är bara ett alternativt slut.

 

Man kommer att få se kameran flyga runt i kosmos och varelsen kommer att säga något i stil med

 

"Sam är inte död, utan tvärtom. Han svävar omkring i våra universum, i kosmos. Han har blivit en med det som tog hans liv, och han är nu odödlig.

Detta är viktigt att komma ihåg, för att vi kan aldrig ta reda på alla hemligheter och mysterier i väldigheten av kosmos."

 

Och han kommer sitta på månen och slå med sin vita käpp och filmen slutar. (Det är dock inte säkert att den här scenen kommer med, men repliken kommer förmodligen)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag själv ska förmodligen regissera den, jag vet själv att jag är kapabel till att regissera, men då måste jag få tag i bra skådespelare, ska ansöka om bidrag när manuset är klart av västernorrland film. Om jag får pengar kan jag betala för bra skådespelare, och kanske en professionell regissör, men vi får se. Lyckas jag skriva ett bra manus så kan detta gå bra. Detta ska bli ett projektarbete, som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...