Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Haj!

Jag funderar på gör mig av med min hv30+35mm adapter och satsa på en 550D

vad tror ni om det? Jag gillar verkligen min hv30 men det är så meckigt med adaptern, dessutom förvinner ju en hel massa ljus och skärpa

är 550D ett bra alternativ för semipro produktioner?

vobblar den?

hur är det med micingång?

hörlurar?

m.m.. vad säger ni?

Postad
för att?

det är så meckigt med adaptern, dessutom förvinner ju en hel massa ljus och skärpa

550D har micingång, hörlursutgång och inget större problem med vobbel. Däremot är nog 7D mer kvalité i samma låda ungefär - Så det är ju det säkrare valet. Tror 7D till skillnad från 550d även har möjlighet att justera audio gain (550D'n kan dock hackas till detta).

Ett steg upp sitter GH1 som sjunkit en del i pris nu när GH2 släppts.

Postad
550D har micingång, hörlursutgång och inget större problem med vobbel. Däremot är nog 7D mer kvalité i samma låda ungefär - Så det är ju det säkrare valet. Tror 7D till skillnad från 550d även har möjlighet att justera audio gain (550D'n kan dock hackas till detta).

Ett steg upp sitter GH1 som sjunkit en del i pris nu när GH2 släppts.

Ingen DSLR har hörlursutgång. Man kan visserligen få det på en Beachtek till men då hör du ju inte hur det inspelade ljudet blir.

Bara 5D och 60D har audio gain, 550D ska få det via ett hack men det är inte släppt än, ingen har lyckats hacka 7D ännu.

Jag tror faktiskt inte att 550D har mindre jello än någon annan, kanske att det syns mer på en fullsensor-kamera som 5D.

GH1 har ju ingen möjlighet alls att ha extern monitor vilket diskar kameran i många kortfilmssammanhang, GH2 däremot har HDMI med full upplösning ut under inspelning. Synd bara på den lilla sensorn...

Postad

tack för bra svar.

Hur fungerar det med eftern monitor på 550D?

Hur är den att köra på frihand och filma. Antar att det känns lite skumt?

kan man se på displayn hur ljudet går in/så att det inte skär/är för lågt?

Postad

Några viktiga frågor:

1. Vad filmar du?

2. Vilken miljö och i vilket ljus filmar du i regel?

3. Korta eller långa tagningar? - Hela konserter eller längre intervjuer är inte möjligt med DSLR.

4. Är ljud viktigt eller inte? - Har du separat ljudinspelning?

Innan vi vet svar på dessa frågor är det bara dumt att göra rekommendationer...

Postad
Däremot är nog 7D mer kvalité i samma låda ungefär

Snarare tvärtom, samma videokvalité men lådan är av bättre kvalité. (Fotofunktionerna på 7D är något snäpp vassare)

Videofunktionen på 550D och 7D är jämbördiga. En av få video-skillnader är att 7D har högre upplösning i hdmi-ut under inspelning, 550d har 480p(?) under inspelning (högre i pausläge, likt 5DmII).

Finns i ordinarie utförande ingen ljudmätare på 550D, med hackad firmware (magiclantern) går det att få på egen risk.

Postad

Jag själv har filmat en del med 550d + extern mic. Kan säga att man känner sig handikappad när man inte kan justera ljudet in. Till våren har ja tänkt att köpa en ny dslr kamera och funderat mkt på 550d men nu när 60d har kommit ut så blir det nog en sådan. Visserligen dyrare men den passar mig bättre.

Postad
Snarare tvärtom, samma videokvalité men lådan är av bättre kvalité. (Fotofunktionerna på 7D är något snäpp vassare)

Videofunktionen på 550D och 7D är jämbördiga. En av få video-skillnader är att 7D har högre upplösning i hdmi-ut under inspelning, 550d har 480p(?) under inspelning (högre i pausläge, likt 5DmII).

Finns i ordinarie utförande ingen ljudmätare på 550D, med hackad firmware (magiclantern) går det att få på egen risk.

Haha, det var det jag menade, fast fick nog uttrycket lite fel :D Jag tänkte snarare att Lådan skulle vara förpackningen kameran kom i :D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...