StenR Postad 15 mars 2011 Postad 15 mars 2011 Klart DSLR:er kan överhettas. Vi filmade med en 7D i somras som lade av ibland pga värmen, men vi klarade oss genom att ha en likadan att växla med. 29:59 låter som GH1/GH2, de har den inspelningslängden. Klart det kan bli längre än så också vid konserter t ex, men med två kameror så är det inte så kritiskt. Två timmar långa tågfilmer låter extremt enahanda (filmat från förarhytten?) och inget som kameratillverkare någonsin tänker dimensionera för! 0 Citera
tomgrejs Postad 15 mars 2011 Postad 15 mars 2011 Men då kommer min nästa fråga, hur pass videovänliga är de att filma med egentligen? Det är ju inte som att stå med en videokamera och ha samma reglage. Samma reglage är det väl i princip. vad använder man mer än fokus, när man filmar? allt annat iso, bländare, slutare osv, finns ju enkelt åtkomliga precis som alla videokameror. har man en rig, vilket man har vare sig det ä video eller dslr, så är det väl ungefär samma sak, fast utan viewfinder om man använder det. finns iofs adaptrar att köpa att sätta på dispalyen. 0 Citera
plf66 Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Två timmar långa tågfilmer låter extremt enahanda (filmat från förarhytten?) och inget som kameratillverkare någonsin tänker dimensionera för! I de fallen är det inte inspelningslängden som är avgörande utan egenskaperna på CMOS-sensorerna gör dem inte lämpliga. Det måste vara CCD för att inte allt ska se ut som gelé. Normala videokameror med CCD klarar många timmar tåg lika bra som att stå på under en hel ishockeymatch inkl pausen mellan dem, eller en flera timmar lång musikkonsert. I mitt fall så klipper jag materialet i efterhand med olika klippbilder, men jag vill ha källmaterialet komplett för att kunna redigera hemma. Ska köpa en 60D iofs, men den får bli till stillbilder. 7D känns lite för tung tycker jag. 0 Citera
Julia86 Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Klart DSLR:er kan överhettas. Vi filmade med en 7D i somras som lade av ibland pga värmen, men vi klarade oss genom att ha en likadan att växla med. Nu börjar vi snacka! Det är nämligen detta jag har hört av dem som kör mycket video med DSLR. Hur länge filmade ni innan den la av? 12 min (som är den magiska siffran) är gränsen om man är uppe i Norrbotten en vinter vad jag kan förstå. Är man i Australien en sommar så är det väl bara någon minut. Googlade mer på detta.. så kom jag fram till död/döda pixlar på 550d/7d kameror som blir pga värmen. Youtubeade på det, och det var riktigt störigt! Någon som har råkat ut för detta? Hur vanligt är det? Här är ett sätt som kan funka ibland: Samma reglage är det väl i princip. vad använder man mer än fokus, när man filmar? allt annat iso, bländare, slutare osv, finns ju enkelt åtkomliga precis som alla videokameror. Oki.. :) jag har inte använt en DSLR som video så jag har inte 100 koll på detta. men tnx. 0 Citera
AndTuts Postad 5 april 2011 Postad 5 april 2011 Jag har en 550D och den är jag väldigt nöjd med. Här säger de att det är ungefär samma kamera: Men av det jag vet så är det bara slutartiden som skiljer, det kan vara mer men sensorn är i varje fall lika stor på båda kamerorna. Gordon Lane - Cameralabs.com har videor för båda kameror, du kan titta där. Hoppas det hjälpte. /Erik 0 Citera
Mattihp Postad 5 april 2011 Postad 5 april 2011 Googlade mer på detta.. så kom jag fram till död/döda pixlar på 550d/7d kameror som blir pga värmen. Youtubeade på det, och det var riktigt störigt! Någon som har råkat ut för detta? Hur vanligt är det? Här är ett sätt som kan funka ibland: Har en kompis som råkade ut för detta efter några timmars på-tid. Han körde sensor cleaning några gånger och det försvann. 0 Citera
tomgrejs Postad 5 april 2011 Postad 5 april 2011 12 min (som är den magiska siffran) är gränsen om man är uppe i Norrbotten en vinter vad jag kan förstå. Är man i Australien en sommar så är det väl bara någon minut. att det är en 12minutersgräns har inget med din oro till värmen att göra, utan endast att cf-korten som filerna sparas på bara kan skriva 4gb stora filer. därefter pausas inspelningen och filen sparas, varpå man kan börja filma en ny scen. ja. det är riktigt störigt med döda pixlar, men än så länge har jag bara stött på det problemet med andra kameror. kan inte tänka mig att det är speciellt vanligt. 0 Citera
plf66 Postad 6 april 2011 Postad 6 april 2011 att det är en 12minutersgräns har inget med din oro till värmen att göra, utan endast att cf-korten som filerna sparas på bara kan skriva 4gb stora filer. därefter pausas inspelningen och filen sparas, varpå man kan börja filma en ny scen. 12 min gräns har inget med cf-kort att göra! Exempelvis en HVR-Z7 kan spela in långa scener på cf-kort. De blir uppdelade i flera filer men lägger man ut dem på tidslinjen vid redigering blir det ingen paus mellan dem. 0 Citera
tomgrejs Postad 6 april 2011 Postad 6 april 2011 okej. kollade upp det. det är tydligen för att kunna skeppa kameran billigare i europa som de har en gräns vid 12min. men att det är just 12 minuter/4gb som är gränsen från eu har nog med cf-kortens skrivfrömåga att göra. The 12 Minute Limitation In order for the 5D mark II to avoid being taxed as a video camera in the EU, the video recording limit is 30 minutes in standard definition (480/30p) mode. At HD bitrates this is roughly equal to 12 minutes of video, resulting in a 4 gig file. There are no overheat or sensor issues, but the maximum possible single shot is rougly 12 minutes. Once the shot is complete, another 12 minute shot can be started with a delay of only a few seconds. 0 Citera
GutteG Postad 6 april 2011 Postad 6 april 2011 okej. kollade upp det. det är tydligen för att kunna skeppa kameran billigare i europa som de har en gräns vid 12min. men att det är just 12 minuter/4gb som är gränsen från eu har nog med cf-kortens skrivfrömåga att göra. Nep, som det står längre upp i tråden så är det filsystemet fat32 som begränsar filstorleken. Tullregler begränsar till 0 Citera
tomgrejs Postad 6 april 2011 Postad 6 april 2011 Nep, som det står längre upp i tråden så är det filsystemet fat32 som begränsar filstorleken. Tullregler begränsar till och det var precis det jag skrev... 12minHD = 30minSD 0 Citera
StenR Postad 6 april 2011 Postad 6 april 2011 Jag har en 550D och den är jag väldigt nöjd med. Här säger de att det är ungefär samma kamera: Men av det jag vet så är det bara slutartiden som skiljer, det kan vara mer men sensorn är i varje fall lika stor på båda kamerorna. Gordon Lane - Cameralabs.com har videor för båda kameror, du kan titta där. Hoppas det hjälpte. /Erik Jag är också nöjd med min 550D. Men slutartider enbart? Du tänker på stillbildsfunktionen? Rent funktionellt så har 7D fler ISO-värden (men 550D kan få det med Magic Lantern) och så skickar den ut en HD-signal under inspelning så att det är lättare att fokusera med en extern monitor (på 550D så har Magic Lantern fokuseringsstöd med falska färger, det finns också externa monitorer med den funktionen men de är dyrare än kameran). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.