Gå till innehåll

Veckans omröstning på förstasidan


Bleckert

Recommended Posts

Veckans omröstning på förstasidan här på Voodoo är för närvarande (28/3) vilken roll som har högst status; Regissöre eller Producent. Mycket intressant fråga på ett ställe som väller av "regissörswannabees" (no offence) och de flesta inte ens vet vad en producent gör. Det är en ganska "klassisk" fråga och man förutsätter att det finns en rivalitet mellan dem och att status är det som räknas. I mina ögon är ju de båda titlarna en förening som måste funka för att det ska bli en bra film snarare än en ställningskamp om vem som har högst status.

 

Som ni säker förstår tycker jag att det var en fånig fråga som inte borde ställas då den i ett tidigt stadium bygger på en rivalitet och ett "statustänk" som inte ger branschen någonting.

 

//Bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Veckans omröstning på förstasidan här på Voodoo är för närvarande (28/3) vilken roll som har högst status; Regissöre eller Producent. Mycket intressant fråga på ett ställe som väller av "regissörswannabees"//Bleckert

Det kanske egentligen är en fråga om vem man tror vet hur man använder semikolon och kan stava till "wannabe"?

 

Kan man klaga på en webbfråga så kan man väl klaga på språkhanteringen...

 

Nä, egentligen vet jag att regissörer och producenter stavar lika jävla illa, så läget är väl jämnt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan kan ställas på två sätt. Dels om den är av normativ karaktär (bör det vara högre status att vara regissör?) samt deskriptiv karaktär (är det så att de som svarar på frågan anser att regissören har högre status?).

 

Det är alltså i den senare betydelsen frågan ställs, och det har ingenting med att funktionerna måste samverka för att fungera, utan vad som helt enkelt anses vara finare. Att vara chef på ett stort bolag kan anses vara finare än att vara städerska på samma bolag - även om båda funktionerna är viktiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla vet att regissören är viktigast, fast det är fel!

Tur att det börjas ändras : )

Nu för tiden är det lika många intervjuer med producener i filmtidningar som med regissörer. En film (producent) kan idag vinna "Bästa producent" pris utan att regissören får något pris!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket intressant fråga på ett ställe som väller av "regissörswannabees"............tycker jag att det var en fånig fråga som inte borde ställas.

 

om nu frågan är så intressant, varför bör den då inte ställas? Och varför en skapa en tråd om frågan? :D

Jag röstar på regissören, den har asmycket högre status, för det är ändå hans/hennes vision och film det i slutändan blir, med hjälp utan hela teamet och producenten. producenten kan ha hög status, säg jerry bruckheimer, men han har ändå inte högre status än michael bay.

meeen det är min åsikt. och det gäller för film, tv och serier är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Michael Bay? han har väl minusstatus efter alla manus han våldfört sig på. Nej, skämt och sido så är det ju ganska sällan regissören som har sista ordet, oavsett om det är reklam eller spelfilm. Oavsett tycker jag som sagt att frågeställningen är fånig. Och även om man ställer frågan på ett deskriptivt sätt så känns det som att man späder på inbillningen om att regissören är en gud som gör allt själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett tycker jag som sagt att frågeställningen är fånig. Och även om man ställer frågan på ett deskriptivt sätt så känns det som att man späder på inbillningen om att regissören är en gud som gör allt själv.

Och det här skulle du ju kunna åtgärda genom att i egenskap av producent förklara varför producenten är viktig och vad han eller hon gör. Att bara gnälla på att frågan över huvud taget ställs känns bara fånigt, varför jag tidigare postade ett likaledes fånigt inlägg, men uppenbarligen förstod du inte piken... Just nu känns det som att du bara spär på fördomen om att producenter bara är gnällspikar som aldrig har något konstruktivt att säga.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag gjorde post-production jobb till ett projekt åt Warner Bros så var det kanske inte alltid regissören som hade sista ordet, men det var den personen som du som kreativ person lyssnar och litar på mest . Det var hans vision som du jobbade efter och försökte återskapa. Visst producenterna kunde ha invändningar på en del saker men deras jobb var mer att hålla ordning på allt o planera så att vi skulle hålla tidsschemat och fixade allt som behövdes så allt gick smidigt, helt enkelt styra upp saker o ting. Tänker mig att det ser likadant ut under hela filminspelningen.

 

Jag skulle ju hellre jobba på en film utan producent än en film utan regissör. :)

 

Därmed inte sagt att producenter inte gör nånting. De gör ett jäkla hästjobb och ser till att allt funkar och kanske får oförskämt dålig cred för sitt jobb men i slutändan är ju en film en kreativ process och förhoppningsvis är det regissörens vision som blir slutresultatet så det är ju inte så konstigt att folk tycker att det är regissörens film

 

Läste förövrigt en intervju med Graham King ( producerat The Departed, The Town mfl). Han sa att om han kunde återskapa historien så skulle Oscar för bästa film gå till både regissör och producent. Han tyckte det var jobbigt att ta emot pris för bästa film medan regissören kanske inte fick pris för sin film alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och det här skulle du ju kunna åtgärda genom att i egenskap av producent förklara varför producenten är viktig och vad han eller hon gör. Att bara gnälla på att frågan över huvud taget ställs känns bara fånigt, varför jag tidigare postade ett likaledes fånigt inlägg, men uppenbarligen förstod du inte piken... Just nu känns det som att du bara spär på fördomen om att producenter bara är gnällspikar som aldrig har något konstruktivt att säga.

 

/Jakob

 

Vet inte om du någonsin träffat en producent (låter som att du haft otur i så fall), men jag ser mitt jobb som mycket både kreativt och konstruktivt. Jag ifrågasätter inte varken den ene eller den andres "viktighet" i jobbet, de är lika viktiga, utan det jag ifrågasätter är att man ska lägga statusridåer mellan de båda. Mitt mål är att göra en så bra film som möjligt, till det har jag en regissör som jag jobbar med för att han/hon är den jag tror kan göra filmen bäst. Utöver det är mitt jobb att skapa så bra förutsättningar som bara går för att dennes idéer och tankar ska gå att genomföra.

 

Jag ifrågasätter inte regissörens jobb och försöker inte jämföra vem som är "viktigast" och därav tycker jag att det är fel, att i ett forum där det är många som ser en regissör som en "one man army" späda på statustänket genom att ställa en fråga som har ett självklart svar, utan att för det tillföra något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du missförstår. Jag ser inte alls ned på producenter, utan jag har all respekt för dem. Regissörer går det tretton på dussinet, men utan en bra producent blir det ändå ingen film gjord. Mina inlägg skall inte tolkas som ett ställningstagande i frågan om vem som är viktigast, för den bryr jag mig ärligt talat inte om.

 

Det som var tråkigt var att du hade en utmärkt chans att förklara vad en producent gör, vilket säkert många medlemmar inte vet, men istället valde du att klaga på att omröstningen över huvud taget hade hållits.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...