Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

jag vet att följande fråga är något luddig och att allt beror på hur man väljer att göra osv. Men att göra en långfilm med bra utrustning och lite effekter m.m., för 500 000:-, hur bedömer ni de chanserna? Om man försöker få de flesta i teamet att jobba pro-bono så att säga.

Postad

Hur långt är ett snöre? Din fråga är lite som den frågan. :)

Men det går att räkna på allt möjligt! Tex är 500.000/90 minuter, ca 5555:- per minut. Det är ett sätt att se på det. Kan du hålla hela kostnaden för: förberedelser i alla dess former (tex manus, planering, tillstånd, inköp, bygga scener, transporter mm), filma, skådespelare, köpa/hyra kostymer, rekvisita, smink, catering, FILMA, klippa, redigera in specialeffekter och ännu mera saker som behöver göras för att få fram 90 minuter färdig film (vilket kanske kräver många gånger mera inspelad film) till mindre än drygt 5000:- per minut, så är du ju hemma.

Om du behöver 20 scener i din film om en minut styck med specialeffekter och dessa är jämnt fördelade i din film så att det kommer en scen med någon form av specialeffekt varje 4.5 minuter och dessa kostar 30.000 per minut att göra (alla siffror i detta stycke helt ryckta ur luften), så är den kostnaden 600.000:-. Det är över din budget redan där.

Du kan även räkna på det i form av arbetstid som är donerad respektive kostar. Om du har 500.000:- och antar att varje minut i inspelad film kräver 40 arbetstimmar, så är det 3600 timmar. Om du kan få donerat hälften av den tiden, så har du 1800 timmar kvar att "köpa". Om man räknar med att professionella debiterar mellan 650:- och 950:- i timmen (alla siffror här är även de ryckta ur luften), så kan du köpa 769 timmar respektive 526 timmar av proffs. Det fattas en massa timmar. Så då får du ändra på dina antaganden om 40 arbetstimmar per minut med färdig film, eller vad dina proffs är villiga att jobba för osv.

Som sagt, att räkna på det baklänges, "jag har x kronor och behöver y minuter färdig film vilket kommer att kräva z antal arbetstimmar för att göra min film", kan vara en väg att gå för att bestämma sig för om en budget är rimlig eller inte. Break it down! (Med hjälp av ett manus förstås...)

Filmskapande är som andra företagsformer, man har olika typer av kostnader, rörliga och fasta. Vissa kan man lätt påverka, andra måste man köpa för man har inget val. Man kan också välja att göra saker på billigare vis än traditionellt, kanske DIY-vågen kan erbjuda dig massor med metoder att spara kostnader. Du kan tex välja att fördela dina 500.000 på följande sätt:

100000 löner/ersättningar, planering, manus

100000 material

200000 specialeffekter

100000 redigering

Att anpassa munnen efter matsäcken (gammalt djungelordspråk) är förmodligen det du får göra, om du har 500000 så får du se till att din film faktiskt kostar exakt 500000. Du får anpassa dina ambitioner för vad du vill ha på film till hur mycket pengar du har. Att göra film är att fejka! :)

Postad

Haha ja jag vet att frågan är jävligt dum på så sätt. Stort tack för ditt svar. Det är skitbra att tänak på. Anledningen att jag frågar är för att jag har en idé om ett nytt sätt att producera film på där jag räknar med att man kan få in runt 500 000:-. Det som vore roligt och som jag ser som en möjlighet är ju att också faktiskt uttnytja all den talang som finns här på forumet. Hjälps man åt och är "smart" och gör den så billig och bra man kan är det ju inte bara kul utan också en erfarenhet för de som är med att sätta upp på sitt CV. Men somsagt stort tack för ditt svar, är ju bra att veta lite hur man kan/ska räkna på saker och ting.

Postad

Jag vet minst två som gjort en långfilm för 30-35.000... Då kan man givetvis inte betala för mer än det nödvändigaste och man får göra i princip allting själv...

Postad

Jag har gjort fyra långfilmer. Om jag lägger ihop budgeten för alla fyra filmer så kommer jag inte ens upp till 500.000.

Men visst. Vill man ha proffs skådisar och filma på 35 mm film då räcker inte 500.000 långt. Men kan man tänka sig att ha amatörer i rollerna och filma med en lite bättre videokamera, kanske med 35 mm adapter, eller varför inte en stillbildare typ Canon 7d eller likande. Då kan man göra underverk.

När vi filmar har vi ett litet team. Vi är i regel tre stycken.

Ingen får betalt. Utan vi bjuder på käk under längre inspelningsdagar och ser alltid till att ha fika och nötter, frukt, godis på inspelningen.

Tre av våra fyra filmer finns ute på dvd, den fjärde är nyss klar och har inte fått någon distribution ännu.

Men det går verkligen att göra film som både ser dyr ut och är bra för småpengar.

Postad

Jag skulle nog bedömma chanserna som ganska goda att lyckas, vad jag hört så gjordes Hata Göteborg, på en budget av 200.000 kr. 82 minuter film, dock inga specialeffekter. Kan inte gå in närmare på hur produktionen gick till eftersom jag inget vet. Försök att räkna lite på vad du ska lägga pengarna på, det finns ganska mycket man kan göra själv och ju mer du gör själv desto mer pengar kan du lägga på annat, som t.ex. specialeffekter och andra saker.

Postad

Jag är ganska säker på att "Hata Göteborg" fick postproduktions stöd när filmen var inspelad. Kostnaden för bara inspelningen lyckades dom ju dock väldigt långt med :) Men hata gbg gick ju på bio också, och när det ska blåsas upp till 35 och ut på några kopior så velar pengarna väldigt fort iväg. Ska man "bara" släppa på dvd så sparar man in mycket pengar.

Postad

Hade jag 500.000 kr så skulle jag lägga det på två-tre bra skådisar och på några riktigt speciella scener. Resten skulle jag göra så billigt som möjligt.

Postad
Hade jag 500.000 kr så skulle jag lägga det på två-tre bra skådisar och på några riktigt speciella scener. Resten skulle jag göra så billigt som möjligt.

Problemet med det är väl att få ett team att jobba gratis när man vet att två-tre bra skådisar står för större delen av budgeten. Jag hade inte hoppat på den inspelningen i allafall :/

Postad

Jag har för mig att El Mariachi hade den budgeten på 7000 dollar så det är klart att du kan om du bara planerar ordentligt. Det kommer nog innebära att du får jobba väldigt mycket för lite pengar men det fixar sig nog :)

• 1 månad senare...
Postad

Fast utan ett bra manus har man ingen användning för bra skådisar ;-)

Bra manus är inte heller gratis.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...