Gå till innehåll

Ide för en Kortiflm/Novellfilm- Kort plot


Spassy

Recommended Posts

Hur skulle du pitcha detta projektet i bara ett par meningar?

 

Som sagt, jag har inte skrivit klart manuset, har bara börjat, och jag sa när jag var klar skulle jag pitcha det, och då har jag byggt en presentation och inte ett par meningar.

 

Man skickar ju manuset med synopsis, cv, personligbeskrivning, budget och mer, så det är en lång väg kvar, men jag har hela sommarlovet att skriva :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men du har väl en ganska god uppfattning om storyn?

 

Vad skulle du kortfattat säga att den handlar om?

 

Kortfattat skulle jag säga att "Storyn handlar om den 32 årige författaren Sam som möter en Varelse. Den här varelsen kommer att göra så att Sam reser genom flera parallella universum, utan att Sam vet om det." Detta är bara en kortfattat slarvig förklaring (Är ganska trött idag, klev upp tidigt)

 

Edit: Jag har en större uppfattning om storyn, men jag orkar inte sammanfatta allt, för att det skulle inte bli så kortfattat vid tillfället :) men när jag är klar så kan ni få se ett smakprov av manuset, det ska bli cirka 28 sidor.

Länk till kommentar
Share on other sites

människans hjärna klarar bara av så lite då det kommer till att resa genom det otänkbara, eller snarare alla kosmos.

Ja, men då har du en catch som gör att det inte ballar ur. :)

 

Och förstår inte vad du menar med moralitet

MorTalitet... alltså dödlighet. En odödlig fiende är ju inte så kul. En till synes odödlig funkar ju, men en fullkomligt odödlig? För mig är det lite imba...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, men då har du en catch som gör att det inte ballar ur. :)

 

 

MorTalitet... alltså dödlighet. En odödlig fiende är ju inte så kul. En till synes odödlig funkar ju, men en fullkomligt odödlig? För mig är det lite imba...

 

Alltså, han är odödlig för människan, en människa kan inte döda honom eftersom de är för underutvecklade och har inte förmågan att göra det. Hans ras har utvecklats så långt att de inte åldras, de har botat åldrandet, och han dör inte av dessa resor eftersom de har hittat på hur man undviker att dö av resandet. Men han kan dö, bara inte av Sam. Sedan så är han ingen fiende egentligen till Sam, han är mer som en "guidance" genom dessa parallella universum och han är mer neutral än vän mot Sam också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Jag läste faktiskt hela texten och en sak jag märkte är att du har lite problem med formateringen. Jag gick därför igenom din första sida och skrev lite anteckningar. Jag vet att det bara är ett första utkast men läs gärna igenom mina anteckningar ändå.

 

Är dock inte professionell manusförfattare så ta allt jag säger med en nypa salt.

 

Spassy - rewrite1.docx

 

Storymässigt ser det väl helt okej ut, inget speciellt men inte dåligt heller. Skulle nog kunna tänka mig att läsa vidare för att se vad som händer :)

 

Lycka till med fortsättningen...

 

/Like A Virgin

 

PS. Förlåt om jag låter hård i det jag skriver, men av personlig erfarenhet så har jag lärt mig att ju hårdare man blir sågad desto bättre blir man på att skriva :) (detta är heller inte en sågning utan några tips bara)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Jag läste faktiskt hela texten och en sak jag märkte är att du har lite problem med formateringen. Jag gick därför igenom din första sida och skrev lite anteckningar. Jag vet att det bara är ett första utkast men läs gärna igenom mina anteckningar ändå.

 

Är dock inte professionell manusförfattare så ta allt jag säger med en nypa salt.

 

[ATTACH]4838[/ATTACH]

 

Storymässigt ser det väl helt okej ut, inget speciellt men inte dåligt heller. Skulle nog kunna tänka mig att läsa vidare för att se vad som händer :)

 

Lycka till med fortsättningen...

 

/Like A Virgin

 

PS. Förlåt om jag låter hård i det jag skriver, men av personlig erfarenhet så har jag lärt mig att ju hårdare man blir sågad desto bättre blir man på att skriva :) (detta är heller inte en sågning utan några tips bara)

 

Tack för kritiken! Uppskattas alltid, även om det kanske känns lite dystert ibland. Det där med "Han bär regnrocken" med bär menar jag att han har på sig en regnrock, hans axlar BÄR. Kanske dåligt ordval.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag misstänkte nog det :) Men jag skrev bara vad min första instinkt var när jag läste det och det var därför jag anmärkte på det. Anledning till att jag var så petig är att det vore synd att få någon negativt inställd till ditt manus innan du börjar berätta själva historien (för jag kritiserar absolut inte själva historien, så fortsätt att jobba med den). Dessutom försöker jag leta upp så många "fel" som möjligt för att sedan kunna renskriva mina egna manus bättre.

 

Anledningen till att jag skriver fel inom citationstecken är för att jag inte är säker på allt jag säger. Jag säger bara det jag läst och lärt mig av folk som jobbar med manusskrivande. Någon får gärna rätta mig... är som sagt fortfarande bara amatör :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Varelsen kommer att verka som en känslolös varelse genom filmen, sedan då Sam angriper honom för att inte ha någon moral, empati eller sympati brister han ut i illska och förklarar att han inte kan känna något för en ras som har gjort så mycket illa, som har mördat sina egna, som förstör planeten, som har gjort oförglömmliga saker genom dess existens och att det finns ingen annan ras, i något parallellt universum som han har besökt, som har behandlat sina egna så dåligt som människan har gjort. Något i den här stilen kommer det att vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom på en annan vinkel i storyn, "En man hittar en bok i skogen som beskriver Sams resa genom alla parallella universum och hans liv. Mannen börjar att leta upp Sams förflutna och ju djupare han går desto mer får han reda på att boken inte är fiktion, utan verklighet." Men detta är bara en idé, inte något som jag exakt vill göra. Kanske kommer origional storyn sluta med att boken som Sam hade tidigare i skogen hittas och sista sidan beskrver hans sista möte med varelsen och hur han själv förgörs. Du vet man ju inte om Sam var med om detta eller om han bara blev tokig och allt var bara en berättelse. Men det kan också vara att hans "Mind" är boken.

 

Brainstormar bara här på forumet så andra kan ta del om mina idéer och hur de utvecklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...