Jump to content

danebrandt

Members
  • Posts

    13
  • Joined

danebrandt's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Om du ska göra en turistfilm vet jag inte om du/någon ska prata till filmen eller om ni bara ska ha "fin" musik + ex.vis text? Det du bör göra är att filma på sommaren (eller nu så snart som möjligt) innan det blir höst då jag själv anser att Göteborg är finast på sommaren. Man vill ju gärna visa staden från sin bästa sida, t.ex. Göteborg som sommarstad. Räkna upp alla turistattraktioner och saker det finns att göra i Göteborg, välj ut de bästa och sedan filma dem, se hur långt du kommer (i minuter). Kanske bör du filma någon som t.ex. joggar och/eller äter glass, sitter och tar igen sig i någon park, vilket skulle kunna visa att man kan ha fritid även fast man är i stan. Det är bara din fantasi som sätter begränsningarna! Musik kan t.ex. göra något oviktigt till något fint/avslappnande och intressant. Har du några egna tankar på vad du vill ha med i filmen?
  2. Som rubriken lyder, finns det några riktlinjer för "based on a true story" eller på svenska "baserad på en verklig händelse"? Hur mycket kan man ändra från den riktiga historien, lägga till/ta bort? Letat runt lite men inte direkt funnit någon info om detta som kan hjälpa mig. Vad krävs för att använda detta (mer än självklart att basera filmen på den verkliga händelsen)?
  3. SJs automatiska kundtjänst är det många som drivit med genom åren, den fungerar väl lite sisådär beroende på t.ex. vilken dialekt man har. Vet inte om ni fått någon inspiration från Dylte och Gustav som från början gjorde en "busringning" till SJ som hette Kiruna Central, många år sedan nu, Kul Film!
  4. Jag skulle nog bedömma chanserna som ganska goda att lyckas, vad jag hört så gjordes Hata Göteborg, på en budget av 200.000 kr. 82 minuter film, dock inga specialeffekter. Kan inte gå in närmare på hur produktionen gick till eftersom jag inget vet. Försök att räkna lite på vad du ska lägga pengarna på, det finns ganska mycket man kan göra själv och ju mer du gör själv desto mer pengar kan du lägga på annat, som t.ex. specialeffekter och andra saker.
  5. Alla har olika sätt att skriva på, vad som är bäst för just dig kan nog ingen säga, det får du nog testa dig fram till. Vad gäller historien så bör du tänka på att "baka kakan innan du kan äta den", alltså för att kunna sälja ett manus måste du ha ett manus. Vilken genre som är lättast att skriva kan Jag heller inte svara på, men säkerligen kan någon som skrivit många manus genom åren göra det. I ditt fall tycker jag att du själv ska välja en genre du är intresserad av, t.ex komedi, sen tänka på vad du skrattar åt. Visst bör man vara lite kommersiell i sina tankar och tänka på vad människor vill se och inte se, men lägg fokus på att skriva manuset först och ändra senare. För att ge dig lite tips så tycker jag att en komedi kan bli mycket roligare om t.ex. minspelet är bra (Jim Carrey har ett mycket bra sådant och spelar ofta över i det, vilket gör att man skrattar), hur man beter sig (t.ex klumpighet), missförstånd (t.ex. en svensk säger How are you.. (menar Who are you) den andre säger I'm fine. Svensken säger "Hello Fine, I'm Stefan), dåligt skämt men du förstår.. Sen ska man aldrig glömma bort varken prutt eller kiss och bajs humor, även vuxna människor kan skratta åt det. Vad är roligt för dig? Lycka till!
  6. Désirée, du fått väldigt gärna ge lite exempel på vad man får feedback på, eftersom jag själv inte haft något manus med i någon tävling, eller på det sättet lämnat över något av mina manus för att få feedback av en engelsktalande i filmbranschen.
  7. Har du då fått några kontakter och hur har detta utvecklat sig? Kan du ge något exempel på vad man får tips på, jag antar att det är lite andra saker än bara det vem som helst läser sig till, med andra ord: några vanliga fel som man ofta gör eller inte tänker på och ofta uppstår? Har branschfolk blivit intresserade av dina manus trots att du inte vunnit, då vissa personer kanske skriver en viss sorts filmer, en känsla som man gillar om du förstår hur jag menar. Tycker du att man borde satsa och vara med i tävlingar?
  8. det krävs mycket omarbetande innan ett manus kan klassas som färdigt, och du som skrivit det borde ha höga krav på att allt verkligen är perfekt innan du lämnar ut det, låt någon läsa det och sen skriv om igen, till slut kommer det bli kanonbra, det kommer du märka. Antar att du verkligen vill få manuset gjort så se till att allt ÄR perfekt istället för att ha bråttom.
  9. eftersom ingen ännu slängt sig över de delar som finns så antar jag att de fortfarande ligger tillgängliga, dock skulle jag vilja se introdelen, eller ett utkast för att kunna säga om jag vill ta del 2 eller ej, annars antar jag att jag kan ta vilken del som helst. Även funderat lite på hur det kommer se ut om alla delar inte riktigt har en bra röd tråd igenom filmen, kommer det inte se lite underligt ut, som om "vad har den här delen med filmen att göra"?
  10. http://pageawards.com/ är länken jag tittade på. Hittade även: http://www.scriptapalooza.com/index2.html - internationell tävling http://www.screenplaycontests.com/scmain/contests.html - massor olika tävlingar i olika kategorier det finns att söka fler på google för den som är intresserad.
  11. Satt och surfade igenom lite filmsajter idag och kom in på en sida för en tävling för screenplays. Man kunde tävla i massor med olika kategorier... min fråga är nu: Finns det några här som varit med och tävlat med sina manus? Hur många brukar ansluta sig till sådana här evenemang? (tror denna tävling arrangerades av några som hette PAGE i LA). Hur har det gått? Har ni kommit bra placerade och har detta lett er framåt? Eller kan det snarare vara så att intresset för att skicka manuset till andra kontakter kan minska eftersom manuset varit ute och surfat bland de som sitter med i en jury för ensån här tävling? Jag är inte så intresserad av om man just vann $5000 (även om man gärna får skriva med det också) utan just hur det gick sen, om man fick några fler kontakter osv. Berätta gärna lite runt omkring om jag glömt fråga något. Satt själv och blev lite sugen på att skriva ihop något litet bidrag, kanske inte att skicka in mitt livsverk men i alla fall en kortare historia eller en sitcom pilot.
  12. RobinsTaste, ett par frågor jag inte tyckte jag fick riktigt svar på utifrån det du skrev: Har någon läst ditt manus? Vad jag förstår så är det skrivet på engelska? Är du då ca 18 som jag tyckte mig läsa att du var kanske en bra idé vore att låta din engelsklärare läsa det om du fortfarande är kvar i skolan, det kan säkert ge dig lite pluspoäng i både betyg och eventuella tips om hur du skriver, eftersom de är ganska vana att rätta både uppsatser, grammatiska prov och liknande. Kanske t.o.m. låta flera engelsklärare läsa det för att få fleras åsikter... Bara ett tips jag kom på som jag eventuellt själv kommer använda mig av när jag har ett färdigt manus att visa upp. Det är också viktigt att du tänker efter om din idé håller kommersiellt, annars finns det risk för att ditt manus bara sorteras bort, oavsett hur bra det är, det handlar ju om att sälja in sig själv. Glöm inte registrera ditt manus hos WGA innan du börjar skicka runt det, vad jag vet kostar den biten och det kommer man inte ifrån, vd gäller skicka runt ditt manus, fråga först, kanske även vilken form de vill ha det i när du etablerat kontakt, vissa kanske föredrar att läsa på ipad nu för tiden, vad vet jag? Loglinen är lite att slipa på, försök skriv den kanonbra på 6 meningar, sen korta ner den allt eftersom du hittar nya sätt att beskriva den på, ultimata brukar vara 2-3..
  13. Har suttit och läst en tid i det här forumet, och nu äntligen är det dags för första inlägget! Wihoo! Jag kan tänka mig vara med på tåget! :)
×
×
  • Create New...